REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieszy bez odblasków straci odszkodowanie?

Czy brak odblasków wpłynie na odszkodowanie?/ Fot. Fotolia
Czy brak odblasków wpłynie na odszkodowanie?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami, piesi w pewnych sytuacjach powinni posiadać odblaski. Warto zdawać sobie sprawę, że ubezpieczyciel może uwzględnić brak elementów odblaskowych.

Obserwacje ruchu drogowego w Polsce niestety wskazują, że wielu pieszych po zmroku nadal nie nosi elementów odblaskowych na odzieży. Taka sytuacja wpływa nie tylko na częstość potrąceń przez samochody, motocykle oraz inne pojazdy mechaniczne. Warto również zdawać sobie sprawę, że brak odblasków może zostać wysunięty przez ubezpieczyciela sprawcy wypadku jako poważny zarzut. Zakłady ubezpieczeniowe dość często zarzucają potrąconym pieszym nienoszenie odblasków i ten sposób próbują pomniejszyć należne świadczenie z OC (w ramach tzw. przyczynienia się do szkody). Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili zaprezentować kilka ciekawych wyroków, które są związane z opisywaną kwestią. Najpierw warto jednak wyjaśnić, na jakiej podstawie zakład ubezpieczeń może pomniejszyć zadośćuczynienie lub odszkodowanie z OC.

REKLAMA

Ciężar dowodu spoczywa po stronie ubezpieczyciela…

REKLAMA

Zakłady ubezpieczeń próbujące pomniejszyć świadczenie ze względu na niewłaściwe zachowanie ofiary wypadku, zawsze opierają się na artykule 362 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem: „jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu stron”. Zakłady ubezpieczeń muszą też brać pod uwagę artykuł 6 kodeksu cywilnego. Przedstawia on podstawową zasadę prawa cywilnego, zgodnie z którą osoba fizyczna lub prawna powołująca się na jakiś fakt, bierze na siebie ciężar dowodu. „Innymi słowy, to ubezpieczyciel będzie musiał udowodnić, że niewłaściwe zachowanie poszkodowanego (związane np. z nieposiadaniem odblasku) miało wpływ na zaistnienie szkody lub jej powiększenie” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Zakłady ubezpieczeń w celu dowiedzenia nagannego zachowania pieszego zwykle powołują się na artykuł 11 ustęp 4a ustawy prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem, pieszy poruszający się po zmierzchu i poza obszarem zabudowanym, powinien używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Taki obowiązek dotyczy osób korzystających z pobocza. Odblasków nie trzeba mieć na terenie chodnika, drogi dla pieszych oraz strefy zamieszkania. „Sąd podczas orzekania o przyczynieniu się do szkody przez pieszego, weźmie pod uwagę nie tylko złamanie zasad wyznaczonych przez art. 11 prawa o ruchu drogowym. Sytuację potrąconego pieszego dodatkowo pogarszają okoliczności związane np. z nadużyciem alkoholu przed wypadkiem” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sąd zawsze sprawdza wszystkie okoliczności zdarzenia

Po wyjaśnieniu najważniejszych kwestii związanych z przyczynieniem się pieszego do szkody poprzez brak odblasków, warto zaprezentować przykłady ciekawych orzeczeń sądowych. Eksperci porównywarki Ubea.pl zwracają uwagę na następujące wyroki sądów:

  • Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 10 maja 2018 r. (sygn. akt: V ACa 1317/17) wskazujący na przyczynienie się pieszego do szkody wynoszące 25%. W sytuacji analizowanej przez sąd, mężczyzna zmarły na skutek potrącenia nie posiadał odblasków, poruszał się niewłaściwą stroną jezdni i nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi. Wpływ na wyrok miał fakt, że kierowca samochodu nie zachował należytej ostrożności i został z tego powodu prawomocnie skazany.  
  • Wyrok Sądu Okręgowego we Włocławku z dnia 21 września 2015 r. (sygn. akt: I C 286/13) dotyczący przyczynienia się do szkody przez pieszego, który nie miał wymaganych odblasków, szedł niewłaściwą stroną drogi, wtargnął na jezdnię, a także posiadał we krwi 2,87 promila alkoholu. Sąd potwierdził, że w opisywanej sytuacji poziom przyczynienia się zmarłego do szkody i redukcji świadczenia przez ubezpieczyciela powinien wynieść 50%. Co ważne, sprawca wypadku został wcześniej uniewinniony od zarzutów dotyczących naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
  • Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 14 grudnia 2018 r. (sygn. akt: I ACa 161/18) w sprawie związanej ze śmiercią pieszego. Zmarły w stanie upojenia alkoholowego (2,48 promila) szedł po niewłaściwej stronie drogi i nie posiadał odblasków. Sąd potwierdził stopień przyczynienia się do szkody na poziomie tylko 10%, ponieważ w dacie wypadku nie było jeszcze obowiązku posiadania elementów odblaskowych poza terenem zabudowanym. Poza tym udało się jedynie udowodnić wpływ poruszania złą stroną drogi na wypadek. W analizowanej sytuacji, większa wina była związana z zachowaniem kierowcy, który nie dostosował prędkości do warunków drogowych.

Powyższe przykłady potwierdzają, że sąd każdorazowo bada wszystkie okoliczności potrącenia pieszego (w tym również zachowanie i winę kierowcy). Dlatego nie można z góry orzec, jakie będzie ostateczne pomniejszenie świadczenia z OC na skutek nienoszenia odblasków przez pieszego” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA