Hydrauliczny kolumnowy podnośnik samochodowy
REKLAMA
REKLAMA
Do podnoszenia bardzo ciężkich pojazdów stosuje się kolumnowe podnośniki hydrauliczne. Przy niewielkich wymiarach mają one bardzo duży udźwig, dochodzący nawet do kilkunastu tysięcy kilogramów. Podnośnik taki składa się ze zbiornika oleju hydraulicznego, w którym od góry jest zamontowany siłownik, zintegrowany z pompą, tłoczącą do niego olej. Siłownik, którego elementem roboczym jest teleskopowy, kilkuelementowy nurnik, umożliwia podnoszenie ciężarów o wiele wyżej, niż wynosi pierwotna wysokość podnośnika. Gdy pierwszy z elementów nurnika wysunie się maksymalnie, automatycznie zacznie wysuwać się z niego kolejny element, który w rzeczywistości także jest nurnikiem.
REKLAMA
W ostatnim z elementów nurnika zwykle znajduje się osiowy nagwintowany otwór ze śrubą o znacznej średnicy, która po częściowym wykręceniu dodatkowo powiększa zakres roboczy podnośnika. Z uwagi na przenoszenie bardzo dużych obciążeń stosuje się w tym miejscu niemal zawsze gwinty prostokątne o starannie dobranym skoku. Pompa hydrauliczna, tłocząca olej do cylindra z nurnikiem, w takim podnośniku jest najczęściej obsługiwana ręcznie przy pomocy długiej, prętowej dźwigni. Opuszczanie ciężaru odbywa się dzięki zaworowi sterowanemu z zewnątrz podnośnika, pozwalający na stopniowe wypuszczanie oleju z cylindra, w którym pracuje nurnik. Czynność tę należy wykonywać z dużym wyczuciem i bez pośpiechu.
Miejsce ustawienia podnośnika pod karoserią należy wybrać bardzo starannie, aby uniknąć przypadkowych uszkodzeń. Tak samo, jak w przypadku „żaby”, obszar w którym nurnik oprze się o karoserię, można dodatkowo zabezpieczyć podkładką z bardzo twardej gumy, twardego drewna lub rezotexu.
Zobacz też: Płyny chłodzące
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.