Mechaniczne podnośniki samochodowe
REKLAMA
REKLAMA
Mechaniczne podnośniki samochodowe nie mają takich właściwości, jak podnośniki hydrauliczne. Są one zazwyczaj lekkie, o bardzo prostej konstrukcji, a ich zasadniczym przeznaczeniem jest unoszenie samochodu podczas doraźnych napraw lub wymiany koła.
REKLAMA
Elementem roboczym w takim podnośniku jest pręt stalowy o średnicy co najmniej kilkunastu milimetrów, z naciętym gwintem prostokątnym, zakończony z jednej strony stopą do opierania o podłoże, z drugiej albo prymitywnym mechanizmem, złożonym z dwóch stożkowych kół zębatych o osiach do siebie prostopadłych, z których jedno jest na stałe połączone z wspomnianym prętem, drugie zaś tkwi na osi korby. Obrotowe ruchy korby są dzięki temu przenoszone na nagwintowany pręt. Znajduje się na nim długa tuleja z naciętym wewnątrz niej gwintem pasującym do gwintu na pręcie, z którą współpracuje przymocowany do niej na stałe lub wahliwie mocny stalowy pręt o kształcie, odpowiadającym specjalnym otworom pod spodek karoserii, służącym do osadzenia tej właśnie części podnośnika. W podnośnikach o prostszej konstrukcji zamiast mechanizmu z kołami zębatymi, zakończeniem śruby stanowi sześciokątny odcinek dopasowany do typowego klucza oczkowego lub nasadowego. Podniesienie samochodu przy pomocy tak prostego przyrządu trwa jednak dużo dłużej, niż przy pomocy podnośnika z korbą i mechanizmem z kołami zębatymi.
REKLAMA
Odmianą podnośnika mechanicznego jest podnośnik pantografowy, zwany także trapezowym. Jest on zwykle zbudowany z mocnych ceowników o jednakowej długości, tworzących kwadrat, którego boki są połączone ze sobą obrotowo. Dwa przeciwległe rogi są zamocowane obrotowo do prostokątnych metalowych stóp, z których jedna służy do oparcia o podłoże, druga do podłożenia pod podnoszony ciężar. Poziomą oś podnośnika stanowi mocna śruba, osadzona w otworach, wywierconych i nagwintowanych w osiach, które łączą narożniki kwadratu.
Obracając śrubą skraca się lub powiększa odległość między tymi narożnikami, co powoduje iż zmienia się odpowiednio długość osi pionowej podnośnika. Oczywiście w tym czasie kwadrat zamienia się w mniej lub bardziej spłaszczony romb. Podczas podnoszenia ciężaru oś pozioma jest skracana, co powoduje wydłużanie osi pionowej. Podczas opuszczania oś pozioma jest wydłużana, a tym samym skraca się oś pionowa. Wadą takiego podnośnika jest to, że siła potrzebna do unoszenia ciężaru zależy bezpośrednio od kształtu rombu i jest tym większa, im krótsza jest jego oś pionowa.
Zobacz też: Płyny chłodzące
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.