REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klucz nasadowy

REKLAMA

Klucze nasadowe należą do podstawowych narzędzi, służących do napraw samochodów. Z uwagi na swoją budowę są przydatne zwłaszcza do odkręcania zapieczonych śrub i nakrętek.

Klucze nasadowe należą do podstawowych narzędzi, służących do napraw samochodów. Z uwagi na swoją budowę są przydatne zwłaszcza do odkręcania zapieczonych śrub i nakrętek.

REKLAMA

REKLAMA

Klucze nasadowe, a w zasadzie ich robocze końcówki, czyli nasadki mają kształt walca lub dwóch walców o podobnej wysokości, połączonych ze sobą osiowo. Wewnątrz znajdują się wyfrezowane osiowo dwa otwory. Jeden ma kształt i wymiary odpowiadające rozmiarom łbów śrub i nakrętek, do których klucz będzie używany. Otwór ten jest albo sześciokątny, albo dwunastokątny. Sześciokątny może przenosić większe siły, ale jest niewygodny w użyciu w miejscach ciasnych, trudnodostępnych, gdzie nie można wykonywać pełnych obrotów pokrętką. Po drugiej stronie nasadki znajduje się otwór kwadratowy, służący do osadzenia pokrętki, lub jej przedłużki. Aby użytkownik mógł obracać kluczem z dostateczną siłą, pokrętka jest wyposażona w przetyczkę, zwykle osadzoną suwliwie, aby można było ją używać bądź jednostronne, bądź dwustronnie. Zaawansowane pokrętki są wyposażone w mechanizmy zapadkowe, pozwalające na obracania kluczem bardzo krótkimi ruchami, bez potrzeby wykonywania pokrętką pełnych obrotów.

Przedłużki kluczy nasadowych są albo sztywne, albo łamane, w których wykorzystuje się zasadę prostego przegubu Kardana, dzięki czemu pokrętkę można odchylić o pewien kąt, co ułatwia odkręcanie i dokręcanie śrub w różnych zakamarkach silnika i karoserii. Od pewnego czasu zamiast przegubu stosuje się specjalny, bardzo mocny wałek giętki, rodzaj „gęsiej szyi”, co jeszcze bardziej ułatwia dostęp do ukrytych śrub. Odmianą kluczy nasadowych są klucze rurkowe, które są wykonywane z odpowiednio ukształtowanej na końcach stalowej rurki. Jeden klucz rurkowy ma co najwyżej dwa rozmiary, a często tylko jeden. Do prac warsztatowych przy samochodzie wystarczy niewielki komplet kluczy nasadowych o wymiarach od 6 do 27 mm, z dwiema różnymi pokrętkami i przynajmniej jedną przedłużką. Komplet taki można nabyć w hipermarkecie już za kilkadziesiąt złotych, jednak jego trwałość nie dorówna kluczom, sprzedawanym w wyspecjalizowanych sklepach z narzędziami. Różnica w cenie nie jest duża, a więc oszczędność jest w tym przypadku problematyczna.

Klucz nasadowy znany jest także jako klucz sztorcowy. Pokrętka z zapadką nazywana jest grzechotką, tarką lub (dawniej) knarą.

Zobacz też: Dodatki uszlachetniające do paliw

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA