REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu?

Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu? Fot. Thomas Doerfer
Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu? Fot. Thomas Doerfer

REKLAMA

REKLAMA

Żeby do cylindrów trafiało powietrze pozbawione zanieczyszczeń, wymyślono filtr powietrza. Warto o niego dbać, często sprawdzać, wymieniać, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba, ale też zwracać uwagę na wszystkie elementy, na które składa się układ zasysania powietrza.

Kilometry to nie wszystko

REKLAMA

Filtr powietrza powinien wytrzymać od przeglądu do przeglądu, czyli 15-20 tysięcy kilometrów. To jednak teoria, w rzeczywistości bywa z tym różnie, głównie z powodu różnego stopnia zanieczyszczenia dróg, po których jeździmy. Dobrze jest więc co kilka tysięcy kilometrów sprawdzić, jak wygląda filtr. Różnicy w wyglądzie między mocno już zapchanym filtrem, z którego wymianą nie należy zwlekać, a filtrem czystym, nie sposób przeoczyć. Przy okazji warto pamiętać, że im brudniejszy filtr powietrza, tym auto ma większy apetyt na paliwo.

Kontrola na wejściu

Przed założeniem nowego filtra należy sprawdzić połączenie obudowy z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz. Połączenie musi być szczelne, żeby powietrze trafiało dokładnie z tego miejsca, które przewidział konstruktor. Rolę uszczelnienia może pełnić gumowy pierścień, który powinien dokładnie przylegać do obwodu wlotowej rury na całym obwodzie. Jeśli tak nie jest, należy sprawdzić, czy nie zmienił on swojego położenia lub nie jest odkształcony.

Zobacz też: Jak uniknąć zabrudzenia garderoby przez pasy bezpieczeństwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieszczelności w okolicach wlotu powietrza do obudowy filtra bywają spowodowane także przez nieprawidłowe zamocowanie obudowy. Winne mogą być uszkodzone elementy, np. kołki i otwory we wsporniku odpowiadające za kotwiczenie obudowy w jednym tylko położeniu. Przekonać się będzie można o tym tylko po wyjęciu obudowy i próbie ponownego prawidłowego jej zamontowania. Wykryte nieprawidłowości zadecydują o sposobie naprawy, o ile to możliwe. Wyjętej obudowy nie zaszkodzi dokładnie oczyścić.

Pewne zamknięcie

Umieszczony w obudowie nowy wkład filtra trzeba szczelnie zamknąć pokrywą. Do tego celu służą przeważnie przeróżne systemy szybkich połączeń. Każdy z takich zamków musi być sprawny, a ich liczba dokładnie taka, jaką przewidział producent. Ponadto, przed zamknięciem, krawędzie obudowy i pokrywy muszą dokładnie do siebie pasować, co warto sprawdzić, bo inaczej nici z dokładnego filtrowania powietrza, które wykorzysta miejsca, gdzie opory przepływu będą dużo mniejsze od przepuszczalnej struktury materiału filtra.

Zobacz też: Jak uszczelnić układ wydechowy?

Czyste do końca

Szczelne zamknięcie filtra w jego obudowie nie daje jeszcze gwarancji, że do silnika trafiać będzie powietrze bez zanieczyszczeń. A to z powodu mniej lub bardziej rozbudowanego systemu rur doprowadzających powietrze z filtra do kolektora ssącego. W miejscu łączenia rur może dojść do nieszczelności z powodu, na przykład, poluzowania opasek zaciskających. Każde takie połączenie należy sprawdzić i w razie potrzeby zwiększyć napięcie opasek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA