REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podstawy aerodynamiki: jak powietrze opływa samochód i na co ma to wpływ?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Toyota
fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Jadąc samochodem, musimy nieustannie przedzierać się przez otaczające nas powietrze. Niewątpliwie, łatwiej wprowadzić przedmiot w ruch w próżni, gdzie właściwie nie istnieje opór. W samochodzie jednak powietrze może być naszym sprzymierzeńcem. Wyjaśniamy, w jaki sposób go opływa podczas jazdy.

Kiedy samochód porusza się do przodu, powietrze opływa go z taką prędkością, z jaką jedziemy – według teorii względności to właśnie ono się porusza, a nie samochód, ponieważ ważny jest punkt odniesienia, którym jesteśmy my sami, pozostający właściwie w spoczynku. Cząsteczki powietrza, napotykając na nasz poruszający się pojazd, są przez niego rozpychane, a więc przemieszczane. W obecnych czasach producenci aut kładą nacisk na budowanie karoserii tak, aby opór powietrza był jak najmniejszy, a więc aby „przepychanie” jego cząstek było stosunkowo łatwe i nie zużywało wiele energii, którą musi wygenerować nasz silnik, aby poruszyć samochód i rozpędzić go do pożądanej prędkości.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wykonać naprawy blacharsko – lakiernicze we własnym zakresie?

Ponad samochodem

Przy przodzie jadącego samochodu, nadciągające powietrze zwalnia (proces stagnacji), a jego ciśnienie wzrasta. Przy masce samochodu rozdzielane jest na dwie strugi – tę, która porusza się nad samochodem i pod nim. Sunie łatwo powyżej maski samochodu, aby zatrzymać się i zwolnić w miejscu załamania kształtu, czyli u podstawy przedniej szyby. Tam znów wytwarza się większe ciśnienie. Powietrze wędruje dalej, wznosząc się po powierzchni przedniej szyby, następnie opływając dach aż do tylnej części samochodu. W miejscu, gdzie zaczyna się tylna szyba, strumień powietrza odrywa się od powierzchni auta, generując swoiste wiry nad tylną szybą i bagażnikiem, gdzie jego ciśnienie obniża się. W ten sposób powietrze wędruje już do końca samochodu, gdzie napotyka znów na drastyczną zmianę kształtu w miejscu, gdzie kończy się bagażnik. Tam również powstaje turbulencja, a ciśnienie jest niskie.

REKLAMA

Pod samochodem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tutaj powietrze napotyka na wiele więcej przeszkód, niż ponad autem. Najpierw uderza w miskę olejową, później w maglownicę, następnie w elementy skrzyni biegów, później w elementy układu wydechowego, tylną oś i bak samochodu. Te wszystkie elementy powodują, że powietrze zwalnia (a więc znowu zachodzi proces stagnacji), a pod samochodem właściwie cały czas ciśnienie jest niskie. Powietrze finalnie wydostaje się spod samochodu poniżej tylnego zderzaka.

Zobacz również: Jak polerować lakier?

Na przodzie samochodu wytwarza się wysokie ciśnienie, zaś na tyle niskie. Efektem tego jest powstawanie oporu, który ciągnie samochód w przeciwnym kierunku, niż kierunek jego poruszania się. Właśnie ta siła powoduje spowolnienie ruchu. Powietrze, które pod samochodem trafia na przeszkody i zwalnia, wytwarza niskie ciśnienie. Z tyłu samochodu, gdzie ponad bagażnikiem strumień rozszczepia się tworząc turbulencję i powodując powstanie niskiego ciśnienia, powietrze spod spodu, które porusza się wolniej, powoduje unoszenie się tylnej jego części. Tutaj powstaje właśnie różnica ciśnień. Dokładnie na tej samej zasadzie działają skrzydła samolotu (jest to efekt siły nośnej). W samochodzie siła ta jest mniejsza, niż w samolocie, ponieważ działa na niego jeszcze efekt zasysania, dzięki bliskości podłoża. Obie te siły (oporu i nośna) wzrastają wraz ze wzrostem prędkości pojazdu. W przypadku samochodu, obie te siły są niekorzystne. Opór spowalnia, utrudnia przyspieszanie i obniża maksymalną prędkość, natomiast siła nośna zmniejsza nacisk na opony, pogarszając tym samym przyczepność. Rozwiązaniem tego problemu są dodatki tuningowe, montowane do karoserii, mające na celu zmniejszenie niekorzystnego wpływu powietrza.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA