REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieszy bez odblasków straci odszkodowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy brak odblasków wpłynie na odszkodowanie?/ Fot. Fotolia
Czy brak odblasków wpłynie na odszkodowanie?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami, piesi w pewnych sytuacjach powinni posiadać odblaski. Warto zdawać sobie sprawę, że ubezpieczyciel może uwzględnić brak elementów odblaskowych.

Obserwacje ruchu drogowego w Polsce niestety wskazują, że wielu pieszych po zmroku nadal nie nosi elementów odblaskowych na odzieży. Taka sytuacja wpływa nie tylko na częstość potrąceń przez samochody, motocykle oraz inne pojazdy mechaniczne. Warto również zdawać sobie sprawę, że brak odblasków może zostać wysunięty przez ubezpieczyciela sprawcy wypadku jako poważny zarzut. Zakłady ubezpieczeniowe dość często zarzucają potrąconym pieszym nienoszenie odblasków i ten sposób próbują pomniejszyć należne świadczenie z OC (w ramach tzw. przyczynienia się do szkody). Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili zaprezentować kilka ciekawych wyroków, które są związane z opisywaną kwestią. Najpierw warto jednak wyjaśnić, na jakiej podstawie zakład ubezpieczeń może pomniejszyć zadośćuczynienie lub odszkodowanie z OC.

REKLAMA

Ciężar dowodu spoczywa po stronie ubezpieczyciela…

REKLAMA

Zakłady ubezpieczeń próbujące pomniejszyć świadczenie ze względu na niewłaściwe zachowanie ofiary wypadku, zawsze opierają się na artykule 362 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem: „jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu stron”. Zakłady ubezpieczeń muszą też brać pod uwagę artykuł 6 kodeksu cywilnego. Przedstawia on podstawową zasadę prawa cywilnego, zgodnie z którą osoba fizyczna lub prawna powołująca się na jakiś fakt, bierze na siebie ciężar dowodu. „Innymi słowy, to ubezpieczyciel będzie musiał udowodnić, że niewłaściwe zachowanie poszkodowanego (związane np. z nieposiadaniem odblasku) miało wpływ na zaistnienie szkody lub jej powiększenie” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Zakłady ubezpieczeń w celu dowiedzenia nagannego zachowania pieszego zwykle powołują się na artykuł 11 ustęp 4a ustawy prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem, pieszy poruszający się po zmierzchu i poza obszarem zabudowanym, powinien używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Taki obowiązek dotyczy osób korzystających z pobocza. Odblasków nie trzeba mieć na terenie chodnika, drogi dla pieszych oraz strefy zamieszkania. „Sąd podczas orzekania o przyczynieniu się do szkody przez pieszego, weźmie pod uwagę nie tylko złamanie zasad wyznaczonych przez art. 11 prawa o ruchu drogowym. Sytuację potrąconego pieszego dodatkowo pogarszają okoliczności związane np. z nadużyciem alkoholu przed wypadkiem” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sąd zawsze sprawdza wszystkie okoliczności zdarzenia

Po wyjaśnieniu najważniejszych kwestii związanych z przyczynieniem się pieszego do szkody poprzez brak odblasków, warto zaprezentować przykłady ciekawych orzeczeń sądowych. Eksperci porównywarki Ubea.pl zwracają uwagę na następujące wyroki sądów:

  • Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 10 maja 2018 r. (sygn. akt: V ACa 1317/17) wskazujący na przyczynienie się pieszego do szkody wynoszące 25%. W sytuacji analizowanej przez sąd, mężczyzna zmarły na skutek potrącenia nie posiadał odblasków, poruszał się niewłaściwą stroną jezdni i nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi. Wpływ na wyrok miał fakt, że kierowca samochodu nie zachował należytej ostrożności i został z tego powodu prawomocnie skazany.  
  • Wyrok Sądu Okręgowego we Włocławku z dnia 21 września 2015 r. (sygn. akt: I C 286/13) dotyczący przyczynienia się do szkody przez pieszego, który nie miał wymaganych odblasków, szedł niewłaściwą stroną drogi, wtargnął na jezdnię, a także posiadał we krwi 2,87 promila alkoholu. Sąd potwierdził, że w opisywanej sytuacji poziom przyczynienia się zmarłego do szkody i redukcji świadczenia przez ubezpieczyciela powinien wynieść 50%. Co ważne, sprawca wypadku został wcześniej uniewinniony od zarzutów dotyczących naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
  • Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 14 grudnia 2018 r. (sygn. akt: I ACa 161/18) w sprawie związanej ze śmiercią pieszego. Zmarły w stanie upojenia alkoholowego (2,48 promila) szedł po niewłaściwej stronie drogi i nie posiadał odblasków. Sąd potwierdził stopień przyczynienia się do szkody na poziomie tylko 10%, ponieważ w dacie wypadku nie było jeszcze obowiązku posiadania elementów odblaskowych poza terenem zabudowanym. Poza tym udało się jedynie udowodnić wpływ poruszania złą stroną drogi na wypadek. W analizowanej sytuacji, większa wina była związana z zachowaniem kierowcy, który nie dostosował prędkości do warunków drogowych.

Powyższe przykłady potwierdzają, że sąd każdorazowo bada wszystkie okoliczności potrącenia pieszego (w tym również zachowanie i winę kierowcy). Dlatego nie można z góry orzec, jakie będzie ostateczne pomniejszenie świadczenia z OC na skutek nienoszenia odblasków przez pieszego” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA