REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jezioro Balaton - brzeg północny i południowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Interhome, www.interhome.pl
windsurfing
windsurfing

REKLAMA

REKLAMA

Zapraszamy nad Balaton - Jezioro Balaton - brzeg północny i brzeg południowy.»Gdybym pragnął zobrazować uczucie szczęścia krajobrazem, wybrałbym Balaton« - tak węgierski pisarz Tibor Déry wychwala uroki tego największego jeziora Europy Środkowej – swoim hymnem oddając stan duszy wielu Węgrów. Dla nich Balaton, Jezioro Błotne, jest czymś więcej niż jeziorem: jest »Węgierskim Morzem«, całą ich dumą.

REKLAMA

Siedząc w promieniach słońca w małej gospodzie na wzgórzu, z dalekim widokiem na winnice, małe tłocznie wina i połyskującą taflę wody, ma się ochotę podzielić tę euforię. Jeszcze większe uczucie szczęścia przepełnia w kontakcie z jeziorem z perspektywy pokładu łodzi jachtowej – nie może to być motorówka, bowiem pływanie łodziami silnikowymi jest na tych idyllicznych wodach na szczęście zabronione: przytulone do brzegu jeziora, spoczywa nad nim miasto Keszthely, arystokratyczno-miejska perła północnego zachodu, osłonięta od wiatru pasmem gór Keszthely; brzeg opada stromo do wody koło Balatongyörök, by następnie utworzyć szeroką zatokę ciągnącą się do Szigliget, ledwie parę kilometrów dalej przeobrazić się w podnóże winnicy Badacsony, i wreszcie najsilniejszym północnym wybrzuszeniem, półwyspem Tihany, zakreślić delikatnie wygiętą linię.
Wcinający się głęboko w jezioro półwysep Tihany pozostawia w kierunku południowego wybrzeża Balatonu jedynie 1,5-kilometrowy przesmyk; przewężenie to równoważy z kolei rozległość wschodniej części zbiornika z jej spokojnymi, długimi brzegami. Jakby broniąc wodom jeziora dostępu, na wschodzie unosi się wysoki brzeg Balatonkenese.

REKLAMA

Zupełnie inny jest krajobraz na południu. Tu nad brzeg łagodnie opadają wzgórza Somogy. Z wielkiej niziny na zachodzie górskie wierzchołki wystają jedynie w okolicach Fonyód i Balatonboglár. Poczynając od Balatonszárszó nad środkowym brzegiem jeziora pasma gór znów znacznie się przybliżają, ciągnąc się garbatymi falami aż do Siófok na wschodzie.

REKLAMA

W widokach od strony wody dominuje daleka perspektywa, natomiast patrząc od strony lądu odnosimy wrażenie, jakby Balaton otoczony był ciasną obręczą szlaków komunikacyjnych. Jeden z tych okręgów zatacza kolej, drugi - podobnie przebiegająca naokoło jeziora droga samochodowa 7 względnie 71. Szlaki te nadają krajobrazowi swoistego charakteru i wpływają na ujednolicanie układu zabudowy wsi, poprzecinanych przez trasy kolejowe i drogowe. Pomiędzy biegnącymi blisko brzegu szlakami kolejowymi a jeziorem leżą regiony wypoczynkowe z plażami, restauracjami, hotelami i domami letniskowymi.

Nie brak jest planów dodania regionowi Balatonu atrakcyjności poprzez budowę wielkich parków rozrywki lub parków wodnych. Nad samym akwenem jednak niewiele się jeszcze wydarzyło. Orientacja na jakość uwidoczniła się w ostatnich latach w gastronomii i usługach hotelowych, jednak nadal nie nadąża za nimi pozostała turystyczna infrastruktura. Dotyczy to dróg, ofert dostępnych wokół plaż i w miejscowościach wypoczynkowych. Podniesienie atrakcyjności plaż zajmuje jednak jedno z najważniejszych miejsc w planach działania władz odpowiedzialnych za turystykę.

Przyczyną niedostatecznych jeszcze standardów w zakresie atrakcyjności i jakości usług turystycznych jest z jednej strony nadzwyczaj krótki, trwający ledwie dwa miesiące letni sezon, z drugiej sytuacja gospodarcza: około 50 procent Węgrów osiąga minimalne wynagrodzenie 50 000 forintów (ok. 200 euro), średnie wynagrodzenie wynosi około 70 000 do 80 000 forintów (280-320 euro), lecz zakupy w supermarketach często są droższe niż w krajach zachodnich. Gminy cierpią na brak środków na inwestycje, lokalny popyt jest niewielki, wreszcie nie wszyscy odpowiedzialni za sprawy turystyki są świadomi potrzeby poprawy stanu rzeczy. A mimo to Balaton i jego okolice stanowią atrakcyjny obszar naturalny, oferujący całkiem przyzwoite warunki dla udanego urlopu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejon Balatonu zamieszkiwany jest od dawna, czego dowodzą znaleziska archeologiczne sprzed 50 000 lat. W początkach naszej ery terenami tymi władali Rzymianie, nadając północno-wschodniej prowincji swojego imperium, do której także należał Balaton, nazwę Pannonia. Dziś rejony te noszą nazwę Kraju Zadunajskiego, którego centrum i serce nadal stanowi Balaton.

Oazą rozrywki Balaton jest już od kilkuset lat. Przede wszystkim wiek XIX pozostawił po sobie atrakcyjne ślady, węgierska arystokracja dostarczyła tu bowiem nowych bodźców rozwoju gospodarczego i odkryła Balaton jako miejsce wypoczynku. Keszthely, najstarsze miasto na jego zachodnim brzegu, wciąż chlubi się jednym z najpiękniejszych węgierskich pałaców, pałacem Festetics, zaś Balatonfüred stało się z początkiem XIX wieku mekką błękitnokrwistych, intelektualistów i artystów.

Zamów bezpłatny katalog lub ofertę "szytą na miarę"!


Rozłam między przeszłością a nowym początkiem po drugiej wojnie światowej nie mógł być bardziej gwałtowny. Niegdysiejsze miejsce rozrywek ludzi szlachetnie urodzonych i zamożnych zamieniło się w ostoję socjalistycznej organizacji wypoczynku, z noclegowniami, koloniami letnimi, polami kempingowymi i licznymi prywatnymi kwaterami.

W głębi kraju jednak całe regiony popadły w gospodarczą nicość. Wsie takie jak Salföld czy Kapolcs w niecce Káli niemal wymarły. Domy popadły w ruinę, tyle że zachował się stary charakter wsi oraz historyczna substancja budowlana. Drobna szlachta, rzemieślnicy, handlarze, chłopi, winiarze, a także klerycy pobudowali tu sobie w wieku XVIII i XIX bogato dekorowane stiukami dworki, tzw. kurie, kryte sitowiem podwórza z podcieniami, domostwa z typowymi łukowato wygiętymi szczytami, kunsztownie ukształtowanymi aż po komin. W międzyczasie wiele z tych wsi odrestaurowano i dziś należą one do najpiękniejszych nad Balatonem.

Innym wielkim walorem Balatonu są uprawiane tu w świetnych warunkami naturalnych winorośle, spotykane głównie wokół wzgórza Badacsony. Balaton wciąż jeszcze ma różne oblicza: całe światy dzielą lunaparki z ich wielkimi dmuchanymi zjeżdżalniami i terkoczącymi automatami do gier, działające na niektórych odcinkach wybrzeża, i ciche, porośnięte trzciną zatoczki, w których na wodzie kołyszą się barwne drewniane łodzie; kontrast leży także pomiędzy wieczornym ruchem na przybrzeżnej promenadzie w Siófok a wieczornym spacerem wzdłuż małych krętych uliczek w Szigliget. Jeśli zaś chodzi o folklor, to także nad Balatonem funkcjonują stereotypy, który stały się własną rzeczywistością: Węgry - to ogniście grający »Cygan«, to powozy konne i gulasz w kociołku nad otwartym ogniem. Tych oczekiwań i nad Balatonem nie chce się zawieść. Lecz kto choć raz przejechał się konną bryczką po górzystych terenach, degustował wino w piwnicy winiarskiej rodziny i widział porywającą prezentację zespołu tanecznego, chętnie podda się temu nastrojowi po raz drugi.

Najlepszych wrażeń jednak dostarcza sam Balaton. Ze swojej najbardziej romantycznej strony jezioro prezentuje się jako symfonia zieleni w promieniach słońca na tle lazuru nieba, upstrzonego śnieżnobiałymi pierzastymi obłokami. W takich chwilach paleta barw sięga od połyskującego błękitu i zieleni zalesionych górskich grzbietów poprzez turkus wody aż do jasnej zieleni trzcin. Filiżanka eszpresszó na tarasie nad jeziorem, wędrówka przez winnice, skakanie do wody z jednego z drewnianych pomostów, wieczorne wpatrywanie się w rozgwieżdżone niebo lub odległe błyskawice - to prawdziwie balatońskie klimaty.

Oferta domów i apartamentów wakacyjnych na północnym brzegu Balatonu

Oferta domów i apartamentów wakacyjnych na południowym brzegu Balatonu

Bangladesz - rzeka Kaptai (sxc.hu)
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA