Odczytywanie kodów błędów – Nissan Micra K11
REKLAMA
REKLAMA
Procedura sprawdzania zawartości pamięci błędów w Nissanie Micra K11 dzieli się na dwa etapy. W pierwszym z nich należy skontrolować prawidłowe działanie diody LED, która posłuży później do wyświetlania kodów błędów. Dioda znajduje się na obudowie sterownika ECU, który z kolei umieszczony został w konsoli środkowej. Do całości dotrzemy po zdemontowaniu prawej pokrywy konsoli Micry. Następnie należy przekręcić kluczyk w stacyjce na pozycję „zapłon”, na co dioda powinna zareagować zaświeceniem.
REKLAMA
Zobacz również: Jak serwisować auto?
REKLAMA
Jeżeli tak się na stanie należy sprawdzić samą kontrolkę. Jeżeli okaże się sprawna, przyczyna problemu najprawdopodobniej leży w obwodzie sterującym układu diagnostycznego i bez jego naprawy odczytanie kodów błędów Nissana Micry K11 będzie niemożliwe.
Jeżeli kontrolka jednokrotnie się zapaliła, uruchamiamy silnik i obserwujemy jej reakcję. Jeżeli nadal świeci, oznacza to, że w pamięci sterownika zapisano błędy, a jeżeli zgaśnie to żadnych anomalii nie zarejestrowano i procedura kontrolna może zostać zakończona.
W drugim etapie przystępujemy do czynności odczytywania kodów błędów. W tym celu należy przekręcić kluczyk na pozycję „zapłon” i za pomocą przewodu zabezpieczonego bezpiecznikiem, połączyć dwa piny złącza diagnostycznego. Są to pierwszy i drugi pin od lewej w dolnym rzędzie. Po odczekaniu co najmniej dwóch sekund przewód odłączamy, a kody błędów będą wówczas wyświetlane za pomocą diody. Czasy jej zapalenia mogą trwać 0,6 lub 0,3 co oznacza kolejno ilość dziesiątek i jedności kodu, a między rozbłyskami diody występują przerwy o długości 0,9 (między dziesiątkami, a jednościami) lub 2,1 sekundy pomiędzy kolejnymi kodami błędów.
Kod 33 będzie zatem wyświetlany jako trzy mignięcia diody po 0,6 sekundy, po czym następuje 0,9 sekundy przerwy i dioda miga trzy razy po 0,3 sekundy. Po wyświetleniu całego kodu przerwa trwa 2,1 sekundy.
Po odczytaniu kodów błędów Nissana Micry K11 można je skasować ponownie podłączając zabezpieczony przewód na co najmniej dwie sekundy. Przykładowe kody błędów Nissana Micry K11 (wraz z ich przyczyną): 11 (czujnik położenia wału korbowego), 12 (przepływomierz powietrza), 13 (czujnik temperatury płynu chłodzącego), 21 (zapłon) oraz 43 (przepustnica). Kod 28 należy zignorować.
Zobacz również: Jakie zadania ma sonda lambda?
Aby skontrolować działanie sondy lambda należy połączyć piny złącza diagnostycznego w sposób identyczny jak powyżej, a następnie uruchomić silnik i utrzymywać jego obroty na poziomie 2000 obr/min przez około dwie minuty. Po upływie tego czasu kontrolka na sterowniku powinna co dziesięć sekund zaświecić się (bogata mieszanka) i zgasnąć (uboga mieszanka) przynajmniej pięć razy. Jeżeli kontrolka będzie świecić ciągle lub wcale się nie zapali, oznacza to przerwę w obwodzie sondy lambda.
REKLAMA
REKLAMA