Test Renault Twingo GT 0.9 110 KM
REKLAMA
REKLAMA
Obecnie w salonach sprzedawana jest trzecia generacja Renault Twingo. Model ten już od samego początku wzbudzał pewne kontrowersje wśród Polaków, ponieważ niektórzy uważają, że pierwsze wcielenie Twingo było inspirowane koncepcyjnym polskim autem FSM Beskid. Małe Renault miało być idealnym pojazdem do miasta – małym zewnętrznie ze stosunkowo przestronną kabiną. Druga generacja tego modelu z perspektywy czasu zdaje się być najnudniejsza – ot zwykły mały hatchback z napędem na przednią oś. Trzeba jednak dodać, że druga generacja Renault Twingo była także dostępna w 133-konnej wersji R.S., która potrafiła dostarczyć kierowcy sportowych doznań. Tak dochodzimy do obecnego, rewolucyjnego wcielenia mieszczucha znad Sekwany. Autko otrzymało dodatkową parę drzwi jednocześnie ulegając skróceniu, ale największe zmiany poczyniono w układzie napędowym. Silnik wraz ze skrzynią biegów przeniesiono do tyłu, pod podłogę bagażnika, dzięki czemu napęd jest przenoszony na tylne koła. Ma to olbrzymie zalety, ale o tym napiszę później.
REKLAMA
Renault Twingo GT - wygląd
REKLAMA
Wersja GT to w założeniu usportowione wydanie małego Renault. W porównaniu do zwykłych wersji Twingo, bardziej zadziorny mieszczuch wyróżnia się 17-calowymi kołami (w prezentowanym egzemplarzu zamontowano jednak 16-calowe obręcze), czarnymi plastikowymi nakładkami na błotnikach i progach, dodatkowym wlotem powietrza na tylnym lewym błotniku oraz minidyfuzorem i dwiema końcówkami układu wydechowego w tylnym zderzaku. Jako całość Renault Twingo GT prezentuje się ciekawie, a bystre oko zauważy takie smaczki jak np. logo Renault Sport lub klapę bagażnika wykonaną ze szkła. W oczy rzucają się także porozstawiane maksymalnie po kątach koła – takie rozwiązanie ma dwie zalety. Pierwszą jest dość obszerna kabina pasażerska, druga zaś to świetne zachowanie wozu na zakrętach, ale o tym napiszę później. Warto dodać, że Twingo GT mierzy zaledwie 3595 mm długości, 1647 mm szerokości (bez lusterek) i 1557 mm wysokości, zaś rozstaw osi wynosi 2492 mm. To oznacza, że malutkie Renault pod względem wielkości konkuruje z Fiatem 500, a w mieście wciśnie się w każdą wolną lukę lub wolne miejsce parkingowe.
Niestety, moim zdaniem Renault nie do końca wykorzystało możliwości wersji GT jeśli chodzi o wygląd. W moim przekonaniu małe, usportowione autko powinno wręcz emanować radością i niecodziennością, a Francuzi dali klientom do wyboru jedynie cztery kolory nadwozia: czarny, szary, biały i pomarańczowy. I tyle. A gdzie wściekła czerwień, jadowita zieleń, kanarkowa żółć lub bakłażanowy fiolet? Twingo GT aż się prosi o niecodzienny lakier lub nawet matowe wykończenie nadwozia, jednak najwyraźniej twórcy uznali, że poważne podejście do sprawy będzie lepszym rozwiązaniem. Mylili się.
Renault Twingo GT - wnętrze
REKLAMA
Kabina pasażerska Twingo GT niewiele różni się od tej, którą można spotkać w słabszych odmianach. Fotele są te same, pokryto je jedynie tapicerką z innymi kolorowymi paskami, kierownica również pozostała bez zmian, podobnie jak deska rozdzielcza i konsola centralna. Tu także mam zastrzeżenia do francuskich stylistów w kwestii braku żywych kolorów we wnętrzu auta – jest po prostu zbyt ciemno i za poważnie. Tworzywa są twarde, a pozycja za kierownicą jest przeciętna ze względu na kolumnę kierowniczą regulowaną tylko w pionie. Fotele mogłyby być wygodniejsze i oferować lepsze trzymanie boczne, za to kierownica świetnie leży w dłoniach. Na minus należy zapisać brak obrotomierza i wskaźnika temperatury silnika.
Ilość przestrzeni dla osób zasiadających na przednich fotelach jest przeciętna, aczkolwiek nie miałem większych powodów do narzekań. Natomiast pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie będą marudzić na brak miejsca na kolan. Renault Twingo GT to auto czteromiejscowe, przy czym najlepiej będą się w nim czuły dwie osoby dorosłe i dwójka dzieci. W razie sytuacji awaryjnej na tylnej kanapie da się przewieźć dwójkę dorosłych.
Bagażnik ma pojemność 219 l, czyli jest większy niż w konkurencyjnym Fiacie 500 (185 l). Trzeba jednak pamiętać, że pod podłogą kufra znajduje się silnik, który potrafi podgrzać wykładzinę, więc przewożenie w nim zamrożonych produktów lub np. masła może być nietrafionym rozwiązaniem. Umieszczenie jednostki napędowej z tyłu przekłada się również na wysokie umieszczenia progu bagażnika.
Renault Twingo GT – prowadzenie
Pod względem dawania radości z jazdy Renault Twingo GT bije na głowę wiele większych i droższych aut, aczkolwiek prowadzenie tego wozu jest specyficzne. Z racji tego, że silnik umieszczono z tyłu, przód samochodu jest bardzo lekki, a to przekłada się na niestabilne zachowanie powyżej prędkości 100 km/h. Aż się prosi o przedni splitter, który docisnąłby tę część wozu do podłoża, ponieważ podczas szybkiej jazdy na wprost przód Twingo GT ma tendencję do myszkowania, zwłaszcza podczas wietrznej pogody. Za to na zakrętach takie rozłożenie masy pojazdu sprawdza się fantastycznie! Małe Renault zachowuje się niesamowicie lekko, a ciut szybkie wejście w 90-stopniowy zakręt z odjęciem gazu jest świetną zabawą. Wtedy można odnieść wrażenie, że samochód najchętniej okręciłby się wokół własnej osi niczym bąk, zatapiając zewnętrzne przednie koło w asfalcie. Mocne dodanie gazu w połowie zakrętu jest w stanie wywołać mikrouślizg tylnej osi, jednak większe poślizgi są od razu wygaszane przez niewyłączalne ESP. W przypadku małego Renault podsterowność pojawia się wtedy, gdy chcemy zbyt szybko przejechać zakręt bez odpuszczania gazu.
Zawieszenie dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności i trzyma nadwozie w ryzach, jednak na większych wybojach lekki przód Twingo GT ma tendencję do podskakiwania. Przydałoby się kilka dodatkowych kilogramów z przodu, które nieco uspokoiłyby zachowanie wozu, jednak wtedy ucierpiałaby ogólna niska masa pojazdu (małe Renault waży 1012 kg). Dobrze, że w testowanym egzemplarzu znalazły się 16-calowe felgi – może i nikną w nadkolach, jednak dzięki wyższym ściankom opon komfort podróży jest większy niż w przypadku 17-calowych obręczy. Warto dodać, że każdy kto chociaż raz przejedzie się obecną generacją Renault Twingo zachwyci się zwrotnością mieszczucha. Dzięki umieszczeniu silnika z tyłu przednie koła są w stanie skręcić się nawet o 45 stopni, przez co autko zawraca niemal w miejscu i jest niewyobrażalnie zwrotne. Gdy ktoś chociaż raz tego doświadczy, już nigdy nie będzie chciał jeździć po mieście innym modelem. Sam układ kierowniczy jest precyzyjny, jednak nie poraża swoją komunikatywnością, a jego przełożenie mogłoby być bardziej bezpośrednie.
Renault Twingo GT – układ napędowy
Silnik umieszczony pod podłogą bagażnika to trzycylindrowy turbodoładowany motor benzynowy o pojemności 0.9 litra, generujący 110 KM i 170 Nm. Jednostka ta została zespolona z 5-biegową skrzynią manualną, przekazującą napęd na tylne koła. Według katalogu Renault Twingo GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s, jednak w rzeczywistości można odnieść wrażenie, że dzieje się to szybciej. To efekt basowo brzmiącego i czasami bulgoczącego wydechu oraz dość zdecydowanego wejścia do akcji turbosprężarki. 110 KM w zupełności wystarcza do bardzo sprawnego poruszania się po mieście, a tyle koni w połączeniu z masą pojazdu na poziomie około tony potrafi dostarczyć kierowcy sporo zabawy. Podczas przyspieszania czuć jak w pewnym momencie auto nabiera wigoru, uwalniając swoją radosną energię. A, jeszcze jedno – według producenta średnie zużycie paliwa w warunkach miejskich powinno wynosić 6,2 l/100 km, jednak w rzeczywistości trzeba liczyć się ze spalaniem na poziomie 10 l/100 km. Warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii – w środku Twingo GT jest głośno. To wina donośnego układu wydechowego, ale czy usportowiony wóz nie powinien taki być?
Twingo GT w mieście czuje się jak ryba w wodzie, ganiając pomiędzy innymi wozami z naturalną zwinnością, pozwalając przyspieszać i wciskać się dokładnie tam gdzie chcemy. Manualna skrzynia biegów mogłaby być precyzyjniejsza, na szczęście skok dźwigni jest stosunkowo krótki a sama gałka zmiany biegów dobrze leży w dłoni. Zastrzeżenia mam do układu hamulcowego – jest skuteczny, to prawda, ale w trakcie testu zdarzało mu się działać w różnoraki sposób. Bywały chwile, gdy wciśnięcie pedału od razu dawało efekty, a czasami wóz zwalniał dopiero po mocniejszym wciśnięciu – czułość układu hamulcowego była różna.
Renault Twingo GT – dane techniczne
Silnik | 898 cm3, wolnossący benzynowy R3 |
Moc maksymalna | 110 KM przy 5750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 170 Nm przy 2000 obr./min |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Skrzynia biegów | Manualna 5-biegowa |
Napęd | Na tylną oś |
Zbiornik paliwa | 35 l |
Długość | 3595 mm |
Szerokość | 1647 mm (bez lusterek) |
Wysokość | 1557 mm |
Rozstaw osi | 2492 mm |
Masa własna | 1012 kg |
Pojemność bagażnika | 219 l |
Cena | 55 900 zł |
Renault Twingo GT – podsumowanie
Ten samochód albo pokochasz, albo znienawidzisz. To mały prosty wóz do miasta, który potrafi dać mnóstwo radości z jazdy nawet w zgodzie z przepisami ruchu drogowego. Stosunkowo mocny silnik sprawnie rozpędza ważące około tony auto, zaś zwinność i sposób prowadzenia Renault Twingo GT potrafią uzależnić. Największe wady małego urwisa to jego mało stabilne prowadzenie w trakcie jazdy z wysokimi prędkościami, duże zużycie paliwa w mieście oraz słabe wyciszenie wnętrza, za to Twingo odwdzięcza się niesamowitą zwrotnością. Dla niego nie ma żadnych wąskich uliczek lub ciasnych miejsc parkingowych – francuski hatchback wciśnie się wszędzie. Jeśli szukasz pojazdu typowo do miasta, a jednocześnie szukasz czegoś niecodziennego, to małe Renault będzie świetnym rozwiązaniem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.