REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Renault Talisman Initiale Paris 1.6 TCE 200 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Najdostojniejszy model w gamie Renault, w najwyższej wersji wyposażenia Initiale Paris z najmocniejszym 200-konnym silnikiem benzynowym - czy wszystko działa na miarę potencjału? Nie do końca, ale jest blisko. Oto test Renault Talismana w wersji Initiale Paris z benzynowym silnikiem 1.6 TCE.

Adam Kret

REKLAMA

Mordercza łatka awaryjności przypięta poprzednikowi - Renault Lagunie (a zwłaszcza drugiej generacji, zwanej pieszczotliwie “królową lawet”), sprawiła, że po III. generacji nastąpiła całkowita zmiana modelu. Talisman jest dużym sedanem (występuje jeszcze w wersji GrandTour - kombi), pozycjonowanym jako konkurent m.in. VW Passata - mający zapewnić nutę “premium” marce, która raczej się z premium nie kojarzy. Francuzi postanowili nadać Talismanowi prestiżowego smaczku tworząc wersję Initiale Paris - kompletną, najwyższą wersją wyposażenia (o czym samochód informuje nas na każdym kroku, z uporem godnym lepszej sprawy - od przedniego grilla, przez progi i nadkola, po kierownicę i wyświetlacz główny).

REKLAMA

I w zasadzie wszystko jest tak jak założyli projektanci i zarząd - samochód ma doskonałą prezencję i pokaźne wymiary, wyposażony jest w mocny silnik i system 4 kół skrętnych, fotele z opcją masażu i adaptacyjne zawieszenie… ale pod spodem, cały czas mamy do czynienia z aspirantem do klasy premium o budżetowym rodowodzie.

Adam Kret

Trzeba przyznać projektantom, że Talisman może się podobać - zaprojektowany od podstaw jako sedan, może pochwalić się bardzo harmonijną linią nadwozia, a jego rozmiary sprawiają, że nawet 19-calowe felgi (standard dla Initiale Paris) wydają się nieprzesadzone. Do tego chromowane elementy grilla, finezyjnie poprowadzone światła do jazdy dziennej i delikatnie opadająca linia dachu (bez widocznej anteny), wraz z krótką klapą bagażnika pokazują, że mamy do czynienia z samochodem, który wyglądem ma wynagrodzić wszelkie inne mankamenty, które mogą się w nim pojawić (a niektóre wydają się wprost efektem projektu bryły, ale o tym później).

Całość uzupełnia (opcjonalny) lakier w barwie bardzo ciemnego fioletu - z ciekawym zachowaniem w zależności od oświetlenia (od czerni, po “śliwkę węgierkę”).

Patrząc na bezpośrednią konkurencję projektanci Renault naprawdę nie mają się czego wstydzić, Talisman jest po prostu autem ładnym - zwłaszcza od frontu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Adam Kret

Testowany Talisman został nam udostępniony w wariancie Initiale Paris - co ma niebagatelne znaczenie dla wykończenia wnętrza i dostępnych systemów. Należy zwrócić uwagę na to, że ten wariant wyposażenia, jest w zasadzie kompletny - do tego stopnia, że konfiguracja nie pozwala na zmiany wykraczające poza moc silnika, lakier i dosłownie kilka mało istotnych elementów.

A dostajemy sporo, m.in.:

  • skórzane, wentylowane i podgrzewane fotele z opcją masażu (którego wywołanie jest tak głęboko zakopane w ustawieniach, że można się nie zorientować, że jest dostępny) oraz pamięcią ustawień (przy czym, te ostatnie są powiązane z profilami w systemie multimedialnym - nie da się ich zmienić za pomocą fizycznych przycisków);

  • skórzaną tapicerkę;

  • wyświetlacz head-up (rozwiązanie, do którego naprawdę łatwo się przyzwyczaić, a którego brak w innych pojazdach potrafi dać się we znaki);

  • system 4Control (cztery koła skrętne - o zauważalnym wpływie na zachowanie samochodu);

  • układ Electronic Damper Control (elektronicznie regulowana siła tłumienia amortyzatorów);

  • system multimedialny R-LINK 2 z ekranem 8,7”, nagłośnieniem BOSE® Surround (aktywnie tłumiący “klekotanie” w wersji z silnikiem diesla).

  • system Multi-Sense (predefiniowane tryby zachowania samochodu - zmieniające zarówno nastawienie amortyzatorów, jak i skrzyni biegów, czy nastawień klimatyzacji).

Generalizując - można Initiale Paris nazwać wersją kompletną, bowiem zawiera praktycznie wszystkie dodatki, jakie mogłyby się pojawić w tej klasie samochodzie. Sprawia to, że w cenie 149 000 zł (w wersji z 200-konnym silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią biegów) mamy bogato wyposażony samochód segmentu D.

Adam Kret

Takie wysycenie systemami i elektroniką musi jednak gdzieś się zemścić, a w przypadku Talismana objawia się pewną nieprzewidywalnością zachowania systemów elektronicznych:

  • samochód uwielbia się otwierać i zamykać z wykorzystaniem bezkluczykowego systemu (co np. na myjni, z kluczykiem w kieszeni powodowało składanie i otwieranie lusterek przypominające strzyżenie uszu nerwowej sarny). Potrafił także nie otworzyć drzwi mimo okazywania zewnętrznych oznak (rozłożenie lusterek i sygnalizowanie światłami).

  • bezdotykowe otwieranie bagażnika działa w 8/10 przypadków (te dwa przypadki oczywiście miały miejsce wtedy kiedy system był potrzebny, a nie w czasie prób).

  • szyberdach potrafił się nie domknąć (mimo zamkniętej podsufitki) - co po przekroczeniu prędkości 120 km/h powodowało koszmarny hałas.

  • system MultiSense nie zawsze działał w powiązaniu z dedykowanym przyciskiem.

REKLAMA

Pewne “wariacje” były natomiast ewidentnie zaprojektowane - najbardziej kuriozalne było chyba przełączenie się świateł z trybu do jazdy dziennej na mijania o godzinie, w której (nominalnie) zachodziło słońce. Po czym się zorientowałem? Takie zachowanie automatycznego systemu regulacji świateł powoduje bardzo mocne wygaszenie wskaźników na desce rozdzielczej - ze wskazaniem prędkości włącznie (tryb nocny). Pod koniec lata, kiedy mimo “nominalnego” zachodu słońca było nadal bardzo jasno, takie rozwiązanie powodowało, że momentalnie przestały być widoczne jakiekolwiek wskazania na desce rozdzielczej (a pamiętajmy że całość to ekran LCD, nie ma fizycznych wskaźników). Gdyby nie wyświetlacz head-up, nie wiedziałbym nawet z jaką prędkością jadę.

Druga “ciekawostka” to brak wskazania zasięgu, kiedy włączy się sygnalizacja niskiego poziomu paliwa, co zamiast motywować do zatankowania, raczej powoduje dodatkowy stres (zwłaszcza, że częste tankowania to coś, na co trzeba się przygotować, zbiornik ma około 45 litrów pojemności). W pełni dotykowa obsługa wielu funkcji (na szczęście nie klimatyzacji) powoduje, że może być niewygodna w czasie jazdy.

Adam Kret

Należy też zwrócić uwagę na wykończenie i jakość spasowania materiałów - wydaje się, że cały “splendor” Initiale Paris opiera się jednak na dość kruchych i przeciętnych podstawach. Z samochodu (o relatywnie niewielkim przebiegu, nawet jak na auto prasowe) potrafiło wydobywać się nieprzyjemne trzeszczenie kojarzące się z tanim plastikiem. Nie zmienia to jednak faktu, że “na wierzchu” i w zasięgu dłoni kierowcy i pasażerów, nie znajdziemy twardych elementów, a sama jakość zastosowanych elementów wykończenia “wierzchniego” jest bardzo dobra.

Sam wygląd wnętrza należy ocenić jako nowoczesny - z dużym, dotykowym, ustawionym pionowo ekranem dotykowym i LED-owymi elementami doświetlenia wnętrza (z różnym kolorem, w zależności od ustawionego wariantu MultiSense lub wg ustawień własnych). Całości dopełnia skórzana tapicerka (fotele, kierownica) oraz duży, panoramiczny szyberdach.

Bagażnik jest ogromny (deklarowana pojemność to ponad 600 l), ale jednocześnie dość niski i bardzo długi. To sprawia, że przy krótkiej klapie (auto “udaje” trochę bryłę coupe), trudno dotrzeć do dalszego krańca bagażnika, nie wpadając do środka. Można by się zastanowić czy model w wariancie liftback nie byłby jednak praktyczniejszy, bez straty dla sfery wizualnej.

Adam Kret

Testowany Talisman wyposażony został w benzynowy, turbodoładowany silnik 1.6 TCE o mocy 200 koni mechanicznych, sprzężony z automatyczną skrzynią biegów o 7 przełożeniach. To najmocniejsza konfiguracja w jaką można wyposażyć ten model - i w zupełności wystarcza do szybkiego rozpędzenia i osiągnięcia, wydawałoby się bez większego wysiłku, prędkości autostradowych (deklarowany przez producenta czas “do setki” w granicach 7,6 s. jest zdecydowanie osiągalny). Auto bardzo chętnie rozpędza się także w wyższych przedziałach prędkości - rozpędzenie samochodu ze 100 do 150 km/h wydaje się równie szybkie jak od 50 do 100 - co daje poczucie dużego zapasu mocy drzemiącej pod maską w zasadzie w każdej sytuacji.

Przy okazji warto zwrócić uwagę na specyficzne zachowanie przepustnicy - jeśli nie chcemy, żeby auto próbowało momentalnie wskoczyć na wysokie obroty i z szarpnięciem redukcji wyrwało się do przodu, trzeba bardzo delikatnie obchodzić się pedałem gazu. Jazda “cywilna” wymaga wciskania go raptem na kilka centymetrów, żeby cieszyć się płynnym przyspieszaniem. Odrobinę mocniejsze “depnięcie” pedału powoduje dość szarpaną i generalnie nieprzyjemną jazdę, która odbija się także na spalaniu. Przypadłość ta jest niezależna od wybranego trybu jazdy.

Innym problemem (pozwalającym rozeznać się w bieżącej sytuacji drogowej) - jest brak wskazania aktualnego biegu (ten wskaźnik widoczny jest tylko w przypadku przejścia w tryb manualny).

Adam Kret

Kilka słów o systemie 4Control - w skrócie, to system czterech kół skrętnych. Koła tylnej osi mogą odchylić się o maksymalnie 3,5 stopnia, przy czym w zależności od prędkości skręcają się:

  • w kierunku przeciwnym do kół przednich (zacieśniając promień skrętu) przy prędkościach do 60 km/h,

  • w kierunku zbieżnym z kołami przednimi (zapewniając płynniejszą zmianę toru jazdy) powyżej 60 km/h.

W praktyce efekt widoczny jest bardziej przy manewrowaniu (auto mimo sporych rozmiarów, posiada średnicę zawracania na poziomie 11,6 m.). Przy jeździe szybkiej efekt jest mniej zauważalny, ale nadal odczuwalny. Zmiana pasa ruchu, czy inny mocniejszy manewr przy większych prędkościach wykonywany jest płynniej i stabilniej. Tylna oś zdaje się trochę “pływać”, jednak efekt nie jest nieprzyjemny, nie ma wrażenia utraty kontroli nad samochodem, a ten wydaje się wręcz przyklejony do nawierzchni.

Adam Kret

Jedynym poważnym minusem związanym z systemem, jest zmniejszenie zbiornika paliwa w stosunku do innych wersji. W testowanym aucie bak miał pojemność ok. 45 l, co przy dość dużym apetycie na paliwo (od 7,5 l do 12 l/100km w trasie, w zależności od stylu jazdy) oznacza relatywnie częste tankowanie. Oczywiście jazda na granicy możliwości pojazdu, do czego zachęca zarówno spora moc, jak i bezpośredni układ kierowniczy (zwłaszcza w trybie sport), pokaże, że deklarowane przez producenta spalanie trzeba pomnożyć przez 2. Drugą kwestią, którą należy poruszyć jest fakt, że mechanizm skrętnych kół tylnej osi potrafi wydzielać sporo ciepła co może spowodować delikatne, acz zauważalne, podgrzanie rzeczy przewożonych w bagażniku. Nic nie powinno się stopić ani uszkodzić, ale przewożone mrożonki mogą przejść proces przyspieszonego odtajania.

System MultiSense pozwala na korzystanie z kilku predefiniowanych trybów (sport, comfort, neutral i eco) oraz własnego (który pozwala na zestrojenie dostępnych elementów zgodnie z preferencjami). Wśród elementów sterowalnych jest m.in. zestrojenie układu kierowniczego i pracy skrzyni biegów, ale także nastawienie zawieszenia (w zasadzie nie czuć różnicy między trybami comfort i sport). Oczywiście, zgodnie z trendem, jednym z nastawień jest także brzmienie silnika wewnątrz kabiny. Do każdego trybu przypisany jest inny wygląd wyświetlacza na desce rozdzielczej (z różnym rozłożeniem akcentów i zakresem informacji, przy czym tryb sport wydaje się optymalny) i kolor podświetlenia (m.in. na drzwiach, czy pokrętłach). Przy testowaniu trybów (zwłaszcza w ciepłą pogodę) warto pamiętać o tym, że tryb eco, niemiłosiernie obniża skuteczność klimatyzacji. Co ważne, tryby mają dedykowany klawisz (kolejne naciśnięcie ustawia kolejny tryb) i można je zmieniać w trakcie jazdy.

Adam Kret

Renault Talisman w wersji Initiale Paris jest samochodem kompletnym zarówno z zewnątrz, jak i w kwestii wyposażenia i silnika. Siedząc w bardzo wygodnym, wentylowanym fotelu z opcją masażu, z poczuciem tego, że przyciśnięcie gazu pozwoli nam przyspieszyć w zasadzie w każdych warunkach, mając dostęp do w zasadzie wszystkich opcji i systemów dostępnych w grupie Renault można (zdaje się) wybaczyć kilka mankamentów, czy delikatne skrzypienie plastików (biorąc poprawkę na to, że auta testowe mają trudny żywot i opisywane objawy w przypadku użytkowania cywilnego mogą pojawić się dużo później lub wcale).

Renault Talisman 1.6 TCE 200 KM - dane techniczne

Silnik Benzynowy R4 z turbo
Pojemność silnika 1618 cm3
Moc maksymalna 200 KM przy 6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 260 Nm przy 2000 obr./min.
Prędkość maksymalna 237 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Skrzynia biegów 7-biegowa, automatyczna EDC
Napęd Na przednie koła
Zbiornik paliwa 45 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
7,5 l/4,7 l/5,6 l
Długość 4849 mm
Szerokość 1809 mm
Wysokość 1463 mm
Rozstaw osi 2809 mm
Masa 1430 kg
Pojemność bagażnika 608 l
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman - 1.6 - Initiale Paris
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Renault Talisman / fot. Adam Kret
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA