REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Niepełnosprawni a znaki drogowe – na co zwracać uwage?

Osoba niepełnosprawna w pewnych wypadkach może nie stosować się do niektórych znaków drogowych. Jednak, jeśli staje na kopercie, powinna być pewna, czy jest ona przeznaczona dla niepełnosprawnych.

Jak oznaczyć samochód po kolizji?

Nawet jeśli jesteśmy poszkodowanymi podczas kolizji, możemy dostać mandat. Wystarczy za późno opuścić pas ruchu. Jeśli nie jesteśmy w stanie usunąć pojazdu, powinniśmy właściwie go oznaczyć.

Jak korzystać z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego? Poradnik eksperta

Z sondażu firmy GfK Polonia wynika, że tylko 20% kierowców wie, jak ubiegać się o odszkodowanie w razie wypadku z osobą nieubezpieczoną lub kiedy sprawca zbiegł z miejsca wypadku. Również w razie wypadku z obcokrajowcem ubezpieczonym w swoim kraju łatwo jest uzyskać odszkodowanie.

Czy warto robić przegląd gaśnicy?

Przegląd gaśnicy w autoryzowanym serwisie kosztuje od 5 do 15 zł. Nie jest to kwota wysoka, ale czy warto decydować się na niego?

REKLAMA

Wirtualny Tuning - o co w tym wszystkim chodzi?

Każdy zarażony bakcylem tuningu, przed zainwestowaniem w przeróbki swojego auta, chciałby zobaczyć czy efekt końcowy warty będzie nakładu pracy i gotówki. Taką możliwość daje nam wirtualny tuning. Co to takiego?

Jak zamontować spojler lub listwę?


Przed przygotowaniem do montażu, warto upewnić się czy spoiler/listwa, które chcemy wybrać pasują do naszego modelu auta. Uzależnione od tego jest poprawne dopasowanie i montaż elementów na aucie.

W poszukiwaniu mocy - Tuning silnika

Na co warto wydać pieniądze, żeby poprawić osiągi naszego auta? Diabeł tkwi w szczegółach, o których warto wiedzieć tuningując silnik.

Montaż progów - zrób to sam


Przed przygotowaniem do montażu, warto upewnić się czy progi, które chcemy zamontować, pasują do kształtu nadwozia naszego auta. Uzależnione od tego jest poprawne dopasowanie i trwały montaż elementów na aucie.

REKLAMA

Odświeżony Opel Corsa

Obecnie oferowana Corsa to już czwarta generacja miejskiego Opla. Została ona wprowadzona do sprzedaży w 2006 roku. Producent przedstawił kilka zdjęć i danych auta po faceliftingu. Najnowsza odsłona Corsy pojawi się w salonach w 2011 roku.

Peugeot 206: wymiana cewki wysokiego napięcia

W poradniku tym, będziemy podejmować się wymiany uszkodzonej cewki wysokiego napięcia. Nie ma konieczności udawać się do serwisu w celu wymiany tej cewki, pokażemy jak wykonać to samemu.

Peugeot 206: demontaż tylnego zderzaka


Poradnik ten, poświęcimy demontażowi tylnego zderzaka. Cała operacja nie wymaga od nas doświadczenia, ani wyszukanych umiejętności. W poradniku tym, opiszemy jak samemu poradzić sobie ze zdjęciem zderzaka tylnego.

Peugeot 206: demontaż tapicerki drzwi przednich

W poradniku tym pokażemy, jak zdemontować tapicerkę drzwi przednich w Peugeocie 206. Czynność ta nie jest skomplikowana, jednak warto znać kolejność demontażu, bardzo łatwo uszkodzić mocowania elementów drzwi.

Peugeot 206: montaż głośników wysokotonowych

Nie każdy Peugeot 206 ma na wyposażeniu tweetery. Mają one odpowiednią instalację, jednak mały procent tych aut ma zamontowane głośniki wysokotonowe. W poradniku tym, dowiesz się, jak samemu zamontować takie głośniki.

Peugeot 206: wymiana wtryskiwacza paliwa w silniku 8 zaworowym

Wymiana wtryskiwacza paliwa nie należy do łatwych i bezproblemowych czynności. Zazwyczaj trudno nam ocenić, który wtryskiwacz kwalifikuje się do wymiany. W poradniku tym, podpowiemy jak samemu najłatwiej wymienić wtryskiwacz paliwa w silniku 8 zaworowym.

Volkswagen Golf MK III: wymiana łożyska przedniego koła

Konieczność wymiany łożysk objawia się zazwyczaj efektem dźwiękowym. Najczęściej jest to charakterystyczne huczenie. Można z taką usterką jeździć, jednak nie należy czekać z wymianą.

Volkswagen Golf MK II: wymiana podstawy gaźnika

Uszkodzona podstawa gaźnika jest częstą usterką w silnikach 1.6. Wymiana nie jest trudna i sami możemy uporać się z usterką podstawy gaźnika w Volkswagenie Golf.

Volkswagen Golf MK IV: wymiana tylnych amortyzatorów


Wymiana tylnych amortyzatorów w Golfie „czwórce” jest bardzo łatwa. Wystarczy dobry zestaw narzędzi i podnośnik samochodowy, żeby samemu dokonać wymiany.

Volkswagen Golf MK II: wymiana termostatu


W poradniku tym, pokażemy jak samodzielnie wymienić termostat w Golfie drugiej generacji. Cały proces nie jest skomplikowany, jednak będziemy potrzebować trochę wolnego czasu.

Volkswagen Golf MK III 1.9 TDI: wymiana filtra paliwa


Wymiana filtra paliwa, to jedna z wielu czynności, które możemy wykonać sami. Nawet mało doświadczonej osobie nie zajmie to więcej, jak 15 minut. Oto opis, jak krok po kroku wymienić filtr paliwa w Golfie „trójce”.

Techniki driftingu cz.2


Oto druga część opisu technik driftingowych. Druga część dekalogu zasad, które każdy drifter musi poznać.

Montaż brewki reflektora - zrób to sam


Przed przygotowaniem do montażu, warto upewnić się czy brewki, które chcemy wybrać, pasują do kształtu naszego reflektora. Uzależniony jest od tego poprawny montaż brewki na reflektorze i długotrwały efekt.

Chevrolet Cruze – żarty się skończyły

Koniec śmiania się z południowokoreańskiego pochodzenia Chevroleta Cruze. Sąsiedzi Kim Dzong Ila naprawdę umieją robić porządne samochody.

Nissan GT-R po faceliftingu


GT-R to dwudrzwiowe coupé firmy Nissan, który do sprzedaży międzynarodowej wszedł na początku czerwca 2008 roku. Auto jest wyposażone w silnik V6 Twin turbo o pojemności 3,8 litra, który generuje moc 530 KM. Prędkość maksymalna Nissana GT-R to 315 km/h a przyspieszenie od 0 do 100km/h zajmuje mu 3,6 sekundy.

Układy hamulców bębnowych

W zależności od tego, w jaki sposób jest wywierana siła rozpierająca na szczęki hamulcowe przez rozpieracz hydrauliczny, rozróżnia się kilka układów, zwanych także systemami. Są to: simplex, duplex, duoduplex i układ samowzmacniający.

Łożyska i łożyskowanie

W samochodach zastosowanie ma tylko dwa łożyska . Są to łożyska ślizgowe i łożyska toczne.

Koło zamachowe

Koła zamachowe wykonywane są najczęściej z żeliwa sferoidalnego lub szarego. Materiały te mają dostatecznie dobre właściwości cierne, co jest istotne dla dobrej współpracy z tarczą sprzęgłowa.

Wał korbowy

Głównym zadaniem wału korbowego jest zamienienie ruchów posuwisto-zwrotnych tłoków i wahadłowego korbowodów na ruch obrotowy koła zamachowego, skąd poprzez sprzęgło, skrzynię biegów i elementy układu napędowego zostaje przekazywany na koła.

Korbowód

Korbowód jest elementem, który ma za zadanie przenoszenie siły, wywieranej na tłok przez rozprężające się gazy spalinowe, na wał korbowy, a także przenoszenie z wału korbowego na tłok siły, niezbędnej do uzyskania odpowiedniego ciśnienia w cylindrze podczas suwu sprężania, lub podciśnienia podczas suwu dolotu (ssania).

Bęben hamulcowy

Zanim powstały pierwsze hamulce tarczowe, do szybkiego zatrzymywania pojazdów używano początkowo hamulców taśmowych, które działały przez zaciskanie się ciernej taśmy na wale napędowym, oraz hamulców bębnowych, a ściślej – szczękowo-bębnowych.

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe mają zastosowanie w hamulcach tarczowych. Są to wykonane z bardzo twardego metalu płytki o odpowiednim kształcie, do których przyklejone są nakładki cierne o grubości dochodzącej do kilkunastu milimetrów.

Tarcza hamulcowa

Tarcze hamulcowe są trwale przymocowane do piast kół i razem z nimi obracają się podczas jazdy. Z chwilą, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, powstające w układzie hamulcowym ciśnienie zacznie wypychać tłoki, znajdujące się w zaciskach hamulców, tym samym dociskając klocki hamulcowe do obu stron tarcz hamulcowych.

Zacisk hamulcowy

Działanie hamulca tarczowego polega na tym, że zamocowana na piaście koła tarcza hamulcowa, jest podczas hamowania ściskana pomiędzy dwoma klockami hamulcowymi. Siła, jaka jest do tego konieczna, powstaje w specjalnym urządzeniu obejmującym obustronnie tarczę hamulcową. Urządzenie to nazywane jest zaciskiem hamulcowym, dawniej – kalipem.

Układ kierowniczy

Elementarny układ kierowniczy składa się z zaledwie kilku elementów. Są to: kierownica z kolumną, przekładnia kierownicza, drążki kierownicze i zwrotnice. W nowoczesnych samochodach oraz w lepszych modelach starych typów samochodów oraz w samochodach ciężarowych przekładnia kierownicza jest sprzęgnięta z urządzeniem wspomagającym, dzięki któremu kierowca może wkładać mniej siły w manewrowanie pojazdem.

Prostownik

Dobry prostownik posiada albo regulację prądu ładowania (nawet prymitywną, skokową), albo urządzenie elektroniczne, zapobiegające przeładowaniu akumulatora, czyli wyłączające prostownik, gdy napięcie na biegunach akumulatora osiągnie mniej więcej 14,4 do 14,6 V.

Narzędzia: ciśnieniomierz

Ciśnieniomierze, mają tylko dwa zastosowania w eksploatacji naszego samochodu: do mierzenia ciśnienia powietrza w oponach, oraz do mierzenia stopnia sprężania w cylindrach.

Hamulce bębnowe

Hamulec bębnowym, jeszcze w połowie XX wieku był stosowany w prawie wszystkich samochodach i we wszystkich motocyklach i motorowerach. Obecnie odchodzi w zapomnienie.

Przeguby napędowe

Do przegubów napędowych zaliczymy tzw. przeguby krzyżakowe, zwane potocznie przegubami Cardana i przeguby zawiasowe, zwane niepoprawnie przegubami homokinetycznymi.

Narzędzia: suwmiarka, mikromierz, szczelinomierz

Suwmiarka, mikromierz i szczelinomierz zaliczymy do narzędzi pomiarowych, niezbędnych w każdym warsztacie. W warsztacie samochodowym najbardziej jednak użyteczne będą: suwmiarka i szczelinomierz.

Narzędzia: gwintowniki, narzynki

Gwintowniki, narzynki służą nie tylko do wykonywania nowych gwintów, ale także do naprawiania gwintów niezbyt mocno uszkodzonych, np. podczas wybijania mocno zapieczonych śrub i sworzni w zawieszeniu.

Hydrauliczny układ hamulcowy, dwuobwodowy

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

Narzędzia: przecinak, podbijak

Przecinaki, zwane dawniej z niemieckiego meslami, służą głównie do szybkiego przecinania różnych elementów i kawałków różnych twardych materiałów, np. do obcinania łbów śrub, których nie można odkręcić w żaden inny sposób.

Chevrolet Volt najbardziej ekologiczny

Magazyn Green Car Journal uznał Chevroleta Volta za „Najbardziej ekologiczny samochód roku 2010”. Volt jako pierwsze auto z kołami napędzanymi wyłącznie elektrycznie zdobył tę nagrodę.

Hydrauliczny układ hamulcowy, jednoobwodowy

W jednoobwodowym układzie hamulcowym elementem sterującym jest prosta, niewielka pompa hamulcowa, w której nacisk na pedał hamulca jest zamieniany na ruch tłoka, tłoczącego płyn hamulcowy do przewodów hamulcowych i za ich pośrednictwem do cylinderków hamulcowych.

Narzędzia. Wkrętaki

Wkrętaki, zwane także niezbyt poprawnie śrubokrętami są podstawowymi narzędzia warsztatowymi, używanymi do wielu różnych prac, głównie do odkręcania i dokręcania różnego rodzaju wkrętów.

Układ zapłonowy, elektroniczny

W najprostszym układzie elektronicznym rolę styków przerywacza przyjmuje na siebie tranzystor.

Układ zapłonowy, współczesny

Wprowadzenie bezstykowego sterowania układem zapłonowym spowodowało powstanie bezawaryjnych układów zapłonowych.

Narzędzia: klucze

Podstawowy zestaw kluczy, umożliwiających jedynie wykonanie najprostszych prac naprawczych, składa się z kluczy płaskich (widełkowe) lub bardziej uniwersalnych kluczy płasko-oczkowych o rozmiarach od 8 do 19 mm, oraz ze specjalnego klucza do świec (z wkładką gumową, umożliwiającą wyjęcie świecy z głębokiego gniazda) i z klucza do kół (do nakrętek mocujących koła).

Układ zapłonowy, klasyczny

Układ zapłonowy należy do najważniejszych urządzeń w silniku z zapłonem iskrowym (np. silnik benzynowy), a od jego sprawności zależy łatwy rozruch silnika, oraz wielość zużycia paliwa, toksyczność emitowanych spalin, osiągi samochodu i wiele innych.

Miernik uniwersalny

Miernik uniwersalny jest bardzo przydatnym przyrządem pomiarowym, znajdującym zastosowanie we wszystkich pracach, związanych z instalacją elektryczną samochodu.

Hamulce tarczowe

W tego typu hamulcach siła hamująca powstaje w wyniku tarcia pomiędzy płaską tarczą hamulcową, wirującą wraz z kołem a nieruchomymi klockami hamulcowymi, które są do niej dociskane przy pomocy specjalnych urządzeń, zwanych zaciskami hamulcowymi.

REKLAMA