REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z niedogrzanym silnikiem powoduje zwiększone zużycie paliwa, a w skrajnym wypadku może doprowadzić do jego awarii. Podobne skutki ma jazda z silnikiem przegrzanym.

Jeżeli silnik nie osiąga właściwej temperatury pracy nawet po dłuższym czasie, np. w wyniku dużych mrozów lub uszkodzenia termostatu, jego moc jest znacznie ograniczona i występuje dymienie z rury wydechowej.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Jedną z przyczyn, na szczęście bardzo rzadkich jest gromadzenie się kamienia kotłowego w układzie chłodzenia. Zobacz: 40. Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?. Inną powodem zbyt wysokiej temperatury, tym razem jednym z powszechniejszych, jest niewystarczająca ilość płynu w układzie chłodzącym. Należy go jak najszybciej dolać, bacząc przy tym, aby wlewać taki sam płyn, jakim jest zalany układ chłodzenia. Nie wszystkie płyny można mieszać ze sobą.

Nie dolewać płynu do chłodnicy, kiedy silnik jest gorący! Otwarcie korka wlewowego w takich warunkach grozi poparzeniem. 

REKLAMA

Bardzo często, zimową porą, kierowcy zakładają różnego rodzaju zasłony, przesłony i żaluzje na chłodnice, aby przyspieszyć w ten sposób nagrzewanie się bardzo zimnego silnika. Jest to dobra praktyka pod warunkiem, że wszystkie przysłony sprzed chłodnicy wyjmie się, gdy temperatura powietrza zaczyna wzrastać i dochodzi do zera, albo gdy zaobserwuje się, że temperatura silnika zbliża się do krytycznej. Wielu kierowców zapomina o usunięciu tych przesłon aż do pierwszych dni wiosennych i potem są zaskoczeni, że im się silnik „zagotował”. Niektórzy nie usuwają ich nawet do końca wiosny i zastanawiają się, dlaczego silnik tak strasznie się grzeje a na dodatek wzrosło zużycie oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzewanie silnika może być wynikiem zerwania się lub zbyt dużego luzu paska, napędzającego pompę wodną. Zwykle w takim przypadku równocześnie z nagłym skokiem temperatury pojawia się alarm; „Brak ładowania akumulatora” albo akumulator jest niedostatecznie ładowany, gdy pasek się ślizga. Założenie nowego paska lub wyregulowanie jego naprężenia rozwiązuje problem.

Zobacz również: Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym?

Najpoważniejszą usterką układu chłodzenia jest awaria pompy wodnej. Nie wszystkie pompy można naprawiać. Dlatego trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej albo poprosić stację obsługi o pomoc. Wymiana pompy wodnej nie jest trudna i zbyt kosztowna.

Bywa, że uszkodzeniu ulega termostat i cały czas pozostaje zamknięty. Powodem może być rozszczelnienie się mieszka, który nim steruje. Taki termostat należy usunąć z układu chłodzenia i jak najszybciej zastąpić nowym.

REKLAMA

Termostatów nie naprawia się. Uszkodzone podlegają wymianie. Przed podjęciem takiej decyzji trzeba sprawdzić, czy nie zatkał się otworek, istniejący w wielu typach termostatów, który ułatwia odpowietrzanie układu chłodzenia podczas napełniania go płynem, a także pozwala, aby część płynu mogła przepływać z jego jednej strony na drugą.

Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Bardzo rzadko znajduje się on w osobnej, cylindrycznej metalowej obudowie, która zamocowana jest w połowie długości węża, łączącego głowicę silnika z chłodnicą. Takie rozwiązania stosowano miedzy innymi w poczciwej „syrence” ale nie tylko.

Aby wyjąć uszkodzony termostat, należy poczekać, aż silnik ostygnie. Następnie spuścić do podstawionego naczynia część płynu chłodzącego. Odszukać miejsce, gdzie konstruktor umieścił termostat i odkręcić jego obudowę od głowicy silnika, pilnując, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki. Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Wyjąć termostat (jest on mosiężny, wykonany z cieniutkiej blachy), w razie potrzeby podważając go delikatnie wkrętakiem. Założyć na miejsce jego obudowę, pamiętając o uszczelce i starannie ją dokręcić. Jeżeli konieczne było zdjęcie z niej węża gumowego, nałożyć ten wąż i zacisnąć na nim opaskę zaciskową. Wlać do chłodnicy spuszczony wcześniej płyn i w razie potrzeby uzupełnić do wymaganego poziomu.

Zbyt zimny silnik, nie osiągający zalecanej temperatury pracy nawet po dłuższej jeździe sygnalizuje awarię termostatu. Mógł się on zaciąć w pozycji otwartej.
Jeżeli trzeba jechać dalej z otwartym termostatem, trzeba koniecznie zasłonić chłodnicę od strony wlotu powietrza wszystkim, co można znaleźć w samochodzie, a co się do tego nadaje. Mogą to być stare kartony, dywaniki z podłogi, nawet gazety i inne papiery. Podczas jazdy kontrolować temperaturę co kilka minut i w razie jej nadmiernego wzrostu szybko usunąć część zasłon.

W bardzo zimne dni przed uruchomieniem silnika należy ustawić regulacje ciepłą wewnątrz kabiny na „ZIMNO” (bez włączania klimatyzacji), wówczas dopływ płynu chłodzącego do nagrzewnicy zostaje odcięty i silnik nagrzewa się szybciej. Podobnie podczas jazdy z otwartym termostatem należy bardzo oszczędnie korzystać z nagrzewnicy, aby jak najwięcej ciepła zostawało w silniku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
15-latek zabrał na przejażdżkę starszych kolegów swoim samochodem. Auto dachowało

15-latek kupił samochód i zabrał dwóch starszych kolegów na przejażdżkę. Chłopak stracił panowanie nad pojazdem i doprowadził do dachowania. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń. 

Jechał tak pijany na skuterze, że gdy się wywrócił to zasnął

O takim zdarzeniu policjanci dawno nie słyszeli. 31-letni kierowca skutera jechał tak pijany, że gdy stracił panowanie nad pojazdem i wywrócił się - zasnął. 

Pijany motocyklista uciekał przed policją, do aresztu trafił... jego pasażer

33-letni motocyklista nie zatrzymał się do policyjnej kontroli. Podczas ucieczki spowodował kolizję. Okazało się, że był pijany, a jego pasażer poszukiwany do odbycia kary. 

Rusza projektowanie S7 na odcinku Kiełpin – Warszawa. Trasa będzie przebiegać przez Bemowo i Bielany

Resort infrastruktury poinformował, że rusza projektowanie S7 na odcinku Kiełpin – Warszawa. Po wybudowaniu tego odcinka od Kiełpina do Warszawy kierowcy będą mieli do dyspozycji 332 km drogi ekspresowej aż do węzła Gdańsk Południe.

REKLAMA

Pijany kierowca bez uprawnień, samochód bez tablicy rejestracyjnej i narkotyki. A to miała być zwykła kontrola

Rutynowa kontrola samochodu przez policjantów zaowocowała złapaniem pijanego kierowcy z sądowym zakazem prowadzenia pojazdów i w posiadaniu narkotyków. 

Polisy OC droższe już prawie o 40 proc. Gdzie najdroższe, a gdzie najtańsze OC?

Ubezpieczyciele muszą podnieść ceny. Polisy OC droższe już prawie o 40 proc. Gdzie najdroższe, a gdzie najtańsze OC? W których województwach kierowcy mogli liczyć na najkorzystniejsze oferty? Gdzie kierowcy płacili najwięcej?

Błyskawiczna akcja policjantów, w kilka godzin odzyskali skradziony samochód

To była szybka akcja policjantów z Jasła. Zaledwie kilka godzin od kradzieży samochodu wartego 170 tys. udało im się go odzyskać. 

Nie tylko produkcja pojazdów. Dlaczego Ford inwestuje w energię odnawialną?

Firmom czasem nie wystarcza po prostu bycie liderem w danej branży. W pewnym momencie zaczyna chodzić o coś więcej, o misję. Taką ma Ford. To ma być coś więcej niż tylko produkowanie pojazdów, to potrzeba budowania lepszego świata - dla człowiek i dla planety, o którą powinniśmy dbać wszyscy dla własnego dobra. 

REKLAMA

Nielegalne wyścigi: 558 skontrolowanych pojazdów, 308 mandatów na łączną kwotę 134 550 zł! Policjanci zatrzymali 55 dowodów rejestracyjnych

Komenda Stołeczna Policji poinformowała, że w miniony weekend policjanci garnizonu stołecznego skontrolowali 558 pojazdów i wystawili 308 mandatów na łączną kwotę 134 550 zł. Działania policjantów skupiały się na terenie Warszawy oraz powiatów ościennych.

KGP: 104 142 interwencji, 475 wypadków drogowych, 36 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 104 142 interwencji.

REKLAMA