Czy tańsze zamienniki części samochodowych są gorsze?
REKLAMA
REKLAMA
Warto jednak pamiętać, że tańszy nie zawsze znaczy gorszy – w wielu przypadkach zamiennik sprawdzi się równie dobrze jak część fabryczna.
REKLAMA
Ta sama część, a wygląda inaczej
Czym różni się zamiennik od oryginału? Najogólniej mówiąc to ta sama część, ale wykonana przez innego producenta. Warto jednak pamiętać, że fabryki też kupują części od zewnętrznych firm, zatem może się okazać, że zamiennik jest w gruncie rzeczy częścią oryginalną, ale kupioną bezpośrednio od producenta.
Zobacz też: Co zrobić z ukręconą świecą żarową?
Może być jednak i tak, że zamiennik będzie się już na pierwszy rzut oka różnił od oryginału. I mowa tu nie tylko o kolorze lakieru pokrycia czy znaczku. Różne firmy korzystają z różnych materiałów, co może powodować różnice w konstrukcji. Zdarzają się również tzw. części uniwersalne, które pasują do więcej niż jednego modelu, przez co mają np. rozbudowane elementy montażowe.
Czy zamiennik będzie pasował?
To, że część nie jest identyczna nie znaczy, że nie będzie pasować. Głównie dlatego zakup zamienników powinien odbywać się po konsultacjach z mechanikiem, najlepiej ze zużytym elementem w ręku.
Najczęściej wystarczy przymierzyć jedną część do drugiej, porównać otwory, gwinty, zgodność wszystkich płaszczyzn. To daje pewność, że część nadaje się do zamontowania.
Zobacz też: Jak wymienić łącznik elastyczny tłumika?
Jeśli technika jest nam obca, musimy zaufać sprzedawcy, który swoją wiedzę opiera na katalogach, ale i tu można się ubezpieczyć. Większość sklepów z zamiennikami przyjmuje część z powrotem, jeśli nie pasują. Żeby uniknąć niespodzianek i nerwów, warto jednak, choćby w rozmowie ze sprzedawcą, ustalić jakie są warunki zwrotu towaru.
Renoma też się liczy
REKLAMA
Kupując typowe części eksploatacyjne, jak choćby filtry, klocki hamulcowe, elementy zawieszenia, mamy najczęściej szeroki wybór różnych firm, a przy tej okazji... dużą rozpiętość cenową. Niestety nie ma zasady, które części są najlepsze: najtańsze wcale nie muszą być złej jakości, a te najdroższe niekoniecznie posłużą najdłużej.
Przy wyborze można kierować się oczywiście renomą firmy. Są producenci, którzy od lat sprzedają części i współpracują z większością marek. Renomowane firmy potrafią być jednak drogie, dlatego warto wypytać sprzedawcę o różnice między poszczególnymi producentami i opinie innych klientów.
Trzeba natomiast pamiętać jedno: NIE KUPUJEMY CZĘŚCI Z NIEZNANEGO ŹRÓDŁA (bez podanej nazwy producenta, bez gwarancji, paragonu lub faktury), a także, co najgorsze, BEZ CERTYFIKATÓW BEZPIECZEŃSTWA. Niestety wśród części zamiennych też zdarzają się „podróbki”, dlatego warto wybierać pewnych sprzedawców.
Oszczędności nie dla wszystkich
Niestety naprawa auta z wykorzystaniem zamienników w niektórych przypadkach nie będzie możliwa, w innych może być nieopłacalna. Dlaczego? Wiele części do najnowszych aut jeszcze nie trafiło na rynek zamienników lub w ofercie ma je tylko jeden producent. Wtedy różnice w cenie między zamiennikiem a oryginałem mogą być dosłownie symboliczne.
Zobacz też: Jak wymienić klapę bagażnika?
Do tego dochodzą jeszcze warunki gwarancji. Decydując się na zamiennik w aucie objętym gwarancją mechaniczną, warto zapytać dealera czy nie spowoduje to jej utraty – A NIESTETY MOŻE.
Mechanik prawdę Ci powie?
Zaufanie do mechanika, który opiekuje się naszym autem jest ważne, dlatego warto zapytać „majstra”, co on poleca. Z drugiej strony dobrze poznać też opinie innych: kierowców, sprzedawców części, internautów.
Wybór zamienników jest naprawdę duży, różnice w ich cenach także odmienne. Dobrze zatem kierować się zasadą złotego środka. Można wiele oszczędzić, ale nigdy kosztem bezpieczeństwa.
REKLAMA
REKLAMA