REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Twingo GT 0.9 110 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Test Renault Twingo GT 0.9 110 KM / fot. Łukasz Kuźmiuk
Test Renault Twingo GT 0.9 110 KM / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Stworzenie miejskiego auta, które jednocześnie potrafi dać dużo frajdy z jazdy to niełatwe zadanie. Trzeba jednak przyznać, że Francuzom z Renault udała się ta sztuka, jednak nie ustrzegli się przed kilkoma błędami. W naszym teście sprawdziliśmy Renault Twingo GT, jeden z najciekawszych samochodów na rynku.

Łukasz Kuźmiuk

Obecnie w salonach sprzedawana jest trzecia generacja Renault Twingo. Model ten już od samego początku wzbudzał pewne kontrowersje wśród Polaków, ponieważ niektórzy uważają, że pierwsze wcielenie Twingo było inspirowane koncepcyjnym polskim autem FSM Beskid. Małe Renault miało być idealnym pojazdem do miasta – małym zewnętrznie ze stosunkowo przestronną kabiną. Druga generacja tego modelu z perspektywy czasu zdaje się być najnudniejsza – ot zwykły mały hatchback z napędem na przednią oś. Trzeba jednak dodać, że druga generacja Renault Twingo była także dostępna w 133-konnej wersji R.S., która potrafiła dostarczyć kierowcy sportowych doznań. Tak dochodzimy do obecnego, rewolucyjnego wcielenia mieszczucha znad Sekwany. Autko otrzymało dodatkową parę drzwi jednocześnie ulegając skróceniu, ale największe zmiany poczyniono w układzie napędowym. Silnik wraz ze skrzynią biegów przeniesiono do tyłu, pod podłogę bagażnika, dzięki czemu napęd jest przenoszony na tylne koła. Ma to olbrzymie zalety, ale o tym napiszę później.

REKLAMA

REKLAMA

Renault Twingo GT - wygląd

Wersja GT to w założeniu usportowione wydanie małego Renault. W porównaniu do zwykłych wersji Twingo, bardziej zadziorny mieszczuch wyróżnia się 17-calowymi kołami (w prezentowanym egzemplarzu zamontowano jednak 16-calowe obręcze), czarnymi plastikowymi nakładkami na błotnikach i progach, dodatkowym wlotem powietrza na tylnym lewym błotniku oraz minidyfuzorem i dwiema końcówkami układu wydechowego w tylnym zderzaku. Jako całość Renault Twingo GT prezentuje się ciekawie, a bystre oko zauważy takie smaczki jak np. logo Renault Sport lub klapę bagażnika wykonaną ze szkła. W oczy rzucają się także porozstawiane maksymalnie po kątach koła – takie rozwiązanie ma dwie zalety. Pierwszą jest dość obszerna kabina pasażerska, druga zaś to świetne zachowanie wozu na zakrętach, ale o tym napiszę później. Warto dodać, że Twingo GT mierzy zaledwie 3595 mm długości, 1647 mm szerokości (bez lusterek) i 1557 mm wysokości, zaś rozstaw osi wynosi 2492 mm. To oznacza, że malutkie Renault pod względem wielkości konkuruje z Fiatem 500, a w mieście wciśnie się w każdą wolną lukę lub wolne miejsce parkingowe.

Niestety, moim zdaniem Renault nie do końca wykorzystało możliwości wersji GT jeśli chodzi o wygląd. W moim przekonaniu małe, usportowione autko powinno wręcz emanować radością i niecodziennością, a Francuzi dali klientom do wyboru jedynie cztery kolory nadwozia: czarny, szary, biały i pomarańczowy. I tyle. A gdzie wściekła czerwień, jadowita zieleń, kanarkowa żółć lub bakłażanowy fiolet? Twingo GT aż się prosi o niecodzienny lakier lub nawet matowe wykończenie nadwozia, jednak najwyraźniej twórcy uznali, że poważne podejście do sprawy będzie lepszym rozwiązaniem. Mylili się.  

Łukasz Kuźmiuk

Renault Twingo GT - wnętrze

Kabina pasażerska Twingo GT niewiele różni się od tej, którą można spotkać w słabszych odmianach. Fotele są te same, pokryto je jedynie tapicerką z innymi kolorowymi paskami, kierownica również pozostała bez zmian, podobnie jak deska rozdzielcza i konsola centralna. Tu także mam zastrzeżenia do francuskich stylistów w kwestii braku żywych kolorów we wnętrzu auta – jest po prostu zbyt ciemno i za poważnie. Tworzywa są twarde, a pozycja za kierownicą jest przeciętna ze względu na kolumnę kierowniczą regulowaną tylko w pionie. Fotele mogłyby być wygodniejsze i oferować lepsze trzymanie boczne, za to kierownica świetnie leży w dłoniach. Na minus należy zapisać brak obrotomierza i wskaźnika temperatury silnika.

REKLAMA

Ilość przestrzeni dla osób zasiadających na przednich fotelach jest przeciętna, aczkolwiek nie miałem większych powodów do narzekań. Natomiast pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie będą marudzić na brak miejsca na kolan. Renault Twingo GT to auto czteromiejscowe, przy czym najlepiej będą się w nim czuły dwie osoby dorosłe i dwójka dzieci. W razie sytuacji awaryjnej na tylnej kanapie da się przewieźć dwójkę dorosłych.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bagażnik ma pojemność 219 l, czyli jest większy niż w konkurencyjnym Fiacie 500 (185 l). Trzeba jednak pamiętać, że pod podłogą kufra znajduje się silnik, który potrafi podgrzać wykładzinę, więc przewożenie w nim zamrożonych produktów lub np. masła może być nietrafionym rozwiązaniem. Umieszczenie jednostki napędowej z tyłu przekłada się również na wysokie umieszczenia progu bagażnika.


Łukasz Kuźmiuk

Renault Twingo GT – prowadzenie

Pod względem dawania radości z jazdy Renault Twingo GT bije na głowę wiele większych i droższych aut, aczkolwiek prowadzenie tego wozu jest specyficzne. Z racji tego, że silnik umieszczono z tyłu, przód samochodu jest bardzo lekki, a to przekłada się na niestabilne zachowanie powyżej prędkości 100 km/h. Aż się prosi o przedni splitter, który docisnąłby tę część wozu do podłoża, ponieważ podczas szybkiej jazdy na wprost przód Twingo GT ma tendencję do myszkowania, zwłaszcza podczas wietrznej pogody. Za to na zakrętach takie rozłożenie masy pojazdu sprawdza się fantastycznie! Małe Renault zachowuje się niesamowicie lekko, a ciut szybkie wejście w 90-stopniowy zakręt z odjęciem gazu jest świetną zabawą. Wtedy można odnieść wrażenie, że samochód najchętniej okręciłby się wokół własnej osi niczym bąk, zatapiając zewnętrzne przednie koło w asfalcie. Mocne dodanie gazu w połowie zakrętu jest w stanie wywołać mikrouślizg tylnej osi, jednak większe poślizgi są od razu wygaszane przez niewyłączalne ESP. W przypadku małego Renault podsterowność pojawia się wtedy, gdy chcemy zbyt szybko przejechać zakręt bez odpuszczania gazu.

Zawieszenie dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności i trzyma nadwozie w ryzach, jednak na większych wybojach lekki przód Twingo GT ma tendencję do podskakiwania. Przydałoby się kilka dodatkowych kilogramów z przodu, które nieco uspokoiłyby zachowanie wozu, jednak wtedy ucierpiałaby ogólna niska masa pojazdu (małe Renault waży 1012 kg). Dobrze, że w testowanym egzemplarzu znalazły się 16-calowe felgi – może i nikną w nadkolach, jednak dzięki wyższym ściankom opon komfort podróży jest większy niż w przypadku 17-calowych obręczy. Warto dodać, że każdy kto chociaż raz przejedzie się obecną generacją Renault Twingo zachwyci się zwrotnością mieszczucha. Dzięki umieszczeniu silnika z tyłu przednie koła są w stanie skręcić się nawet o 45 stopni, przez co autko zawraca niemal w miejscu i jest niewyobrażalnie zwrotne. Gdy ktoś chociaż raz tego doświadczy, już nigdy nie będzie chciał jeździć po mieście innym modelem. Sam układ kierowniczy jest precyzyjny, jednak nie poraża swoją komunikatywnością, a jego przełożenie mogłoby być bardziej bezpośrednie.

Łukasz Kuźmiuk

Renault Twingo GT – układ napędowy

Silnik umieszczony pod podłogą bagażnika to trzycylindrowy turbodoładowany motor benzynowy o pojemności 0.9 litra, generujący 110 KM i 170 Nm. Jednostka ta została zespolona z 5-biegową skrzynią manualną, przekazującą napęd na tylne koła. Według katalogu Renault Twingo GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s, jednak w rzeczywistości można odnieść wrażenie, że dzieje się to szybciej. To efekt basowo brzmiącego i czasami bulgoczącego wydechu oraz dość zdecydowanego wejścia do akcji turbosprężarki. 110 KM w zupełności wystarcza do bardzo sprawnego poruszania się po mieście, a tyle koni w połączeniu z masą pojazdu na poziomie około tony potrafi dostarczyć kierowcy sporo zabawy. Podczas przyspieszania czuć jak w pewnym momencie auto nabiera wigoru, uwalniając swoją radosną energię. A, jeszcze jedno – według producenta średnie zużycie paliwa w warunkach miejskich powinno wynosić 6,2 l/100 km, jednak w rzeczywistości trzeba liczyć się ze spalaniem na poziomie 10 l/100 km. Warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii – w środku Twingo GT jest głośno. To wina donośnego układu wydechowego, ale czy usportowiony wóz nie powinien taki być?

Twingo GT w mieście czuje się jak ryba w wodzie, ganiając pomiędzy innymi wozami z naturalną zwinnością, pozwalając przyspieszać i wciskać się dokładnie tam gdzie chcemy. Manualna skrzynia biegów mogłaby być precyzyjniejsza, na szczęście skok dźwigni jest stosunkowo krótki a sama gałka zmiany biegów dobrze leży w dłoni. Zastrzeżenia mam do układu hamulcowego – jest skuteczny, to prawda, ale w trakcie testu zdarzało mu się działać w różnoraki sposób. Bywały chwile, gdy wciśnięcie pedału od razu dawało efekty, a czasami wóz zwalniał dopiero po mocniejszym wciśnięciu – czułość układu hamulcowego była różna.


Łukasz Kuźmiuk

Renault Twingo GT – dane techniczne

Silnik  898 cm3, wolnossący benzynowy R3
Moc maksymalna 110 KM przy 5750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 170 Nm przy 2000 obr./min
Prędkość maksymalna 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Skrzynia biegów Manualna 5-biegowa
Napęd Na tylną oś
Zbiornik paliwa 35 l
Długość 3595 mm
Szerokość 1647 mm (bez lusterek)
Wysokość 1557 mm
Rozstaw osi 2492 mm
Masa własna 1012 kg
Pojemność bagażnika 219 l
Cena 55 900 zł

Renault Twingo GT – podsumowanie

Ten samochód albo pokochasz, albo znienawidzisz. To mały prosty wóz do miasta, który potrafi dać mnóstwo radości z jazdy nawet w zgodzie z przepisami ruchu drogowego. Stosunkowo mocny silnik sprawnie rozpędza ważące około tony auto, zaś zwinność i sposób prowadzenia Renault Twingo GT potrafią uzależnić. Największe wady małego urwisa to jego mało stabilne prowadzenie w trakcie jazdy z wysokimi prędkościami, duże zużycie paliwa w mieście oraz słabe wyciszenie wnętrza, za to Twingo odwdzięcza się niesamowitą zwrotnością. Dla niego nie ma żadnych wąskich uliczek lub ciasnych miejsc parkingowych – francuski hatchback wciśnie się wszędzie. Jeśli szukasz pojazdu typowo do miasta, a jednocześnie szukasz czegoś niecodziennego, to małe Renault będzie świetnym rozwiązaniem.

Łukasz Kuźmiuk

Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Renault Twingo GT / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA