REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jezioro Balaton - brzeg północny i południowy

Interhome, www.interhome.pl
windsurfing
windsurfing

REKLAMA

REKLAMA

Zapraszamy nad Balaton - Jezioro Balaton - brzeg północny i brzeg południowy.»Gdybym pragnął zobrazować uczucie szczęścia krajobrazem, wybrałbym Balaton« - tak węgierski pisarz Tibor Déry wychwala uroki tego największego jeziora Europy Środkowej – swoim hymnem oddając stan duszy wielu Węgrów. Dla nich Balaton, Jezioro Błotne, jest czymś więcej niż jeziorem: jest »Węgierskim Morzem«, całą ich dumą.

Siedząc w promieniach słońca w małej gospodzie na wzgórzu, z dalekim widokiem na winnice, małe tłocznie wina i połyskującą taflę wody, ma się ochotę podzielić tę euforię. Jeszcze większe uczucie szczęścia przepełnia w kontakcie z jeziorem z perspektywy pokładu łodzi jachtowej – nie może to być motorówka, bowiem pływanie łodziami silnikowymi jest na tych idyllicznych wodach na szczęście zabronione: przytulone do brzegu jeziora, spoczywa nad nim miasto Keszthely, arystokratyczno-miejska perła północnego zachodu, osłonięta od wiatru pasmem gór Keszthely; brzeg opada stromo do wody koło Balatongyörök, by następnie utworzyć szeroką zatokę ciągnącą się do Szigliget, ledwie parę kilometrów dalej przeobrazić się w podnóże winnicy Badacsony, i wreszcie najsilniejszym północnym wybrzuszeniem, półwyspem Tihany, zakreślić delikatnie wygiętą linię.
Wcinający się głęboko w jezioro półwysep Tihany pozostawia w kierunku południowego wybrzeża Balatonu jedynie 1,5-kilometrowy przesmyk; przewężenie to równoważy z kolei rozległość wschodniej części zbiornika z jej spokojnymi, długimi brzegami. Jakby broniąc wodom jeziora dostępu, na wschodzie unosi się wysoki brzeg Balatonkenese.

REKLAMA

REKLAMA

Zupełnie inny jest krajobraz na południu. Tu nad brzeg łagodnie opadają wzgórza Somogy. Z wielkiej niziny na zachodzie górskie wierzchołki wystają jedynie w okolicach Fonyód i Balatonboglár. Poczynając od Balatonszárszó nad środkowym brzegiem jeziora pasma gór znów znacznie się przybliżają, ciągnąc się garbatymi falami aż do Siófok na wschodzie.

W widokach od strony wody dominuje daleka perspektywa, natomiast patrząc od strony lądu odnosimy wrażenie, jakby Balaton otoczony był ciasną obręczą szlaków komunikacyjnych. Jeden z tych okręgów zatacza kolej, drugi - podobnie przebiegająca naokoło jeziora droga samochodowa 7 względnie 71. Szlaki te nadają krajobrazowi swoistego charakteru i wpływają na ujednolicanie układu zabudowy wsi, poprzecinanych przez trasy kolejowe i drogowe. Pomiędzy biegnącymi blisko brzegu szlakami kolejowymi a jeziorem leżą regiony wypoczynkowe z plażami, restauracjami, hotelami i domami letniskowymi.

Nie brak jest planów dodania regionowi Balatonu atrakcyjności poprzez budowę wielkich parków rozrywki lub parków wodnych. Nad samym akwenem jednak niewiele się jeszcze wydarzyło. Orientacja na jakość uwidoczniła się w ostatnich latach w gastronomii i usługach hotelowych, jednak nadal nie nadąża za nimi pozostała turystyczna infrastruktura. Dotyczy to dróg, ofert dostępnych wokół plaż i w miejscowościach wypoczynkowych. Podniesienie atrakcyjności plaż zajmuje jednak jedno z najważniejszych miejsc w planach działania władz odpowiedzialnych za turystykę.

REKLAMA

Przyczyną niedostatecznych jeszcze standardów w zakresie atrakcyjności i jakości usług turystycznych jest z jednej strony nadzwyczaj krótki, trwający ledwie dwa miesiące letni sezon, z drugiej sytuacja gospodarcza: około 50 procent Węgrów osiąga minimalne wynagrodzenie 50 000 forintów (ok. 200 euro), średnie wynagrodzenie wynosi około 70 000 do 80 000 forintów (280-320 euro), lecz zakupy w supermarketach często są droższe niż w krajach zachodnich. Gminy cierpią na brak środków na inwestycje, lokalny popyt jest niewielki, wreszcie nie wszyscy odpowiedzialni za sprawy turystyki są świadomi potrzeby poprawy stanu rzeczy. A mimo to Balaton i jego okolice stanowią atrakcyjny obszar naturalny, oferujący całkiem przyzwoite warunki dla udanego urlopu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejon Balatonu zamieszkiwany jest od dawna, czego dowodzą znaleziska archeologiczne sprzed 50 000 lat. W początkach naszej ery terenami tymi władali Rzymianie, nadając północno-wschodniej prowincji swojego imperium, do której także należał Balaton, nazwę Pannonia. Dziś rejony te noszą nazwę Kraju Zadunajskiego, którego centrum i serce nadal stanowi Balaton.

Oazą rozrywki Balaton jest już od kilkuset lat. Przede wszystkim wiek XIX pozostawił po sobie atrakcyjne ślady, węgierska arystokracja dostarczyła tu bowiem nowych bodźców rozwoju gospodarczego i odkryła Balaton jako miejsce wypoczynku. Keszthely, najstarsze miasto na jego zachodnim brzegu, wciąż chlubi się jednym z najpiękniejszych węgierskich pałaców, pałacem Festetics, zaś Balatonfüred stało się z początkiem XIX wieku mekką błękitnokrwistych, intelektualistów i artystów.

Zamów bezpłatny katalog lub ofertę "szytą na miarę"!


Rozłam między przeszłością a nowym początkiem po drugiej wojnie światowej nie mógł być bardziej gwałtowny. Niegdysiejsze miejsce rozrywek ludzi szlachetnie urodzonych i zamożnych zamieniło się w ostoję socjalistycznej organizacji wypoczynku, z noclegowniami, koloniami letnimi, polami kempingowymi i licznymi prywatnymi kwaterami.

W głębi kraju jednak całe regiony popadły w gospodarczą nicość. Wsie takie jak Salföld czy Kapolcs w niecce Káli niemal wymarły. Domy popadły w ruinę, tyle że zachował się stary charakter wsi oraz historyczna substancja budowlana. Drobna szlachta, rzemieślnicy, handlarze, chłopi, winiarze, a także klerycy pobudowali tu sobie w wieku XVIII i XIX bogato dekorowane stiukami dworki, tzw. kurie, kryte sitowiem podwórza z podcieniami, domostwa z typowymi łukowato wygiętymi szczytami, kunsztownie ukształtowanymi aż po komin. W międzyczasie wiele z tych wsi odrestaurowano i dziś należą one do najpiękniejszych nad Balatonem.

Innym wielkim walorem Balatonu są uprawiane tu w świetnych warunkami naturalnych winorośle, spotykane głównie wokół wzgórza Badacsony. Balaton wciąż jeszcze ma różne oblicza: całe światy dzielą lunaparki z ich wielkimi dmuchanymi zjeżdżalniami i terkoczącymi automatami do gier, działające na niektórych odcinkach wybrzeża, i ciche, porośnięte trzciną zatoczki, w których na wodzie kołyszą się barwne drewniane łodzie; kontrast leży także pomiędzy wieczornym ruchem na przybrzeżnej promenadzie w Siófok a wieczornym spacerem wzdłuż małych krętych uliczek w Szigliget. Jeśli zaś chodzi o folklor, to także nad Balatonem funkcjonują stereotypy, który stały się własną rzeczywistością: Węgry - to ogniście grający »Cygan«, to powozy konne i gulasz w kociołku nad otwartym ogniem. Tych oczekiwań i nad Balatonem nie chce się zawieść. Lecz kto choć raz przejechał się konną bryczką po górzystych terenach, degustował wino w piwnicy winiarskiej rodziny i widział porywającą prezentację zespołu tanecznego, chętnie podda się temu nastrojowi po raz drugi.

Najlepszych wrażeń jednak dostarcza sam Balaton. Ze swojej najbardziej romantycznej strony jezioro prezentuje się jako symfonia zieleni w promieniach słońca na tle lazuru nieba, upstrzonego śnieżnobiałymi pierzastymi obłokami. W takich chwilach paleta barw sięga od połyskującego błękitu i zieleni zalesionych górskich grzbietów poprzez turkus wody aż do jasnej zieleni trzcin. Filiżanka eszpresszó na tarasie nad jeziorem, wędrówka przez winnice, skakanie do wody z jednego z drewnianych pomostów, wieczorne wpatrywanie się w rozgwieżdżone niebo lub odległe błyskawice - to prawdziwie balatońskie klimaty.

Oferta domów i apartamentów wakacyjnych na północnym brzegu Balatonu

Oferta domów i apartamentów wakacyjnych na południowym brzegu Balatonu

Bangladesz - rzeka Kaptai (sxc.hu)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA