REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jezioro Balaton - brzeg północny i południowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Interhome, www.interhome.pl
windsurfing
windsurfing

REKLAMA

REKLAMA

Zapraszamy nad Balaton - Jezioro Balaton - brzeg północny i brzeg południowy.»Gdybym pragnął zobrazować uczucie szczęścia krajobrazem, wybrałbym Balaton« - tak węgierski pisarz Tibor Déry wychwala uroki tego największego jeziora Europy Środkowej – swoim hymnem oddając stan duszy wielu Węgrów. Dla nich Balaton, Jezioro Błotne, jest czymś więcej niż jeziorem: jest »Węgierskim Morzem«, całą ich dumą.

Siedząc w promieniach słońca w małej gospodzie na wzgórzu, z dalekim widokiem na winnice, małe tłocznie wina i połyskującą taflę wody, ma się ochotę podzielić tę euforię. Jeszcze większe uczucie szczęścia przepełnia w kontakcie z jeziorem z perspektywy pokładu łodzi jachtowej – nie może to być motorówka, bowiem pływanie łodziami silnikowymi jest na tych idyllicznych wodach na szczęście zabronione: przytulone do brzegu jeziora, spoczywa nad nim miasto Keszthely, arystokratyczno-miejska perła północnego zachodu, osłonięta od wiatru pasmem gór Keszthely; brzeg opada stromo do wody koło Balatongyörök, by następnie utworzyć szeroką zatokę ciągnącą się do Szigliget, ledwie parę kilometrów dalej przeobrazić się w podnóże winnicy Badacsony, i wreszcie najsilniejszym północnym wybrzuszeniem, półwyspem Tihany, zakreślić delikatnie wygiętą linię.
Wcinający się głęboko w jezioro półwysep Tihany pozostawia w kierunku południowego wybrzeża Balatonu jedynie 1,5-kilometrowy przesmyk; przewężenie to równoważy z kolei rozległość wschodniej części zbiornika z jej spokojnymi, długimi brzegami. Jakby broniąc wodom jeziora dostępu, na wschodzie unosi się wysoki brzeg Balatonkenese.

REKLAMA

REKLAMA

Zupełnie inny jest krajobraz na południu. Tu nad brzeg łagodnie opadają wzgórza Somogy. Z wielkiej niziny na zachodzie górskie wierzchołki wystają jedynie w okolicach Fonyód i Balatonboglár. Poczynając od Balatonszárszó nad środkowym brzegiem jeziora pasma gór znów znacznie się przybliżają, ciągnąc się garbatymi falami aż do Siófok na wschodzie.

W widokach od strony wody dominuje daleka perspektywa, natomiast patrząc od strony lądu odnosimy wrażenie, jakby Balaton otoczony był ciasną obręczą szlaków komunikacyjnych. Jeden z tych okręgów zatacza kolej, drugi - podobnie przebiegająca naokoło jeziora droga samochodowa 7 względnie 71. Szlaki te nadają krajobrazowi swoistego charakteru i wpływają na ujednolicanie układu zabudowy wsi, poprzecinanych przez trasy kolejowe i drogowe. Pomiędzy biegnącymi blisko brzegu szlakami kolejowymi a jeziorem leżą regiony wypoczynkowe z plażami, restauracjami, hotelami i domami letniskowymi.

Nie brak jest planów dodania regionowi Balatonu atrakcyjności poprzez budowę wielkich parków rozrywki lub parków wodnych. Nad samym akwenem jednak niewiele się jeszcze wydarzyło. Orientacja na jakość uwidoczniła się w ostatnich latach w gastronomii i usługach hotelowych, jednak nadal nie nadąża za nimi pozostała turystyczna infrastruktura. Dotyczy to dróg, ofert dostępnych wokół plaż i w miejscowościach wypoczynkowych. Podniesienie atrakcyjności plaż zajmuje jednak jedno z najważniejszych miejsc w planach działania władz odpowiedzialnych za turystykę.

REKLAMA

Przyczyną niedostatecznych jeszcze standardów w zakresie atrakcyjności i jakości usług turystycznych jest z jednej strony nadzwyczaj krótki, trwający ledwie dwa miesiące letni sezon, z drugiej sytuacja gospodarcza: około 50 procent Węgrów osiąga minimalne wynagrodzenie 50 000 forintów (ok. 200 euro), średnie wynagrodzenie wynosi około 70 000 do 80 000 forintów (280-320 euro), lecz zakupy w supermarketach często są droższe niż w krajach zachodnich. Gminy cierpią na brak środków na inwestycje, lokalny popyt jest niewielki, wreszcie nie wszyscy odpowiedzialni za sprawy turystyki są świadomi potrzeby poprawy stanu rzeczy. A mimo to Balaton i jego okolice stanowią atrakcyjny obszar naturalny, oferujący całkiem przyzwoite warunki dla udanego urlopu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejon Balatonu zamieszkiwany jest od dawna, czego dowodzą znaleziska archeologiczne sprzed 50 000 lat. W początkach naszej ery terenami tymi władali Rzymianie, nadając północno-wschodniej prowincji swojego imperium, do której także należał Balaton, nazwę Pannonia. Dziś rejony te noszą nazwę Kraju Zadunajskiego, którego centrum i serce nadal stanowi Balaton.

Oazą rozrywki Balaton jest już od kilkuset lat. Przede wszystkim wiek XIX pozostawił po sobie atrakcyjne ślady, węgierska arystokracja dostarczyła tu bowiem nowych bodźców rozwoju gospodarczego i odkryła Balaton jako miejsce wypoczynku. Keszthely, najstarsze miasto na jego zachodnim brzegu, wciąż chlubi się jednym z najpiękniejszych węgierskich pałaców, pałacem Festetics, zaś Balatonfüred stało się z początkiem XIX wieku mekką błękitnokrwistych, intelektualistów i artystów.

Zamów bezpłatny katalog lub ofertę "szytą na miarę"!


Rozłam między przeszłością a nowym początkiem po drugiej wojnie światowej nie mógł być bardziej gwałtowny. Niegdysiejsze miejsce rozrywek ludzi szlachetnie urodzonych i zamożnych zamieniło się w ostoję socjalistycznej organizacji wypoczynku, z noclegowniami, koloniami letnimi, polami kempingowymi i licznymi prywatnymi kwaterami.

W głębi kraju jednak całe regiony popadły w gospodarczą nicość. Wsie takie jak Salföld czy Kapolcs w niecce Káli niemal wymarły. Domy popadły w ruinę, tyle że zachował się stary charakter wsi oraz historyczna substancja budowlana. Drobna szlachta, rzemieślnicy, handlarze, chłopi, winiarze, a także klerycy pobudowali tu sobie w wieku XVIII i XIX bogato dekorowane stiukami dworki, tzw. kurie, kryte sitowiem podwórza z podcieniami, domostwa z typowymi łukowato wygiętymi szczytami, kunsztownie ukształtowanymi aż po komin. W międzyczasie wiele z tych wsi odrestaurowano i dziś należą one do najpiękniejszych nad Balatonem.

Innym wielkim walorem Balatonu są uprawiane tu w świetnych warunkami naturalnych winorośle, spotykane głównie wokół wzgórza Badacsony. Balaton wciąż jeszcze ma różne oblicza: całe światy dzielą lunaparki z ich wielkimi dmuchanymi zjeżdżalniami i terkoczącymi automatami do gier, działające na niektórych odcinkach wybrzeża, i ciche, porośnięte trzciną zatoczki, w których na wodzie kołyszą się barwne drewniane łodzie; kontrast leży także pomiędzy wieczornym ruchem na przybrzeżnej promenadzie w Siófok a wieczornym spacerem wzdłuż małych krętych uliczek w Szigliget. Jeśli zaś chodzi o folklor, to także nad Balatonem funkcjonują stereotypy, który stały się własną rzeczywistością: Węgry - to ogniście grający »Cygan«, to powozy konne i gulasz w kociołku nad otwartym ogniem. Tych oczekiwań i nad Balatonem nie chce się zawieść. Lecz kto choć raz przejechał się konną bryczką po górzystych terenach, degustował wino w piwnicy winiarskiej rodziny i widział porywającą prezentację zespołu tanecznego, chętnie podda się temu nastrojowi po raz drugi.

Najlepszych wrażeń jednak dostarcza sam Balaton. Ze swojej najbardziej romantycznej strony jezioro prezentuje się jako symfonia zieleni w promieniach słońca na tle lazuru nieba, upstrzonego śnieżnobiałymi pierzastymi obłokami. W takich chwilach paleta barw sięga od połyskującego błękitu i zieleni zalesionych górskich grzbietów poprzez turkus wody aż do jasnej zieleni trzcin. Filiżanka eszpresszó na tarasie nad jeziorem, wędrówka przez winnice, skakanie do wody z jednego z drewnianych pomostów, wieczorne wpatrywanie się w rozgwieżdżone niebo lub odległe błyskawice - to prawdziwie balatońskie klimaty.

Oferta domów i apartamentów wakacyjnych na północnym brzegu Balatonu

Oferta domów i apartamentów wakacyjnych na południowym brzegu Balatonu

Bangladesz - rzeka Kaptai (sxc.hu)
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA