REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akwitania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Odkryjcie Francuskie Wybrzeże Atlantyckie!
Czysta woda, nieskażona przyroda, samotne plaże - i to na długości ponad 500 kilometrów.Czy istnieje takie wybrzeże, które łączy w sobie wszystkie atrakcje nadmorskiego urlopu? Ciągnące się w nieskończoną dal plaże z kolorowym tłumem urlopowiczów, ukryte zatoczki, gdzie można opalać się nago, potężny przybój, na którym wodzą rej surferzy, ale także spokojna woda, w której bezpiecznie pluskają się maluchy?

REKLAMA

Wybrzeże, na którym znaleźć można eleganckie kąpieliska z całym ich szykiem - od strzeżonej plaży z kolorowymi namiotami kąpielowymi poprzez kasyno, czterogwiazdkowy hotel, wieczorny program rozrywkowy z udziałem gwiazd sceny muzycznej i filmowej aż do hałaśliwych nocnych klubów i dyskotek - obok idyllicznych rodzinnych kąpielisk, powstałych ze starych portów rybackich, lub kąpielisk jak z retorty, obliczonych na sport i zabawę, serwis i rozrywkę? Jeśli chcecie mieć wybór pomiędzy tymi alternatywami, wybrzeże Atlantyku jest najwłaściwszym rejonem. Rzecz jasna czysta woda i zadbane plaże są dalszym niezbędnym warunkiem dla udanego urlopu. Francuskie Wybrzeże Atlantyckie pod tym względem wciąż przewyższa wybrzeże Morza Śródziemnego. A wzmożony ruch, tłok i harmider napotyka się tu w przeciwieństwie do Saint-Tropez, Nicei czy innych miejsc Lazurowego Wybrzeża tylko gdzieniegdzie.
Już w początkach turystyki plażowej, kiedy to panie w falbankach zapięte po szyję, panowie zaś w pasiastych trykotach zsiadali z wozów kąpielowych prosto do słonej wody, Wybrzeże Atlantyckie było bardzo modne, rozwijały się kąpieliska takie jak Arcachon, Royan i Biarritz. W czasach belle époque powstawały wielkie hotele, kasyna i bogato dekorowane wille, tworzące klimat tych miejsc i częściowo zachowane do dziś.

REKLAMA

Dowodem na to, że nie istnieje tylko jedno Wybrzeże Atlantyckie, są nazwy takie jak Côte d'Amour, Côte de Lumière i Côte d'Argent. Wybrzeże między ujściem Loary i granicą hiszpańską podzielone jest na zgoła odmienne odcinki: między rzekami Loarą a Gironde wybrzeże charakteryzuje się melancholijną surowością. Dalej na południe, między Gironde i Adour, krajobraz cechują nieskończone pasma wydm i lasów sosnowych, podczas gdy kraina Basków ze swoim skalistym wybrzeżem sprawia wrażenie niemal sielankowe.

REKLAMA

Pierwszym punktem wywierającym mocne wrażenie jest Côte d'Amour z dużym kurortem La Baule. Długie piaszczyste plaże przeplatają się ze skalistymi zatoczkami i plażami, do których dojście znają tylko wtajemniczeni. Większość idyllicznych portów rybackich przemieniła się z czasem w miejscowości turystyczne, w których można spędzać urlop w swobodnej atmosferze za niewielkie pieniądze. Zamiast wieczornych spacerów na eleganckiej nadmorskiej promenadzie i odwiedzin w kasynie – tu z mola lub kei można się przyglądać wpływającym kutrom rybackim i jachtom żeglarskim. Zamiast wielkich hoteli tu w kwitnących ogrodach i cieniu sosen toną śliczne stare wille, domki letniskowe i pensjonaty.

Nieskończona dal płaskich obszarów wybrzeża na południe od Loary na pierwszy rzut oka nie zachwyca malowniczością. Surowa jest ta część Vendée, obszaru napływowego z bezkresnym horyzontem. Jak jednak wygląda wybrzeże? Mamy tutaj Corniche Vendéenne, a więc wybrzeże skaliste, mamy też długie, ujęte w pasma wydm drobnopiaszczyste plaże Les Sables-d'Olonne, La Tranche-sur-Mer i Saint-Jean-de-Monts. Te kąpieliska oferują wszystko, o czym można zamarzyć podczas nadmorskiego urlopu. Dzięki łagodnemu klimatowi sezon wypoczynkowy trwa na tym odcinku wybrzeża do jesieni.

Jeśli wolimy spędzić czas na wyspie, alternatywa w stosunku do zatłoczonych wysp śródziemnomorskich otwiera się w postaci Île de Noirmoutier, Île d'Yeu, Île de Ré i Île d'Oléron u atlantyckich wybrzeży. Trzy z nich osiągalne są przez mosty. Ponadto wszystkie kuszą wspaniałymi plażami i wielkim wyborem kwater. A przy tym nie ma tam betonowych turystycznych sypialni, tłoku, hałaśliwego nocnego życia ani naciągactwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kąpieliska wzdłuż Côte d'Argent z wyjątkiem Arcachon zachowały swój zupełnie wyjątkowy charakter. Tu nie było miejsca na założenie od podstaw kurortów typu belle-époque w rodzaju Deauville, jak to miało miejsce na północnym wybrzeżu Atlantyku i nad Kanałem La Manche. Plaże leżą tu zbyt daleko od Paryża i innych ważnych ośrodków. Wyjątkiem jest tu więc Arcachon, oprócz niego jeszcze Biarritz i Saint-Jean-de-Luz w pobliżu granicy z Hiszpanią, położony w zasadzie już na Côte des Basques. Na Côte d'Argent fale Atlantyku uderzają nieskończonym łańcuchem o równie nieskończoną plażę. Cap-Ferret i Lacanau-Océan, podobnie jak inne oddalone od siebie kąpieliska na północnym wybrzeżu Côte d'Argent między ujściem Gironde a Bassin d'Arcachon, w ciągu ostatnich 20 lat osiągnęły wyraźny rozkwit. Podjęto nawet próby wznoszenia budynków z betonu (Lacanau-Océan), co we Francji przyjęte zostało z dezaprobatą. Z naszego punktu widzenia chodzi tu o nieśmiałą próbę, bez porównania z betonowymi silosami na innych wybrzeżach.

Atutem Akwitanii, francuskiego południowego zachodu od Gironde do Pirenejów, nie jest wyłącznie morskie wybrzeże. Otaczający Bordeaux rejon Bordelais z jego niemal 5000 winnicami, wśród nich wiele znanych w świecie adresów, wart jest odwiedzin.


Na południe od Bassin d'Arcachon rozpoczyna się rejon Les Landes. Ten nawiedzany niegdyś przez wędrowne wydmy i ruchome piaski płaski obszar mokradeł i wrzosowisk, na którym pasterze na szczudłach doglądali swoich stad, w XIX wieku obsadzono wielkimi połaciami pinii i dębów korkowych. Licząc około 10 000 km² powierzchni teren ten stanowi największy obszar leśny Francji. Wraz ze stukilometrowym pasem równiutkiego piaszczystego wybrzeża jest to wyjątkowe miejsce w Europie na letni wypoczynek.

Kąpiele na Côte d'Argent to nie tylko piaszczysta plaża w nadmiarze i uderzające o brzeg fale Atlantyku. Osobliwością są tu wielkie słodko- i słonowodne jeziora przybrzeżne położone równolegle do wybrzeża: od Lac d'Hourtin-Carcans na północnym odcinku poprzez jeziora Lac de Lacanau, Lac de Cazaux, Lac de Biscarrosse aż do Lac de Léon. To idealne miejsca na kąpiele i sporty wodne dla rodzin z dziećmi. W strefach przybrzeżnych pod wszechobecnymi piniami przycupnęły osiedla wypoczynkowe, domki letniskowe, hotele, restauracje, obiekty sportowe i pola kempingowe.

Najbardziej na południu Côte d'Argent położone są kąpieliska Capbreton i Hossegor. Stąd dostrzec można gołym okiem Biarritz, gdzie bierze początek skaliste wybrzeże Côte des Basques z jego piaszczystymi zatokami. Biarritz – podobnie jak sąsiednie Saint- Jean-de-Luz – to dla wtajemniczonych nie końcowe, lecz zgoła kulminacyjne punkty na mapie Francuskiego Wybrzeża Atlantyckiego.

Zamów bezpłatny katalog lub ofertę "szytą na miarę"!

Zarezerwuj na wakacje dom lub apartament w Akwitanii.

skok do wody
www.flyozone.com
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA