REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z niedogrzanym silnikiem powoduje zwiększone zużycie paliwa, a w skrajnym wypadku może doprowadzić do jego awarii. Podobne skutki ma jazda z silnikiem przegrzanym.

Jeżeli silnik nie osiąga właściwej temperatury pracy nawet po dłuższym czasie, np. w wyniku dużych mrozów lub uszkodzenia termostatu, jego moc jest znacznie ograniczona i występuje dymienie z rury wydechowej.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Jedną z przyczyn, na szczęście bardzo rzadkich jest gromadzenie się kamienia kotłowego w układzie chłodzenia. Zobacz: 40. Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?. Inną powodem zbyt wysokiej temperatury, tym razem jednym z powszechniejszych, jest niewystarczająca ilość płynu w układzie chłodzącym. Należy go jak najszybciej dolać, bacząc przy tym, aby wlewać taki sam płyn, jakim jest zalany układ chłodzenia. Nie wszystkie płyny można mieszać ze sobą.

Nie dolewać płynu do chłodnicy, kiedy silnik jest gorący! Otwarcie korka wlewowego w takich warunkach grozi poparzeniem. 

REKLAMA

Bardzo często, zimową porą, kierowcy zakładają różnego rodzaju zasłony, przesłony i żaluzje na chłodnice, aby przyspieszyć w ten sposób nagrzewanie się bardzo zimnego silnika. Jest to dobra praktyka pod warunkiem, że wszystkie przysłony sprzed chłodnicy wyjmie się, gdy temperatura powietrza zaczyna wzrastać i dochodzi do zera, albo gdy zaobserwuje się, że temperatura silnika zbliża się do krytycznej. Wielu kierowców zapomina o usunięciu tych przesłon aż do pierwszych dni wiosennych i potem są zaskoczeni, że im się silnik „zagotował”. Niektórzy nie usuwają ich nawet do końca wiosny i zastanawiają się, dlaczego silnik tak strasznie się grzeje a na dodatek wzrosło zużycie oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzewanie silnika może być wynikiem zerwania się lub zbyt dużego luzu paska, napędzającego pompę wodną. Zwykle w takim przypadku równocześnie z nagłym skokiem temperatury pojawia się alarm; „Brak ładowania akumulatora” albo akumulator jest niedostatecznie ładowany, gdy pasek się ślizga. Założenie nowego paska lub wyregulowanie jego naprężenia rozwiązuje problem.

Zobacz również: Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym?

Najpoważniejszą usterką układu chłodzenia jest awaria pompy wodnej. Nie wszystkie pompy można naprawiać. Dlatego trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej albo poprosić stację obsługi o pomoc. Wymiana pompy wodnej nie jest trudna i zbyt kosztowna.

Bywa, że uszkodzeniu ulega termostat i cały czas pozostaje zamknięty. Powodem może być rozszczelnienie się mieszka, który nim steruje. Taki termostat należy usunąć z układu chłodzenia i jak najszybciej zastąpić nowym.

REKLAMA

Termostatów nie naprawia się. Uszkodzone podlegają wymianie. Przed podjęciem takiej decyzji trzeba sprawdzić, czy nie zatkał się otworek, istniejący w wielu typach termostatów, który ułatwia odpowietrzanie układu chłodzenia podczas napełniania go płynem, a także pozwala, aby część płynu mogła przepływać z jego jednej strony na drugą.

Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Bardzo rzadko znajduje się on w osobnej, cylindrycznej metalowej obudowie, która zamocowana jest w połowie długości węża, łączącego głowicę silnika z chłodnicą. Takie rozwiązania stosowano miedzy innymi w poczciwej „syrence” ale nie tylko.

Aby wyjąć uszkodzony termostat, należy poczekać, aż silnik ostygnie. Następnie spuścić do podstawionego naczynia część płynu chłodzącego. Odszukać miejsce, gdzie konstruktor umieścił termostat i odkręcić jego obudowę od głowicy silnika, pilnując, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki. Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Wyjąć termostat (jest on mosiężny, wykonany z cieniutkiej blachy), w razie potrzeby podważając go delikatnie wkrętakiem. Założyć na miejsce jego obudowę, pamiętając o uszczelce i starannie ją dokręcić. Jeżeli konieczne było zdjęcie z niej węża gumowego, nałożyć ten wąż i zacisnąć na nim opaskę zaciskową. Wlać do chłodnicy spuszczony wcześniej płyn i w razie potrzeby uzupełnić do wymaganego poziomu.

Zbyt zimny silnik, nie osiągający zalecanej temperatury pracy nawet po dłuższej jeździe sygnalizuje awarię termostatu. Mógł się on zaciąć w pozycji otwartej.
Jeżeli trzeba jechać dalej z otwartym termostatem, trzeba koniecznie zasłonić chłodnicę od strony wlotu powietrza wszystkim, co można znaleźć w samochodzie, a co się do tego nadaje. Mogą to być stare kartony, dywaniki z podłogi, nawet gazety i inne papiery. Podczas jazdy kontrolować temperaturę co kilka minut i w razie jej nadmiernego wzrostu szybko usunąć część zasłon.

W bardzo zimne dni przed uruchomieniem silnika należy ustawić regulacje ciepłą wewnątrz kabiny na „ZIMNO” (bez włączania klimatyzacji), wówczas dopływ płynu chłodzącego do nagrzewnicy zostaje odcięty i silnik nagrzewa się szybciej. Podobnie podczas jazdy z otwartym termostatem należy bardzo oszczędnie korzystać z nagrzewnicy, aby jak najwięcej ciepła zostawało w silniku.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

REKLAMA