REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy tańsze zamienniki części samochodowych są gorsze?

Daewoo Leganza, fot. Newspress
Daewoo Leganza, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

„Zamienniki”, czyli części samochodowe, które nie są firmowane logiem producenta auta, wśród mechaników nie cieszę się dobrą opinia. Zamienniki są tańsze od oryginałów, ale ich jakość bardzo różni się w zależności od producenta.

 Warto jednak pamiętać, że tańszy nie zawsze znaczy gorszy – w wielu przypadkach zamiennik sprawdzi się równie dobrze jak część fabryczna.

REKLAMA

REKLAMA

Ta sama część, a wygląda inaczej

Czym różni się zamiennik od oryginału? Najogólniej mówiąc to ta sama część, ale wykonana przez innego producenta. Warto jednak pamiętać, że fabryki też kupują części od zewnętrznych firm, zatem może się okazać, że zamiennik jest w gruncie rzeczy częścią oryginalną, ale kupioną bezpośrednio od producenta.

Zobacz też: Co zrobić z ukręconą świecą żarową?

REKLAMA

Może być jednak i tak, że zamiennik będzie się już na pierwszy rzut oka różnił od oryginału. I mowa tu nie tylko o kolorze lakieru pokrycia czy znaczku. Różne firmy korzystają z różnych materiałów, co może powodować różnice w konstrukcji. Zdarzają się również tzw. części uniwersalne, które pasują do więcej niż jednego modelu, przez co mają np. rozbudowane elementy montażowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy zamiennik będzie pasował?

To, że część nie jest identyczna nie znaczy, że nie będzie pasować. Głównie dlatego zakup zamienników powinien odbywać się po konsultacjach z mechanikiem, najlepiej ze zużytym elementem w ręku.

Najczęściej wystarczy przymierzyć jedną część do drugiej, porównać otwory, gwinty, zgodność wszystkich płaszczyzn. To daje pewność, że część nadaje się do zamontowania.

Zobacz też: Jak wymienić łącznik elastyczny tłumika?

Jeśli technika jest nam obca, musimy zaufać sprzedawcy, który swoją wiedzę opiera na katalogach, ale i tu można się ubezpieczyć. Większość sklepów z zamiennikami przyjmuje część z powrotem, jeśli nie pasują. Żeby uniknąć niespodzianek i nerwów, warto jednak, choćby w rozmowie ze sprzedawcą, ustalić jakie są warunki zwrotu towaru.

Renoma też się liczy

Kupując typowe części eksploatacyjne, jak choćby filtry, klocki hamulcowe, elementy zawieszenia, mamy najczęściej szeroki wybór różnych firm, a przy tej okazji... dużą rozpiętość cenową. Niestety nie ma zasady, które części są najlepsze: najtańsze wcale nie muszą być złej jakości, a te najdroższe niekoniecznie posłużą najdłużej.

Przy wyborze można kierować się oczywiście renomą firmy. Są producenci, którzy od lat sprzedają części i współpracują z większością marek. Renomowane firmy potrafią być jednak drogie, dlatego warto wypytać sprzedawcę o różnice między poszczególnymi producentami i opinie innych klientów.

Trzeba natomiast pamiętać jedno: NIE KUPUJEMY CZĘŚCI Z NIEZNANEGO ŹRÓDŁA (bez podanej nazwy producenta, bez gwarancji, paragonu lub faktury), a także, co najgorsze, BEZ CERTYFIKATÓW BEZPIECZEŃSTWA. Niestety wśród części zamiennych też zdarzają się „podróbki”, dlatego warto wybierać pewnych sprzedawców.

Oszczędności nie dla wszystkich

Niestety naprawa auta z wykorzystaniem zamienników w niektórych przypadkach nie będzie możliwa, w innych może być nieopłacalna. Dlaczego? Wiele części do najnowszych aut jeszcze nie trafiło na rynek zamienników lub w ofercie ma je tylko jeden producent. Wtedy różnice w cenie między zamiennikiem a oryginałem mogą być dosłownie symboliczne.

Zobacz też: Jak wymienić klapę bagażnika?

Do tego dochodzą jeszcze warunki gwarancji. Decydując się na zamiennik w aucie objętym gwarancją mechaniczną, warto zapytać dealera czy nie spowoduje to jej utraty – A NIESTETY MOŻE.

Mechanik prawdę Ci powie?

Zaufanie do mechanika, który opiekuje się naszym autem jest ważne, dlatego warto zapytać „majstra”, co on poleca. Z drugiej strony dobrze poznać też opinie innych: kierowców, sprzedawców części, internautów.

Wybór zamienników jest naprawdę duży, różnice w ich cenach także odmienne. Dobrze zatem kierować się zasadą złotego środka. Można wiele oszczędzić, ale nigdy kosztem bezpieczeństwa.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA