REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test pokazał dwie rzeczy. Yariss Cross jest muskularny i spory, a do tego zwinny i oszczędny. Czy ma jakieś wady?

Yaris tak. Ale Cross?

Yariss Cross – to brzmi trochę jak oksymoron. Oksymoronem jednak nie jest. Po pierwsze dlatego, że duży prześwit już dawno zawitał w segmencie B. Po drugie dlatego, że Japończycy mają potężne doświadczenie w tworzeniu terenówek. A najlepszy dowód na to daje Land Cruiser czy nieco bardziej lifestylowa RAV-ka. Jak wyszedł im ten projekt? "Oczy" Yarisa być może są nieco zdziwione. Z drugiej strony podkreślenie ich z góry listwą LED-ową dało im nieco wkurzone spojrzenie. Na ten aspekt nikt jednak z pewnością nie zwróci uwagi. Szczególnie że "terenowy" Yaris jest wyjątkowo muskularny.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Yaris Cross. Trochę Yaris, a trochę crossover

Wyraźnie zaznaczone nadkola to jedno. Drugą kwestią są czarne plastiki głęboko wchodzące na panele nadwozia od dołu. Podkreślają niby-terenowy charakter. Poza tym Yaris Cross wyjątkowo wysoko stoi nad asfaltem, a do tego pioniersko w tym segmencie może zostać wyposażony w klapę bagażnika, która unosi się automatycznie na sterowanych elektrycznie siłownikach. W kabinie pasażerskiej Toyoty wyraźnie czuć klimat zwykłego Yarisa. Taka sama jest konsola, boczki drzwi, kierownica czy zegary. Identyczne są też fotele – masywne, dobrze trzymające ciało kierowcy i po prostu wygodne.

Nasz test standardowej wersji nowej Toyoty Yaris możesz znaleźć tutaj: Test: Toyota Yaris 1.5 Hybrid 116 KM - czy to naprawdę segment B?

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Jak wygląda wnętrze Toyoty Yaris Cross 1.5 Hybrid?

W kwestii materiałów wykończeniowych nowy Yaris Cross oferuje złoty środek. Jakość plastików być może nie powala, ale z drugiej strony jak na auto segmentu B, jest tu zaskakująco dużo miękkich wykończeń. Dodatkowo przekonuje precyzja złożenia np. konsoli. Raczej ciężko w tym aucie znaleźć trzeszczące plastiki. Testowy Yaris miał też nowy system audio z naprawdę intuicyjną obsługą oraz elektroniczne zegary. Kluczem dla Japończyków stała się prostota. A ta decyduje o przejrzystości i wysokim poziomie ergonomii. Zastrzeżenia? Szkoda że oparcia fotela nie reguluje się pokrętłem. Wtedy łatwiej dobrać idealną pozycję za kierownicą.

REKLAMA

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid: napędza go polska... hybryda!

A więc może teraz parę słów o silniku Toyoty Yaris Cross 1.5 Hybrid. A więc tak właściwie układ napędowy składa się nie z jednego, a... aż trzech silników! Sercem układu jest półtoralitrowy benzyniak posiadający 3 cylindry. Wolnossący motor dysponuje bezpośrednim wtryskiem paliwa i mocą sięgającą 92 koni mechanicznych (120 Nm). Podczas tworzenia siły napędowej trafiającej na przednie koła wspiera go 80-konny elektryk (141 Nm). Zsumowana moc? To 116 koni mechanicznych, a taka wartość przekłada się na sprint do pierwszej setki w przyzwoite, ale nie powalające 11,8 sekundy i prędkość maksymalną wynoszącą 170 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówiąc o silniku hybrydowym zastosowanym w nowym Yarisie Cross, warto zatrzymać się na chwilę. Powód? Bo ten układ napędowy jest... polski! Benzyniak 1.5 litra jest produkowany w zakładzie Toyoty w Jelczu-Laskowicach. Przekładnia planetarna (czytaj "skrzynia" e-CVT) powstaje z kolei w Wałbrzychu.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i: elektryczny napęd AWD

No dobrze, ale do tej pory wspomniałem o dwóch silnikach. Co z trzecim? Trzeci trafia do Yarisa Crossa na zasadzie czteronapędu AWD-i. To niewielki elektryk, który został zamontowany przy tylnej osi i który poprawia właściwości trakcyjne pojazdu w czasie trudnych warunków drogowych. A lepsza trakcja to jedno. Druga informacja jest niewiele mniej dobra. Toyota Yariss Cross ma naprawdę spory prześwit. Sprawdzi się zatem nie tylko w czasie wspinaczki na wielkomiejskie krawężniki. Nie powinna mieć też problemów z wysokością nadwozia w czasie wycieczki poza utarte szlaki.

Toyota Yaris Cross: czy skrzynia e-CVT to wada?

Wady Toyoty Yaris Cross Hybrid AWD-i? Silnik ma 3 cylindry i po prostu jest... dość hałaśliwy. Dźwięk jego pracy co prawda staje się zdecydowanie przyjemniejszy po nagrzaniu. Z drugiej strony hałaśliwość powraca poza miastem. I może być też związana np. z niewystarczającym wygłuszeniem kabiny pasażerskiej. Zastrzeżenia można też mieć do pracy przekładni planetarnej działającej na zasadzie bezstopniowej skrzyni CVT. Ta jednak sprawia, że układ hybrydowy pracuje gładko i bez szarpnięć. Więc ja przekładnie odpuściłbym sobie i nie traktował jej w charakterze wady.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Ile spala Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i?

Zalety napędu Yarisa Cross Hybrid AWD-i? Samochód jest wystarczająco żwawy w mieście i w trasie. A do tego... okazuje się naprawdę oszczędny. W czasie testu komputer pokładowy pokazywał mi średnie spalanie na poziomie 5,2 litra. Takie też było po przeliczeniu zużytego paliwa. A wynik spokojnie można byłoby obniżyć. Umiejętne wykorzystanie pełnych możliwości japońskiej hybrydy głównie w mieście z pewnością sprawiłoby, że Yaris zacząłby palić nieco ponad 4 litry. A to przy obecnych cenach paliw potężna zaleta!

Jak się prowadzi Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i?

Testowa Toyota Yariss Cross AWD-i miała elektryczny czteronapęd i prześwit wynoszący 170 mm (25 mm więcej od zwykłego Yarisa). Wraz z muskularnym nadwoziem wygląda zatem mocno terenowo, a jednocześnie ma... sztywne zawieszenie. Resorowanie pewnie trzyma auto drogi i nie boi się ciaśniejszych zakrętów – trochę tak, jakby kierowca prowadził starszego typu hot-hatcha. Przyjemność z jazdy byłaby jeszcze większa, gdyby Japończycy postawili na układ kierowniczy pracujący z większym oporem.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i test

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta

Ile kosztuje Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i?

Na koniec ważne pytanie. Ile tak właściwie kosztuje Toyota Yariss Cross? Cennik modelu startuje od 81 900 zł. To naprawdę niezła kwota, mając na uwadze wyposażenie auta. Niestety model Adventure sparowany z układem AWD-i, matrycowymi światłami LED, systemem audio JBL, skórzaną tapicerką, head-up`em i automatycznie unoszoną klapą bagażnika zostanie wyceniony już na 140 tys. zł. Tylko że za tą sumę kierujący otrzymuje auto, które jest oszczędne, całkiem przestronne i świetnie wyposażone. To raz. Dwa konkurencja z pewnością nie byłaby dużo tańsza.

Test: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i – podsumowanie:

Po teście Toyoty Yaris Cross Hybrid jednego jestem pewien. Ten samochód z pewnością stanie się hitem. Toyociarze i nie tylko pokochają go. Idealnie wpisuje się bowiem w segment crossoverów do miasta. Czy hitem stanie się wersja testowa? AWD-i i pakiet Adventure mocno windują cenę – kierowcy zatem skupią się pewnie na wariantach bardziej budżetowych. Choć słowo budżetowy w przypadku tego auta nadal nie oznacza niczego złego. Za co ja cenię nowego Yarisa Cross? Za sztywne i pewne prowadzenie, za wygodny fotel kierowcy, za dobrą jakość spasowania i oczywiście... niskie spalanie. To dziś zaleta na wagę złota!

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i. Test "terenówki" do miasta
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA