REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy -  część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?
Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo wykonać manewr ruszania z miejsca do przodu na wzniesieniu czyli tzw. górkę? Nie jest to wbrew pozorom trudne. Dobry kierowca potrafi ruszyć na wzniesieniu w taki sposób, że pudełko zapałek umieszczone tuż za tylnym kołem nie ulegnie zgnieceniu, a więc samochód nie cofnie się nawet o milimetr.

To zadanie wykonujemy bezpośrednio po zaliczeniu jazdy pasem ruchu. A zatem wyjeżdżamy z pasa i na polecenie egzaminatora wjeżdżamy na wzniesienie:

REKLAMA

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?

Jerzy Bitner

Zatrzymujemy auto w miejscu wskazanym przez egzaminatora, przed wierzchołkiem wzniesienia:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Egzamin praktyczny pojazdem szkoły nauki jazdy

Samochód zatrzymujemy za pomocą pedału hamulca. W końcowej fazie zatrzymywania wciskamy pedał sprzęgła, aby nie zgasić silnika:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wciskając nadal oba pedały, hamulca i sprzęgła, zaciągamy hamulec awaryjny:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Przekroczony limit punktów karnych według nowych zasad

Czynimy to energicznym ruchem do końca, aby mieć pewność, że samochód został tym hamulcem unieruchomiony:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?

Jerzy Bitner

Teraz możemy prawą stopę przełożyć z pedału hamulca na pedał gazu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

REKLAMA

Samochód nie cofnie się, gdyż "trzyma go" hamulec awaryjny. Dodajemy gazu zwiększając obroty silnika, a lewą stopą delikatnie zmniejszamy nacisk na pedał sprzęgła. Kiedy wyczujemy lekkie drgniecie samochodu, oznacza to, ze sprzęgło – jak to mówią kierowcy - zaczyna brać czyli łączyć koła napędowe ze skrzynią biegów.

W tym czasie nasza prawa dłoń spoczywa już na dźwigni hamulca awaryjnego. Uwaga! Aby opuścić te dźwignię i zwolnić hamulec awaryjny, należy najpierw pociągnąć ją lekko do góry i dopiero wtedy wcisnąć przycisk blokujący na końcu dźwigni:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?

Jerzy Bitner

Jeżeli tak nie uczynimy i będziemy próbować od razu opuścić dźwignię, możemy mieć kłopoty z wciśnięciem wspomnianego przycisku i w tym czasie doprowadzimy do zgaśnięcia silnika.

W końcowej fazie zwalniania hamulca awaryjnego energicznie dodajemy gazu, jednocześnie zwalniamy pedał sprzęgła i po prostu ruszamy! Przejeżdżamy przez wzniesienie i w ten oto sposób mamy zaliczony egzamin na placu manewrowym.

Pamiętajmy, że podczas ruszania na wzniesieniu samochód nie może cofnąć się więcej niż 20 cm:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy - część XV: jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu?

Jerzy Bitner

Nie wolno nam tez spowodować zgaśnięcia silnika. W tym zadaniu, jeżeli popełnimy błąd, mamy do dyspozycji jeszcze drugą próbę.

Prawidłowe wykonanie tego zadania wymaga oczywiście pewnej wprawy, dlatego bardzo istotne jest abyśmy ten manewr wielokrotnie przećwiczyli z instruktorem podczas szkolenia.

Egzamin na placu manewrowym mamy zaliczony! W następnym odcinku tego cyklu omówimy egzamin w ruchu drogowym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA