REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Słownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Oleje w samochodzie

Oleje w samochodzie pełnią bardzo ważną funkcję: smarują i równocześnie oczyszczają bardzo wiele mechanizmów. Bez należytego smarowania silnik przestałby pracować już po kilku minutach. Niewiele dłużej wytrzymałyby skrzynia biegów i mechanizm różnicowy.

Sprzęgło

Sprzęgło jest urządzeniem (elementem lub zespołem elementów), dzięki któremu obroty jednego wału są przenoszone na drugi wał. W samochodzie sprzęgło przenosi obroty wału korbowego, a tym samym sprzężonego z nim koła zamachowego na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów.

Alternator

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego z wbudowanym wewnętrznym układem prostownika, dzięki czemu może być używany do zaopatrywania w energię elektryczną stałoprądową instalację samochodową.

Synchronizator, synchronizowana skrzynia biegów

Te proste, z punktu widzenia techniki urządzenia są tak pomocne przy zmianie biegów, że dziś posługiwanie się manualną skrzynią biegów nie wymaga od kierowcy jakichś specjalnych umiejętności czy wyczucia.

REKLAMA

Panewki i półpanewki

Z uwagi na charakter obciążeń, z jakimi mamy do czynienia w czterosuwowych silnikach samochodowych, w układzie korbowym silników czterosuwowych stosuje się w nich z zasady łożyska ślizgowe. Ich najistotniejszą częścią są panewki.

Zawory

Zawór to element silnika spalinowego tłokowego umieszczony w głowicy silnika lub w bloku silnika , sterujący przepływem powietrza mieszanki paliwowo-powietrznej i spalin.

Tłok

Tłok stanowi jedyną ruchomą ścianę komory spalanie silnika spalinowego. Ponadto tłok musi być tak skonstruowany, aby skutecznie odprowadzał ciepło z denka do znacznie od niego chłodniejszych ścian cylindra.

Doładowanie

Doładowanie to zasilenie silnika powietrzem o większej gęstości.

REKLAMA

Chłodnica

Każdy silnik spalinowy wytwarza ciepło, które należy jak najszybciej odprowadzić do atmosfery. Do tego celu służy chłodnica.

Głowica silnika

Zadaniem głowicy silnika jest zamkniecie przestrzeni, w której następuje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a którą z drugiej strony zamyka denko tłoka.

Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

W silnikach samochodowych, zasilanych wtryskowo, coraz częściej zamiast stosowanej od dziesiątków lat sekcyjnej pompy wtryskowej stosuje się doskonalszą i równocześnie tańszą w produkcji pompę rozdzielaczowi, zwaną także rotacyjną.

Blok silnika

Blok, inaczej zwany kadłubem silnika, jest największym i najcięższym z jego wszystkich elementów, wiążącym wszystkie jego podzespoły.

Mechaniczne pompy wtryskowe: pompa sekcyjna

Sekcyjna pompa wtryskowa jest zespołem kilku pomp wtryskowych, mieszczących się we wspólnej obudowie.

Rozrząd

Dzięki niemu otwierają się i zamykają zawory nie tylko we właściwych cylindrach, ale także w najodpowiedniejszych momentach.

Pompa oleju

Zadaniem pompy jest dostarczenie silnikowi oleju pod odpowiednim ciśnieniem do układu hamowania.

Mechaniczne podnośniki samochodowe

Są one zazwyczaj lekkie, o bardzo prostej konstrukcji, a ich zasadniczym przeznaczeniem jest unoszenie samochodu podczas doraźnych napraw lub wymiany koła.

Hydrauliczny kolumnowy podnośnik samochodowy

Do podnoszenia bardzo ciężkich pojazdów stosuje się kolumnowe podnośniki hydrauliczne. Przy niewielkich wymiarach mają one bardzo duży udźwig, dochodzący nawet do kilkunastu tysięcy kilogramów.

Hydrauliczny podnośnik samochodowy (tzw. żaba)

Najpowszechniej stosowanym podnośnikiem warsztatowym jest tzw. żaba. Jest to urządzenie, składające się ze stalowej ramy na kółkach w której osadzone jest obrotowo specjalne ramię, sterowane siłownikiem hydraulicznym.

Pompa wodna

Pompa wodna jest jednym z najważniejszych elementów elementów silnika spalinowego, chłodzonego cieczą. Wymusza on obieg cieczy chłodzącej, co znacznie podnosi jego efektywność.

Klucz nasadowy

Klucze nasadowe należą do podstawowych narzędzi, służących do napraw samochodów. Z uwagi na swoją budowę są przydatne zwłaszcza do odkręcania zapieczonych śrub i nakrętek.

REKLAMA