REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak brzmi 10 przykazań dobrego kierowcy?

Oto dziesięć żelaznych zasad, obowiązujących każdego bez wyjątku kierowcę na drodze.

Jak jechać zaśnieżoną ulicą?

Jazda zaśnieżoną ulicą, zwłaszcza z wysokimi pryzmami śniegu po jej obu stronach, nie należy do bezpiecznych i wymaga wzmożonej uwagi, skupionej nie tylko na samej jezdni, ale także na jej obrzeżach. W każdej chwili zza pryzmy śniegu może pojawić się pieszy lub inny pojazd, usiłujący włączyć się do ruchu.

Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Programatory wycieraczek samochodowych swój rozwój zawdzięczają upowszechnieniu się w motoryzacji techniki półprzewodnikowej, co nastąpiło mniej więcej przed półwiekiem. Stąd w wielu pojazdach dziś uznawanych za zabytkowe nie są one zamontowane.

Jak bezpiecznie wyprzedzać i być wyprzedzanym?

Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Niebezpieczeństwo można jednak znacznie ograniczyć.

REKLAMA

Wyjeżdżanie z parkingu

Wyjazd zaparkowanym samochodem z ciasnego miejsca parkingowego jest nie lada sztuką. Tylko w niewielkim stopniu mogą ułatwić parkingowe manewry czujniki parkowania i kamera, pokazująca sytuację za samochodem.

Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Istnieje kilka typowych usterek w pracy wycieraczek samochodowych. Część z nich ma podłoże mechaniczne, pozostałe wynikają ze złej pracy urządzeń elektrycznych lub elektronicznych.

Jak włączać się do ruchu?

Włączenie się do ruchu polega najogólniej na znalezieniu dla siebie miejsca wśród innych pojazdów, które już poruszają się po drodze. Tak więc będzie to zarówno zainicjowanie jazdy po postoju przy krawędzi drogi lub na poboczu, jak i wyjazd z parkingu, posesji, stacji paliw itp.

Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Wszystkie łożyska się zużywają. Także te w prądnicach i alternatorach, choć są znacznie mniej obciążone niż pozostałe łożyska w samochodzie i jego silniku. Od czasu do czasu trzeba je jednak wymieniać.

REKLAMA

Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?


Pasek klinowy w samochodzie należy do najważniejszych elementów wyposażenia silnika. Napędza on wiele urządzeń z jego osprzętu, w tym prądnicę lub alternator oraz pompę wodną i często także wentylator chłodnicy.

Co zrobić po awarii termostatu?


Termostat w silniku samochodowym ma za zadanie ograniczenie lub całkowite zamknięcie przepływu cieczy chłodzącej przez chłodnicę, aby zimny silnik mógł szybko rozgrzać się do temperatury pracy i potem cały czas w niej pozostawał bez względu na temperaturę otoczenia.

Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?


Odszukanie w wielocylindrowym silniku cylindra, który nie pracuje prawidłowo, nie jest trudne. Wymaga jednak ostrożności i pewnej umiejętności interpretowania symptomów, jakie towarzyszą wadliwej pracy silnika.

Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?


Awaria pompy paliwowej unieruchamia silnik i wówczas dalsza jazda jest niemożliwa. Trzeba albo naprawić pompę, albo zaholować samochód do stacji obsługi. W przypadku samochodów zabytkowych trudno o stację, która potrafi i chce takie pojazdy naprawiać.

Jak odblokować hamulec tarczowy i bębnowy?


Zablokowanie hamulców w jednym z kół podczas jazdy może doprowadzić do wypadku. Gdy nastąpi w czasie postoju, uniemożliwi dalszą jazdę. Awarię tę nie zawsze można łatwo i szybko usunąć.

Czyszczenie gaźnika. Podstawowe zasady

Po wielu latach użytkowania wnętrze gaźnika pokrywa się różnymi osadami i zanieczyszczeniami, które od czasu do czasu trzeba usunąć. Wymaga to jednak wymontowania gaźnika z samochodu i sporych umiejętności. Bez nich można oczyścić gaźnik z zanieczyszczeń, które się w nim pojawiły np. w wyniku zatankowania brudnego paliwa.

Jak działa gaźnik „Solex”

Gaźnik „Solex” został skonstruowany i opatentowany zaraz po zakończeniu I wojny światowej przez francuskich konstruktorów Jouffret i Renée, współpracujących z firmą „Solex”, założoną przed wojną przez Marcela Mennessona i Maurice Goudarda z myślą o produkcji radiatorów chłodnic samochodowych.

Jak działa gaźnik SU?

Przez wiele lat konstruktorzy poszukiwali rozwiązań, pozwalających na uzyskiwanie w silnikach o zapłonie iskrowym maksymalnie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej, z kroplami paliwa o mikroskopijnej wielkości, co pozwalałoby na jego szybsze odparowywanie, a tym samym na dokładniejsze i szybsze spalanie. Dzięki temu sprawność silnika mogłaby wzrosnąć nawet o kilkanaście procent.

Jak jechać drogą wielopasmową?

Drogi wielopasmowe zostały stworzone po to, aby ułatwić jazdę i umożliwić pokonanie danej trasy większej liczbie pojazdów w tym samym czasie. Ich przepustowość nie zawsze jest w pełni wykorzystana.

Silnik wielopaliwowy - co to jest?

Definicja silnika wielopaliwowego mówi, że jest to silnik spalinowy, tłokowy o dowolnym rodzaju zapłonu, który może być zasilany różnego rodzaju paliwami ciekłymi o pochodzeniu roślinnym, mineralnym lub syntetycznym, a także gazowym, przy czym zmiana rodzaju paliwa nie wymaga żadnych lub prawie żadnych zmian konstrukcyjnych lub regulacyjnych silnika.

Jak skręcać z drogi podporządkowanej w główną dwujezdniową?

Wyjechanie z wąskiej drogi podporządkowanej i skręt w lewo w drogę główną dwujezdniową, często z jezdniami, rozdzielonymi pasami zieleni lub wydzielonym torowiskiem tramwajowym, nie jest manewrem prostym.

Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Okładziny tarczy sprzęgła, nawet przy bardzo umiejętnym posługiwaniu się nim, stopniowo się zużywają i po pewnym czasie stają się zbyt cienkie, aby sprzęgło mogło poprawnie pracować bez poślizgów. Należy wówczas wymienić albo całą tarczę sprzęgła albo jej okładziny.

Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami i „łapkami”?


W starszych modelach aut stosowano głownie dwa rodzaje docisków sprzęgła: ze sprężyną centralną, czyli tzw. słoneczkiem, i z kilkoma sprężynami, rozmieszczonymi symetrycznie w pobliżu krawędzi obudowy sprzęgła. Pierwszy rodzaj docisków sprzęgieł był całkowicie bezobsługowy. Z drugim były zwykle pewne problemu.

Jak wyjechać z ulicy podporządkowanej na główną na skrzyżowaniu w kształcie litery „T”?

Przejazd przez tego rodzaju skrzyżowania nie należy do przyjemnych. Konieczne jest bezwzględne dostosowanie się do znaków drogowych. Wymaga to sporej uwagi.

Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?

Do uruchomienia pojazdu nie jest potrzebny kluczyk od stacyjki. Wie o tym każdy złodziej samochodów, ale nie każdy kierowca. Tymczasem jest to bardzo łatwe. Warto się tego nauczyć, bo kluczyk zgubić łatwo, a nie zawsze ma się przy sobie zapasowy.

Jak zakładać szyby?

Wymiana szyb samochodowych lub wstawienie w miejsce rozbitych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, choć wymaga pewnej wiedzy i staranności. Oto skuteczny przepis.

Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

W starych samochodach po wieloletniej eksploatacji wiele czujników i wskaźników może działać wadliwie, co oznacza, że dostarczane przez nie informacje będą dla kierowcy mylące i mogą mieć poważne następstwa. Dlatego we własnym interesie użytkownika pojazdu leży ich sprawdzenie i wykrycie błędów we wskazaniach.

Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

Rynek paliw płynnych i smarów ma dziś tak bogatą ofertę, iż można bez problemu dobrać do swojego auta odpowiednie paliwa i oleje. Niestety, mają one inne nazwy i oznaczenia niż te, jakie zalecały instrukcje użytkowania pojazdów sprzed pół wieku i starszych.

Zwolnienie z akcyzy samochodu osoby przesiedlającej się do Polski

Pod pewnymi warunkami osoba przenosząca się na stałe do Polski lub wracająca tu z czasowego pobytu w UE może przywieźć ze sobą samochód i nie płacić z tego tytułu akcyzy.

Jak rozpoznać graniczne zużycie nakładek szczęk i klocków hamulcowych i czym ono grozi?

Hamulce są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu. Od ich sprawności zależy bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów oraz innych użytkowników drogi.

Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Silniki większości pojazdów produkowanych w krajach europejskich przed pół wiekiem i wcześniej, były dostosowane do paliw o innych właściwościach, niż stosowane obecnie. Dotyczy to głównie silników z zapłonem iskrowym.

Jak rozpoznać duże i graniczne zużycie ważnych zespołów i podzespołów samochodu, grożące awarią?

Bez dokładnych pomiarów, możliwych do przeprowadzeniu dopiero po rozmontowaniu danego zespołu, określenie stopnia zużycia elementów i podzespołów jest bardzo trudne, a często wręcz niemożliwe.

Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

Zabytkowy pojazd ma swój urok nie tylko dzięki wyglądowi zewnętrznemu, ale także wtedy, kiedy można się pochwalić czystym, dobrze utrzymanym silnikiem, znajdującym się wewnątrz równie czystej komory silnika.

Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Jedną z najsłabszych stron produkowanych w pierwszej połowie XX wieku pojazdów były ich opony. Nie bez powodu nazywano je „kartoflakami”.

Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Nie każdego sprzedającego używany samochód można zaliczyć do uczciwych. Dlatego przed zakupem pojazdu należy go bardzo starannie obejrzeć, zaczynając od oględzin karoserii.

Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

Niektóre rozwiązania konstrukcyjne w starych modelach samochodów i motocykli dziś mogą zaskakiwać i dziwić ich użytkowników. Są one świadectwem minionej epoki i unaoczniają wielkość postępu technicznego.

Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Pojazdy zabytkowe często charakteryzują się rozwiązaniami technicznymi, które u dzisiejszych motofanów mogą wywołać jedynie śmiech lub w najlepszym wypadku zdziwienie.

Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

W pojazdach zabytkowych mamy bardzo często do czynienia z silnikami dolnozaworowymi. Są to niemal zawsze silniki bardzo stare, liczące co najmniej pięćdziesiąt lat i dawno wycofane z produkcji.

Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

Nawet jak pojazdy zabytkowe są w pełni sprawne, nie zawsze można wyruszać nimi na dalekie trasy bez wcześniejszego przeglądu. Przygotowanie pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek i napraw na drodze.

Jak pozbyć się zaparowywania i zamarzania tylnej, niepodgrzewanej szyby?

W samochodach, produkowanych już kilkadziesiąt lat temu, podgrzewana tylna szyba należała do luksusów dostępnych głównie w katalogach oraz dla najbogatszych. Tylna szyba zimą lub w chłodne dni była prawie zawsze zaparowana, co znacznie ograniczało kierowcy widoczność do tyłu.

Typy gaźników w autach zabytkowych

W starszych pojazdach o silnikach z zapłonem iskrowym stosowano różnego rodzaju gaźniki. Najpopularniejszymi i najczęściej spotykanymi w Polsce były gaźniki, zwane popularnie Solex, Weber i Jikov (wymawiane jako żikow) oraz Pierburg. Nazwy te pochodziły od nazw firm je produkujących i miały się nijak do rzeczywistych typów gaźników.

Pojazd zabytkowy i współczesny – porównanie rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych

Rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach, produkowanych dwadzieścia lat temu różnią się bardzo od rozwiązań współczesnych, opartych o nowe technologie i liczne odkrycia i wynalazki, nieznane w początkach rozwoju motoryzacji. Nie zmieniły się jednak podstawowe zasady pracy silnika, przekładni i układu napędowego itp.

Jak wymieniać resory i sprężyny?

Wymiana sprężyn lub resorów jest w warunkach domowych bardzo trudna, ale możliwa. Prace, zwłaszcza przy resorach, powinny wykonywać w zasadzie dwie osoby.

Zabytkowe pojazdy najczęściej spotykane na naszych drogach

Polski przemysł motoryzacyjny nie miał w latach powojennych nadzwyczaj interesującej historii. Pojazdy produkowano przez dziesięciolecia niemal w niezmienionej postaci, a różnice między kolejnymi modelami polegały głownie na kosmetycznych zmianach wyglądu i cyfr lub liter w oznaczeniach.

Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Stare, zabytkowe pojazdy mają wiele części oryginalnych, pracujących w nich od nowości lub od wielu lat, które mogą w każdej chwili ulec awarii. Trudno je wszystkie wymienić na nowe podczas odrestaurowywania auta.

Jak zdejmować i zakładać kolektor dolotowy i wydechowy?

Podczas naprawy silnika konieczne jest zdjęcie, a następnie założenie obu kolektorów: dolotowego i wydechowego. W przypadku pierwszego nie jest to tak trudne, jak w przypadku drugiego.

Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Ponieważ współcześnie produkowane samochody nie wymagają okresowego smarowania elementów układu kierowniczego, zawieszenia i hamulców, może jedynie z wyjątkiem linek hamulca ręcznego, coraz trudniej znaleźć warsztat, świadczący taką usługę.

Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

Pasek klinowy w silniku samochodowym służy do napędzania kilku urządzeń, stanowiących jego osprzęt, takich jak pompa wodna, wentylator chłodnicy i prądnica lub alternator.

Samochód używany sprzedasz bez PIT

Jeżeli sprzedajesz samochód z zyskiem powinieneś zapłacić PIT. Co prawda nie zdarzy się to w przypadku samochodu kupionego w salonie ale już w przypadku auta kupionego za granicą to możliwe. Jest jednak sposób na PIT w tej sytuacji – trzeba odczekać 6 miesięcy ze sprzedażą. Nie dotyczy to jednak aut kupowanych „na firmę”.

Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?

Czasem, na szczęście niezwykle rzadko, zachodzi konieczność zdjęcia z silnika jego głowicy pomiędzy normalnymi remontami, np. w celu naprawy gniazd zaworowych lub wymiany przeciekającej uszczelki.

Jak wyregulować gaźnik i ustawić wyprzedzenie zapłonu bez szczegółowych instrukcji serwisowych?

Regulacja gaźnika i prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu mają ogromny wpływ na rozruch silnika, jego pracę i zużycie paliwa. Trzeba poświęcić im sporo uwagi.

Jak znaleźć przyczynę rozładowywania się akumulatora podczas kilkudniowego postoju samochodu?

Wielu kierowców doświadczyło niemiłej sytuacji, kiedy po dłuższym postoju samochodu nie można uruchomić silnika, ponieważ akumulator jest prawie całkowicie rozładowany. Najczęściej powodem są usterki instalacji pojazdu, ale nie tylko.

REKLAMA