REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spóźnione opłacenie OC – czy to duży problem?

Subskrybuj nas na Youtube
zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia
zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższych miesiącach więcej osób będzie się zapewne spóźniało z płatnościami za ubezpieczenia OC i AC. Jakie konsekwencje grożą za takie postępowanie?

Zakłady ubezpieczeniowe w dwojaki sposób odczują skutki trwającego kryzysu gospodarczego. Po pierwsze zmniejszy się sprzedaż polis nieobowiązkowych oraz przypis składki dotyczący takich ubezpieczeń. Po drugie można spodziewać się większej liczby osób zalegających z płatnością składek za polisy (zarówno obowiązkowe, jak i nieobowiązkowe).

REKLAMA

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić, co czeka kierowców niepłacących składek ubezpieczenia na czas. W tym kontekście niezwykle ważne jest rozróżnienie pomiędzy obowiązkowymi polisami OC i ubezpieczeniami dobrowolnymi (przede wszystkim autocasco). 

Ubezpieczenie OC - ustawa zapewnia ciągłość ochrony

REKLAMA

Najpierw warto zająć się tematem długów dotyczących obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców. To właśnie wspomniane polisy są największym problemem dla krajowych ubezpieczycieli w kontekście składkowych zaległości. Opisywana sytuacja wynika z dwóch kwestii.

Po pierwsze, obowiązkowemu ubezpieczeniu OC podlega ponad 26 milionów polskich pojazdów. Taka skala działalności ubezpieczycieli na rynku OC w naturalny sposób skutkuje dużą wartością składkowych długów.

Po drugie, obowiązujące przepisy są wyjątkowo sprzyjające dla dłużników. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych zabrania bowiem wypowiadania ochrony właścicielowi pojazdu mechanicznego, który nie zapłacił części składki” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Artykuł 12 ustęp 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wyraźnie mówi, że: „w przypadku opłacania składki ubezpieczeniowej w ratach, niezapłacenie przez ubezpieczonego lub ubezpieczającego raty składki w terminie oznaczonym przez zakład ubezpieczeń, nie powoduje ustania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń”.

Wspomniana ustawa mówi również, że odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu OC dla kierowców zaczyna się i kończy w dniach wskazanych przez umowę. Taka regulacja ma na celu ochronę ewentualnych ofiar wypadku drogowego przed sytuacją, w której szkodę spowodowałaby osoba nie posiadająca ochrony na skutek ratalnych zaległości.

Jednocześnie jednak opisywana zasada skutkuje wzrostem wartości nieopłaconych składek i prawdopodobnie podwyższa koszt OC dla wszystkich kierowców” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czy nieopłacone w pełni OC przedłuży się automatycznie?

Trzeba nadmienić, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje jednak pewną sankcję dla nierzetelnych kierowców. Mowa o braku możliwości automatycznego odnowienia umowy OC w razie zaległości składkowych (zobacz artykuł 28 ustęp 2 punkt 1 wspomnianej ustawy). Ubezpieczyciel na pewno nie zaproponuje zadłużonemu klientowi odnowienia ochrony na kolejny rok.

Kierowcy, którzy nie pamiętają o tej sankcji, narażają się na wysoką karę za brak OC ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego” - ostrzega Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dotkliwe są też inne sankcje dla zadłużonego kierowcy, o których nie wspomina ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. W tym kontekście można wymienić próbę odzyskania (windykacji) długu przez ubezpieczyciela lub specjalną firmę windykacyjną oraz ewentualne postępowanie egzekucyjne zakończone interwencją komornika.

Ubezpieczyciel może również przekazać dane nierzetelnego kierowcy do jednego z biur informacji gospodarczej. Taka sytuacja utrudni dłużnikowi np. zaciąganie kredytów i pożyczek oraz podpisywanie umów telekomunikacyjnych” - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenie autocasco a nieopłacenie składki

Analitycy porównywarki Ubea.pl podkreślają, że w przypadku polis autocasco, NWW i assistance, które nie podlegają ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, rodzimi ubezpieczyciele znacznie łatwiej mogą sobie radzić z niesolidnymi klientami. W grę wchodzą bowiem tylko przepisy kodeksu cywilnego (KC).

Warto tutaj powołać się na bardzo ważny artykuł 814 KC. Mówi on, że ubezpieczyciel ponoszący odpowiedzialność jeszcze przed zapłaceniem całej składki lub jej pierwszej raty, może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym w razie nieterminowej płatności.

W takiej sytuacji, firmie ubezpieczeniowej będzie należała się składka za okres faktycznego świadczenia ochrony. Jeżeli ubezpieczyciel nie wypowie umowy, to wygaśnie ona z końcem okresu, którego dotyczyła niezapłacona składka” - objaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Co grozi za niezapłacenie raty AC?

Analizowany artykuł 814 kodeksu cywilnego daje również ubezpieczycielowi prawo do zawarcia w umowie lub ogólnych warunkach ubezpieczenia autocasco, NNW albo assistance specjalnej klauzuli. Przewiduje ona zakończenie ochrony w razie braku terminowej płatności raty.

Wspomniana klauzula może być zastosowana, jeśli klient został wcześniej ostrzeżony o zakończeniu odpowiedzialności ubezpieczyciela w razie przekroczenia dodatkowego terminu na płatność (wynoszącego minimum 7 dni)” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA