REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy olej syntetyczny można stosować w starszych silnikach?

 W starszych silnikach powinno stosować się gęstsze oleje,które są olejami mineralnymi lub półsyntetycznymi.
W starszych silnikach powinno stosować się gęstsze oleje,które są olejami mineralnymi lub półsyntetycznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdy silnik można zalać najnowszym olejem syntetycznym. W starszych silnikach stosuje się gęstsze oleje, są to oleje mineralne lub półsyntetyczne z tak dobranymi estrami, żeby uszczelniały wycieki i nie powodowały wypłukiwania osadów.

Jeśli silnik ma duży przebieg, jest już zużyty, nie powinno się go już zalewać olejami syntetycznymi. Podobnie jest z jednostkami bardzo starej konstrukcji, tzw. silnikami dolnozaworowymi z walkiem rozrządu w bloku silnika. Takie silniki potrzebują oleju mineralnego lub oleju do aut o dużych przebiegach. Choć obydwa oleje mają bardzo podobne właściwości, nie są identyczne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybrać olej silnikowy?

Olej mineralny – wyprodukowany z ropy naftowej - jest stosunkowo gęsty, przez co gorzej rozpływa się po bloku silnika i ma niższe ciśnienie. Słabiej przylega również do gładzi cylindrowych, ale wcale nie oznacza to, że nie chroni on silnika, bo film olejowy jaki zostawia jest grubszy niż w przypadku syntetyków. Przy tym olej mineralny nie ma właściwości płuczących. Nie ma zatem ryzyka, że zacznie on wyciekać przez szczeliny.

Jakie wady ma olej mineralny? Jest stosunkowo „delikatny”. Źle znosi trudne warunki użytkowania (duże obciążenia jednostki napędowej), ale i te atmosferyczne. Przy zbyt dużej temperaturze zaczyna wrzeć, przy niskich temperaturach zaczyna gęstnieć nawet do konsystencji masła.

REKLAMA

Niektóre wady oleju mineralnego można wyeliminować stosując oleje do samochodów o wysokich przebiegach. To olej półsyntetyczny z dodatkami specjalnych estrów zbliżających jego właściwości do oleju mineralnego. Taki olej ma wyższą lepkość i wyższą wytrzymałość temperaturową, ale nie podnosi ciśnienia w jednostce napędowej, więc nie grozi wyciekami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Olej do aut o wysokich przebiegach jest zatem lepszy jeśli auto jest w ciągłej eksploatacji, nie wymaga częstych wymian (co 5 000 - 6 000 kilometrów) i skuteczniej chroni silnik w skrajnych temperaturach, szczególnie przy mrozach i upałach.

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Jak wybrać olej, co oznaczają cyferki na butelce?

W przypadku starych aut przestrzeganie norm producenta bywa niemożliwe, głównie dlatego, że duża część producentów co kilka lat zmienia całą gamę produktów. Dlatego olej trzeba dobierać właściwościami.

Według przyjętych norm SAE lepkość oleju mineralnego i półsyntetycznego oznaczają liczby od 10W do 25W. Im ta liczba jest niższa tym temperatura przy jakiej olej gęstnieje jest niższa:
- 10W - olej gęstnieje przy temperaturze minus 20°C,
- 15W - olej gęstnieje przy temperaturze minus 15°C,
- 20W - olej gęstnieje przy temperaturze minus 10°C,
- 25W - olej gęstnieje przy temperaturze od minus 10°C do 0°C.

Drugi człon skali określa „wytrzymałość oleju”, czyli zachowania wszystkich właściwości w zakresie wysokich temperatur. W przypadku olei mineralnych i półsyntetycznych nie płuczących skala ta jest tylko 3 stopniowa 20, 30 i 40.

UWAGA: Oleje 10W są w większości przypadków półsyntetyczne. Nie wolno ich mieszać z olejami mineralnymi, czyli takimi oznaczanymi jako 15W i wyżej. Olej w 100 procentach mineralny z zasady uzupełnia się tylko takim samym produktem.

Zobacz też: Z czego składa się olej silnikowy?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA