REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podstawy aerodynamiki: jak powietrze opływa samochód i na co ma to wpływ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Toyota
fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Jadąc samochodem, musimy nieustannie przedzierać się przez otaczające nas powietrze. Niewątpliwie, łatwiej wprowadzić przedmiot w ruch w próżni, gdzie właściwie nie istnieje opór. W samochodzie jednak powietrze może być naszym sprzymierzeńcem. Wyjaśniamy, w jaki sposób go opływa podczas jazdy.

Kiedy samochód porusza się do przodu, powietrze opływa go z taką prędkością, z jaką jedziemy – według teorii względności to właśnie ono się porusza, a nie samochód, ponieważ ważny jest punkt odniesienia, którym jesteśmy my sami, pozostający właściwie w spoczynku. Cząsteczki powietrza, napotykając na nasz poruszający się pojazd, są przez niego rozpychane, a więc przemieszczane. W obecnych czasach producenci aut kładą nacisk na budowanie karoserii tak, aby opór powietrza był jak najmniejszy, a więc aby „przepychanie” jego cząstek było stosunkowo łatwe i nie zużywało wiele energii, którą musi wygenerować nasz silnik, aby poruszyć samochód i rozpędzić go do pożądanej prędkości.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wykonać naprawy blacharsko – lakiernicze we własnym zakresie?

Ponad samochodem

Przy przodzie jadącego samochodu, nadciągające powietrze zwalnia (proces stagnacji), a jego ciśnienie wzrasta. Przy masce samochodu rozdzielane jest na dwie strugi – tę, która porusza się nad samochodem i pod nim. Sunie łatwo powyżej maski samochodu, aby zatrzymać się i zwolnić w miejscu załamania kształtu, czyli u podstawy przedniej szyby. Tam znów wytwarza się większe ciśnienie. Powietrze wędruje dalej, wznosząc się po powierzchni przedniej szyby, następnie opływając dach aż do tylnej części samochodu. W miejscu, gdzie zaczyna się tylna szyba, strumień powietrza odrywa się od powierzchni auta, generując swoiste wiry nad tylną szybą i bagażnikiem, gdzie jego ciśnienie obniża się. W ten sposób powietrze wędruje już do końca samochodu, gdzie napotyka znów na drastyczną zmianę kształtu w miejscu, gdzie kończy się bagażnik. Tam również powstaje turbulencja, a ciśnienie jest niskie.

REKLAMA

Pod samochodem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tutaj powietrze napotyka na wiele więcej przeszkód, niż ponad autem. Najpierw uderza w miskę olejową, później w maglownicę, następnie w elementy skrzyni biegów, później w elementy układu wydechowego, tylną oś i bak samochodu. Te wszystkie elementy powodują, że powietrze zwalnia (a więc znowu zachodzi proces stagnacji), a pod samochodem właściwie cały czas ciśnienie jest niskie. Powietrze finalnie wydostaje się spod samochodu poniżej tylnego zderzaka.

Zobacz również: Jak polerować lakier?

Na przodzie samochodu wytwarza się wysokie ciśnienie, zaś na tyle niskie. Efektem tego jest powstawanie oporu, który ciągnie samochód w przeciwnym kierunku, niż kierunek jego poruszania się. Właśnie ta siła powoduje spowolnienie ruchu. Powietrze, które pod samochodem trafia na przeszkody i zwalnia, wytwarza niskie ciśnienie. Z tyłu samochodu, gdzie ponad bagażnikiem strumień rozszczepia się tworząc turbulencję i powodując powstanie niskiego ciśnienia, powietrze spod spodu, które porusza się wolniej, powoduje unoszenie się tylnej jego części. Tutaj powstaje właśnie różnica ciśnień. Dokładnie na tej samej zasadzie działają skrzydła samolotu (jest to efekt siły nośnej). W samochodzie siła ta jest mniejsza, niż w samolocie, ponieważ działa na niego jeszcze efekt zasysania, dzięki bliskości podłoża. Obie te siły (oporu i nośna) wzrastają wraz ze wzrostem prędkości pojazdu. W przypadku samochodu, obie te siły są niekorzystne. Opór spowalnia, utrudnia przyspieszanie i obniża maksymalną prędkość, natomiast siła nośna zmniejsza nacisk na opony, pogarszając tym samym przyczepność. Rozwiązaniem tego problemu są dodatki tuningowe, montowane do karoserii, mające na celu zmniejszenie niekorzystnego wpływu powietrza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA