REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klucz nasadowy

REKLAMA

Klucze nasadowe należą do podstawowych narzędzi, służących do napraw samochodów. Z uwagi na swoją budowę są przydatne zwłaszcza do odkręcania zapieczonych śrub i nakrętek.

Klucze nasadowe należą do podstawowych narzędzi, służących do napraw samochodów. Z uwagi na swoją budowę są przydatne zwłaszcza do odkręcania zapieczonych śrub i nakrętek.

REKLAMA

REKLAMA

Klucze nasadowe, a w zasadzie ich robocze końcówki, czyli nasadki mają kształt walca lub dwóch walców o podobnej wysokości, połączonych ze sobą osiowo. Wewnątrz znajdują się wyfrezowane osiowo dwa otwory. Jeden ma kształt i wymiary odpowiadające rozmiarom łbów śrub i nakrętek, do których klucz będzie używany. Otwór ten jest albo sześciokątny, albo dwunastokątny. Sześciokątny może przenosić większe siły, ale jest niewygodny w użyciu w miejscach ciasnych, trudnodostępnych, gdzie nie można wykonywać pełnych obrotów pokrętką. Po drugiej stronie nasadki znajduje się otwór kwadratowy, służący do osadzenia pokrętki, lub jej przedłużki. Aby użytkownik mógł obracać kluczem z dostateczną siłą, pokrętka jest wyposażona w przetyczkę, zwykle osadzoną suwliwie, aby można było ją używać bądź jednostronne, bądź dwustronnie. Zaawansowane pokrętki są wyposażone w mechanizmy zapadkowe, pozwalające na obracania kluczem bardzo krótkimi ruchami, bez potrzeby wykonywania pokrętką pełnych obrotów.

Przedłużki kluczy nasadowych są albo sztywne, albo łamane, w których wykorzystuje się zasadę prostego przegubu Kardana, dzięki czemu pokrętkę można odchylić o pewien kąt, co ułatwia odkręcanie i dokręcanie śrub w różnych zakamarkach silnika i karoserii. Od pewnego czasu zamiast przegubu stosuje się specjalny, bardzo mocny wałek giętki, rodzaj „gęsiej szyi”, co jeszcze bardziej ułatwia dostęp do ukrytych śrub. Odmianą kluczy nasadowych są klucze rurkowe, które są wykonywane z odpowiednio ukształtowanej na końcach stalowej rurki. Jeden klucz rurkowy ma co najwyżej dwa rozmiary, a często tylko jeden. Do prac warsztatowych przy samochodzie wystarczy niewielki komplet kluczy nasadowych o wymiarach od 6 do 27 mm, z dwiema różnymi pokrętkami i przynajmniej jedną przedłużką. Komplet taki można nabyć w hipermarkecie już za kilkadziesiąt złotych, jednak jego trwałość nie dorówna kluczom, sprzedawanym w wyspecjalizowanych sklepach z narzędziami. Różnica w cenie nie jest duża, a więc oszczędność jest w tym przypadku problematyczna.

Klucz nasadowy znany jest także jako klucz sztorcowy. Pokrętka z zapadką nazywana jest grzechotką, tarką lub (dawniej) knarą.

Zobacz też: Dodatki uszlachetniające do paliw

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

REKLAMA