Jak usunąć lub zredukować drgania wskazówki prędkościomierza?
REKLAMA
REKLAMA
Usterka ta ma dwie przyczyny. Jedna z nich, w praktyce nieusuwalna, leży po stronie prędkościomierza, którego mechanizmy po wieloletnim użytkowaniu zwykle mają bardzo duże luzy, a na dodatek utracił swoje właściwości zamontowany w nich prymitywny tłumik drgań. Drugą przyczyną jest wadliwa praca linki prędkościomierza. W przypadku prędkościomierzy z prądnicą tachometryczną przyczyną niestabilnych wskazań może być jej mechaniczna lub elektryczna usterka. Jej naprawę należy powierzyć specjalistycznej firmie.
REKLAMA
Zobacz także: Jak naprawiać i obsługiwać pojazdy zabytkowe?
Linka licznika jest w rzeczywistości cięgłem giętkim o specjalnej konstrukcji, dzięki której zredukowano do minimum jego podatność na skręcanie. W początkowym okresie eksploatacji cięgło to zachowuje się pod tym względem jak sztywny pręt – nie wykazuje prawie żadnej tendencji do skręcania się pod wpływem momentu obrotowego, jaki wywiera na nie układ je napędzający. Z czasem, w wyniku wycierania się drutów, z których wykonano cięgło, traci ono swoje właściwości i coraz łatwiej ulega skręcaniu nawet pod wpływem niewielkich sił. Wskutek tego normalne opory, jakie występują pomiędzy nim a jego pancerzem powodują iż podczas pracy ulega ono najpierw skręceniu, a po przezwyciężeniu oporu – gwałtownemu rozkręceniu, wynikającemu z jego sprężystości. To właśnie powoduje najczęściej drgania wskazówki prędkościomierza. Należy więc zadbać, aby cięgło było nasmarowane i tak ułożone , żeby do minimum zredukować jego załamania i maksymalnie złagodzić wszystkie łuki. Gdy to nie pomoże, należy wymienić linkę prędkościomierza na nową, którą przez zamontowaniem należy nasmarować gęstym smarem, ale z umiarem. Nadmiar smaru może zostać wtłoczony do wnętrza prędkościomierza, co spowoduje, że wskazywana prędkość będzie znacznie większa (nawet kilkukrotnie) od rzeczywistej.
Zobacz także: Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki
Drugą przyczyną drgań wskazówki prędkościomierza jest zużycie elementów napędzających linkę, objawiające się dużymi luzami na zębatkach oraz w kwadratowych gniazdach, w których tkwią końce linki. Nie jest możliwe ich skasowanie bez ryzyka uszkodzenia. Dlatego, gdy sama wymiana linki prędkościomierza i jej staranne ułożenie nie wyeliminują drgań wskazówki, konieczna jest w pierwszej kolejności – wymiana napędu linki, w drugiej – wymiana prędkościomierza lub jego naprawa w specjalistycznym warsztacie.
REKLAMA
REKLAMA