REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spóźnione opłacenie OC – czy to duży problem?

zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia
zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższych miesiącach więcej osób będzie się zapewne spóźniało z płatnościami za ubezpieczenia OC i AC. Jakie konsekwencje grożą za takie postępowanie?

Zakłady ubezpieczeniowe w dwojaki sposób odczują skutki trwającego kryzysu gospodarczego. Po pierwsze zmniejszy się sprzedaż polis nieobowiązkowych oraz przypis składki dotyczący takich ubezpieczeń. Po drugie można spodziewać się większej liczby osób zalegających z płatnością składek za polisy (zarówno obowiązkowe, jak i nieobowiązkowe).

REKLAMA

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić, co czeka kierowców niepłacących składek ubezpieczenia na czas. W tym kontekście niezwykle ważne jest rozróżnienie pomiędzy obowiązkowymi polisami OC i ubezpieczeniami dobrowolnymi (przede wszystkim autocasco). 

Ubezpieczenie OC - ustawa zapewnia ciągłość ochrony

REKLAMA

Najpierw warto zająć się tematem długów dotyczących obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców. To właśnie wspomniane polisy są największym problemem dla krajowych ubezpieczycieli w kontekście składkowych zaległości. Opisywana sytuacja wynika z dwóch kwestii.

Po pierwsze, obowiązkowemu ubezpieczeniu OC podlega ponad 26 milionów polskich pojazdów. Taka skala działalności ubezpieczycieli na rynku OC w naturalny sposób skutkuje dużą wartością składkowych długów.

Po drugie, obowiązujące przepisy są wyjątkowo sprzyjające dla dłużników. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych zabrania bowiem wypowiadania ochrony właścicielowi pojazdu mechanicznego, który nie zapłacił części składki” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Artykuł 12 ustęp 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wyraźnie mówi, że: „w przypadku opłacania składki ubezpieczeniowej w ratach, niezapłacenie przez ubezpieczonego lub ubezpieczającego raty składki w terminie oznaczonym przez zakład ubezpieczeń, nie powoduje ustania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń”.

Wspomniana ustawa mówi również, że odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu OC dla kierowców zaczyna się i kończy w dniach wskazanych przez umowę. Taka regulacja ma na celu ochronę ewentualnych ofiar wypadku drogowego przed sytuacją, w której szkodę spowodowałaby osoba nie posiadająca ochrony na skutek ratalnych zaległości.

Jednocześnie jednak opisywana zasada skutkuje wzrostem wartości nieopłaconych składek i prawdopodobnie podwyższa koszt OC dla wszystkich kierowców” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czy nieopłacone w pełni OC przedłuży się automatycznie?

Trzeba nadmienić, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje jednak pewną sankcję dla nierzetelnych kierowców. Mowa o braku możliwości automatycznego odnowienia umowy OC w razie zaległości składkowych (zobacz artykuł 28 ustęp 2 punkt 1 wspomnianej ustawy). Ubezpieczyciel na pewno nie zaproponuje zadłużonemu klientowi odnowienia ochrony na kolejny rok.

Kierowcy, którzy nie pamiętają o tej sankcji, narażają się na wysoką karę za brak OC ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego” - ostrzega Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dotkliwe są też inne sankcje dla zadłużonego kierowcy, o których nie wspomina ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. W tym kontekście można wymienić próbę odzyskania (windykacji) długu przez ubezpieczyciela lub specjalną firmę windykacyjną oraz ewentualne postępowanie egzekucyjne zakończone interwencją komornika.

Ubezpieczyciel może również przekazać dane nierzetelnego kierowcy do jednego z biur informacji gospodarczej. Taka sytuacja utrudni dłużnikowi np. zaciąganie kredytów i pożyczek oraz podpisywanie umów telekomunikacyjnych” - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenie autocasco a nieopłacenie składki

Analitycy porównywarki Ubea.pl podkreślają, że w przypadku polis autocasco, NWW i assistance, które nie podlegają ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, rodzimi ubezpieczyciele znacznie łatwiej mogą sobie radzić z niesolidnymi klientami. W grę wchodzą bowiem tylko przepisy kodeksu cywilnego (KC).

Warto tutaj powołać się na bardzo ważny artykuł 814 KC. Mówi on, że ubezpieczyciel ponoszący odpowiedzialność jeszcze przed zapłaceniem całej składki lub jej pierwszej raty, może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym w razie nieterminowej płatności.

W takiej sytuacji, firmie ubezpieczeniowej będzie należała się składka za okres faktycznego świadczenia ochrony. Jeżeli ubezpieczyciel nie wypowie umowy, to wygaśnie ona z końcem okresu, którego dotyczyła niezapłacona składka” - objaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Co grozi za niezapłacenie raty AC?

Analizowany artykuł 814 kodeksu cywilnego daje również ubezpieczycielowi prawo do zawarcia w umowie lub ogólnych warunkach ubezpieczenia autocasco, NNW albo assistance specjalnej klauzuli. Przewiduje ona zakończenie ochrony w razie braku terminowej płatności raty.

Wspomniana klauzula może być zastosowana, jeśli klient został wcześniej ostrzeżony o zakończeniu odpowiedzialności ubezpieczyciela w razie przekroczenia dodatkowego terminu na płatność (wynoszącego minimum 7 dni)” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA