REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Technika jazdy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rusza I edycja Centrum Druku Karting Talent

Centrum Druku właśnie rozpoczęło zawody kartingowe pod nazwą „Centrum Druku Karting Talent”, eliminacje trwają do 7 października. Akcja odbywa się na krakowskim torze Motodrom i ma zebrać szesnastu najszybszych kierowców, którzy nie przekroczyli 22 roku życia.

Hamowanie

Hamowaniem nazywamy czynności i reakcji układów pojazdu w celu zmniejszenia jego prędkości lub nawet doprowadzenia do jego zatrzymania się szybciej, niż wynikałoby to z oporów toczenia i układu napędowego oraz oporu powietrza, przeciwstawiających się jego inercji.

Elastyczność silnika: co to oznacza?

Dane techniczne samochodów są czasem wzbogacane o elastyczność. Jest ona mierzona na czwartym lub piątym biegu. Co to znaczy, że silnik wybranego przez nas modelu jest elastyczny? Jak mierzy się elastyczność?

5 zasad jazdy miejskiej

Kiedy nasz samochód najbardziej się zużywa? Odpowiedź wiele osób może zdziwić, ale prawda jest taka, że większość podzespołów doznaje największych obciążeń podczas jazdy w... mieście! Dlatego warto znać kilka podstawowych zasad jak jeździć, żeby oszczędzić samochód, a przy okazji nerwy i pieniądze na częstsze naprawy:

REKLAMA

Jak jeździć podczas upału?

Wysoka temperatura nie sprzyja dalekim podróżom samochodem i nie chodzi tu tylko o mniejszą wydolność kierowcy. W czasie upałów wiele części i podzespołów poddawanych jest dodatkowym obciążeniom, co sprzyja przede wszystkim ich znacznie szybszemu zużyciu, a nawet nagłym awariom.

Bezpieczna jazda samochodem

Ja bezpiecznie przejeżdżać przez przejazdy kolejowe? Jak wyprowadzić auto z poślizgu? Jak hamować autem z ABS? Na te i inne zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa jazdy znajdziesz odpowiedzi w dziale Bezpieczeństwo serwisu technika-jazdy.wieszjak.pl

Jazda zimą

Jeżdżenie samochodem zimą wymaga od kierowcy szczególnych umiejętności. Nawet najlepsze opony zimowe nie są w stanie naprawić błędów w technice jazdy. Porady odnoszące się do zimowej techniki jazdy samochodem zgromadziliśmy w jednym z działów serwisu Technika jazdy.

Jak jeździć autami z silnikiem benzynowym i diesla: jakie są różnice?

Wielu początkujących kierowców zadaje sobie zapewne pytanie czy samochody z silnikiem diesla i benzynowym wymagają specjalnej techniki jazdy? Otóż współcześnie podział ten jest dość sztuczny – we współczesnych konstrukcjach większe znaczenie ma to czy prowadzimy auto z silnikiem doładowanym, czy wolnossącym.

REKLAMA

Czy da się jeździć bez sprzęgła? Jak to zrobić? W jakich sytuacjach może być przydatne?

Niewielu kierowców o tym wie, ale manualna zmiana biegów wcale nie musi oznaczać używania sprzęgła. Zmiana biegów „na ostro” bez sprzęgła nie jest zadaniem łatwym, wymaga wiele wprawy i wyczucia. Warto jednak nauczyć się tej sztuki, żeby wiedzieć jak się zachować gdy sprzęgło nagle podczas jazdy odmówi posłuszeństwa.

Holowanie: co to jest?

Holowanie należy do manewrów trudnych i niebezpiecznych. Może to być holowanie przyczepy lub innego pojazdu, a w skrajnym i bardzo rzadkim przypadku, także przeciąganie jednostki pływającej np. wzdłuż kei (nabrzeża) przez samochód lub ciągnik rolniczy itp.

Włączanie się do ruchu

Pod pojęciem włączania się do ruchu rozumiemy każdą bez wyjątku inicjację ruchu pojazdu mającą na celu jazdę drogą publiczną, nawet gdy nie porusza się nią w zasięgu wzroku żaden inny pojazd.

Zawracanie

Zawracanie polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny, czyli o kąt równy 180 stopni. Jest to jeden z najtrudniejszych manewrów, zwłaszcza w sytuacji, gdy promień skrętu zawracającego auta jest większy, niż szerokość drogi, po której się on porusza.

Wymijanie

Wymijanie, zwane także mijaniem, polega na przejechaniu obok innego uczestnika, poruszającego się w kierunku przeciwnym, z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wyprzedzanie

Wyprzedzanie jest jednym z najbardziej niebezpiecznych manewrów na drodze. Polega ono na przejechaniu obok pojazdu, poruszającego się w tym samym kierunku.

Parkowanie na skos, tyłem do krawędzi jezdni

Parkowanie skośnie w stosunku do osi drogi, tyłem do krawędzi jezdni znajduje bardzo niewielu zwolenników wśród kierowców i specjalistów od inżynierii drogowej.

Parkowanie na skos, przodem do krawędzi jezdni

Parkowanie pojazdów ukosem do krawędzi jezdni jest bardzo rozpowszechnione z uwagi na prostotę wykonania manewru.

Parkowanie tyłem prostopadle do krawędzi jezdni

Parkowanie tyłem, prostopadle do krawędzi jezdni bardzo przypomina parkowanie prostopadłe przodem, ale jest od niego o wiele trudniejsze, za to znacznie bezpieczniejsze.

Parkowanie przodem prostopadle do krawędzi jezdni

Parkowanie prostopadłe przodem do krawędzi, a więc najczęściej także do osi drogi, jest manewrem prostym. Jedyna trudność polega na ocenie szerokości własnego pojazdu i wolnego miejsca pozostawionego przez zaparkowane wcześniej samochody.

Parkowanie równoległe tyłem

Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni tyłem, zwane potocznie „na kopertę” lub „kopertą”, pozwala na ustawienie pojazdu pomiędzy innymi pojazdami na miejscu o długości niewiele przekraczającej jego długość.

Parkowanie równoległe przodem

Parkowanie równoległe do krawędzi jezdni, po wjechaniu przodem na miejsce parkingowe należy do najłatwiejszych sposobów parkowania.

Parkowanie

Parkowanie to pozostawienie pojazdu na dłuższy postój, kiedy kierowca oddala się od niego i traci z nim bezpośredni kontakt. Nie jest parkowaniem zatrzymanie się nawet na kilka minut, jeżeli kierowca nie opuszcza pojazdu i może nim w każdej chwili odjechać, lub jeśli postój jest spowodowany awarią, uniemożliwiającą dalszą jazdę.

Ruszanie w ruchu pozamiejskim

Ruszanie w ruchu pozamiejskim wiąże się najczęściej z włączaniem się do ruchu po postoju na poboczu, a znacznie rzadziej wynika z przymusowej sytuacji na drodze, zmuszającej do zatrzymania się bez opuszczania drogi.

Ruszanie w ruchu miejskim

Ruszanie w ruchu miejskim wymaga uwagi i staranności. Nie może to być ruszanie „sportowe”, z gwałtownym przyspieszeniem, zwłaszcza przy średnim i dużym natężeniu ruchu, kiedy większość kierowców nie spodziewa się gwałtownych manewrów, bardzo niebezpiecznych na zatłoczonej jezdni.

Ruszanie

Ruszaniem nazywamy wprawienie pojazdu w ruch. W normalnych warunkach czynności te mają na celu płynne przekazanie momentu obrotowego wału korbowego pracującego silnika na napędzaną oś, nieruchomą w początkowym stadium.

Manewrowanie

Manewrowanie pojazdem jest pojęciem bardzo szerokim, obejmującym w praktyce wszystkie planowane akcje, w jakich bierze udział w sposób czynny lub bierny samochód i jego kierowca.

Technika jazdy w mieście

Technika jazdy po mieście wymaga od kierowcy wielu umiejętności. Z jednej strony kierujący musi świetnie sobie radzić z manewrami parkingowymi, a z drugiej bezbłędnie oceniać sytuację na ruchliwych skrzyżowaniach. Przydaje się także znajomość zasad poruszania się po rondzie. W dziale Miasto serwisu technika jazdy zgromadziliśmy szereg porad dotyczących sposobów parkowania, poruszania się po rondach oraz zasad jazdy na skrzyżowaniach.

Średnie zużycie paliwa

Średnim zużyciem paliwa nazywamy ilość paliwa potrzebną do pokonania ściśle określonego dystansu. Jest nim zazwyczaj 100 km, stąd termin "średnie zużycie na 100 kilometrów" używane przy opisywaniu średniego zużycia paliwa przez dany samochód.

Planowanie podróży

Z punktu widzenia ecodrivingu planowanie podróży, nawet bardzo krótkiej, ma bardzo ważne znaczenie. Najważniejszy jest wybór trasy, po nim następuje ustalenie trasy alternatywnej, pozwalającej na ominiecie ewentualnych zatorów.

Uruchamianie i nagrzewanie silnika

Uruchamianie i nagrzewanie silnika to bardzo ważne elementy techniki jazdy, zwłaszcza w okresie zimowym. Podpowiadamy, jak prawidłowo obchodzić się z zimnym silnikiem na mrozie.

Jazda „wybiegami”

Jazda "wybiegami" polega na pokonywaniu jak największej odległości jadąc "na luzie", z wysprzęglonym silnikiem.

Ekonomiczna jazda z góry

Zjeżdżanie z wysokich, stromych wzniesień jest z punktu widzenia ecodrivingu jednym z najkorzystniejszych elementów pokonywania drogi przez pojazd, jednak pod warunkiem, że zostanie to przeprowadzone bardzo umiejętnie.

Ekonomiczna jazda pod górę

Jazda w terenie pagórkowatym i górzystym, gdzie trzeba pokonywać liczne podjazdy i zjazdy, jest prawdziwym wyzwaniem dla fanów ecodrivingu i ich pojazdów.

Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Umiejętne ruszanie i zmiany biegów we właściwych momentach mają dla ecodrivingu kolosalne znaczenie. Rozpędzający się pojazd zużywa znacznie więcej paliwa, niż podczas jazdy ze stałą prędkością.

Przewidywanie sytuacji na drodze

Umiejętność przewidywania sytuacji na drodze jest kluczowym zagadnieniem dla zachowania płynności ruchu pojazdów, a w efekcie mniejszej gwałtowności manewrów i niższego zużycia paliwa będącego celem ecodrivingu.

Synchronizacja świateł w mieście (Zielona fala)

Synchronizacja świateł, kierujących ruchem miejskim, zwana czasem „zieloną falą” polega na tym, że pojazdy, jadące z pewną, ściśle określoną prędkością mają otwartą dla siebie drogę na każdym mijanym skrzyżowaniu.

Hamowanie sprzęgłem i biegami

Hamowanie silnikiem przy pomocy umiejętnego posługiwania się sprzęgłem i biegami, należy do podstawowych elementów ecodrivingu.

Ecodriving

Ecodriving jest szerokim pojęciem, odnoszącym się do wszystkich czynności i zabiegów, mających na celu ograniczenie do minimum zanieczyszczania środowiska, zachodzącego w wyniku ruchu pojazdów mechanicznych.

Drifting

Podsterowność

Podsterowność to charakterystyka jezdna samochodu. wynikająca z faktu, że tylna oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na przedniej osi niż na tylnej. Auto wpadając w poślizg "wypada" przednią osią na zewnątrz zakrętu.

Nadsterowność

Nadsterowność to charakterystyka samochodu. wynikająca z faktu, że przednia oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na tylnej osi niż na przedniej. Auto wpadając w poślizg "wypada" tylną osią na zewnątrz zakrętu.

Poślizg niekontrolowany w zimie

Poślizg niekontrolowany, czyli wywołany różnymi przyczynami, całkowicie bez woli kierowcy, ma najlepsze warunki do zaistnienia zimą. Nawierzchnie dróg są wówczas bardzo często śliskie, poryte ubitym śniegiem, lodem, błotem pośniegowym lub, w najgorszym przypadku – lodem pokrytym świeżo spadłym sypkim śniegiem.

Poślizg niekontrolowany

Poślizg niekontrolowany jest przyczyną licznych wypadków drogowych. Ma miejsce wówczas, kiedy kierowca traci całkowicie kontrolę nad pojazdem i nie jest w stanie przeciwdziałać jego zachowaniu. Jego powodem jest utrata przyczepności wszystkich kół, lub przynajmniej kół przednich.

Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

Poślizg kontrolowany w samochodach z napędem na tylną oś jest ze wszystkich poślizgów najłatwiejszy do zainicjowania, ponieważ do zerwania przyczepności kół wystarczy szybkie zwiększenie prędkości obrotowej silnika.

Poślizg kontrolowany autem z napędem na cztery koła

Poślizg kontrolowany, czyli taki w którym kierowca zachowuje pełną kontrolę nad swoim pojazdem, jest w przypadku samochodów ze stałym napędem na obie osie bardzo trudny do wykonania.

Poślizg kontrolowany autem z napędzanymi przednimi kołami

Poślizg kontrolowany w aucie z napędem na przednią oś polega na tym, aby w odpowiednim momencie zerwać przyczepność tylnych kół do drogi, jednocześnie nie zrywając przyczepności kół przednich.

Poślizg kontrolowany

Z poślizgiem kontrolowanym mamy do czynienia wówczas, gdy kierowca dla osiągnięcia konkretnego celu zrywa przyczepność kół do drogi. W niektórych sytuacjach umiejętne wykorzystanie tendencji pojazdu do zrywania przyczepności na śliskiej nawierzchni jest bardzo pożyteczne.

Poślizg

Poślizg to utrata przyczepności jednego lub więcej kół. Podczas jazdy samochodem poślizg następuje wtedy, kiedy pojawi się różnica między faktyczną prędkością koła, a prędkością która powinna wynikać z normalnego toczenia się koła po danej nawierzchni.

Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Jednym z najważniejszych czynników, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy jest przyczepność opon do drogi. Zależy od niej zarówno długość drogi hamowania jak i zdolność do pokonywania zakrętów oraz możliwość przyspieszania.

Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Każdy pojazd, pokonujący zakręt o dowolnym promieniu, jest poddany działaniu kilku sił, z których najważniejszą jest siłą odśrodkowa. Bywa ona bezpośrednim „sprawcą” wielu wypadków. Są jednak sposoby na ograniczenie siły odśrodkowej, zarówno dotyczące techniki jazdy jak i konstrukcji i eksploatacji samochodu.

Jak ruszać z miejsca i przyspieszać podczas jazdy aby oszczędzać paliwo?

Początkującego kierowcę łatwo rozpoznać po dużej ilości gwałtownych przyspieszeń i hamowań. Taki styl jazdy bardzo podnosi zużycie paliwa. Jak zatem ruszać i przyspieszać, aby oszczędzać paliwo? W końcu płynna jazda to jeden z najważniejszych elementów ecodrivingu.

REKLAMA