REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Suzuki Swift Sport 1.0 BoosterJet 140 KM

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Nowy zawodnik w wadze piórkowej wkroczył na polskie areny pod koniec lipca br. Trzecia generacja Suzuki Swift Sport to najwaleczniejsza i najagresywniejsza odmiana japońskiego mieszczucha. Choć odchudzony Japończyk w dalszym ciągu nie dysponuje zbyt mocnym uderzeniem to jednak nowy Swift Sport znalazł sposób na swoich rywali. Niestety to jednak za mało by wywalczyć mistrzowski pas w rankingu hot-hatchy.

Łukasz Kuźmiuk

Najnowsza odmiana Suzuki Swift Sport przeszła gruntowne przygotowania do boju o wysoką pozycję w wadze piórkowej. Japończycy postanowili zaskoczyć rywali m.in. zadziorną stylizacją, zamianą wolnossącego silnika 1.6 na mniejszą 1.4 litrową turbodoładowaną jednostkę oraz znacznym odchudzeniem auta. Mimo, że najnowszy Swift Sport stoczy wyrównaną walkę z większością przeciwników, to jednak nie zdobędzie mistrzowskiego pasa.

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza wersja Swifta Sporta zwraca na siebie uwagę. Jest to zasługa japońskich projektantów, którzy postawili na zdecydowanie agresywny wygląd Sporta, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz auta. Zacznijmy od wyglądu zewnętrznego. Trzecia generacja usportowionego Suzuki jest dostępna w 7 kolorach, wśród nich czerwony, niebieski, biały, czarny i żółty. Kolorem podstawowym, do którego nie trzeba dopłacać jest żółty (Champion Yellow). Za auto w kolorze innym niż ,,mistrzowski'' trzeba zapłacić o 2090 zł więcej. To wyłącznie 5-drzwiowe auto cechuje również sportowo stylizowany zderzak, LED-owe reflektory, podwójny wydech, aluminiowe nakładki na pedały, 17-calowe felgi oraz pseudo-karbonowe (plastikowe) dodatki, obecne m.in. na progach auta.

Łukasz Kuźmiuk

Z uwagi na niewielkie wymiary auta, wnętrze nowego Swifta Sporta nie zapewnia ilości miejsca godnej limuzyny, jednak w mojej opinii zostało ono dobrze zagospodarowane. Siedząc w aucie nie odczuwamy ścisku, nawet na tylnej kanapie, co zostało potwierdzone przez wysokich pasażerów (180-190 cm). W nowym Suzuki czujemy się zadziwiająco swobodnie, ruchy nie są ograniczone.  

Po otwarciu drzwi wzrok przyciągają twarde, czarne plastiki oraz wszechobecne czerwone dodatki. Czerwienią okraszono m.in. deskę rozdzielczą, kierownicę, tarczę obrotomierza oraz bardzo wygodne, kubełkowe fotele, których jedyną wadą jest brak możliwości regulacji wysokości siedziska przez pasażera. Bagażnik zapewnia ładowność do 265 l, a po złożeniu tylnej kanapy - 579 l.

REKLAMA

We wnętrzu auta znajdziemy 7-calowy ekran multimedialny ze sprawnie działającą nawigacją, łącznością Bluetooth oraz kamerą cofania. Na wyposażeniu auta znajdują się również takie ,,bajery'' jak: ASR, ESP, aktywny tempomat, podgrzewane fotele, czy też automatyczna klimatyzacja. Myślę, że jak na sportowe auto, od którego raczej nie oczekuje się nadmiernych wygód tylko szybszego bicia serca, nowy Sport jest nieźle wyposażony. Czy jednak tegoroczny Suzuki Swift Sport sprawi, że w naszym organizmie popłynie adrenalina?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łukasz Kuźmiuk

Japończycy postawili na redukcję masy nowej generacji Sporta. Po przeprowadzonej diecie samochód schudł względem swojego poprzednika o całe 80 kg co sprawia, że to 4-metrowe auto waży zaledwie 975 kg. Niska waga i niewielkie rozmiary (dł. 3890 mm, szer. 1735 mm) nowego Sporta zdecydowanie wyróżnia go na rynku hot-hatchy i pod tym względem pozostawia konkurencję w tyle. Parkowanie samochodem o takich wymiarach jest łatwe i przyjemne, a niska masa to zdecydowana zaleta w trakcie jazdy po krętych drogach.

Jeżeli zaś chodzi o silnik, to Japończycy dokonali istotnej zmiany - otóż wolnossący silnik 1.6 l zastąpiono turbodoładowanym, benzynowym motorem 1.4 l BoosterJet o mocy 140 KM i momencie obrotowym 230 Nm (wzrost o 70 Nm). Z silnikiem współpracuje manualna, 6-biegowa skrzynia, która również zasługuje na pochwałę -  biegi wrzuca się przyjemnie i precyzyjnie, z przyjemnym dla ucha kliknięciem. Nowe Suzuki Swift Sport przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 s, a jego prędkość maksymalna to 210 km/h. Jak widzimy wyniki są całkiem niezłe i jazda samochodem jest zarazem żywiołowa i bardzo przyjemna, jednak auto nie jest na tyle ,,ostre'', by znaleźć się w czołówce. Nowe Suzuki nie stanie więc w szranki z takimi hot-hatchami jak Ford Fiesta ST czy VW Polo GTI, którym ustępuje przede wszystkim pod względem mocy. Wadą trzeciej generacji Sporta jest niemalże całkowity brak sportowego dźwięku, o który aż się prosi w trakcie jazdy.

Łukasz Kuźmiuk

W czasie jazd testowych średnie spalanie wynosiło ok. 7 l/100 km, co stanowi niezły wynik. Należy jednak zwrócić uwagę na spadek pojemności zbiornika paliwa w nowym Swifcie Sport względem poprzednika, bowiem testowany model ma bak o pojemności 37 litrów, co zapewne zmusi posiadacza tego auta do częstych wizyt na stacjach benzynowych.  

Najnowsze Suzuki Swift Sport prowadzi się bardzo dobrze. Jednostka napędowa żywo reaguje na każde wciśnięcie pedału gazu i pozwala na precyzyjne dawkowanie gazu w zakrętach. Stabilne i sztywne (choć nie przesadnie) zawieszenie sprawia, że kierujący pewnie czuje się podczas jazdy, zwłaszcza podczas pokonywania ostrych zakrętów, na których auto bardzo pewnie trzyma się jezdni. Samochód nie ma tendencji do podsterowności - zachowuje się bardzo neutralnie, zaś w zakrętach czuć jak tył pojazdu chciałby uciec poza zakręt. Kierowca pedałem gazu może precyzyjnie obierać tor jazdy - lekkie odpuszczenie pedału sprawia, że auto zacieśnia tor przejazdu, a wszystko dzieje się z uśmiechem na twarzy, bez cienia strachu. Zaobserwowałem, że wspomaganie układu kierowniczego nie jest zbyt silne, co akurat dla mnie było zaletą ponieważ czułem dużą kontrolę nad autem. Skromnie wyglądające hamulce gwarantują, że pojazd zatrzyma się dokładnie wtedy kiedy jest to konieczne. Dla ,,śpiochów'' stworzono bardzo wrażliwy (może nawet za bardzo) czujnik, który powiadomi kierowcę o konieczności zahamowania.

Łukasz Kuźmiuk

Trzecia generacja sportowej wersji Swifta została wyceniona na 79 900 zł. Pierwsza myśl: drogo! Jest to jednak złudne wrażenie. Należy zaznaczyć, że w tej cenie dostajemy auto w pełni wyposażone. Dodatkowe koszty może rodzić jedynie inny niż żółty kolor auta.

Nowe Suzuki Swift Sport ma zdecydowanie więcej zalet niż wad. Sportowy design, bogate wyposażenie oraz przyzwoite, aczkolwiek nie porywające osiągi sprawiają, że auto prowadzi się bardzo przyjemnie również w czasie jazdy miejskiej. Tegoroczny Swift Sport pokazuje swoje prawdziwe oblicze na ostrych zakrętach, których trzyma się bardzo pewnie i potrafi dać frajdę nawet doświadczonym kierowcom. Niestety samochód nie ustrzegł się przed kilkoma wadami, do których należy zaliczyć przede wszystkim brak sportowego dźwięku oraz niewystarczającą moc, co niejako wyłącza Sporta z wyścigu o żółtą koszulkę lidera z rywalami pokroju Fiesty ST i VW Polo GTI.

Łukasz Kuźmiuk

Zapytać więc można, komu przeznaczony jest ten samochód? Myślę, że nowy Swift to samochód dla osób, które poszukują bezpiecznego, stabilnego pojazdu przyprawionego szczyptą (dosłownie) sportowej adrenaliny, angażującego w prowadzenie każdego dnia. Chociaż Swift Sport nie dysponuje dużą mocą, to nadrabia dobrze zestrojonym zawieszeniem i zachowaniem z zakrętach. Jego największą zaletą jest to, że potrafi dawać radość nawet przy niewielkich prędkościach, a niestety coraz producentów zapomina, że takie pojazdy też są potrzebne. Chcesz pojechać po bułki możliwie jak najbardziej krętą drogą i świetnie się bawić? Wybierz Suzuki Swifta Sport.

Suzuki Swift Sport - dane techniczne

Silnik Benzynowy R4 z turbo, 16V
Pojemność silnika 1373 cm3
Moc maksymalna 140 KM przy 5500 obr./min
Maks mom. obrotowy 230 Nm w zakresie 2500-3500 obr./min
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Napęd Na przednie koła
Zbiornik paliwa 37 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
6,8 l/ 4,8 l/ 5,6 l
Długość 3890 mm
Szerokość 1735 mm
Wysokość 1495 mm
Rozstaw osi 2450 mm
Masa 975 kg
Pojemność bagażnika 265 l
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Suzuki Swift Sport / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA