Auto na gaz CNG: jak to działa, czy to się opłaca?

REKLAMA
REKLAMA
W Polsce króluje niepodzielnie gaz LPG. Dlaczego? Bo jest tańszy od benzyny, przeróbki są stosunkowo proste i można oszczędzić nawet kilkaset złotych rocznie W tej ostatniej konkurencji – oszczędzaniu – gaz ziemny, czyli gaz CNG jest jednak jeszcze lepszy.
REKLAMA
Wszystko przez to, że sprężony gaz ziemny, bo tym jest CNG, jest jeszcze tańszy od propanu butanu. Ponieważ jest on sprzężony, a nie ciekły kupuje się go na kilogramy, a nie litry – jak to wszystko przeliczymy to wyjdzie, że... Przejechanie 100 kilometrów na CNG kosztuje około 15 złotych. I mówimy tu o cyklu miejskim – nie mieszanym. CNG jest przy tym ekologiczny i bezpieczny w takim samym stopniu jak LPG.
Zobacz również: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?
Jeśli fabryka dała... Czemu nie!
REKLAMA
Jedynym problemem z CNG jest tak naprawdę sama instalacja. Sprężony pod wysokim ciśnieniem gaz potrzebuje specjalnych butli. Cylindry takie ważą nawet po kilkanaście kilogramów sztuka i nie ma mowy, żeby bardziej ograniczyć ich wagę. Zatem – TO PRAWDA – samochody z CNG są cięższe i mają słabsze osiągi... To spowodowane jest również mniejszą kalorycznością takiego paliwa.
Co ciekawe te mankamenty większości producentów aut nie przeszkadzają. Fabryczne, w pełni zintegrowane (nawet ze wskaźnikiem paliwa) instalacje na gaz ziemny montuje w swoich niektórych modelach fiat, volvo, ford, opel, seat, a nawet mercedes! Wybór jest stosunkowo duży nawet na rynku wtórnym i i co warto podkreślić są to auta tańsze niż uważane za najtańsze w eksploatacji diesle.
Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?
Przeróbka ograniczonej użyteczności
Jeśli jednak nasze auto nie zostało wyposażone w instalacje CNG w fabryce przeróbka może się okazać kłopotliwa, droga i... uciążliwa.
REKLAMA
O ciężkich i dużych butlach (które zabiorą 2/3 pojemności bagażnika) już wspomnieliśmy, do tego dochodzi jeszcze odpowiednie zabezpieczenie termiczne zaworów przy butlach. To kosztowne, ale ważne w zimie, ponieważ woda potrafi je blokować. Instalacja ogrzewania w polskich warunkach może być konieczna.
Pamiętajmy również, że instalacje gazu CNG to instalacje wtryskowe! Gazu musi być bezpośrednio dostarczany do cylindrów. To oznacza, że odpada problem plastikowego kolektora, ale również trzeba się liczyć, ze koszty instalacji najniższe nie są. W końcu... Tankowanie... To właśnie ta największa uciążliwość. Wcale nie chodzi przy tym, ze jest ono długotrwałe (trwa około 5 do 10 minut) tylko o to, ze w Polsce nie ma takich stacji. Dowód... w Warszawie są dwa miejsca gdzie można zatankować CNG!
Zobacz również: Jak często wymieniać świece zapłonowe w samochodzie z LPG?
Zalety CNG:
- cena gazu
- bardzo niskie koszty przejechanego kilometra
- ekologia
- stosunkowo prosta obsługa
Wady CNG:
- wielkość i waga instalacji (przez butle)
- bardzo mała ilość miejsc, gdzie można tankować gaz CNG w Polsce
REKLAMA
REKLAMA