REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lazurowe Wybrzeże

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Interhome, www.interhome.pl

REKLAMA

REKLAMA

Lazurowe Wybrzeże

Odkrywajcie Lazurowe Wybrzeże!
Pomiędzy gwarem wybrzeża i spokojem w głębi lądu

REKLAMA

REKLAMA

Luksus, gwar, pałace i egzotyczny przepych rozkwitających nad morzem roślin, skłaniający do kontemplacji spokój, wspaniałe spektakle przyrody i samotne wioski na skałach w głębi lądu: Lazurowe Wybrzeże to kraj ostrych kontrastów. Ale przecież przeciwieństwa się przyciągają. Z łagodnego śródziemnomorskiego klimatu i słońca korzysta 20 000 osób, zatrudnionych w przeszło tysiącu firm parku technologicznego Sophia-Antipolis, podobnie jak pracownicy, obdarzeni szczególnie czułym organem powonienia, kontynuujący 400-letnią tradycję w Grasse, światowej stolicy perfum. Lub jak miliony urlopowiczów na wybrzeżu, nadające Francji, z godną podziwu regularnością, tytuł mistrza świata w turystyce.
Rzadko która kraina w Europie zmieniała się w ciągu ostatnich 200 lat tak często i tak szybko, jak region położony pomiędzy Toulon na zachodzie, Menton na wschodzie oraz parowami Verdon i Parc National du Mercantour na północy. Przez wiele stuleci wyrzeże to było jedynie miejscem postoju na drodze pomiędzy Północną Europą i Włochami. Nad morzem żyli ubodzy rybacy a w głębi lądu niemniej ubodzy rolnicy.

Nic dziwnego, że do naszych czasów zachowały się jedynie nieliczne architektoniczne perełki. Naturalnie są tu interesujące zabytki z czasów rzymskich, usytuowane w pobliżu katedry we Fréjus oraz wznoszący się wysoko nad Monako pomnik zwycięstwa cesarza Augusta w La Turbie. Hrabstwo Nicei, przyłączone do Francji dopiero od roku 1860, było w 17 wieku polem owocnych działań budowniczych i artystów okresu baroku. Także pozostające przez długi czas w zapomnieniu wioski, pobudowane ongiś na skałach w głębi lądu, zachowały szczęśliwie swój średniowieczny charakter. Lecz Lazurowe Wybrzeże, któremu romantyczną nazwę nadał – i to dopiero w roku 1887 - Stephen Liégeard, prefekt o literackich skłonnościach, jest i pozostanie dzieckiem nowoczesnego społeczeństwa, poszukującego najróżnorodniejszych form spędzania wolnego czasu. Naprawdę liczy się tylko dziś, tu i teraz. Błękitne morze, czyste, bezchmurne niebo i przede wszystkim słońce – dużo słońca.

Uroki łagodnego klimatu odkryli tak naprawdę podróżni, przybywający tu z Anglii w połowie 19 wieku. Hyères, Nicea i Cannes były w gruncie rzeczy pierwszymi międzynarodowymi miejscowościami turystycznymi. Europejska arystokracja uciekała przed mroźną i ponurą zimą na Południe, korzystając z Lazurowego Wybrzeża jak z placu zabaw, realizując tu swe najbardziej szalone marzenia i w znacznym stopniu przyczyniła się do przekształcenia regionu w misterny rajski ogród.

Gdy w roku 1857 paryski botanik Gustave Thuret zaczął hodować na Cap d'Antibes palmy, kaktusy drzewa eukaliptusowe i cyprysy, tubylcy kręcili z powątpiewaniem głowami. Egzotyczne drzewa, jak choćby importowane z Australii mimozy, z bogactwem kwitnących u schyłku zimy soczyście żółtych kwiatów, są obecnie takim samym trwałym symbolem Lazurowego Wybrzeża jak błękitne morze, ciemnozielone sosny aleppo i jaskrawożółte cytryny z Menton.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Rozrzutny przepych roślinności znajduje swe uzupełnienie w architekturze. Kosmopolityczni „wielcy tego świata“ wznosili tu swe pałace bez względu na historyczne otoczenie. Kasyno gry w Monte-Carlo zostało zaprojektowane przez budowniczego paryskiej opery, Charlesa Garnier, gigantyczne elewacje luksusowych hoteli Negresco w Nicei lub Carlton w Cannes, willa baronowej Ephrussi de Rothschild na Cap Ferrat, mauretański dom Djezair w Juan-les-Pins, replika antycznej greckiej willi Villa Kerylos w Beaulieu czy też skromny budynek w stylu „Bauhaus” – jednej z odmian niemieckiego modernizmu, zbudowany przez rodzinę de Noailles w Hyères, stanowią tylko kilka przykładów takich nowych symboli.

Ale prawdziwy „znak firmowy” Lazurowego Wybrzeża powstał w czasach „Belle Époque”, na początku 20 wieku, zimą. Dzisiaj wydaje się to nie do wiary, że dopiero w roku 1931 niektórzy odważni hotelarze otworzyli swe przybytki dopiero w tej porze roku, która dla starych arystokratów stała się w międzyczasie zbyt gorąca.

Dziś Lazurowe Wybrzeże żyje z letniej turystyki.

W lipcu i sierpniu nastaje dla stałych mieszkańców okres stanu wyjątkowego. Wszystko jest przepełnione: ulice, hotele, pola kampingowe, przepiękne zatoki. Ceny rosną wraz z temperaturą, bardzo rzadko można znaleźć darmowy parking w pobliżu morza, jak na przykład w pobliżu słynnych plaż, wokół St-Tropez. Mała rybacka wioska, odkryta około roku 1900 przez malarzy impresjonistów, stała się po roku 1950 symbolem międzynarodowych spotkań „pięknych i bogatych”. Początkowo nadającymi ton byli tu literaci z Paryża, ludzie filmu jak Roger Vadim i Brigitte Bardot, playboye jak Gunter Sachs, Eddie Barclay i wreszcie gwiazdy muzyki rozrywkowej jak Johnny Hallyday. Na plażach Pampelonne i Tahiti gwiazdy i gwiazdeczki prezentowały się publiczności, wabiąc opaloną na brąz skórą reporterów kolorowych tygodników, mających nieodmiennie nadzieje na nowe skandale.

Sławy dawno już skapitulowały pod naporem blaszanych lawin, powodujących, ze latem pokonywanie samochodem trasy wokół zatoki staje się torturą. Zarówno St-Tropez jak i półwysep Ramatuelle stały się dziś symbolem nowych (a raczej dawnych) trendów. Ucieczka przed masową turystyką, ochrona nadmorskiego pasa i jego przyrody jak również drastyczne przepisy budowlane, to założenia, mające na celu zachowanie urody tutejszych krajobrazów dla przyszłych pokoleń. Bowiem ciche i samotne kąpielowe zatoczki istnieją nadal - nawet w szczycie letniego sezonu i w jednym z największych ośrodków turystycznych Lazurowego Wybrzeża.

Fascynujące spektakle przyrody zainteresowani odnajdą również z dala od wybrzeża, w wąwozach i rozpadlinach, utworzonych w skałach przez rzeki: Verdon, Estéron, Var, Loup lub Roya. Maleńkie wioski jak Aiglun lub Roquestéron, położone na północ od Grasse i Vence, coraz bardziej nastawiają się na organizowanie sportów wodnych i wspieranie pieszej turystyki. Od spektakularnych, dziwacznych, świecących z daleka jaskrawą czerwienią skał Gorges du Cians niedaleko już do Parku Narodowego Mercantour. A tam, niespełna dwie godziny jazdy samochodem od wybrzeża, z jego pałacami i zgiełkiem, osiedliły się na powrót wilki.

Odkrywajcie wybrzeże a wraz z nim Alpes-Maritimes, Var i Alpes-de-Haute-Provence - trzy spośród najpiękniejszych departamentów Francji. Nasz przewodnik zabierze Was w podroż, wiodącą z Toulon do Menton, zawsze wzdłuż morskiego brzegu. Wspaniałe widoki oczekują tu nie tylko zmotoryzowanych, ale także spacerowiczów. Już choćby w samym tylko departamencie Var znajdziemy ponad 250 km ‘sentier littoral’ - oznakowanego wędrownego szlaku, wiodącego morskim brzegiem pomiędzy Bandol i St- Raphaël.

Ale nie tylko dzięki morzu urlop na Lazurowym Wybrzeżu jest tak atrakcyjny. Te przeciwieństwa, które stanowią o uroku wybrzeża z jego tryskającymi życiem miastami i nadal zacisznymi kąpielowymi zatokami, istnieją także w głębi lądu, zwanym tu arrière-pays. Ale aby odkryć maleńkie wioski, zbudowane na niewielkich przestrzeniach pośród skał, potrzeba czasu i swobody. Takie miejscowości, jak Peillon, Saorge, Gourdon lub Lucéram, budzą się dziś powoli ze swego zaklętego snu i pragną być zdobywane. A podczas spacerów ich wąskimi uliczkami roztaczają swój urok - podobnie jak ich wielkie i sławne siostry: Antibes, Nicea i Cannes, leżące nad samym morzem.

Zamów bezpłatny katalog lub ofertę "szytą na miarę"!

Wynajmij dom lub apartament wakacyjny na Lazurowym Wybrzeżu

inforCMS
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA