REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Mazda przygotowała gratkę dla wielbicieli kultowego roadstera MX-5. Wersja RF wygląda świetnie i jest wyposażona w rozkładany sztywny dach, który doceniają kierowcy użytkujący auta w naszym klimacie. Najnowsza wersja MX-5 to coś pomiędzy Targą, a Coupe. Ale, czy wciąż jeździ jak roadster?

Gdy spoglądamy na MX-5 RF zaparkowaną na ulicy, auto wydaje się mniejsze niż jest w rzeczywistości. Zgrabne nadwozie mierzy 391,5 cm długości, 173,5 cm szerokości oraz 123,6 cm wysokości.

REKLAMA

Trudno jest jednoznacznie przypisać nadwozie Mazdy do konkretnego typu. W wersji z zamkniętym dachem MX-5 RF przypomina Coupe, natomiast z otwartym jest klasyczną Targą. Sam producent określa linię nadwozia jako Retractable Fastback (stąd RF), czyli fastback ze składanym dachem.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Nowa Mazda CX-5 2017 – cennik i wrażenia z jazdy

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man – wnętrze

REKLAMA

Zajęcie miejsca za kierownicą MX-5 RF wymaga wprawy. Nisko umieszczone siedzisko fotela i stosunkowo niewielki otwór drzwiowy (zwłaszcza po zamknięciu dachu) sprawiają, że do samochodu niewygodnie się wsiada i niewygodnie się z niego wysiada. Taki urok aut tego typu, ale z pewnością odczują to starsi kierowcy.

MX-5 RF została skonstruowana na bazie roadstera, a to oznacza, że łatwo nie będą miały również osoby otyłe. Kierowca i pasażer siedzą nisko, z wyprostowanymi nogami i mają dość mocno ograniczoną przestrzeń po bokach i nad głową (jeżeli zamkną dach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzemplarz, który trafił do redakcyjnej recenzji został dodatkowo wyposażony w pakiet Recaro Sport (koszt 7000 zł), który obejmuje min. sportowe fotele Recaro.

Siedzenia stanowią doskonałe podparcie podczas szybkiej jazdy w slalomie, ale ich oparcia są wąskie, zatem osoby o rozbudowanej sylwetce będą odczuwały dyskomfort.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

REKLAMA

Tablica przyrządów jest przejrzysta, wykonana z materiałów dobrej jakości, a poszczególne elementy kokpitu są spasowane z dokładnością. W wyposażeniu standardowym każdej wersji RF znajdziemy multimedialny system łączności i rozrywki MZD Connect. Jego nieodłącznym elementem jest umieszczony na górze środkowej konsoli kolorowy, dotykowy ekran o przekątnej siedmiu cali. Przy czym, opcja dotykowej obsługi poszczególnych funkcji zostaje zablokowana w momencie, kiedy pojazd ruszy z miejsca. Podczas jazdy, system multimedialny jest obsługiwany poprzez panel z pokrętłami umieszczony między siedziskami foteli. Nie jest to wygodne rozwiązanie, zwłaszcza, że podczas prowadzenia pojazdu łatwo jest niechcący nacisnąć na pokrętło i wywołać jakąś funkcję. W zależności od tego który przycisk jest akurat podświetlony można np. zmienić stację radiową.

Bagażnik opisywanej MX-5 ma objętość 127 l i dość mały otwór załadunku, co znacznie ogranicza możliwości przewozowe. Niemniej, do przedziału bagażowego zmieszczą się dwie walizki weekendowe i jakieś dodatkowe drobiazgi.

Zobacz też: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man – napęd/układ jezdny

W gamie napędowej opisywanej wersji MX-5 znalazły się dwie jednostki napędowe. Podstawowym źródłem napędu jest silnik benzynowy 1.5/131 KM. Do redakcji, trafiła mocniejsza odmiana, napędzana przez wolnossącą jednostkę benzynową o pojemności 2 l, która rozwija moc maksymalną 160 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 4600 obr./min. W recenzowanym egzemplarzu z napędem współpracuje sześciobiegowa manualna skrzynia biegów (w opcji jest dostępny sześciobiegowy automat).

Według danych producenta auto waży 1055 kg (czyli o 40 kg więcej od MX-5 z materiałowym dachem), rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 7,5 s (7,3 s MX-5 roadster) i może pojechać z maksymalną prędkością 215 km/h.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Mazdy MX-5: aparycja i charakter sportowca


Podczas jazdy z zamkniętym dachem, wersja RF wydaje się bardziej zwarta od MX-5 z materiałowym poszyciem. Nawet podczas jazdy po nierównościach z okolic dachu nie dochodzą żadne potrzaskiwania, a auto sprawia wrażenie solidnego. Bez wątpienia poczucie większej sztywności całej konstrukcji to również zasługa pakietu Recaro Sport, w skład którego wchodzą oprócz wspomnianych wyżej foteli – zawieszenie sportowe Bilstein oraz rozpórka kielichów przedniego zawieszenia. Przekłada się to oczywiście na odczucia kierowcy podczas jazdy. W porównaniu do seryjnej MX-5 RF odnieśliśmy wrażenie, że zawieszenie ma krótszy skok, a nadwozie zachowuje dużo większą stabilność podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach.

Układ kierowniczy zapewnia pożądaną w tego typu pojeździe precyzję prowadzenia, pracuje z odpowiednim oporem. Cieszy też rozkład mas. Napęd na tył i wystarczająco mocny silnik w połączeniu z bardzo precyzyjną, manualną przekładnią, której dźwignia ma krótki skok dają duże pole do popisu dla osób pewnie czujących się za kierownicą. Jednostka napędowa chętnie wkręca się na wysokie obroty pokazując w pełni swój potencjał powyżej 3 tys obr./min. Kiedy kierowca tego zechce, auto karnie zarzuca bokiem nawet na suchym asfalcie zapewniając jednocześnie dużo frajdy z jazdy.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man

Tomasz Korniejew

Tym bardziej, że MX-5 RF można podróżować z wiatrem we włosach. Operacja otwierania/zamykania dachu wygląda spektakularnie i trwa 13 sekund. Jest to na tyle krótko, że transformacji można dokonać podczas postoju na światłach. To istotne, bo niestety mechanizm można uruchomić, gdy poruszamy się z prędkością nieprzekraczającą 10 km/h, czyli w praktyce nie można otworzyć lub zamknąć dachu podczas jazdy.

O ile podróżowanie opisywaną MX-5 po krętych lokalnych drogach to czysta przyjemność, o tyle auto niezbyt dobrze czuje się na autostradzie. Oczywiście nie ma sensu „pchać się” na drogę szybkiego ruchu z otwartym dachem (powyżej 110 km/h za mocno wieje), ale nawet podczas podróżowania z zamkniętą kabiną, z prędkościami przewyższającymi 130 km/h we wnętrzu panuje nieprzyjemny i męczący hałas. Zdecydowanie MX-5 to pojazd, którym najprzyjemniej podróżuje się po szosach widokowych.

Bardzo przyzwoicie wypada mała Mazda pod względem zużycia paliwa. W ruchu miejskim uzyskaliśmy wynika „spalania” w wysokości 7,6 l na 100 km. Z kolei podczas jazdy w trasie (odcinek Warszawa-Kraków) zużycie paliwa spadło do 6,4 l na 100 km.

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man - podsumowanie

Mazda MX-5 RF z pakietem Recaro Sport, uwodzi nie tylko stylem, ale także jakością całego układu jezdnego. Dobrze, że kierujący nie ma poczucia przytłoczenia masą nowatorskich systemów (choć Mazda jest wyposażona w szereg systemów asystujących kierowcy). Styl prowadzenia MX-5 przywodzi na myśl dawne czasy, w których kierowca miał więcej do powiedzenia niż komputer. Polubiliśmy MX-5 RF za styl, przyjemność prowadzenia, niskie zużycie paliwa i cenę, która w przypadku najbogatszej wersji z opisywaną jednostką napędową i manualną skrzynią biegów nie przekracza 124 tys. zł. To nie tak dużo, choć trzeba zdawać sobie sprawę z faktu, że nie jest to pojazd uniwersalny.

Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man - dane techniczne

Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Test Mazda MX-5 RF 2.0/160 KM man
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA