REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Volkswagen Golf Sportsvan Comfortline 1.0 115 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Ktokolwiek wpadł na pomysł, żeby ta odmiana Golfa miała w nazwie “sport” zasługuje na specjalną nagrodę w kategorii twórczego marketingu. Za to bez dwóch zdań jest wygodnym mini “mini” Vanem - co jednak stawia pod znakiem zapytania jego praktyczność jako taką. Oto test Volkswagena Golfa Sportsvan w wersji Comfortline.

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

W poprzedniej dekadzie w motoryzacji pojawiła się "moda" na wprowadzaniu wariacji nt. hatchbacków, objawiająca się zwiększaniem wysokości tych poszczególnych modeli W ten trend wpisał się także Volkswagen, wprowadzając w 2005 roku Golfa +. Jego bezpośrednią kontynuacją jest właśnie Volkswagen Golf Sportsvan. Samochód ten konstrukcyjnie opiera się na rozwiązaniach z 2014 roku, a w bieżącym roku przeszedł facelifting, wprowadzający do niego m.in. nowe wersje silnikowe (w tym testowany 1.0 TSI) i rozwiązania w zakresie wyposażenia (choćby LED-owe światła, czy systemy aktywnego tempomatu) oraz delikatne zmiany w wyglądzie zewnętrznym.

REKLAMA

REKLAMA

Golfa Sporstvan należało by więc sklasyfikować jako pojazd stojący pomiędzy hatchbackiem segmentu C a minivanem. Za to z całą pewnością nie mamy do czynienia z samochodem o jakimkolwiek sportowym zacięciu, a już na pewno nie z tym silnikiem.

Zarówno wygląd (delikatnie "nadmuchany" w stosunku do modelu bazowego) jak i charakterystyka wnętrza wskazują, że mamy do czynienia raczej z minivanem i to nawet udanym (z jedną szpetną rysą na powierzchni - mikroskopijnym, jak na potrzeby, bagażnikiem (o czym dalej)). 

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

Oglądając Sportsvana z zewnątrz od razu widać, że mamy do czynienia z wariacją na temat Golfa - jest to bowiem wydłużona (o blisko 10 cm), podwyższona (o 12 cm) i minimalnie poszerzona (17mm) wersja flagowego kompaktu grupy. Samochód wygląda na lekko napompowany, ale zachowuje proporcjonalne kształty protoplasty. Wpisuje się także w bieżącą stylistykę grupy VW - ostre kształty wykończenia nadwozia, wąskie światła i praktyczna bryła na pierwszy rzut oka wskazują na producenta.

Od bieżącej generacji Golfa Sportsvan różni się delikatnymi odrębnościami w linii świateł przeciwmgielnych i wykończeniem frontu grilla- co co wskazuje na pochodzenie z linii bocznej rodu (jako kontynuacja Golfa Plus).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

Wnętrze jest przede wszystkim przestronne. W stosunku do podstawowego Golfa powiększono rozstaw osi o 5 cm - co ma zauważalny wpływ na pojemność części pasażerskiej samochodu. Chyba w żadnym samochodzie tego segmentu nie spotkałem się z tak dużą ilością miejsca z tyłu jak w Sportsvanie - aż trudno ją rozsądnie zagospodarować (przy wzroście 186 jadąc z tyłu, “spływałem” z fotela, kiedy przede mną jechał równie wysoki pasażer).

Samochód wygląda wręcz na zaprojektowany pod kątem jak najwygodniejszego przewiezienia 4 dorosłych osób (i może dziecka, przy czym środkowe siedzisko tylnej kanapy jest wąskie i zdecydowanie lepiej sprawdza się jako podłokietnik po z złożeniu części oparcia). Rozłożony podłokietnik jest szeroki i wyposażony w uchwyty na kubki.

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

Z uwagi na to, że fotele z przodu są wyższe niż w standardowym Golfie (siedzi się trochę jak na krześle) - osoby siedzące z przodu potrzebują relatywnie niewiele miejsca na nogi - sprawia to, że tylnej części jest bardzo komfortowo (można prawie półleżeć). Do tego dochodzi cała masa schowków i uchwytów - czyli minivan jak się patrzy. Dla dodatkowego komfortu tył otrzymał m.in. dodatkowy nawiew i wyprowadzenie gniazdka 12V (czemu nie USB?) oraz przymocowane do przednich foteli rozkładane (i całkiem stabilne) stoliki.

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

REKLAMA

Same fotele są wygodne - w wersji testowanej wersji Comfortline - wykonane z materiału dobrej jakości, ale z przeciętnym trzymaniem bocznym. Podobnie jest z wykonaniem samego wnętrza - świetne spasowanie elementów i brak twardych plastików w zasięgu pasażerów i kierowcy, co zawsze jest miłym odstępstwem od normy w samochodach spoza klasy premium.

Nie oczekujmy oczywiście od VW “polotu” w projektowaniu elementów wnętrza - wszystko jest wykonane z niemiecką praktycznością i zestandaryzowane do bólu w ramach grupy. Poprawnie i porządnie. Obsługa i dostępność systemów jest wzorcowa, wiele funkcji jest powtórzonych na dedykowanych guzikach - z reguły nie trzeba korzystać z ekranu dotykowego dla najczęściej wykorzystywanych akcji.

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

Tylna kanapa jest trójdzielna (złożenie samego środkowego oparcia pozwala na przewożenie długich i wąskich przedmiotów - nie ograniczając wygody dwójki pasażerów z tyłu), a oparcia po złożeniu dają płaską powierzchnię z podłogą bagażnika. Co charakterystyczne dla samochodów z grupy VW - tylne fotele można złożyć za pomocą cięgna - także od strony bagażnika.

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

I tu dochodzimy do wspomnianego problemu Golfa Sportsvana - rozciągnięcie samochodu miało najwyraźniej na celu zwiększenie komfortu jazdy na tylnej kanapie i w żaden sposób nie usprawniło bagażnika. W trakcie testu Sportsvanem podróżowała trójka dorosłych osób z niewielkim bagażem. Dwie walizki pokładowe i jedna średnia, w całości wypełniały bagażnik tak, że z trudem można było to niego cokolwiek dołożyć. Mimo, że nominalnie posiada większą pojemność bagażnika niż “zwykły” Golf (498 l do 380 l) - bagażnik urósł raczej na wysokość, co ogranicza jego użyteczność.

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

Biorąc pod uwagę niewiarygodnie duże potrzeby bagażowe rodzin z małymi dziećmi (główni, bądź co bądź, odbiorcy minivanów), wielkość bazowa bagażnika pozostawia naprawdę dużo do życzenia i dodatkowy kufer na dachu może okazać się koniecznością. Na plus zasługuje co najwyżej wyprowadzenie do tyłu gniazda 12V i łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej (co jest raczej normą w hatchbackach).

Jazda, czyli ile sportu w Sportsvanie

Niewiele - i w zasadzie na tym można by skończyć. Volkswagen Golf Sportsvan wyposażony w litrowy, trzycylindrowy silnik TSI o mocy 115 KM, owszem, potrafi się rozpędzić w warunkach trasy szybkiego ruchu do przyzwoitych prędkości, ale miękkie, komfortowe zawieszenie nie zachęca do dynamicznej jazdy. Sam silnik - o ile co do zasady nie sprawia większych problemów - odpycha sporą turbodziurą i brakiem momentu obrotowego przy większym obciążeniu (trzech dorosłych). Auto w tej konfiguracji nie jest demonem prędkości, ale najprawdopodobniej nie miało być. W pierwszej kolejności postawiono na wygodę jazdy - dobre wybieranie nierówności, opony o wysokim profilu i raczej spokojny układ kierowniczy (adaptacyjny do prędkości, jednak w warunkach miejskich jednak zbyt mało bezpośredni).

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

Skrzynia biegów - do czego VW zdążył nas już przyzwyczaić - jest precyzyjna i lekko działająca. Zdarzało się jednak, że bieg wsteczny nie zawsze jednoznacznie “wskakiwał” co było kłopotliwe zwłaszcza przy wycofywaniu pod górę lub szybkich manewrach.

Spalanie - jak zwykle w trzycylindrowych jednostkach  - jest wprost proporcjonalne do “ciężkości” nogi. Chętnie wkręcający się na obroty silnik wymaga silnej woli i opanowania, ale pozwala na osiągnięcie spalania na poziomie 5,1 l/100 km w trasie, co przy masie samochodu i jego większych gabarytach jest wynikiem zadowalającym. Dynamiczna jazda i ruch w mieście mogą jednak ten wynik zbliżyć do 9 l/100 km. Wspomagający może być system podpowiedzi dot. ekojazdy, dość wyraziście wskazujący na potrzebę wrzucenia wyższego biegu celem zmniejszenia spalania (jak zwykle w przypadku tego typu systemów jest delikatnie nadgorliwy, tak jakby jazda z prędkością 60km/h na 6. biegu była obojętna dla silnika).

Na plus należy na pewno zaliczyć bardzo dobre wyciszenie wnętrza, pozwalające na swobodną rozmowę także z pasażerami z tyłu przy prędkościach autostradowych - co może okazać się główną rozrywką w trasie, biorąc pod uwagę fakt, że system nagłośnienia w testowanym egzemplarzu był raczej … przeciętny.

Do testów otrzymaliśmy wersję Comfortline, czyli “środkową” w gamie wariantów modelu. Co nie oznacza, że ubogą (albo tanią) - z marszu do dyspozycji mamy choćby dwustrefową klimatyzację automatyczną oraz dotykowy panel z komputerem pokładowym (choć kamera cofania już wymaga dopłaty). Ponad standard auto wyposażone było m.in. w pakiet business:

  • System Park Pilot - czujniki parkowania z przodu i z tyłu z wizualizacją odległości na ekranie radia

  • System radiowy Composition Media

  • Autoalarm z niezależnym zasilaniem (Back-up-Horn), funkcją dozoru wnętrza i czujnikiem przechyłu

  • Pakiet Czujnik deszczu

i pakiet komfort:

  • Reflektory LED

  • Funkcja obsługi głosowej

  • Przednia szyba podgrzewana bezprzewodowo i odbijająca promienie podczerwone

Generalnie Sportsvan posiada dużo “ulepszaczy” z których można w miarę swobodnie wybierać, pamiętając przy tym, że w dużej liczbie potrafią mocno podbić cenę samochodu.

Testowany model został wyceniony na 101 830 zł (gdzie samo wyposażenie dodatkowe to koszt ponad 16 tys. zł). Trzeba też przyznać dystrybutorowi, że przekazana wersja jest w zasadzie kompleksowa i do swobodnej oraz wygodnej eksploatacji w zasadzie nic dodatkowego nie jest potrzebne (nie licząc może silnika o innych parametrach, dużo ciekawszym wyborem wydaje się 1.5 TSI).

Same elementy systemu multimedialnego raczej niestety nie zachwycają i wydają się przestarzałe. Kamera cofania była zaskakująco niskiej rozdzielczości, nie wskazywała także przewidywanego toru jazdy (co jest już standardem nawet w samochodach niższych segmentów), dodatkowym irytującym elementem był każdorazowo bardzo głośny zgrzyt mechanizmu odkrywającego kamerę (ukryte w logo VW na klapie). System nagłośnienia pozostawiał wiele do życzenia w kwestii jakości dźwięku, czy zasięgu radia, a nawigacja wbudowana była zaskakująco uboga i miejscami nieaktualna. Zaczyna być widać, że VW zmierza w kierunku przeniesienia środka ciężkości multimediów na telefony komórkowe (Apple Car i Android Auto… przy czym to ostatnie nie jest oficjalnie wspierane w Polsce).

Volkswagen Golf Sportsvan

Adam Kret

VW Golf Spotsvan jest naprawdę ciekawym i udanym samochodem, ale może mieć problem z w dotarciu do jakiejkolwiek grupy docelowej (zwłaszcza, że parkuje w samym miejscu co crossovery, które jednak są dużo popularniejsze). Nie jest autem dla żądnych szybkiej jazdy entuzjastów (Sport), ma też odrobinę za mały bagażnik jak na samochód rodzinny. Wydaje się, że dla tej ostatniej grupy praktyczniejszy byłby Golf Variant (kombi), a dla tych pierwszych Golf GTI. Volkswagen stworzył więc samochód… chyba dla nikogo. 

Volkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI 115 KM - dane techniczne

Silnik Benzynowy R3 z turbo
Pojemność silnika 999 cm3
Moc maksymalna 115 KM przy 4000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 200 Nm w zakresie 2000-3500 obr./min.
Prędkość maksymalna 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Napęd Na przednie koła
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
6,1 l/4,5 l/5,1 l
Długość 4338 mm
Szerokość 1807 mm
Wysokość 1578 mm
Rozstaw osi 2685 mm
Masa 1335 kg
Pojemność bagażnika 498 l
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Volkswagen Golf Sportsvan / fot. Adam Kret
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA