REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Mazda przygotowała gratkę dla wielbicieli kultowego roadstera MX-5. Wersja RF wygląda świetnie i jest wyposażona w rozkładany sztywny dach, który doceniają kierowcy użytkujący auta w naszym klimacie. Najnowsza wersja MX-5 to coś pomiędzy Targą, a Coupe. Ale, czy wciąż jeździ jak roadster?

Gdy spoglądamy na MX-5 RF zaparkowaną na ulicy, auto wydaje się mniejsze niż jest w rzeczywistości. Zgrabne nadwozie mierzy 391,5 cm długości, 173,5 cm szerokości oraz 123,6 cm wysokości.

REKLAMA

Trudno jest jednoznacznie przypisać nadwozie Mazdy do konkretnego typu. W wersji z zamkniętym dachem MX-5 RF przypomina Coupe, natomiast z otwartym jest klasyczną Targą. Sam producent określa linię nadwozia jako Retractable Fastback (stąd RF), czyli fastback ze składanym dachem.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Nowa Mazda CX-5 2017 – cennik i wrażenia z jazdy

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man – wnętrze

REKLAMA

Zajęcie miejsca za kierownicą MX-5 RF wymaga wprawy. Nisko umieszczone siedzisko fotela i stosunkowo niewielki otwór drzwiowy (zwłaszcza po zamknięciu dachu) sprawiają, że do samochodu niewygodnie się wsiada i niewygodnie się z niego wysiada. Taki urok aut tego typu, ale z pewnością odczują to starsi kierowcy.

MX-5 RF została skonstruowana na bazie roadstera, a to oznacza, że łatwo nie będą miały również osoby otyłe. Kierowca i pasażer siedzą nisko, z wyprostowanymi nogami i mają dość mocno ograniczoną przestrzeń po bokach i nad głową (jeżeli zamkną dach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzemplarz, który trafił do redakcyjnej recenzji został dodatkowo wyposażony w pakiet Recaro Sport (koszt 7000 zł), który obejmuje min. sportowe fotele Recaro.

Siedzenia stanowią doskonałe podparcie podczas szybkiej jazdy w slalomie, ale ich oparcia są wąskie, zatem osoby o rozbudowanej sylwetce będą odczuwały dyskomfort.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

REKLAMA

Tablica przyrządów jest przejrzysta, wykonana z materiałów dobrej jakości, a poszczególne elementy kokpitu są spasowane z dokładnością. W wyposażeniu standardowym każdej wersji RF znajdziemy multimedialny system łączności i rozrywki MZD Connect. Jego nieodłącznym elementem jest umieszczony na górze środkowej konsoli kolorowy, dotykowy ekran o przekątnej siedmiu cali. Przy czym, opcja dotykowej obsługi poszczególnych funkcji zostaje zablokowana w momencie, kiedy pojazd ruszy z miejsca. Podczas jazdy, system multimedialny jest obsługiwany poprzez panel z pokrętłami umieszczony między siedziskami foteli. Nie jest to wygodne rozwiązanie, zwłaszcza, że podczas prowadzenia pojazdu łatwo jest niechcący nacisnąć na pokrętło i wywołać jakąś funkcję. W zależności od tego który przycisk jest akurat podświetlony można np. zmienić stację radiową.

Bagażnik opisywanej MX-5 ma objętość 127 l i dość mały otwór załadunku, co znacznie ogranicza możliwości przewozowe. Niemniej, do przedziału bagażowego zmieszczą się dwie walizki weekendowe i jakieś dodatkowe drobiazgi.

Zobacz też: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man – napęd/układ jezdny

W gamie napędowej opisywanej wersji MX-5 znalazły się dwie jednostki napędowe. Podstawowym źródłem napędu jest silnik benzynowy 1.5/131 KM. Do redakcji, trafiła mocniejsza odmiana, napędzana przez wolnossącą jednostkę benzynową o pojemności 2 l, która rozwija moc maksymalną 160 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 4600 obr./min. W recenzowanym egzemplarzu z napędem współpracuje sześciobiegowa manualna skrzynia biegów (w opcji jest dostępny sześciobiegowy automat).

Według danych producenta auto waży 1055 kg (czyli o 40 kg więcej od MX-5 z materiałowym dachem), rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 7,5 s (7,3 s MX-5 roadster) i może pojechać z maksymalną prędkością 215 km/h.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Mazdy MX-5: aparycja i charakter sportowca


Podczas jazdy z zamkniętym dachem, wersja RF wydaje się bardziej zwarta od MX-5 z materiałowym poszyciem. Nawet podczas jazdy po nierównościach z okolic dachu nie dochodzą żadne potrzaskiwania, a auto sprawia wrażenie solidnego. Bez wątpienia poczucie większej sztywności całej konstrukcji to również zasługa pakietu Recaro Sport, w skład którego wchodzą oprócz wspomnianych wyżej foteli – zawieszenie sportowe Bilstein oraz rozpórka kielichów przedniego zawieszenia. Przekłada się to oczywiście na odczucia kierowcy podczas jazdy. W porównaniu do seryjnej MX-5 RF odnieśliśmy wrażenie, że zawieszenie ma krótszy skok, a nadwozie zachowuje dużo większą stabilność podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach.

Układ kierowniczy zapewnia pożądaną w tego typu pojeździe precyzję prowadzenia, pracuje z odpowiednim oporem. Cieszy też rozkład mas. Napęd na tył i wystarczająco mocny silnik w połączeniu z bardzo precyzyjną, manualną przekładnią, której dźwignia ma krótki skok dają duże pole do popisu dla osób pewnie czujących się za kierownicą. Jednostka napędowa chętnie wkręca się na wysokie obroty pokazując w pełni swój potencjał powyżej 3 tys obr./min. Kiedy kierowca tego zechce, auto karnie zarzuca bokiem nawet na suchym asfalcie zapewniając jednocześnie dużo frajdy z jazdy.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

Tym bardziej, że MX-5 RF można podróżować z wiatrem we włosach. Operacja otwierania/zamykania dachu wygląda spektakularnie i trwa 13 sekund. Jest to na tyle krótko, że transformacji można dokonać podczas postoju na światłach. To istotne, bo niestety mechanizm można uruchomić, gdy poruszamy się z prędkością nieprzekraczającą 10 km/h, czyli w praktyce nie można otworzyć lub zamknąć dachu podczas jazdy.

O ile podróżowanie opisywaną MX-5 po krętych lokalnych drogach to czysta przyjemność, o tyle auto niezbyt dobrze czuje się na autostradzie. Oczywiście nie ma sensu „pchać się” na drogę szybkiego ruchu z otwartym dachem (powyżej 110 km/h za mocno wieje), ale nawet podczas podróżowania z zamkniętą kabiną, z prędkościami przewyższającymi 130 km/h we wnętrzu panuje nieprzyjemny i męczący hałas. Zdecydowanie MX-5 to pojazd, którym najprzyjemniej podróżuje się po szosach widokowych.

Bardzo przyzwoicie wypada mała Mazda pod względem zużycia paliwa. W ruchu miejskim uzyskaliśmy wynika „spalania” w wysokości 7,6 l na 100 km. Z kolei podczas jazdy w trasie (odcinek Warszawa-Kraków) zużycie paliwa spadło do 6,4 l na 100 km.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man - podsumowanie

Mazda MX-5 RF z pakietem Recaro Sport, uwodzi nie tylko stylem, ale także jakością całego układu jezdnego. Dobrze, że kierujący nie ma poczucia przytłoczenia masą nowatorskich systemów (choć Mazda jest wyposażona w szereg systemów asystujących kierowcy). Styl prowadzenia MX-5 przywodzi na myśl dawne czasy, w których kierowca miał więcej do powiedzenia niż komputer. Polubiliśmy MX-5 RF za styl, przyjemność prowadzenia, niskie zużycie paliwa i cenę, która w przypadku najbogatszej wersji z opisywaną jednostką napędową i manualną skrzynią biegów nie przekracza 124 tys. zł. To nie tak dużo, choć trzeba zdawać sobie sprawę z faktu, że nie jest to pojazd uniwersalny.

Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man - dane techniczne

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA