REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z niedogrzanym silnikiem powoduje zwiększone zużycie paliwa, a w skrajnym wypadku może doprowadzić do jego awarii. Podobne skutki ma jazda z silnikiem przegrzanym.

Jeżeli silnik nie osiąga właściwej temperatury pracy nawet po dłuższym czasie, np. w wyniku dużych mrozów lub uszkodzenia termostatu, jego moc jest znacznie ograniczona i występuje dymienie z rury wydechowej.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Jedną z przyczyn, na szczęście bardzo rzadkich jest gromadzenie się kamienia kotłowego w układzie chłodzenia. Zobacz: 40. Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?. Inną powodem zbyt wysokiej temperatury, tym razem jednym z powszechniejszych, jest niewystarczająca ilość płynu w układzie chłodzącym. Należy go jak najszybciej dolać, bacząc przy tym, aby wlewać taki sam płyn, jakim jest zalany układ chłodzenia. Nie wszystkie płyny można mieszać ze sobą.

Nie dolewać płynu do chłodnicy, kiedy silnik jest gorący! Otwarcie korka wlewowego w takich warunkach grozi poparzeniem. 

REKLAMA

Bardzo często, zimową porą, kierowcy zakładają różnego rodzaju zasłony, przesłony i żaluzje na chłodnice, aby przyspieszyć w ten sposób nagrzewanie się bardzo zimnego silnika. Jest to dobra praktyka pod warunkiem, że wszystkie przysłony sprzed chłodnicy wyjmie się, gdy temperatura powietrza zaczyna wzrastać i dochodzi do zera, albo gdy zaobserwuje się, że temperatura silnika zbliża się do krytycznej. Wielu kierowców zapomina o usunięciu tych przesłon aż do pierwszych dni wiosennych i potem są zaskoczeni, że im się silnik „zagotował”. Niektórzy nie usuwają ich nawet do końca wiosny i zastanawiają się, dlaczego silnik tak strasznie się grzeje a na dodatek wzrosło zużycie oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzewanie silnika może być wynikiem zerwania się lub zbyt dużego luzu paska, napędzającego pompę wodną. Zwykle w takim przypadku równocześnie z nagłym skokiem temperatury pojawia się alarm; „Brak ładowania akumulatora” albo akumulator jest niedostatecznie ładowany, gdy pasek się ślizga. Założenie nowego paska lub wyregulowanie jego naprężenia rozwiązuje problem.

Zobacz również: Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym?

Najpoważniejszą usterką układu chłodzenia jest awaria pompy wodnej. Nie wszystkie pompy można naprawiać. Dlatego trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej albo poprosić stację obsługi o pomoc. Wymiana pompy wodnej nie jest trudna i zbyt kosztowna.

Bywa, że uszkodzeniu ulega termostat i cały czas pozostaje zamknięty. Powodem może być rozszczelnienie się mieszka, który nim steruje. Taki termostat należy usunąć z układu chłodzenia i jak najszybciej zastąpić nowym.

REKLAMA

Termostatów nie naprawia się. Uszkodzone podlegają wymianie. Przed podjęciem takiej decyzji trzeba sprawdzić, czy nie zatkał się otworek, istniejący w wielu typach termostatów, który ułatwia odpowietrzanie układu chłodzenia podczas napełniania go płynem, a także pozwala, aby część płynu mogła przepływać z jego jednej strony na drugą.

Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Bardzo rzadko znajduje się on w osobnej, cylindrycznej metalowej obudowie, która zamocowana jest w połowie długości węża, łączącego głowicę silnika z chłodnicą. Takie rozwiązania stosowano miedzy innymi w poczciwej „syrence” ale nie tylko.

Aby wyjąć uszkodzony termostat, należy poczekać, aż silnik ostygnie. Następnie spuścić do podstawionego naczynia część płynu chłodzącego. Odszukać miejsce, gdzie konstruktor umieścił termostat i odkręcić jego obudowę od głowicy silnika, pilnując, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki. Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Wyjąć termostat (jest on mosiężny, wykonany z cieniutkiej blachy), w razie potrzeby podważając go delikatnie wkrętakiem. Założyć na miejsce jego obudowę, pamiętając o uszczelce i starannie ją dokręcić. Jeżeli konieczne było zdjęcie z niej węża gumowego, nałożyć ten wąż i zacisnąć na nim opaskę zaciskową. Wlać do chłodnicy spuszczony wcześniej płyn i w razie potrzeby uzupełnić do wymaganego poziomu.

Zbyt zimny silnik, nie osiągający zalecanej temperatury pracy nawet po dłuższej jeździe sygnalizuje awarię termostatu. Mógł się on zaciąć w pozycji otwartej.
Jeżeli trzeba jechać dalej z otwartym termostatem, trzeba koniecznie zasłonić chłodnicę od strony wlotu powietrza wszystkim, co można znaleźć w samochodzie, a co się do tego nadaje. Mogą to być stare kartony, dywaniki z podłogi, nawet gazety i inne papiery. Podczas jazdy kontrolować temperaturę co kilka minut i w razie jej nadmiernego wzrostu szybko usunąć część zasłon.

W bardzo zimne dni przed uruchomieniem silnika należy ustawić regulacje ciepłą wewnątrz kabiny na „ZIMNO” (bez włączania klimatyzacji), wówczas dopływ płynu chłodzącego do nagrzewnicy zostaje odcięty i silnik nagrzewa się szybciej. Podobnie podczas jazdy z otwartym termostatem należy bardzo oszczędnie korzystać z nagrzewnicy, aby jak najwięcej ciepła zostawało w silniku.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA