REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przepisy drogowe w Luksemburgu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Księstwo Luksemburga jest członkiem Unii Europejskiej, dlatego można przebywać na jego terenie, niezależnie od celu do 90 dni.
Księstwo Luksemburga jest członkiem Unii Europejskiej, dlatego można przebywać na jego terenie, niezależnie od celu do 90 dni.

REKLAMA

REKLAMA

Podróż po krajach Beneluksu jest dużo bardziej zbliżona w kwestii prawa drogowego do polskiej specyfiki, w stosunku do sytuacji np. w krajach arabskich. Poznajmy szczegółowe regulacje dotyczące kodeksu drogowego i zwyczajów kierowców obowiązujących w Wielkim Księstwie Luksemburga.

Podstawowe przepisy

Księstwo Luksemburga jest członkiem Unii Europejskiej, dlatego można przebywać na jego terenie, niezależnie od celu do 90 dni. Przekroczenie granicy odbywa się na podstawie ważnego paszportu lub dowodu osobistego. Jedynym ograniczeniem wjazdowym może być aktualny zakaz sądowy.

REKLAMA

Przepisy drogowe

W Wielkim Księstwie Luksemburga nie jest obligatoryjne legitymowanie się międzynarodowym prawem jazdy, krajowy dokument ( starego i nowego wzoru ) jest całkowicie respektowany. Nie można jedynie posiadać dwóch dokumentów wydanych w różnych krajach. Unijne prawo jazdy można otrzymać bez powtórnej konieczności zdawania egzaminu. Jest to możliwe w przypadku zagubienia dokumentu, utraty jego ważności lub w sytuacji, w której jesteśmy obywatelami polskimi, mieszkającymi w jednym z krajów UE.

Zobacz też: Jakie przepisy obowiązują w Argentynie?

Na drogach szybkiego ruchu ograniczenie prędkości jest do 100 km/h, na innych drogach na obszarze niezabudowanym – 70 km/h. Obszar zabudowany – 50 km/h a autostrady – 130 km/h.

REKLAMA

W Luksemburgu obowiązują następujące górne limity prędkości: na autostradach – 130 km/godz., na drogach szybkiego ruchu (o oddzielonych jezdniach dla każdego kierunku) – 100 km/godz., na innych drogach na obszarze nie zabudowanym – 70 km/godz., na obszarach zabudowanych – 50 km/godz.. Prawo w Luksemburgu egzekwuje jazdę w zapiętych pasach bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach. Dzieci do lat 3 muszą być przewożone w specjalnie przystosowanych do swojego rozmiaru fotelikach. Obowiązkową częścią wyposażenia jest kamizelka odblaskowa. Podobnie jak w większości krajów UE zabrania się korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy. Dopuszczalny limit alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo bardzo surowo jest przestrzegane. Wysokość mandatów oscyluje pomiędzy 50 a 300 Euro. Jeżeli bardzo radykalnie przekroczymy dopuszczalną prędkość, policja ma prawo zabrać nam prawo jazdy. Dużą wagę przywiązuje się do dokumentów – brak jednego z nich skutkuje wysokimi karami. Podobnie jak w Polsce, w Luksemburgu przestrzega się zasady pierwszeństwa dla pojazdów nadjeżdżających z prawej strony.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Niemczech?

Atrakcje

Prawdziwą perłą kraju jest stolica Luksemburg, która jest jednocześnie stolicą kulturalną, gospodarczą i turystyczną. Warto zobaczyć w niej Pałac Książęcy z XVI wieku oraz Katedrę Notre Dame z barokowymi organami. W jej krypcie znajduje się duża atrakcja turystyczna a mianowicie nagrobek króla Czech – Jana Ślepego Luksemburskiego. Inne zabytki Luksemburga to kościół św. Marcina oraz najstarsza wieża Bramy św. Michała. Będąc w Luksemburgu nie można ominąć również Cytadeli Św. Ducha, pochodzącej z XVII wieku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA