REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu? Fot. Thomas Doerfer
Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu? Fot. Thomas Doerfer

REKLAMA

REKLAMA

Żeby do cylindrów trafiało powietrze pozbawione zanieczyszczeń, wymyślono filtr powietrza. Warto o niego dbać, często sprawdzać, wymieniać, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba, ale też zwracać uwagę na wszystkie elementy, na które składa się układ zasysania powietrza.

Kilometry to nie wszystko

REKLAMA

Filtr powietrza powinien wytrzymać od przeglądu do przeglądu, czyli 15-20 tysięcy kilometrów. To jednak teoria, w rzeczywistości bywa z tym różnie, głównie z powodu różnego stopnia zanieczyszczenia dróg, po których jeździmy. Dobrze jest więc co kilka tysięcy kilometrów sprawdzić, jak wygląda filtr. Różnicy w wyglądzie między mocno już zapchanym filtrem, z którego wymianą nie należy zwlekać, a filtrem czystym, nie sposób przeoczyć. Przy okazji warto pamiętać, że im brudniejszy filtr powietrza, tym auto ma większy apetyt na paliwo.

Kontrola na wejściu

Przed założeniem nowego filtra należy sprawdzić połączenie obudowy z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz. Połączenie musi być szczelne, żeby powietrze trafiało dokładnie z tego miejsca, które przewidział konstruktor. Rolę uszczelnienia może pełnić gumowy pierścień, który powinien dokładnie przylegać do obwodu wlotowej rury na całym obwodzie. Jeśli tak nie jest, należy sprawdzić, czy nie zmienił on swojego położenia lub nie jest odkształcony.

Zobacz też: Jak uniknąć zabrudzenia garderoby przez pasy bezpieczeństwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieszczelności w okolicach wlotu powietrza do obudowy filtra bywają spowodowane także przez nieprawidłowe zamocowanie obudowy. Winne mogą być uszkodzone elementy, np. kołki i otwory we wsporniku odpowiadające za kotwiczenie obudowy w jednym tylko położeniu. Przekonać się będzie można o tym tylko po wyjęciu obudowy i próbie ponownego prawidłowego jej zamontowania. Wykryte nieprawidłowości zadecydują o sposobie naprawy, o ile to możliwe. Wyjętej obudowy nie zaszkodzi dokładnie oczyścić.

Pewne zamknięcie

Umieszczony w obudowie nowy wkład filtra trzeba szczelnie zamknąć pokrywą. Do tego celu służą przeważnie przeróżne systemy szybkich połączeń. Każdy z takich zamków musi być sprawny, a ich liczba dokładnie taka, jaką przewidział producent. Ponadto, przed zamknięciem, krawędzie obudowy i pokrywy muszą dokładnie do siebie pasować, co warto sprawdzić, bo inaczej nici z dokładnego filtrowania powietrza, które wykorzysta miejsca, gdzie opory przepływu będą dużo mniejsze od przepuszczalnej struktury materiału filtra.

Zobacz też: Jak uszczelnić układ wydechowy?

Czyste do końca

Szczelne zamknięcie filtra w jego obudowie nie daje jeszcze gwarancji, że do silnika trafiać będzie powietrze bez zanieczyszczeń. A to z powodu mniej lub bardziej rozbudowanego systemu rur doprowadzających powietrze z filtra do kolektora ssącego. W miejscu łączenia rur może dojść do nieszczelności z powodu, na przykład, poluzowania opasek zaciskających. Każde takie połączenie należy sprawdzić i w razie potrzeby zwiększyć napięcie opasek.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA