REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr kierowców: czyli co ubezpieczyciel widzi w CEPiK?

Rejestr kierowców: czyli co ubezpieczyciel widzi w CEPiK?
Rejestr kierowców: czyli co ubezpieczyciel widzi w CEPiK?

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczyciele mają lepszy i darmowy dostęp do bazy CEP. Co dokładnie towarzystwa ubezpieczeniowe są w stanie dowiedzieć się o prowadzącym?

Dostęp do jak największej ilości wartościowych informacji o klientach to podstawowa kwestia dla ubezpieczycieli. Dzięki temu mogą oni bowiem później wykorzystać cenne dane do statystycznej analizy ryzyka. Wspomniana analiza jest bardzo ważna między innymi w przypadku komunikacyjnych polis OC i autocasco.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszystkie potrzebne informacje można jednak pozyskać z formularzy wypełnianych przez klientów przed zakupem kolejnej polisy komunikacyjnej. Spore znaczenie mają także dane poszczególnych firm ubezpieczeniowych na temat historycznych szkód, a także informacje z ogólnopolskich rejestrów.

Taką bazą danych jest między innymi Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP). Krajowe zakłady ubezpieczeń niedawno uzyskały do niej lepszy i bezpłatny dostęp. Eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili więc wyjaśnić, jakie znaczenie będzie miał dobry dostęp zakładów ubezpieczeń do kolejnego źródła danych. W tym kontekście szczególnie ciekawa wydaje się oczywiście perspektywa rodzimych kierowców.

Teraz baza CEP daje możliwości. A jak było wcześniej?

Przed omówieniem konsekwencji pełnego dostępu krajowych zakładów ubezpieczeń do bazy CEP warto wspomnieć, że ważna zmiana dokonała się także w 2018 r. Wtedy dzięki nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym ubezpieczyciele otrzymali bowiem formalną możliwość pozyskiwania większej ilości danych z Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK). Mowa o informacjach dotyczących:  

REKLAMA

  • osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami, 
  • kierowców, którym cofnięto wspomniane uprawnienia,
  • osób nieposiadających uprawnień i objętych zakazem prowadzenia pojazdów,
  • kierowców, którzy naruszyli przepisy ruchu drogowego, nie posiadając uprawnień do kierowania pojazdami.

Dzięki rozszerzeniu zakresu informacji pobieranych z CEK ubezpieczyciele mogą teraz łatwiej identyfikować kierowców, od których można domagać się zwrotu wypłaconego świadczenia z OC. Mowa o sytuacjach dotyczących prowadzenia pojazdu bez uprawnień, ucieczki z miejsca wypadku lub wyrządzenia szkody w stanie po spożyciu alkoholu, w stanie nietrzeźwości albo po użyciu środków odurzających” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia pojazdu po VIN - ubezpieczyciele też ją znają!

Dzięki kolejnej zmianie, którą wprowadzono w drugiej połowie minionego roku, krajowe towarzystwa ubezpieczeń oprócz Centralnej Ewidencji Kierowców mogą teraz lepiej wykorzystywać również Centralną Ewidencję Pojazdów (CEP). Nowa usługa pozwala rodzimym ubezpieczycielom w sposób bezpłatny i zupełnie zdalnie sprawdzać zdarzenia powiązane z danym pojazdem.

To spore udogodnienie, bo wcześniej towarzystwa ubezpieczeniowe w celu pozyskania danych z CEP musiały kierować odpłatne i pisemne wnioski do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Ubezpieczyciele twierdzą, że nowa funkcjonalność znacząco ułatwia ich działanie. Zakłady ubezpieczeń mogą bowiem teraz w łatwy sposób poznać listę właścicieli auta, a także dowiedzieć się o sprzedaży danego samochodu, jego wyrejestrowaniu oraz kradzieży i późniejszym odnalezieniu.

Ubezpieczyciele mają też wgląd w informacje dotyczące elektronicznego zatrzymania dowodu rejestracyjnego i skierowania auta na badania techniczne przez policję (w czasie kontroli drogowej). Dostępne są nawet niektóre dane na temat stanu licznika pojazdów” - wylicza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Rejestr kierowców: co to oznacza podczas zakupu OC?

Z punktu widzenia uczciwych kierowców opisywane zmiany w zakresie dostępu zakładów ubezpieczeniowych do ewidencji CEP nie mają większego znaczenia.

Obawy mogą mieć natomiast osoby podające przed zakupem ubezpieczenia komunikacyjnego dane niezgodne z rzeczywistością. Przykład stanowią informacje o stanie licznika.

Jeżeli będą one znacząco odbiegać od danych z CEP (dotyczących stanu licznika podczas ostatniego badania technicznego), to niewykluczone, że ubezpieczyciel zainterweniuje, domagając się dopłaty składki” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Rejestr kierowców: a co z mandatami?

Niedawne zmiany dotyczące szerszego dostępu zakładów ubezpieczeń do danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów sprawiają, że nasuwa się pytanie o możliwość przekazywania ubezpieczycielom informacji o mandatach oraz punktach karnych.

Warto wiedzieć, że firmy sprzedające w Polsce ubezpieczenia komunikacyjne już od dawna mówią o korzyściach wynikających z takiego rozwiązania. Mogłoby się ono przyczynić do obniżenia składki dla osób jeżdżących bezpiecznie i jednoczesnego zwiększenia kosztów OC oraz AC ponoszonych przez nieostrożnych kierujących.

Mimo takiej argumentacji Ministerstwo Cyfryzacji w 2017 r. odmówiło zakładom ubezpieczeń dostępu do danych o mandatach.

Można jednak przypuszczać, że wspomniany temat powróci już niebawem, a towarzystwa ubezpieczeniowe nie zrezygnują z prób otrzymania dostępu do korzystnych dla nich informacji” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA