REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy tańsze zamienniki części samochodowych są gorsze?

Subskrybuj nas na Youtube
Daewoo Leganza, fot. Newspress
Daewoo Leganza, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

„Zamienniki”, czyli części samochodowe, które nie są firmowane logiem producenta auta, wśród mechaników nie cieszę się dobrą opinia. Zamienniki są tańsze od oryginałów, ale ich jakość bardzo różni się w zależności od producenta.

 Warto jednak pamiętać, że tańszy nie zawsze znaczy gorszy – w wielu przypadkach zamiennik sprawdzi się równie dobrze jak część fabryczna.

REKLAMA

Ta sama część, a wygląda inaczej

Czym różni się zamiennik od oryginału? Najogólniej mówiąc to ta sama część, ale wykonana przez innego producenta. Warto jednak pamiętać, że fabryki też kupują części od zewnętrznych firm, zatem może się okazać, że zamiennik jest w gruncie rzeczy częścią oryginalną, ale kupioną bezpośrednio od producenta.

Zobacz też: Co zrobić z ukręconą świecą żarową?

Może być jednak i tak, że zamiennik będzie się już na pierwszy rzut oka różnił od oryginału. I mowa tu nie tylko o kolorze lakieru pokrycia czy znaczku. Różne firmy korzystają z różnych materiałów, co może powodować różnice w konstrukcji. Zdarzają się również tzw. części uniwersalne, które pasują do więcej niż jednego modelu, przez co mają np. rozbudowane elementy montażowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy zamiennik będzie pasował?

To, że część nie jest identyczna nie znaczy, że nie będzie pasować. Głównie dlatego zakup zamienników powinien odbywać się po konsultacjach z mechanikiem, najlepiej ze zużytym elementem w ręku.

Najczęściej wystarczy przymierzyć jedną część do drugiej, porównać otwory, gwinty, zgodność wszystkich płaszczyzn. To daje pewność, że część nadaje się do zamontowania.

Zobacz też: Jak wymienić łącznik elastyczny tłumika?

Jeśli technika jest nam obca, musimy zaufać sprzedawcy, który swoją wiedzę opiera na katalogach, ale i tu można się ubezpieczyć. Większość sklepów z zamiennikami przyjmuje część z powrotem, jeśli nie pasują. Żeby uniknąć niespodzianek i nerwów, warto jednak, choćby w rozmowie ze sprzedawcą, ustalić jakie są warunki zwrotu towaru.

Renoma też się liczy

REKLAMA

Kupując typowe części eksploatacyjne, jak choćby filtry, klocki hamulcowe, elementy zawieszenia, mamy najczęściej szeroki wybór różnych firm, a przy tej okazji... dużą rozpiętość cenową. Niestety nie ma zasady, które części są najlepsze: najtańsze wcale nie muszą być złej jakości, a te najdroższe niekoniecznie posłużą najdłużej.

Przy wyborze można kierować się oczywiście renomą firmy. Są producenci, którzy od lat sprzedają części i współpracują z większością marek. Renomowane firmy potrafią być jednak drogie, dlatego warto wypytać sprzedawcę o różnice między poszczególnymi producentami i opinie innych klientów.

Trzeba natomiast pamiętać jedno: NIE KUPUJEMY CZĘŚCI Z NIEZNANEGO ŹRÓDŁA (bez podanej nazwy producenta, bez gwarancji, paragonu lub faktury), a także, co najgorsze, BEZ CERTYFIKATÓW BEZPIECZEŃSTWA. Niestety wśród części zamiennych też zdarzają się „podróbki”, dlatego warto wybierać pewnych sprzedawców.

Oszczędności nie dla wszystkich

Niestety naprawa auta z wykorzystaniem zamienników w niektórych przypadkach nie będzie możliwa, w innych może być nieopłacalna. Dlaczego? Wiele części do najnowszych aut jeszcze nie trafiło na rynek zamienników lub w ofercie ma je tylko jeden producent. Wtedy różnice w cenie między zamiennikiem a oryginałem mogą być dosłownie symboliczne.

Zobacz też: Jak wymienić klapę bagażnika?

Do tego dochodzą jeszcze warunki gwarancji. Decydując się na zamiennik w aucie objętym gwarancją mechaniczną, warto zapytać dealera czy nie spowoduje to jej utraty – A NIESTETY MOŻE.

Mechanik prawdę Ci powie?

Zaufanie do mechanika, który opiekuje się naszym autem jest ważne, dlatego warto zapytać „majstra”, co on poleca. Z drugiej strony dobrze poznać też opinie innych: kierowców, sprzedawców części, internautów.

Wybór zamienników jest naprawdę duży, różnice w ich cenach także odmienne. Dobrze zatem kierować się zasadą złotego środka. Można wiele oszczędzić, ale nigdy kosztem bezpieczeństwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA