REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr kierowców: czyli co ubezpieczyciel widzi w CEPiK?

Subskrybuj nas na Youtube
Rejestr kierowców: czyli co ubezpieczyciel widzi w CEPiK?
Rejestr kierowców: czyli co ubezpieczyciel widzi w CEPiK?

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczyciele mają lepszy i darmowy dostęp do bazy CEP. Co dokładnie towarzystwa ubezpieczeniowe są w stanie dowiedzieć się o prowadzącym?

Dostęp do jak największej ilości wartościowych informacji o klientach to podstawowa kwestia dla ubezpieczycieli. Dzięki temu mogą oni bowiem później wykorzystać cenne dane do statystycznej analizy ryzyka. Wspomniana analiza jest bardzo ważna między innymi w przypadku komunikacyjnych polis OC i autocasco.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszystkie potrzebne informacje można jednak pozyskać z formularzy wypełnianych przez klientów przed zakupem kolejnej polisy komunikacyjnej. Spore znaczenie mają także dane poszczególnych firm ubezpieczeniowych na temat historycznych szkód, a także informacje z ogólnopolskich rejestrów.

Taką bazą danych jest między innymi Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP). Krajowe zakłady ubezpieczeń niedawno uzyskały do niej lepszy i bezpłatny dostęp. Eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili więc wyjaśnić, jakie znaczenie będzie miał dobry dostęp zakładów ubezpieczeń do kolejnego źródła danych. W tym kontekście szczególnie ciekawa wydaje się oczywiście perspektywa rodzimych kierowców.

Teraz baza CEP daje możliwości. A jak było wcześniej?

Przed omówieniem konsekwencji pełnego dostępu krajowych zakładów ubezpieczeń do bazy CEP warto wspomnieć, że ważna zmiana dokonała się także w 2018 r. Wtedy dzięki nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym ubezpieczyciele otrzymali bowiem formalną możliwość pozyskiwania większej ilości danych z Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK). Mowa o informacjach dotyczących:  

REKLAMA

  • osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami, 
  • kierowców, którym cofnięto wspomniane uprawnienia,
  • osób nieposiadających uprawnień i objętych zakazem prowadzenia pojazdów,
  • kierowców, którzy naruszyli przepisy ruchu drogowego, nie posiadając uprawnień do kierowania pojazdami.

Dzięki rozszerzeniu zakresu informacji pobieranych z CEK ubezpieczyciele mogą teraz łatwiej identyfikować kierowców, od których można domagać się zwrotu wypłaconego świadczenia z OC. Mowa o sytuacjach dotyczących prowadzenia pojazdu bez uprawnień, ucieczki z miejsca wypadku lub wyrządzenia szkody w stanie po spożyciu alkoholu, w stanie nietrzeźwości albo po użyciu środków odurzających” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia pojazdu po VIN - ubezpieczyciele też ją znają!

Dzięki kolejnej zmianie, którą wprowadzono w drugiej połowie minionego roku, krajowe towarzystwa ubezpieczeń oprócz Centralnej Ewidencji Kierowców mogą teraz lepiej wykorzystywać również Centralną Ewidencję Pojazdów (CEP). Nowa usługa pozwala rodzimym ubezpieczycielom w sposób bezpłatny i zupełnie zdalnie sprawdzać zdarzenia powiązane z danym pojazdem.

To spore udogodnienie, bo wcześniej towarzystwa ubezpieczeniowe w celu pozyskania danych z CEP musiały kierować odpłatne i pisemne wnioski do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Ubezpieczyciele twierdzą, że nowa funkcjonalność znacząco ułatwia ich działanie. Zakłady ubezpieczeń mogą bowiem teraz w łatwy sposób poznać listę właścicieli auta, a także dowiedzieć się o sprzedaży danego samochodu, jego wyrejestrowaniu oraz kradzieży i późniejszym odnalezieniu.

Ubezpieczyciele mają też wgląd w informacje dotyczące elektronicznego zatrzymania dowodu rejestracyjnego i skierowania auta na badania techniczne przez policję (w czasie kontroli drogowej). Dostępne są nawet niektóre dane na temat stanu licznika pojazdów” - wylicza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Rejestr kierowców: co to oznacza podczas zakupu OC?

Z punktu widzenia uczciwych kierowców opisywane zmiany w zakresie dostępu zakładów ubezpieczeniowych do ewidencji CEP nie mają większego znaczenia.

Obawy mogą mieć natomiast osoby podające przed zakupem ubezpieczenia komunikacyjnego dane niezgodne z rzeczywistością. Przykład stanowią informacje o stanie licznika.

Jeżeli będą one znacząco odbiegać od danych z CEP (dotyczących stanu licznika podczas ostatniego badania technicznego), to niewykluczone, że ubezpieczyciel zainterweniuje, domagając się dopłaty składki” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Rejestr kierowców: a co z mandatami?

Niedawne zmiany dotyczące szerszego dostępu zakładów ubezpieczeń do danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów sprawiają, że nasuwa się pytanie o możliwość przekazywania ubezpieczycielom informacji o mandatach oraz punktach karnych.

Warto wiedzieć, że firmy sprzedające w Polsce ubezpieczenia komunikacyjne już od dawna mówią o korzyściach wynikających z takiego rozwiązania. Mogłoby się ono przyczynić do obniżenia składki dla osób jeżdżących bezpiecznie i jednoczesnego zwiększenia kosztów OC oraz AC ponoszonych przez nieostrożnych kierujących.

Mimo takiej argumentacji Ministerstwo Cyfryzacji w 2017 r. odmówiło zakładom ubezpieczeń dostępu do danych o mandatach.

Można jednak przypuszczać, że wspomniany temat powróci już niebawem, a towarzystwa ubezpieczeniowe nie zrezygnują z prób otrzymania dostępu do korzystnych dla nich informacji” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA