REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI 190 KM

Damian Skowron
Volkswagen Arteon / fot. DS
Volkswagen Arteon / fot. DS

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Arteon bardzo silnie nawiązuje do Passata, chociaż Volkswagen ewidentnie odcina się od tego porównania. Arteon ma być nowoczesną, szybką i elegancką limuzyną, a nie kolejną wersją Passata. Czy tak rzeczywiście jest? Sprawdziliśmy!

Volkswagen Arteon

Damian Skowron

Volkswagen Arteon - skąd ta nazwa?

Nazwa Arteon nawiązuje zarówno do sztuki jak i do jednego z poprzednich modeli produkowanych przez Volkswagena. „Art.” – sztuka oraz „eon” jako zapożyczenie z luksusowego modelu Phaeton (Phideon). Volkswagen tym samym odcina się, a raczej chce się odciąć od próby definiowania Arteona jako następcy modelu CC, czyli jednej z odmian Passata. I mimo, że w środku faktycznie znajdziemy Passata, a na zewnątrz linie Audi A5 Sportback, to jednak to auto ma w sobie to coś...

REKLAMA

REKLAMA

Arteona zaprojektował Tobias Suhlmann. Samochód trafił do sprzedaży w 2017 r. i jeszcze tego samego roku został okrzyknięty „Limuzyną Roku”. Nie jest to typowe coupe, a liftback. Należy do segmentu E i w tym momencie jest flagowym modelem Volkswagena. Powstał na płycie podłogowej Group MQB Platform.

Volkswagen Arteon

Damian Skowron

Volkswagen Arteon Elegance – wygląd zewnętrzny

Auto wygląda bardzo dobrze. Agresywny i szeroki przód, drzwi bez ramek, nisko opadająca linia dachu i muskularne tylne błotniki sprawiają, że obok tego auta nie da się przejść obojętnie. Elegancji dodają mu chromowane listwy, które zarówno podkreślają charakter przednich reflektorów, zarysowują szyby boczne i linię drzwi oraz dzielną tylny zderzak. Przód tego auta został zaprojektowany od podstaw. I słusznie, bo wygląda świetnie. Przetłoczenia na całej długości auta dodają mu dynamiczności i atrakcyjności. Spoglądając w boczne lusterka od razu w oczy rzucą nam się olbrzymie błotniki, ale szybko się do nich przyzwyczaimy. Wygląd zewnętrzny to bardzo duży atut tego auta. Na ulicy naprawdę budzi duże zainteresowanie. Czego nie można powiedzieć o wnętrzu…

Volkswagen Arteon - sylwetka

Damian Skowron

Volkswagen Arteon Elegance – wnętrze

To właśnie wnętrze najbardziej przypomina o rodowodzie Passata i rozczarowuje. Z jednej strony po co zmieniać coś co jest dobre, z drugiej strony takie wnętrze już dawno zdążyło się opatrzeć. Jakość jest bez zarzutu. Wszystko poprawnie i wygodnie rozplanowane. Jak to w Passacie. Tyle, że nudne.

REKLAMA

Kierownica ma bardzo szeroki zakres regulacji. Większość przycisków została umieszczona na kierownicy a ich używanie jest bardzo intuicyjne. Cieszy to, że tempomat sterowany jest właśnie z kierownicy a nie za pomocą dodatkowego przełącznika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volkswagen Arteon - kierownica

Damian Skowron

Fotele są wygodne i dobrze wyprofilowane. Przednie fotele w testowanym egzemplarzu miały opcje podgrzewania, wentylowania i masowania. Z przodu nikomu nie powinno zabraknąć miejsca, jednak z tyłu wysokie osoby mogą czuć pewien dyskomfort - to naturalna konsekwencja tak poprowadzonej linii dachu. Ponadto z tyłu podróż trzem osobom utrudni dość wysoki tunel. Optymalnie na tylnej kanapie mogą komfortowo podróżować 2 dorosłe osoby i na pewno nie zabraknie im miejsca na nogi.

Volkswagen Arteon - fotele

Damian Skowron

W środkowej części deski rozdzielczej do dyspozycji mamy niemal 10-calowy ekran, który zapewnia obsługę większości systemów zamontowanych w aucie… a jest ich całe mnóstwo! Taki sam ekran znajdziemy w najnowszym Golfie VII. Nie ma na nim żadnych pokręteł. Całość sterowania odbywa się elektronicznie. W praktyce dość szybko się brudzi.

Nad ekranem pomiędzy wlotami powietrza styliści postanowili pozostawić analogowy zegarek. Tylko po co?

Volkswagen Arteon

Damian Skowron

Pojemność bagażnika Volkswagena Arteona określono na 583 litry. Kufer jest stosunkowo płytki, ale pakowny i co ważne, o regularnych kształtach. Po złożeniu tylnych foteli otrzymamy „niemal” płaską podłogę a nasz bagażnik powiększy się do pojemności 1557 litrów. W bagażniku znajdują się dwa haczyki do powieszenia zakupów i rozciągniętą siatkę. Dość skromnie - brakuje chociażby gniazda z napięciem 12V.

Volkswagen Arteon - bagażnik

Damian Skowron

Wszystkie wewnętrzne kieszenie drzwi oraz schowek pokryte są materiałem. I słusznie - trudno sobie wyobrazić puste brzmienia z tych miejsc. Przecież mamy do czynienia z elegancką limuzyną.

Fani zimnych łokci zasiadając na tylnej kanapie mogą czuć się rozczarowani. Niestety szyby nie da opuścić się do końca. Taka linia nadwozia nie jest w stanie ukryć pełnowymiarowej szyby. Dla większości nie jest to żaden problem, a już tym bardziej dla właścicieli limuzyn, którzy nawet zasiadając z tyłu, zapewne nie mają w głowie takich zamiarów.

Volkswagen Arteon

Damian Skowron

Z tyłu brakuje również sterowania wysokością temperatury, można ją ustawić wyłącznie z przedniego panelu. Znajdziemy za to gniazdo o mocy 230V oraz gniazdo 12V (żadnego z nich nie znajdziemy jednak w bagażniku).

Na plus zasługuje również system opuszczania szyb. O ile chociażby w Volkswagenie Sirocco była możliwość otworzenia drzwi wyrywając zarazem otaczającą listwę, o tyle Arteon bardzo szybko reaguje na pociągnięcie klamki, opuszczając o kilka centymetrów szybę, by móc ją bezpiecznie otworzyć.

Volkswagen Arteon Elegance – wyposażenie

Volkswagen zaproponował 3 wersje wyposażenia Arteona: Essence, Elegance oraz R-Line. Wersja Essence zawiera między innymi: obręcze aluminiowe Cardiff 7,5J x 17, system radiowy Composition Media, Car-Net: Security & Service Basic i Plus, sportowe fotele Top Comfort oraz Pakiet lusterka. Za tę wersję musimy zapłacić 127 690 zł.

Wersja Elegance, którą mieliśmy przyjemność testować, posiada dodatkowo tylne światła w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami, tapicerkę siedzeń z Alcantary ze skórzanymi boczkami, reflektory dzienne, mijania i drogowe w technologii LED, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania City oraz podgrzewane przednie fotele. Ceny wersji Elegance rozpoczynają się od 147 290 zł.

Najbogatsza wersja R-Line wyróżni naszego Arteona czarną podsufitką, sportową kierownicą z logo R-Line oraz listwami progowymi ze stali nierdzewnej z przodu i z tyłu, które również zostaną opatrzone logo R-Line. Cena wersji R-Line wynosi 159 390 zł.

Volkswagen Arteon

Damian Skowron

Volkswagen Arteon Elegance - prowadzenie

Do przetestowania możliwości Arteona wybraliśmy trasę ze stolicy na Mazury. Z początku bardzo dobrej jakości droga zamienia się w gehennę kierowców. Ale nie kierowców Arteona, ponieważ całe mnóstwo systemów wspomagających sprawia, że podróż mija bardzo przyjemnie. Warto docenić aktywny tempomat ACC, który dba o utrzymanie prędkości oraz odległości od samochodu poprzedzającego. Arteon sam rozpoznaje znaki a dodatkowo korzysta z danych GPS.

W codziennej jeździe przydaje się Lane Assist. To asystent utrzymywania pasa ruchu. Reaguje bardzo delikatnie, ale jest czujny. Niestety na drodze o gorszej jakości z ledwo widocznymi pasami nie zdawał egzaminu. Nie zmienia to faktu, że czas na jaki Arteon samodzielnie się prowadzi, gdy rozpoznaje linie, wynosi mniej więcej 15 sekund, czyli dość dużo.

Na uznanie zasługuje wyciszenie wnętrza, zwłaszcza przy braku ramek szyb, można było się spodziewać dyskomfortu, ale nie w tym modelu. Jest cicho, wygodnie i komfortowo.

Za kierownicą wyświetlają się dwa zegary a przestrzeń pomiędzy nimi wypełniają ustawienia, które chcemy na dany moment przywołać. W środkowym tunelu znajduje się bezprzewodowe miejsce na ładowanie telefonu i dwa miejsca na pełnowymiarowe kubki. Niestety większość modeli smartfonów po prostu się tutaj nie zmieści, a innych schowków brakuje.

Volkswagen Arteon

Damian Skowron

W podłokietniku jest mało miejsca, za to znajdziemy tam wejście USB. Resztę potrzebnych wejść na karty i USB ulokowana została w schowku przed pasażerem.

Końcowa podróż odbywała się po krętych i ciasnych drogach. Arteon sprawdził się tutaj całkiem nieźle. Dzięki elektronicznej imitacji blokady mechanizmu różnicowego XDS, pokonywanie zakrętów było nie tylko bezpieczniejsze, ale i płynniejsze. To auto jest bardzo wygodne a przy tym nie za miękkie. Prowadzi się je bardzo dobrze a szereg wspomagających systemów potrafi umilić drogę.

Zastrzeżenia wywołuje zestrojenie systemu Front Asist. Często na podjeździe, czy cofając aby ktoś mógł wsiąść, samochód sam wbrew woli kierowcy, często się zatrzymuje. Oczywiście bezpieczeństwo ponad wszystko, ale ten system jest chyba zbyt czuły i podczas kilkudniowych testów kilka razy potrafił mnie zirytować.

Volkswagen Arteon Elegance – spalanie

Testowany model wyposażony był w silnik diesla o mocy 190 KM (2.0 TDI). Producent deklaruje spalanie mieszane na poziomie 4,6 l/100 km. Mniejsze spalanie uzyskamy tylko w modelu z silnikiem 2.0 TDI SCR o mocy 150 KM. Przy czym jest to dość nieznaczna różnica, bo producent deklaruje spalanie tego silnika na 4,5 l/100 km, czyli realnie 0,1 l mniej przy utracie aż 40 KM w cyklu mieszanym.

Nasz model w trasie spalił 4,7l/100 km, zaś w cyklu miejskim spalanie podskoczyło do około 7l/100 km. Arteon dysponuje dużym zbiornikiem paliwa - 66 litrów pozwala pokonać trasę o długości ponad 1000 kilometrów.

Volkswagen Arteon Elegance – układ napędowy

Wszystkie silniki w jakie możemy wyposażyć Arteona charakteryzują się czterema cylindrami. Do wyboru mamy następujące wersje silnikowe: 1.5 TSI 150 KM, 2.0 TSI 190 KM, 2,0 TSI 280 KM, 2.0 TDI 150 KM, 2.0 TDI 190 KM oraz 2.0 TDI 240 KM.

Co ciekawe, Volkswagen nie poprzestał nad pracami przy Arteonie. Zapowiada wprowadzenie nowego sześciocylindrowego silnika o mocy 404 KM. Dotychczasowe maksimum to 276 KM. Najmocniejsza jednostka silnikowa ma trafić do Arteona w wersji R-Line, który zostanie seryjnie wyposażony w napęd 4Motion. Stawia to Arteona w jednej linii z m.in. Kią Stinger GT.

Testowany Arteon Elegance posiadał na pokładzie silnik 2.0 TDI 190 KM z 7 biegową skrzynią DSG. Do wyboru jazdy mamy 4 tryby: Eco, Normal, Sport oraz Indvidual.

Skrzynia DSG z 7 przełożeniami nie rozczarowuje. Biegi zmieniane są bardzo płynnie i szybko - w zasadzie nie ma konieczności do codziennej jazdy używania trybu Sport. Optymalny jest tryb Eco lub Normal. W trybie Sport, oczywiście automat szybciej przerzuca biegi i pozwala na bardziej dynamiczne prowadzenie Arteona. Jeżeli jednak naszych preferencji nie odnajdziemy w 3 podstawowych trybach, to możemy pokusić się o własne ustawienia, które umożliwia tryb Individual.

Volkswagen Arteon

Damian Skowron

Volkswagen Arteon Elegance – podsumowanie

Jeśli wybaczyć Arteonowi podkradzione wnętrze z Passata, to model ten może się spodobać wielu kierowcom. Począwszy od pięknie skrojonego wyglądu zewnętrznego, poprzez dobre wyposażenie, wygodę podróżowania a na detalach - jak bez ramkowe szyby kończąc - można dojść do wniosku, że mamy do czynienia z najlepszym samochodem, jakiego obecnie ma w swojej ofercie Volkswagen.

Gdyby jednak cenowo pokusić się zestawienie najtańszego Arteona Essence (127 690 zł) z nowym Passatem City, którego cena wynosi 79 900 zł, to zastanawiające jest do kogo Volkswagen kieruje swojego Arteona. Nie sądzę, żeby to był potencjalny fan Passata, który jednak zdecyduje się na wyłożenie kilkudziesięciu tysięcy więcej, by zasiąść za kierownicą nowego Arteona. Z drugiej strony, jeżeli to nie ten sam klient, to w zasadzie o wiele lepszy i droższy Arteon nie rywalizuje ze swoim bratem - skromniejszym Passatem.

Jeżeli jednak ma trafić do klientów klasy premium, to dlaczego tak dużo skopiowano z Passata. Z pewnością to wnętrze można jeszcze ulepszyć. Począwszy od likwidacji zegarka analogowego, dopracowanie wykończenia a skończywszy chociażby na dedykowane miejsce na telefon, które pomieści każdego smartfona. Do wyglądu zewnętrznego nie ma się co przyczepić - jest bardzo dobry.

Do kogo zatem trafi Arteon? Podejrzewam, że jest w stanie przyciągnąć nowych klientów, którzy dotychczas byli klientami chociażby Audi. Zwłaszcza, że Volkswagen nie ma się czego wstydzić, ponieważ Arteon jest bardzo dobrze dopracowany a dalsze prace nad włożeniem silnika o mocy 404 KM, przysporzy mu znowu kolejnych fanów mocnych wrażeń.

Volkswagen Arteon

Damian Skowron

Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI DSG 4Motion - dane techniczne

Silnik Turbodiesel R4, 16V
Pojemność silnika 1968 cm3
Moc maksymalna 190 KM przy 3800 obr./min.
Maks mom. obrotowy 400 Nm w zakresie 1750-3000 obr./min.
Prędkość maksymalna 233 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
Skrzynia biegów 7-biegowa, automatyczna (DSG)
Napęd 4x4 (4Motion)
Zbiornik paliwa 66 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
6,0 l/ 4,6 l/5,1 l
Długość 4862 mm
Szerokość 1871 mm
Wysokość 1427 mm
Rozstaw osi 2837 mm
Masa 1828 kg
Pojemność bagażnika 563 l
Volkswagen Arteon / fot. DS
Volkswagen Arteon / fot. DS
Volkswagen Arteon / fot. DS
Volkswagen Arteon / fot. DS
Volkswagen Arteon / fot. DS
Volkswagen Arteon / fot. DS
Volkswagen Arteon / fot. DS
Volkswagen Arteon / fot. DS
Volkswagen Arteon / fot. DS
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA