REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy olej syntetyczny można stosować w starszych silnikach?

 W starszych silnikach powinno stosować się gęstsze oleje,które są olejami mineralnymi lub półsyntetycznymi.
W starszych silnikach powinno stosować się gęstsze oleje,które są olejami mineralnymi lub półsyntetycznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdy silnik można zalać najnowszym olejem syntetycznym. W starszych silnikach stosuje się gęstsze oleje, są to oleje mineralne lub półsyntetyczne z tak dobranymi estrami, żeby uszczelniały wycieki i nie powodowały wypłukiwania osadów.

Jeśli silnik ma duży przebieg, jest już zużyty, nie powinno się go już zalewać olejami syntetycznymi. Podobnie jest z jednostkami bardzo starej konstrukcji, tzw. silnikami dolnozaworowymi z walkiem rozrządu w bloku silnika. Takie silniki potrzebują oleju mineralnego lub oleju do aut o dużych przebiegach. Choć obydwa oleje mają bardzo podobne właściwości, nie są identyczne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybrać olej silnikowy?

Olej mineralny – wyprodukowany z ropy naftowej - jest stosunkowo gęsty, przez co gorzej rozpływa się po bloku silnika i ma niższe ciśnienie. Słabiej przylega również do gładzi cylindrowych, ale wcale nie oznacza to, że nie chroni on silnika, bo film olejowy jaki zostawia jest grubszy niż w przypadku syntetyków. Przy tym olej mineralny nie ma właściwości płuczących. Nie ma zatem ryzyka, że zacznie on wyciekać przez szczeliny.

Jakie wady ma olej mineralny? Jest stosunkowo „delikatny”. Źle znosi trudne warunki użytkowania (duże obciążenia jednostki napędowej), ale i te atmosferyczne. Przy zbyt dużej temperaturze zaczyna wrzeć, przy niskich temperaturach zaczyna gęstnieć nawet do konsystencji masła.

REKLAMA

Niektóre wady oleju mineralnego można wyeliminować stosując oleje do samochodów o wysokich przebiegach. To olej półsyntetyczny z dodatkami specjalnych estrów zbliżających jego właściwości do oleju mineralnego. Taki olej ma wyższą lepkość i wyższą wytrzymałość temperaturową, ale nie podnosi ciśnienia w jednostce napędowej, więc nie grozi wyciekami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Olej do aut o wysokich przebiegach jest zatem lepszy jeśli auto jest w ciągłej eksploatacji, nie wymaga częstych wymian (co 5 000 - 6 000 kilometrów) i skuteczniej chroni silnik w skrajnych temperaturach, szczególnie przy mrozach i upałach.

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Jak wybrać olej, co oznaczają cyferki na butelce?

W przypadku starych aut przestrzeganie norm producenta bywa niemożliwe, głównie dlatego, że duża część producentów co kilka lat zmienia całą gamę produktów. Dlatego olej trzeba dobierać właściwościami.

Według przyjętych norm SAE lepkość oleju mineralnego i półsyntetycznego oznaczają liczby od 10W do 25W. Im ta liczba jest niższa tym temperatura przy jakiej olej gęstnieje jest niższa:
- 10W - olej gęstnieje przy temperaturze minus 20°C,
- 15W - olej gęstnieje przy temperaturze minus 15°C,
- 20W - olej gęstnieje przy temperaturze minus 10°C,
- 25W - olej gęstnieje przy temperaturze od minus 10°C do 0°C.

Drugi człon skali określa „wytrzymałość oleju”, czyli zachowania wszystkich właściwości w zakresie wysokich temperatur. W przypadku olei mineralnych i półsyntetycznych nie płuczących skala ta jest tylko 3 stopniowa 20, 30 i 40.

UWAGA: Oleje 10W są w większości przypadków półsyntetyczne. Nie wolno ich mieszać z olejami mineralnymi, czyli takimi oznaczanymi jako 15W i wyżej. Olej w 100 procentach mineralny z zasady uzupełnia się tylko takim samym produktem.

Zobacz też: Z czego składa się olej silnikowy?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA