REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie wyróżniamy kategorie prawa jazdy?

Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Od tego jaką kategorię prawa jazdy posiadamy zależy to, jakim pojazdem możemy, zgodnie z prawem, kierować. Jakie kategorie wyróżniamy?

Kategoria A i A1

REKLAMA

Osoba posiadająca prawo jazdy kategorii A, może kierować motocyklem (zgodnie z przepisami jest to pojazd jednośladowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy). Aby móc ubiegać się o tą kategorię prawa jazdy, należy mieć ukończone 18 lat.
Kategoria A1 przeznaczona jest dla kierujących motocyklem, którego pojemność skokowa silnika nie przekracza 125 cm³ i mocy nie przekraczającej 11 kW. W tym przypadku minimalny wiek wynosi 16 lat.

Kategoria B i B1

REKLAMA

Prawo jazdy kategorii B jest chyba najpowszechniejszym ze wszystkich. Jest to dokument, który upoważnia nas do kierowania pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t (z wyjątkiem motocykli i autobusów. Osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B może kierować również:

1. pojazdem samochodowym z przyczepą (jej dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać masy własnej pojazdu ciągnącego), z tymże łączna masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3,5 t;
2. ciągnikiem lub pojazdem wolnobieżnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kto może otrzymać prawo jazdy?

Aby przystąpić do egzaminu na prawo jazdy kategorii B, trzeba mieć ukończone 18 lat.
Prawo jazdy kategorii B1 uprawnia do kierowania trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg (poza motocyklem). Minimalny wiek – 16 lat.

Kategoria C i C1

Aby móc kierować pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t (z wyjątkiem autobusu) należy uzyskać prawo jazdy kategorii C.
W przypadku pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita mieści się w przedziale od 3,5 t do 7,5 t – wystarczy ubiegać się o prawo jazdy kategorii C1.
Obie kategorie uprawniają również do kierowania ciągnikiem rolniczym i pojazdem wolnobieżnym. Minimalny wiek – 18 lat.

Zobacz również: Kurs zmniejszający ilość punktów karnych

Kategoria D, D1 i T

Kategoria D uprawnia do kierowania autobusem, natomiast kategoria D1 – autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą. Obie kategorie uprawniają do kierowania ciągnikiem rolniczym i pojazdem wolnobieżnym. Minimalny wymagany wiek – 21 lat.
Kategoria T uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą lub pojazdem wolnobieżnym. Minimalny wiek – 16 lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA