REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pompa oleju

REKLAMA

Zadaniem pompy jest dostarczenie silnikowi oleju pod odpowiednim ciśnieniem do układu hamowania.

Pompa oleju ma w silniku samochodowym za zadanie dostarczyć olej pod odpowiednim ciśnieniem do układu smarowania. Jej skuteczność ma więc kluczowe znaczenie dla trwałości i bezawaryjnej pracy silnika.

REKLAMA

REKLAMA

W silnikach samochodowych stosuje się niemal wyłącznie zębate pompy oleju, z uwagi na ich niewielkie wymiary przy pożądanej wydajności oraz nieskomplikowaną budowę, a tym samym bardzo dużą bezawaryjność. Ich zaletą jest także znikoma czułość zarówno na zmianę lepkości oleju w wyniku jego długotrwałej eksploatacji lub podwyższonej temperatury, jak i na obecność w nim zanieczyszczeń.

Zasada pracy takiej pompy jest nieskomplikowana. Pompa składa się z dwóch kół zębatych, dość szczelnie (bez luzów) zazębiających się, które są umieszczone we wspólnej obudowie o takim kształcie, aby jej ścianki znajdowały się jak najbliżej zębów kół. Olej, który dostaje się pomiędzy obracające się koła specjalnym kanałem, jest przenoszony po ich zewnętrznym obwodzie na drugą stronę obudowy we wrębach zębów.

REKLAMA

Po znalezieniu się po przeciwnej stronie kół, czyli po stronie wylotowej pompy, jest on ściskany przez kolejne jego porcje dostarczane przez wirujące koła. Wytwarza się w ten sposób ciśnienie, tym większe im większa jest prędkość obrotowa kół zębatych. Wydajność pompy olejowej zależy bezpośrednio także od wielkości wrębów między zębami kół.

Pompa olejowa jest umieszczana zazwyczaj w najniższej części silnika, tak aby wysokość słupa zasysanego oleju nie przekroczyła wartości granicznej, przy której może nastąpić jego rozerwanie. Nawet w bardzo dużych silnikach zwykle nie przekracza ona 300 mm. Napęd pompy jest realizowany albo bezpośrednio z wałka rozrządu za pomocą odpowiednich kół zębatych, jeżeli jest on zabudowany w korpusie silnika, albo z wału korbowego silnika przez odpowiednią przekładnię. Zwykle razem z pompą oleju lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się smok z filtrem siatkowym, zasysający olej z miski olejowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Układ smarowania silnika

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA