REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w przepisach regulujących przewóz towarów niebezpiecznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tadeusz Leszczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 roku, na terytorium Unii Europejskiej, obowiązują nowe przepisy techniczne dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych (ADR 2011).

Podobnie jak w latach poprzednich ustanowiono sześciomiesięczny okres przejściowy w czasie którego można stosować postanowienia umowy ADR 2009.

REKLAMA

Najistotniejsze zmiany w ADR 2011 dotyczą zasad przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ).

Od 1 stycznia 2011 roku nadawca towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych ma obowiązek poinformować przewoźnika (kierowcę) na piśmie o całkowitej masie brutto nadawanych towarów (niezależnie od ilości tych towarów).

W praktyce oznacza to dodatkowy wpis w dokumentacji przewozowej (w liście przewozowym lub otwartym dokumencie towarzyszącym).

Natomiast każdy kierowca prowadzący samochód o dopuszczalnej masie całkowitej wyższej niż 12 t będzie miał obowiązek oznakowania pojazdu specjalnym napisem, tablicą lub znakiem, gdy masa takich towarów (LQ) przekroczy 8 ton.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy znak LQ dla towarów pakowanych w ilościach ograniczonych:

UWAGA: w okresie przejściowym – do 2015 roku będzie można również stosować dotychczasowe znaki podane w ADR 2009

do przewozu drogowego

do przewozu lotniczego

Nowy uczestnik przewozu – rozładowca

W nowych przepisach został także zdefiniowany nowy uczestnik przewozu – rozładowca.

W myśl ADR 2011 rozładowca - to przedsiębiorstwo dokonujące rozładunku towarów niebezpiecznych z pojazdu lub kontenera.

Do obowiązków tego uczestnika przewozu należy m.in:

  • upewnienie się, czy zostały rozładowane właściwe towary (przez porównanie odpowiednich informacji zawartych w dokumencie przewozowym z informacjami znajdującymi się w sztuce przesyłki, kontenerze),
  • sprawdzenie przed i podczas rozładunku, czy opakowania nie są uszkodzone w stopniu zagrażającym bezpieczeństwu czynności rozładunkowych (w przypadku stwierdzenia takiego uszkodzenia wstrzymanie rozładunku do czasy zastosowania odpowiednich środków),
  • dokonanie odpowiedniego oczyszczenia i odkażenia pojazdów.

Co w praktyce zmiany te oznaczają dla przewoźników i kierowców i jaki wpływ będą miały na branżę TSL?

Najważniejsze zmiany podyktowane nowymi przepisami, dotyczą przede wszystkim zasad przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ). Są to ważne zmiany dla całej branży TSL, gdyż wdrożenie ich wymaga dodatkowych (obowiązkowych) wpisów w dokumentacji przewozowej oraz dodatkowego (obowiązkowego) oznakowania pojazdów.

Dotychczas przewóz tego typu towarów nie był limitowany ilościowo i nie podlegał żadnemu oznakowaniu pojazdu.

W ADR 2011 nastąpiły też inne zmiany np. w treści Instrukcji Bezpieczeństwa dla kierowców w wyniku, której dotychczasowe Instrukcje utraciły ważność, wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia ADR dla kierowców itd., ale są to zapisy o mniejszym znaczeniu w porównaniu do zmian w wyłączeniach LQ.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA