Test: Audi A5 Coupe 40 TDI quattro S tronic - dopasowane jak… rękawiczka
REKLAMA
REKLAMA
Audi A5 Coupe wygląda na nieco… wkurzone! Ma wyraźnie zmarszczoną linię brwi i mocno skupione oczy - które dodatkowo w modelu testowym zostały wykonane w technologii matrixowej. Do pełnego zestawu Niemcy dorzucili charakterystyczny dla współczesnych modeli, rozwrzeszczany grill oraz mocno przetłoczony zderzak dostępny w pakiecie S Line. Jednym z ciekawszych, a za razem fajniejszych dodatków są czarne wykończenia. Na tym nadwoziu na próżno szukać chromu. Za sprawą pakietu optycznego kosztującego 1760 złotych np. znaczek, oblamówki drzwi czy grill zostały wykonane z czarnego, błyszczącego plastiku.
REKLAMA
Audi A5 Coupe - przystojniak z Ingolstadt!
Tak, testowe Audi A5 jest napędzane silnikiem diesla. U progu trzeciej dekady XXI wieku to jednak jeszcze nie wyklucza sportowego rodowodu! Auto ma 190 koni mechanicznych. I żeby podkreślić tą wartość, Niemcy zastosowali nie tylko sportowy pakiet optyczny, ale też… szyby bez ramek. Te po otwarciu wyglądają cudownie. Niestety z drzwiami jest pewien problem. I ten kierowca odkryje zaraz po zaparkowaniu na parkingu przed marketem. Zajęcie zbyt wąskiego miejsca sprawia, że niezwykle ciężko wysiąść z auta. Długie drzwi ledwie uchylają się, a niska pozycja za kierownicą dodatkowo nie poprawia sytuacji.
Zobacz również: Pierwsza jazda: nowe Audi A4 - postęp na polu stylizacji i technologii
Czy problem z drzwiami dyskwalifikuje Audi A5 40 TDI? W żadnym razie. To jedynie podkreślenie uroku charakterystycznego dla modeli z nadwoziem typu coupe. Poza tym w aucie testowym uwagę zwracają jeszcze trzy akcenty. Pierwszym są 20-calowe felgi aluminiowe. Tym nie brakuje ani stylu, ani sportowego charakteru. W tym samym czasie mają - delikatnie mówiąc - mało konkurencyjną cenę. Zestaw czterech obręczy oznacza dopisanie do listy wydatków kwoty na poziomie 12 280 złotych. Poza tym wzrok skupia lakier. To barwa perłowa o nazwie Daytona. Całość jest uzupełniona mocną linią akcentową pojawiającą się na boku auta - z wybrzuszeniami w okolicy nadkoli.
A5 Coupe 40 TDI - wygląda co najmniej na S-piątkę
REKLAMA
Wszystkie dodatki sprawiają, że Audi A5 w wersji S line naprawdę rzuca się w oczy. I kierowca odkryje ten fakt za każdym razem, gdy np. zatrzyma się na światłach. Przechodnie i inni prowadzący będą uważnie przyglądać się temu nadwoziu. Powód? Oczywiście decyduje o tym efektowna stylizacja. Ale moim zdaniem nie tylko. Tak skonfigurowane coupe ma tyle sportowych dodatków, że wygląda na dużo mocniejsze niż jest w rzeczywistości. Masa przetłoczeń, szary lakier, 20-calowe felgi i czarne dodatki sprawiają, że testowa A-piątka wyglądała co najmniej jak wersja S.
Audi A5 Coupe ma rozstaw osi mniejszy o zaledwie 3 cm od Volkswagena Passata. To jeszcze nie oznacza, że dwudrzwiowego sedana można uznać np. za auto rodzinne. Daje jedynie świadectwo tego, że kabina pasażerska A-piątki jest dość przestronna. Oczywiście najwygodniejsza okaże się dla pasażerów zajmujących miejsca z przodu - czekają na nich elektrycznie regulowane, sportowe fotele ze sterowanym odcinkiem lędźwiowym. O ile z tyłu miejsca na nogi wystarczy, o tyle nie tak łatwo zasiąść na kanapie. To jednak znany problem w samochodach wyposażonych w jedną parę drzwi.
Zobacz również: Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie
Audi A5 Coupe - 4 osoby i 465 litrów bagażu
Niewątpliwym plusem A-piątki w wariancie coupe jest pojemność bagażnika. Kufer liczy aż 465 litrów. A to oznacza, że sprawdzi się nie tylko podczas zakupów w centrum handlowym, ale też w czasie wakacyjnego wyjazdu. Jakość wykończenia? To w końcu Audi… Plastiki są dobrze spasowane i miękkie. I całość choć stylistycznie nie porywa, została dopracowana pod kątem funkcjonalności i obsługi. Bardzo duży plus należy się Audi A5 Coupe 40 TDI quattro za pozycję za kierownicą. Fotel można idealnie dopasować np. do kształtu sylwetki, a do tego prowadzący odnosi wrażenie że siedzisko szczelnie go otacza. To daje poczucie bezpieczeństwa.
Pod maską testowego Audi A5 Coupe zagościł sprawdzony diesel o pojemności 2 litrów. Motor rozwija 190 koni mechanicznych, a do tego dostarcza na asfalt aż 400 Nm momentu obrotowego. Siła trafia na koła najpierw za pośrednictwem dwusprzęgłowej przekładni automatycznej, a później elektronicznie sterowanego układu Quattro. Wersja 40 TDI bardzo równomiernie rozwija moc - nie ma tu mowy o dużych uślizgach czy piszczeniu kołami podczas ruszania. Z drugiej strony auto nadal jest dynamiczne. W końcu osiąga pierwszą setkę mniej więcej w 7,4 sekundy. A to wynik bardzo dobry.
Oszczędny jak… Audi A5 Coupe 40 TDI!
Diesel ma jednak jeszcze kilka zalet. Zachowuje się niezwykle cicho! Tak, kabina jest dobrze wygłuszona, ale to też zasługa motoru, który za sprawą nowoczesnej technologii ma wysoką kulturę pracy. Gdy kierowca porusza się poza miastem, a przekładnia zapnie 7 bieg, silnika praktycznie nie słychać. Do tego niemiecki ropniak jest oszczędny. Mimo iż podczas testu nie stroniłem od dynamicznych przyspieszeń, udało mi się uzyskać spalanie sięgające w cyklu mieszanym tylko 6,9 litra oleju napędowego. A to dawał na niespełna 60-litrowym zbiorniku całkowity zasięg przekraczający 800 kilometrów! W trasie podczas spokojnej jazdy jestem więcej niż pewny, że kierowca mógłby pokonać na baku grubo ponad 1000 kilometrów.
Zobacz również: Test: Skoda Superb Combi Sportline 2.0 TDI DSG 190 KM
Dynamika jazdy to jedno. Co z prowadzeniem? Audi A5 Coupe w testowej wersji 40 TDI S line ma zdecydowanie sztywne nastawy. Resorowanie ma zdecydowanie krótszy skok niż np. w bratnim A4. Skutek? Nadwozie raczej nie przechyla się w szybko pokonywanych zakrętach, a trakcja niemalże w każdym momencie jazdy ma bardzo wysoki poziom. Poza tym Audi za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego daje dużą kontrolę nad torem jazdy, a kierowca ma do dyspozycji różne tryby jazdy. W ustawieniu Comfort A-piątka staje się łagodna i przyjemna. Gdy wybrane zostaną nastawy bardziej sportowe, przetrzymuje silnik na biegach i zmniejsza siłę wspomagania układu kierowniczego.
Test: Audi A5 Coupe 40 TDI quattro S tronic - podsumowanie:
REKLAMA
Audi A5 Coupe z pewnością jest trochę zimne. Z drugiej strony ma serię mocnych zalet. Przykład? Na ulicy praktycznie wszyscy patrzą się na jego nadwozie, a do tego jest dopasowane jak… rękawiczka. Już po kilku chwilach spędzonych za kierownicą tego auta prowadzący będzie przekonany, że fotel czy pozycja za kierownicą powstały z myślą dokładnie o nim. A sama jazda jest przyjemna i relaksująca. Problemy z wysiadaniem czy zbyt długimi drzwiami na wąskim parkingu? Te tylko nadają temu modelowi charakteru. Szczególnie że Audi A5 Coupe 40 TDI quattro ma poważniejsze zmartwienie. I w tym chodzi o cenę.
Choć cennik modelu startuje od 179 tysięcy złotych, egzemplarz testowy zostanie wyceniony na jakieś 327 tysięcy złotych. Skąd taka dopłata? Lista opcji jest przepastna. Na jej czele znajduje się np. najmocniejszy diesel, czteronapęd i automatyczna skrzynia. Poza tym prowadzący musi dopłacić za wiele drobiazgów. Przykład? Kamera 360 stopni kosztuje ponad 8 tysięcy, pakiet zawierający czarne emblematy prawie 1800 złotych, a czerwone zaciski hamulców 1660 złotych. Szkoda że A5 nie może być trochę tańsze…
Test: Audi A5 Coupe 40 TDI quattro S tronic - dane techniczne:
- Silnik: R4, doładowany, diesel
- Pojemność silnika: 1968 cm3
- Maksymalna moc: 190 KM (przy 3800 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm (przy 1750 - 3000 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 235 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,4 s.
- Skrzynia biegów: automatyczna, dwusprzęgłowa, 7 biegów
- Zbiornik paliwa: 58 litrów
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,9 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,4 litrów
- Długość: 4697 mm
- Szerokość: 1846 mm
- Wysokość: 1371 mm
- Rozstaw osi: 2764 mm
- Pojemność bagażnika: 465 litrów
- Cena: od 179 000 złotych
Test: Audi A5 Coupe 40 TDI quattro S tronic - cena i wyposażenie:
- Cena: 327 120 zł
- 20-calowe obręcze ze stopów lekkich
- Reflektory w technologii LED Matrix-Beam
- Klimatyzacja automatyczna, 3-strefowa
- Pakiet sportowy S line
- Pakiet optyczny Czerń
- Dach szklany panoramiczny
- Pakiet oświetlenia Ambiente
- Regulacja podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa z pneumatyczną regulacją i funkcją masażu dla przednich siedzeń
- Przednie siedzenia z elektryczną regulacją i pamięcią ustawień dla fotela kierowcy
- MMI Navigation plus
- Wyświetlacz Head-up
- Audi virtual cockpit Plus
- Audi phone box
- System kamer top view
- System rozpoznawania znaków drogowych współpracujący z kamerą
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.