REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z niedogrzanym silnikiem powoduje zwiększone zużycie paliwa, a w skrajnym wypadku może doprowadzić do jego awarii. Podobne skutki ma jazda z silnikiem przegrzanym.

Jeżeli silnik nie osiąga właściwej temperatury pracy nawet po dłuższym czasie, np. w wyniku dużych mrozów lub uszkodzenia termostatu, jego moc jest znacznie ograniczona i występuje dymienie z rury wydechowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Jedną z przyczyn, na szczęście bardzo rzadkich jest gromadzenie się kamienia kotłowego w układzie chłodzenia. Zobacz: 40. Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?. Inną powodem zbyt wysokiej temperatury, tym razem jednym z powszechniejszych, jest niewystarczająca ilość płynu w układzie chłodzącym. Należy go jak najszybciej dolać, bacząc przy tym, aby wlewać taki sam płyn, jakim jest zalany układ chłodzenia. Nie wszystkie płyny można mieszać ze sobą.

Nie dolewać płynu do chłodnicy, kiedy silnik jest gorący! Otwarcie korka wlewowego w takich warunkach grozi poparzeniem. 

REKLAMA

Bardzo często, zimową porą, kierowcy zakładają różnego rodzaju zasłony, przesłony i żaluzje na chłodnice, aby przyspieszyć w ten sposób nagrzewanie się bardzo zimnego silnika. Jest to dobra praktyka pod warunkiem, że wszystkie przysłony sprzed chłodnicy wyjmie się, gdy temperatura powietrza zaczyna wzrastać i dochodzi do zera, albo gdy zaobserwuje się, że temperatura silnika zbliża się do krytycznej. Wielu kierowców zapomina o usunięciu tych przesłon aż do pierwszych dni wiosennych i potem są zaskoczeni, że im się silnik „zagotował”. Niektórzy nie usuwają ich nawet do końca wiosny i zastanawiają się, dlaczego silnik tak strasznie się grzeje a na dodatek wzrosło zużycie oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzewanie silnika może być wynikiem zerwania się lub zbyt dużego luzu paska, napędzającego pompę wodną. Zwykle w takim przypadku równocześnie z nagłym skokiem temperatury pojawia się alarm; „Brak ładowania akumulatora” albo akumulator jest niedostatecznie ładowany, gdy pasek się ślizga. Założenie nowego paska lub wyregulowanie jego naprężenia rozwiązuje problem.

Zobacz również: Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym?

Najpoważniejszą usterką układu chłodzenia jest awaria pompy wodnej. Nie wszystkie pompy można naprawiać. Dlatego trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej albo poprosić stację obsługi o pomoc. Wymiana pompy wodnej nie jest trudna i zbyt kosztowna.

Bywa, że uszkodzeniu ulega termostat i cały czas pozostaje zamknięty. Powodem może być rozszczelnienie się mieszka, który nim steruje. Taki termostat należy usunąć z układu chłodzenia i jak najszybciej zastąpić nowym.

Termostatów nie naprawia się. Uszkodzone podlegają wymianie. Przed podjęciem takiej decyzji trzeba sprawdzić, czy nie zatkał się otworek, istniejący w wielu typach termostatów, który ułatwia odpowietrzanie układu chłodzenia podczas napełniania go płynem, a także pozwala, aby część płynu mogła przepływać z jego jednej strony na drugą.

Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Bardzo rzadko znajduje się on w osobnej, cylindrycznej metalowej obudowie, która zamocowana jest w połowie długości węża, łączącego głowicę silnika z chłodnicą. Takie rozwiązania stosowano miedzy innymi w poczciwej „syrence” ale nie tylko.

Aby wyjąć uszkodzony termostat, należy poczekać, aż silnik ostygnie. Następnie spuścić do podstawionego naczynia część płynu chłodzącego. Odszukać miejsce, gdzie konstruktor umieścił termostat i odkręcić jego obudowę od głowicy silnika, pilnując, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki. Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Wyjąć termostat (jest on mosiężny, wykonany z cieniutkiej blachy), w razie potrzeby podważając go delikatnie wkrętakiem. Założyć na miejsce jego obudowę, pamiętając o uszczelce i starannie ją dokręcić. Jeżeli konieczne było zdjęcie z niej węża gumowego, nałożyć ten wąż i zacisnąć na nim opaskę zaciskową. Wlać do chłodnicy spuszczony wcześniej płyn i w razie potrzeby uzupełnić do wymaganego poziomu.

Zbyt zimny silnik, nie osiągający zalecanej temperatury pracy nawet po dłuższej jeździe sygnalizuje awarię termostatu. Mógł się on zaciąć w pozycji otwartej.
Jeżeli trzeba jechać dalej z otwartym termostatem, trzeba koniecznie zasłonić chłodnicę od strony wlotu powietrza wszystkim, co można znaleźć w samochodzie, a co się do tego nadaje. Mogą to być stare kartony, dywaniki z podłogi, nawet gazety i inne papiery. Podczas jazdy kontrolować temperaturę co kilka minut i w razie jej nadmiernego wzrostu szybko usunąć część zasłon.

W bardzo zimne dni przed uruchomieniem silnika należy ustawić regulacje ciepłą wewnątrz kabiny na „ZIMNO” (bez włączania klimatyzacji), wówczas dopływ płynu chłodzącego do nagrzewnicy zostaje odcięty i silnik nagrzewa się szybciej. Podobnie podczas jazdy z otwartym termostatem należy bardzo oszczędnie korzystać z nagrzewnicy, aby jak najwięcej ciepła zostawało w silniku.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA