REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Auto na gaz CNG: jak to działa, czy to się opłaca?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Sprężony gaz ziemny czyli CNG, jest tańszy od propanu butanu (LPG) Fot. Fotolia
Sprężony gaz ziemny czyli CNG, jest tańszy od propanu butanu (LPG) Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gaz ziemny w samochodzie - czyli instalacja CNG - to tanie choć niepopularne w Polsce paliwo. Jakie są jego największe wady i zalety? Czy montowanie instalacji CNG jest opłacalne?

W Polsce króluje niepodzielnie gaz LPG. Dlaczego? Bo jest tańszy od benzyny, przeróbki są stosunkowo proste i można oszczędzić nawet kilkaset złotych rocznie W tej ostatniej konkurencji – oszczędzaniu – gaz ziemny, czyli gaz CNG jest jednak jeszcze lepszy.

REKLAMA

Wszystko przez to, że sprężony gaz ziemny, bo tym jest CNG, jest jeszcze tańszy od propanu butanu. Ponieważ jest on sprzężony, a nie ciekły kupuje się go na kilogramy, a nie litry – jak to wszystko przeliczymy to wyjdzie, że... Przejechanie 100 kilometrów na CNG kosztuje około 15 złotych. I mówimy tu o cyklu miejskim – nie mieszanym. CNG jest przy tym ekologiczny i bezpieczny w takim samym stopniu jak LPG.

Zobacz również: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?

Jeśli fabryka dała... Czemu nie!

REKLAMA

Jedynym problemem z CNG jest tak naprawdę sama instalacja. Sprężony pod wysokim ciśnieniem gaz potrzebuje specjalnych butli. Cylindry takie ważą nawet po kilkanaście kilogramów sztuka i nie ma mowy, żeby bardziej ograniczyć ich wagę. Zatem – TO PRAWDA – samochody z CNG są cięższe i mają słabsze osiągi... To spowodowane jest również mniejszą kalorycznością takiego paliwa.

Co ciekawe te mankamenty większości producentów aut nie przeszkadzają. Fabryczne, w pełni zintegrowane (nawet ze wskaźnikiem paliwa) instalacje na gaz ziemny montuje w swoich niektórych modelach fiat, volvo, ford, opel, seat, a nawet mercedes! Wybór jest stosunkowo duży nawet na rynku wtórnym i i co warto podkreślić są to auta tańsze niż uważane za najtańsze w eksploatacji diesle.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Przeróbka ograniczonej użyteczności

Jeśli jednak nasze auto nie zostało wyposażone w instalacje CNG w fabryce przeróbka może się okazać kłopotliwa, droga i... uciążliwa.

REKLAMA

O ciężkich i dużych butlach (które zabiorą 2/3 pojemności bagażnika) już wspomnieliśmy, do tego dochodzi jeszcze odpowiednie zabezpieczenie termiczne zaworów przy butlach. To kosztowne, ale ważne w zimie, ponieważ woda potrafi je blokować. Instalacja ogrzewania w polskich warunkach może być konieczna.

Pamiętajmy również, że instalacje gazu CNG to instalacje wtryskowe! Gazu musi być bezpośrednio dostarczany do cylindrów. To oznacza, że odpada problem plastikowego kolektora, ale również trzeba się liczyć, ze koszty instalacji najniższe nie są. W końcu... Tankowanie... To właśnie ta największa uciążliwość. Wcale nie chodzi przy tym, ze jest ono długotrwałe (trwa około 5 do 10 minut) tylko o to, ze w Polsce nie ma takich stacji. Dowód... w Warszawie są dwa miejsca gdzie można zatankować CNG!

Zobacz również: Jak często wymieniać świece zapłonowe w samochodzie z LPG?

Zalety CNG:

- cena gazu
- bardzo niskie koszty przejechanego kilometra
- ekologia
- stosunkowo prosta obsługa

Wady CNG:

- wielkość i waga instalacji (przez butle)
- bardzo mała ilość miejsc, gdzie można tankować gaz CNG w Polsce

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA