REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spóźnione opłacenie OC – czy to duży problem?

zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia
zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższych miesiącach więcej osób będzie się zapewne spóźniało z płatnościami za ubezpieczenia OC i AC. Jakie konsekwencje grożą za takie postępowanie?

Zakłady ubezpieczeniowe w dwojaki sposób odczują skutki trwającego kryzysu gospodarczego. Po pierwsze zmniejszy się sprzedaż polis nieobowiązkowych oraz przypis składki dotyczący takich ubezpieczeń. Po drugie można spodziewać się większej liczby osób zalegających z płatnością składek za polisy (zarówno obowiązkowe, jak i nieobowiązkowe).

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić, co czeka kierowców niepłacących składek ubezpieczenia na czas. W tym kontekście niezwykle ważne jest rozróżnienie pomiędzy obowiązkowymi polisami OC i ubezpieczeniami dobrowolnymi (przede wszystkim autocasco). 

Ubezpieczenie OC - ustawa zapewnia ciągłość ochrony

Najpierw warto zająć się tematem długów dotyczących obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców. To właśnie wspomniane polisy są największym problemem dla krajowych ubezpieczycieli w kontekście składkowych zaległości. Opisywana sytuacja wynika z dwóch kwestii.

Po pierwsze, obowiązkowemu ubezpieczeniu OC podlega ponad 26 milionów polskich pojazdów. Taka skala działalności ubezpieczycieli na rynku OC w naturalny sposób skutkuje dużą wartością składkowych długów.

REKLAMA

Po drugie, obowiązujące przepisy są wyjątkowo sprzyjające dla dłużników. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych zabrania bowiem wypowiadania ochrony właścicielowi pojazdu mechanicznego, który nie zapłacił części składki” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł 12 ustęp 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wyraźnie mówi, że: „w przypadku opłacania składki ubezpieczeniowej w ratach, niezapłacenie przez ubezpieczonego lub ubezpieczającego raty składki w terminie oznaczonym przez zakład ubezpieczeń, nie powoduje ustania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń”.

Wspomniana ustawa mówi również, że odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu OC dla kierowców zaczyna się i kończy w dniach wskazanych przez umowę. Taka regulacja ma na celu ochronę ewentualnych ofiar wypadku drogowego przed sytuacją, w której szkodę spowodowałaby osoba nie posiadająca ochrony na skutek ratalnych zaległości.

Jednocześnie jednak opisywana zasada skutkuje wzrostem wartości nieopłaconych składek i prawdopodobnie podwyższa koszt OC dla wszystkich kierowców” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czy nieopłacone w pełni OC przedłuży się automatycznie?

Trzeba nadmienić, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje jednak pewną sankcję dla nierzetelnych kierowców. Mowa o braku możliwości automatycznego odnowienia umowy OC w razie zaległości składkowych (zobacz artykuł 28 ustęp 2 punkt 1 wspomnianej ustawy). Ubezpieczyciel na pewno nie zaproponuje zadłużonemu klientowi odnowienia ochrony na kolejny rok.

Kierowcy, którzy nie pamiętają o tej sankcji, narażają się na wysoką karę za brak OC ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego” - ostrzega Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dotkliwe są też inne sankcje dla zadłużonego kierowcy, o których nie wspomina ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. W tym kontekście można wymienić próbę odzyskania (windykacji) długu przez ubezpieczyciela lub specjalną firmę windykacyjną oraz ewentualne postępowanie egzekucyjne zakończone interwencją komornika.

Ubezpieczyciel może również przekazać dane nierzetelnego kierowcy do jednego z biur informacji gospodarczej. Taka sytuacja utrudni dłużnikowi np. zaciąganie kredytów i pożyczek oraz podpisywanie umów telekomunikacyjnych” - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenie autocasco a nieopłacenie składki

Analitycy porównywarki Ubea.pl podkreślają, że w przypadku polis autocasco, NWW i assistance, które nie podlegają ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, rodzimi ubezpieczyciele znacznie łatwiej mogą sobie radzić z niesolidnymi klientami. W grę wchodzą bowiem tylko przepisy kodeksu cywilnego (KC).

Warto tutaj powołać się na bardzo ważny artykuł 814 KC. Mówi on, że ubezpieczyciel ponoszący odpowiedzialność jeszcze przed zapłaceniem całej składki lub jej pierwszej raty, może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym w razie nieterminowej płatności.

W takiej sytuacji, firmie ubezpieczeniowej będzie należała się składka za okres faktycznego świadczenia ochrony. Jeżeli ubezpieczyciel nie wypowie umowy, to wygaśnie ona z końcem okresu, którego dotyczyła niezapłacona składka” - objaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Co grozi za niezapłacenie raty AC?

Analizowany artykuł 814 kodeksu cywilnego daje również ubezpieczycielowi prawo do zawarcia w umowie lub ogólnych warunkach ubezpieczenia autocasco, NNW albo assistance specjalnej klauzuli. Przewiduje ona zakończenie ochrony w razie braku terminowej płatności raty.

Wspomniana klauzula może być zastosowana, jeśli klient został wcześniej ostrzeżony o zakończeniu odpowiedzialności ubezpieczyciela w razie przekroczenia dodatkowego terminu na płatność (wynoszącego minimum 7 dni)” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA