REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Test: Audi A8 L to auto zdominowane przez ósemkę. Liczba określa ilość cylindrów, ale i od niej zaczyna się... cena tej wersji. Luksus? I to przez duże "el".
rozwiń >

Matrixy w Audi A8 L 60 TFSI witają i żegnają kierowcę

Czy Audi A8 L jest duże? Ono jest ogromne. Nadwozie ma ponad 5,3 metra długości oraz ponad 2,1 metra szerokości. Czy testowe A8 wyglądało dystyngowanie? Bez wątpienia tak. Potężne wrażenie robił czarny lakier, 20-calowe felgi i wszechobecne, srebrne wykończenia. Poza tym wrażenie robi długa maska, długie drzwi tylne i... całkiem zgrabny tył z długą listwą LED-wą pociągniętą przez klapę bagażnika. Tylne światła to najnowsze OLED-y. Przednie to oczywiście Matrixy, ale nie takie zwykłe.

REKLAMA

REKLAMA

Na dłuższą chwilę muszę się zatrzymać przy temacie reflektorów. Nie z uwagi na fakt, że porażają urodą. Chcę o nich opowiedzieć, bo stanowią technologiczny majstersztyk. Każdy reflektor to około 1,3 miliona mikroskopijnych zwierciadeł. Z praktycznego punktu widzenia to oznacza dla kierowcy wyjątkową jasność oświetlanej nocą drogi. A do tego możliwość pracy w szybko reagującym trybie matrixowym, czyli jazdą na światłach długich i wycinaniem innych pojazdów czy pieszych. Co więcej, gdy wieczorem dotrzecie pod dom i wyłączycie silnik, A8 pożegna was wyświetleniem przed maską efektownej grafiki. Tak, grafiki. I nie żartuję!

Test: Audi A8 L

Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!

Infor

Zamiast tylnej kanapy dwa fotele. Pierwsza klasa w sedanie!

Luksus mocno czuć w wyglądzie A8. Świat prawdziwego luksusu zaczyna się jednak dopiero po otwarciu drzwi. Te domykają się automatycznie. To jednak dziś żadne osiągnięcie w segmencie F. Osiągnięciem są jednak tylne fotele. Niemcy zamontowali dwa. To w końcu limuzyna prezesa. I każdy z nich można rozłożyć prawie do pozycji leżącej. Przy takim ustawieniu pasażer może odpocząć, ale też podziwiać niebo przez swój własny szyberdach. Tak, tylne fotele otrzymały własne okno dachowe. A do tego są otoczone centrum multimedialnym i sterowania klimatem.

W testowym Audi A8 L zastosowany był pakiet fotela relaksacyjnego. To oznacza m.in. masaż pleców za pomocą 18 poduszek pneumatycznych czy elektrycznie regulowane komfortowe zagłówki.

REKLAMA

Ekrany, dotykowe płytki i zaślepki. Komfort by Audi A8

Prezes nie może się męczyć. Właśnie dlatego wszystko jest sterowane elektrycznie, włącznie np. z osłonami okien czy tylnej szyby. Tyle że kierowca prezesa też musi mieć komfortowe warunki pracy. Stąd na konsoli centralnej trzy ogromne ekrany, a do tego płytka dotykowa w miejscu, w którym normalnie znajduje się pokrętło sterowania nawiewów. A jeżeli o nawiewach już mowa, te chowają się pod elegancką, błyszczącą płytką zaraz po zgaszeniu silnika. Ot taki mały gadżet, a dodaje luksusu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test: Audi A8 L

Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!

Infor

Czy Audi A8 L ma jakieś wady?

W tym punkcie muszę zdradzić, że siedząc za kierownicą A8 znalazłem w nim pewną wadę. Otóż osłona słoneczna po rozłożeniu nie zasłania szyby od słupka A. To oznacza że przez ten fragment do oczu kierowcy docierają promienie słoneczne. Tyle że pewnie posiada on modne okulary z dobrym filtrem. To może zatem nie mieć żadnego znaczenia. Znaczenie będzie miał natomiast fakt, że osłona – identycznie jak podsufitka – zostały pokryte miłą w dotyku alkantarą.

Mówienie o tym, że w kabinie pasażerskiej Audi A8 L jest wystarczająca ilość miejsca, jest tak oczywiste jak stwierdzenie, że Francuzi jedzą żaby. Co z bagażnikiem? Ten oferuje 500 litrów pojemności. To wystarczające. Zarówno dla prezesa, jak i czteroosobowej rodziny. A dodatkowo zaglądając do kufra kierujący ma okazję zobaczyć fragment specjalnie skonstruowanej klatki pasażerskiej. Ta powstała z formowanych na gorąco komponentów stalowych oraz panelu tylnego wykonanego z polimeru wzmacnianego włóknem węglowym. To zapewnia kabinie m.in. wyjątkową odporność na działanie sił skrętnych.

Test: Audi A8 L

Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!

Infor

Testowe Audi A8 L 60 TFSI. 8 cylindrów? Gdzie one są?

Testowe Audi A8 L miało V-ósemkę pod maską. Jakie zatem było moje zdziwienie, gdy okazało się że po rozruchu silnika przyciskiem poza wzdrygnięciem wskazówki obrotomierza nie zadziało się nic... Żadnych dźwięków, powarkiwań czy chociażby pomruków. No dobrze, ale dajmy temu autu jeszcze szansę. Może złości się podczas jazdy. Tu jednak również pudło... A8 przy głębszym wciśnięciu pedału gazu wyraźnie mocniej prze do przodu. Robi to dosadnie i stanowczo. V-ósemki jednak nadal nie słychać. I zanim uznacie to za wadę, musicie uświadomić sobie jedną rzecz. Nie rozumiecie filozofii tego auta. Ono dokładnie takie ma być.

Audi A8 ma oferować moc, ale ma robić to w sposób dystyngowany. Ma oferować świetne osiągi, ale mają one podkreślać status, a nie być wyznacznikiem możliwości. V8 w tym aucie ma się stać nie tyle logo modowej marki na kurtce. V8 w tym przypadku pełni rolę wysmakowanych wykończeń, które wysyłają delikatny sygnał mówiący o elitarnym charakterze i jakości. W żaden sposób nie może się stać wynikiem ostentacji.

Audi 60 TFSI, czyli 4 litry, dwie turbiny i 8 cylindrów

Oczywiście to nie oznacza, że o samym silniku nie można opowiadać godzinami. Bo można! 4-litrowa V-ósemka otrzymuje aż dwie turbosprężarki. I tak, to ten sam motor, który trafia pod maski modeli z serii RS czy chociażby Lambo Urusa. W tej konfiguracji oferuje 450 koni mocy. Moment obrotowy wynosi 660 Nm i jest dostępny już przy 1850 obr./min. Napęd trafia na cztery koła, a jego transferowaniem zajmuje się klasyczny automat, czyli de facto przekładnia Tiptronic.

Test: Audi A8 L

Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!

Infor

Waży prawie 3 tony i robi setkę w 4,5 sekundy

Pisałem o tym, że Audi A8 L 60 TFSI rozwija moc stanowczo, ale bez żadnej dramy sportowych osiągów. I to prawda. Tyle że te sportowe osiągi mimo wszystko oferuje. Nie da się bowiem inaczej nazwać przyspieszenia do pierwszej setki w 4,5 sekundy. To szybciej niż podobną prędkość osiąga np. Audi S3! A-ósemka świetnie przyspiesza spod świateł, ale też nie ma absolutnie żadnego problemu z rozwijaniem prędkości w trasie. Skupionymi "oczami" obserwuje drogową ofiarę, a później ją po prostu wyprzedza. Wystarczy głębsze wciśnięcie gazu.

4 litry, dwie turbosprężarki, 450 koni, 5,3 metra długości i DMC na poziomie 2820 kilogramów. To nie brzmi jak opis samochodu jeżdżącego na kropelce. I A8 na kropelce rzeczywiście jeździć nie potrafi. W czasie testu limuzyna "wypijała" średnio 15 litrów benzyny. W trasie jednak wynik da się obniżyć do nieco ponad 9 litrów. I choć wartości te nie wydają się atrakcyjne, zwłaszcza przy obecnych cenach paliw, czy któryś z właścicieli się tym przejmie? Wątpię. Zwłaszcza że auto kosztuje blisko 900 tys. zł.

Ciekawostka? Audi A8 L 60 TFSI ma system "cylinder on demand". Przy niskim obciążeniu jednostka wyłącza cztery z ośmiu cylindrów. Ot taki eko-gadżet.

Test: Audi A8 L

Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!

Infor

Test: Audi A8 L 60 TFSI ma pneumatyczne zawieszenie. Co ono daje?

I gdy możecie pomyśleć, że silnik stanowi technologiczny majstersztyk w Audi A8, ja muszę was rozczarować. Bo tak naprawdę na to miano zasługuje dopiero zawieszenie, a konkretnie aktywny, predyktywny układ. Kompensuje ruchu nadwozia związane z kołysaniem. Co by się nie działo, kabina nie "kładzie" się w zakręcie. A do tego Audi chce ułatwić wsiadanie i wysiadanie. Dlatego może podnieść lub opuścić nadwozie nawet o 50 mm. Zasada działania jest podobna jak w autobusie miejskim na przystanku!

Zawieszenie oczywiście nie pracuje w zawieszeniu w próżni. Bo współpracuje np. z przednią kamerą. Za jej pomocą rozpoznaje nierówności czy przeszkody i jest w stanie przygotować na ich pokonanie elementy podwozia.

Audi A8 L jest ogromne, ale mimo wszystko łatwe w prowadzeniu. Nie, nigdy nie poczujesz się w nim jak za kierownicą miejskiego hatchbacka. To jednak jeszcze nic złego. Jedziesz ciężkim autem i tą masę czujesz. Daje ci większe poczucie pewności, a do tego stawia na wygodę. A8 prowadzi się komfortowo, żeby nie powiedzieć relaksująco. Nie w głowie mu ciasne zakręty. On chce odprężyć cię po pracy i po prostu odwieźć do domu lub pozwolić ci gładko pokonać trasę. Największej trudności powoduje oczywiście manewrowanie na ciasnym parkingu, tyle że to zasługa długości na poziomie 5,3 metra, a nie np. słabej skrętności auta.

Test: Audi A8 L

Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!

Infor

Ile kosztuje testowe Audi A8 L 60 TFSI?

Cennik długiej wersji Audi A8 napędzanej 450-konną V-ósemką startuje od 557 300 zł. Niestety, aby wejść w posiadanie pojazdu w konfiguracji testowej, należy wydać już 873 720 zł. I choć kwota jest astronomiczna, astronomiczna jest też technologia i wyposażenie. Na pokładzie takiego A8 można bowiem znaleźć wszystkie zdobycze techniki. Tak naprawdę nie ma tu elektro-gadżetu, w który Niemcy nie wyposażyliby swojej topowej limuzyny.

Test: Audi A8 L 60 TFSI – podsumowanie:

Muszę się do czegoś przyznać. Nigdy nie przepadałem za modelem A8. Wydawał mi się za duży, zbyt toporny i nie do końca pasujący do rywali pokroju BMW serii 7 czy Mercedesa klasy S. I ten test sprawił, że... w ostatniej kwestii zdania nie zmieniłem. Bo A8 nadal nie pasuje do Siódemki czy Eski. Tyle że w sensie pozytywnym. Konkurenci są mocno spolaryzowani. Audi idzie jednak swoją własną drogą. Jest szybkie, ale nie sportowe. Zapewnia komfort, ale nie jest misiowate i nie buja się na drodze. I choć nadal ta bryła wydaje mi się ciężkawa, zza kierownicy jej nie widać. A z tej perspektywy największy model w rodzinie niemieckiej marki da się lubić.

I ty też je polubisz. Szczególnie że A8 jest tak zaawansowane technologicznie jak prom kosmiczny, a jednocześnie tak łatwe w prowadzeniu jak auta popularne w latach 90. XX wieku. Przed zajęciem miejsca w kabinie pasażerskiej, wcale nie musisz studiować kilkusetstronicowej instrukcji. Wsiadasz i po prostu wiesz jak i co działa. Audi jest intuicyjne. Luksusowo intuicyjne. A przez to choć bez wątpienia okazuje się gwiazdorskie, jednocześnie ma też niezwykle ludzką twarz.

Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Test: Audi A8 L 60 TFSI. Bo luksus może być... intuicyjny!
Kuba Brzeziński
Infor
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA