REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Auto na gaz CNG: jak to działa, czy to się opłaca?

Max Trela
Sprężony gaz ziemny czyli CNG, jest tańszy od propanu butanu (LPG) Fot. Fotolia
Sprężony gaz ziemny czyli CNG, jest tańszy od propanu butanu (LPG) Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gaz ziemny w samochodzie - czyli instalacja CNG - to tanie choć niepopularne w Polsce paliwo. Jakie są jego największe wady i zalety? Czy montowanie instalacji CNG jest opłacalne?

W Polsce króluje niepodzielnie gaz LPG. Dlaczego? Bo jest tańszy od benzyny, przeróbki są stosunkowo proste i można oszczędzić nawet kilkaset złotych rocznie W tej ostatniej konkurencji – oszczędzaniu – gaz ziemny, czyli gaz CNG jest jednak jeszcze lepszy.

REKLAMA

REKLAMA

Wszystko przez to, że sprężony gaz ziemny, bo tym jest CNG, jest jeszcze tańszy od propanu butanu. Ponieważ jest on sprzężony, a nie ciekły kupuje się go na kilogramy, a nie litry – jak to wszystko przeliczymy to wyjdzie, że... Przejechanie 100 kilometrów na CNG kosztuje około 15 złotych. I mówimy tu o cyklu miejskim – nie mieszanym. CNG jest przy tym ekologiczny i bezpieczny w takim samym stopniu jak LPG.

Zobacz również: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?

Jeśli fabryka dała... Czemu nie!

Jedynym problemem z CNG jest tak naprawdę sama instalacja. Sprężony pod wysokim ciśnieniem gaz potrzebuje specjalnych butli. Cylindry takie ważą nawet po kilkanaście kilogramów sztuka i nie ma mowy, żeby bardziej ograniczyć ich wagę. Zatem – TO PRAWDA – samochody z CNG są cięższe i mają słabsze osiągi... To spowodowane jest również mniejszą kalorycznością takiego paliwa.

REKLAMA

Co ciekawe te mankamenty większości producentów aut nie przeszkadzają. Fabryczne, w pełni zintegrowane (nawet ze wskaźnikiem paliwa) instalacje na gaz ziemny montuje w swoich niektórych modelach fiat, volvo, ford, opel, seat, a nawet mercedes! Wybór jest stosunkowo duży nawet na rynku wtórnym i i co warto podkreślić są to auta tańsze niż uważane za najtańsze w eksploatacji diesle.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Przeróbka ograniczonej użyteczności

Jeśli jednak nasze auto nie zostało wyposażone w instalacje CNG w fabryce przeróbka może się okazać kłopotliwa, droga i... uciążliwa.

O ciężkich i dużych butlach (które zabiorą 2/3 pojemności bagażnika) już wspomnieliśmy, do tego dochodzi jeszcze odpowiednie zabezpieczenie termiczne zaworów przy butlach. To kosztowne, ale ważne w zimie, ponieważ woda potrafi je blokować. Instalacja ogrzewania w polskich warunkach może być konieczna.

Pamiętajmy również, że instalacje gazu CNG to instalacje wtryskowe! Gazu musi być bezpośrednio dostarczany do cylindrów. To oznacza, że odpada problem plastikowego kolektora, ale również trzeba się liczyć, ze koszty instalacji najniższe nie są. W końcu... Tankowanie... To właśnie ta największa uciążliwość. Wcale nie chodzi przy tym, ze jest ono długotrwałe (trwa około 5 do 10 minut) tylko o to, ze w Polsce nie ma takich stacji. Dowód... w Warszawie są dwa miejsca gdzie można zatankować CNG!

Zobacz również: Jak często wymieniać świece zapłonowe w samochodzie z LPG?

Zalety CNG:

- cena gazu
- bardzo niskie koszty przejechanego kilometra
- ekologia
- stosunkowo prosta obsługa

Wady CNG:

- wielkość i waga instalacji (przez butle)
- bardzo mała ilość miejsc, gdzie można tankować gaz CNG w Polsce

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA