REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Dacia Duster: Siła prostoty

Michał Karczewski
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Żaden samochód nie wzbudził ostatnio tak rozbieżnych opinii. Dacia Duster, czyli śmiały skok rumuńskiego producenta z francuskimi korzeniami na segment SUV, mimo wszystko bije rekordy sprzedaży.

REKLAMA

Jednym się podoba, drugim nie, co jest raczej normalne, ale konstatowanie „bo to Dacia” jest co najmniej bezpodstawne. Światowy już obecnie producent udowodnił, że potrafi produkować dobre i konkurencyjne nie tylko cenowo samochody, co może budzić jedynie zazdrość potentatów. Sylwetka Dustera różni się mocno od innych aut tej samej klasy. I raczej wybiega w przyszłość, niż powiela starsze schematy. Nie ma w sobie nic z klasycznych „kwadratów” ani obłych i łukowatych „podwyższonych limuzyn”. Najlepszy przymiotnik, jaki tu się nasuwa, to... seksowny.

REKLAMA

Ponadczasowe nadwozie skrywa dość skromne wnętrze, kojarzące się z pozostałymi modelami Dacii. Deska rozdzielcza z klasycznym rozkładem poszczególnych elementów, podstawowa liczba schowków i kieszeni, standardowe fotele, które może nie grzeszą urodą, ale są wystarczająco wygodne, a przednie mają porządne trzymanie boczne. W regulacji oparć zrezygnowano z pokręteł na rzecz dźwigni, które chodzą lekko i mają sporo stopni oporu. Nie można narzekać na ilość miejsca na tylnej kanapie, tak samo jak na pojemność bagażnika wynoszącą w wersji 4x4 408 litrów, szczególnie, że po złożeniu oparcia kanapy uzyskujemy dość płaską podłogę, pod którą jest pełne koło zapasowe.

Zobacz też: Opinie kierowców o Dacii Duster

REKLAMA

W naszej testówce zastosowano silnik wysokoprężny o pojemności 1.5 litra, mocy 110 KM przy 4000 obrotach i momencie 240 Nm od 1750 obrotów na minutę. Do tego dołączono sześciobiegową skrzynię i zredukowano przełożenie główne – jedynki w mieście można w ogóle nie używać. Ale to wielka zaleta w terenie, taki reduktor dla ubogich. Podczas normalnej jazdy może to być jednak uciążliwe, gdyż wymaga częstszego sięgania do lewarka, który na szczęście pracuje precyzyjnie, choć niezbyt lekko. Spalanie podczas testu w cyklu miejskim i lekkim terenie wyniosło 7 – 7.5 litra na setkę, co jest świetnym rezultatem.

Jeśli chodzi o przeniesienie napędu na koła, to do wyboru mamy napęd na 1 oś, przednią, czyli 2WD, następnie tryb AUTO, który w razie utraty przyczepności przodu ratuje się sam dodając sobie trochę tyłu, i wreszcie tryb LOCK – zblokowany, stały napęd na 4 koła, który przyda się w najcięższych warunkach. I rzeczywiście – przydaje się. Różnica między trybem 2WD, a pozostałymi jest mniej więcej taka, jak między posiadaniem opon zimowych w zimie, a jazdą na letnich. Napęd na 4 koła umożliwia jazdę w piachu, niezbyt głębokim błocie, oczywiście w kopnym śniegu.

Zobacz też: Dacia Duster: jaką kupić? Poradnik kupującego

Auto jest stosunkowo lekkie i ma rekordowy w swojej klasie prześwit, więc we wprawnych rękach nie zawiedzie i stamtąd, gdzie wjedzie, powinno także wyjechać. Zawieszenie nie jest zbyt twarde, a więc kręgosłupy pasażerów są także bezpieczne. Bawiąc się w terenie trzeba tylko pamiętać o kilku rzeczach, o których pisaliśmy niedawno na naszych łamach w „Szkole jazdy rodzinną terenówką”. Przede wszystkim w kopnych warunkach (śnieg, piach) wyłączyć ASR – ESP. W zimie warto też hamować biegami, żeby w całości wykorzystać potencjał napędu, gdyż auto rozpędza się świetnie przy gorszej przyczepności, natomiast hamulce działają wtedy podobnie, jak u reszty, czyli słabo.

Duster bije na głowę konkurencję pod względem ceny. To niewielkie auto, bazujące na tej samej płycie podłogowej co inne Dacie i mierzące nieco ponad 4 metry i 30 centymetrów kosztuje niemal połowę tego, co podobne propozycje tak zwanych renomowanych producentów. Nic dziwnego, że na zamówionego Dustera trzeba czekać pół roku. Na całym świecie sprzedaje się, jak świeże bułeczki. Od czasu Łady Nivy nie było na rynku lepszej terenówki za tak niewielkie pieniądze.

Zobacz też: Test Dacia Duster: marzenie leśniczego

Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster kokpit fot. Maciej Medyj
Dacia Duster fotele przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster fotele tył fot. Maciej Medyj
Dacia Duster deska rozdzielcza fot. Maciej Medyj
Dacia Duster bagażnik fot. Maciej Medyj
Dacia Duster bagażnik fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster tył fot. Maciej Medyj
Dacia Duster przód fot. Maciej Medyj
Dacia Duster bok fot. Maciej Medyj
Dacia Duster bok fot. Maciej Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Gołoledź na drogach. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    REKLAMA

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA