REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy OC będzie droższe od samochodu?

koronawirus Tarcza Antykryzysowa /shutterstock
koronawirus Tarcza Antykryzysowa /shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Młody kierowca zapłaci dużo za polisę OC. Czasem może się wręcz okazać, że roczna polisa będzie kosztować tyle samo albo więcej niż ubezpieczany samochód.

Zdecydowana większość internetowych wyliczeń kosztów ubezpieczenia OC generuje wyniki na poziomie od 500 zł do 3000 zł. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że czasem ceny obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców bywają znacznie wyższe - również w relacji do wartości ubezpieczanego auta.

REKLAMA

REKLAMA

Ekstremalne sytuacje są zawsze bardzo interesujące. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili sprawdzić, w jakich sytuacjach roczny koszt obowiązkowego ubezpieczenia OC będzie wyraźnie większy od rynkowej wartości ubezpieczanego auta.

Młody kierowca ze szkodą to gwarancja wysokiej składki OC

Bardzo niekorzystna relacja pomiędzy wartością samochodu i kosztem obowiązkowego ubezpieczenia OC jest możliwa między innymi wtedy, kiedy polisę kupuje niedoświadczony kierowca. Ewentualne szkody na koncie takiego klienta firmy ubezpieczeniowej stanowią niestety gwarancję wysokiej składki OC.

REKLAMA

Potwierdzeniem tej hipotezy jest analiza przygotowana przez porównywarkę Ubea.pl. W ramach obliczeń przyjęto, że przykładowy kierowca to dwudziestolatek z Gdańska, który zaraz po otrzymaniu prawa jazdy i zakupie pierwszego samochodu spowodował jedną szkodę komunikacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nasz przykładowy kierowca chce po roku zakupić kolejne ubezpieczenie OC. Sprawdzamy, jakie składki zaproponują mu ubezpieczyciele. Poniżej zostały zaprezentowane także szczegółowe założenia dotyczące przykładowego właściciela auta” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Założenia dotyczące kierowcy: klient ubezpieczyciela, który ma 20 lat, otrzymał prawo jazdy 8 kwietnia 2019 r. Ten właściciel auta to bezdzietny kawaler mieszkający w Gdańsku (kod pocztowy: 80 - 018). Ubezpieczany samochód to pierwsze auto kierowcy, które jest użytkowane przez niego od roku. W czasie ostatnich 12 miesięcy młody kierowca spowodował niestety jedną szkodę komunikacyjną (w maju 2019 r.). Klient zakładu ubezpieczeń jest pracującym studentem, który chce wykupić obowiązkową ochronę od 1 maja 2020 r. Polisa OC bez dodatkowego NNW zostanie jednorazowo opłacona przez Internet. Posiadacz auta akceptuje wszystkie domyślne warianty ochrony, które proponują mu ubezpieczyciele w kalkulatorze Ubea.pl i nie korzysta z dodatkowych zniżek (np. za posiadanie innych polis tej samej firmy).  

Eksperci porównywarki Ubea.pl policzyli OC dla trzech przykładowych samochodów młodego kierowcy. Wszystkie te auta łączy fakt, że są już wiekowe i tanie:                                                                                                                                                               

  • Przykład 1: Volkswagen Polo Classic 1.6 (75 KM/55 kW, 1595 cm³) z 2000 r. (szacunkowa wartość auta: 4000 zł)
  • Przykład 2: Volkswagen Passat 1.9 TDI Trendline (90 KM/66 kW, 1896 cm³) z 1998 r. (szacunkowa wartość auta: 5000 zł)
  • Przykład 3: BMW 323i (170 KM/125 kW, 2494 cm³) z 1996 r. (szacunkowa wartość auta: 8000 zł)

Na końcu analizy zostały zaprezentowane dokładne założenia dotyczące każdego auta. Jak nietrudno zauważyć, powyższe samochody znacząco różnią się pojemnością i mocą silnika. Taki dobór aut oczywiście nie jest przypadkowy” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czy można znaleźć tanie OC dla młodego i szkodowego kierowcy?

Poniższa tabela przedstawia informacje na temat przykładowych składek OC zaproponowanych naszemu młodemu kierowcy z Gdańska. Warto zwrócić uwagę, że obok każdej składki zostało przedstawione jej przeliczenie w relacji do wartości auta. Taka ciekawa kalkulacja pokazuje, że w zależności od wariantu analizy (modelu auta) oraz ubezpieczyciela roczny koszt obowiązkowego OC wynosi od 46% do nawet 189% wartości starszego samochodu.

Warto zwrócić uwagę, że nawet najniższe składki OC (zaproponowane przez Benefię) dla młodego i szkodowego kierowcy są wysokie w relacji do rynkowej wartości przykładowych aut. Wspomniane składki wynoszą odpowiednio:

  • 46% wartości BMW Serii 3,
  • 71% wartości Volkswagena Passata,
  • 83% wartości Volkswagena Polo.

Takie wyniki dobrze pokazują, że wybór „najtańszego” ubezpieczyciela czasem nie wystarczy. Wtedy trzeba szukać także innych sposobów na obniżenie kosztów OC (np. zarejestrować auto razem z rodzicem, który ma uzbierane zniżki na OC)” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenia OC: przykładowe relacje składki dla młodego kierowcy oraz wartości auta

Nazwa ubezpieczyciela

Roczna składka OC            w przykładzie 1   (kwotowo /                     jako procent                  wartości auta)                

Roczna składka OC w przykładzie 2 (kwotowo /                     jako procent                  wartości auta)                             

Roczna składka OC w przykładzie 3   (kwotowo /                     jako procent                  wartości auta)                            

Aviva

7 547 zł

189%

7 749 zł

155%

11 538 zł

144%

Benefia

3 312 zł

83%

3 566 zł

71%

3 694 zł

46%

Link4

6 324 zł

158%

7 188 zł

144%

8 177 zł

102%

UNIQA

6 385 zł

160%

6 005 zł

120%

6 801 zł

85%

Wiener

4 482 zł

112%

4 527 zł

91%

5 159 zł

64%

Średni wynik dla analizowanych towarzystw

5 610 zł

140%

5 807 zł

116%

7074 zł

88%
 


Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl (kalkulacje z 22 kwietnia 2020 r.)

Dodatkowe założenia:

Samochód z przykładu 1: ubezpieczanym autem jest zielony Volkswagen Polo Classic 1.6 (75 KM/55 kW, 1595 cm³). Auto pochodzi z rocznika 2000 i zostało zakupione w polskim salonie. Po raz pierwszy zarejestrowano je w marcu 2000 r. Przebieg całkowity VW Polo to 250 000 km (spodziewany roczny przebieg: 12500 km). Samochód posiada jedynie immobilizer. Auto obecnie nie ma większych uszkodzeń i jest parkowane na ulicy (kod pocztowy: 80 - 018). Kierowca regularnie używa samochodu w kraju oraz za granicą (do 1 miesiąca) i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.  

Samochód z przykładu 2: ubezpieczanym autem jest srebrny Volkswagen Passat 1.9 TDI Trendline (90 KM/66 kW, 1896 cm³). Auto pochodzi z rocznika 1998 i zostało sprowadzone z Niemiec w 2008 r. Samochód po raz pierwszy zarejestrowano w maju 1998 r. Przebieg całkowity VW Passata to 270 000 km (spodziewany roczny przebieg: 12000 km). Samochód posiada jedynie immobilizer. Auto obecnie nie ma większych uszkodzeń i jest parkowane na ulicy (kod pocztowy: 80 - 018). Kierowca regularnie używa samochodu w kraju oraz za granicą (do 1 miesiąca) i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.  

Samochód z przykładu 3: ubezpieczanym autem jest czarne BMW 323i (170 KM/125 kW, 2494 cm³). Auto pochodzi z rocznika 1996 i zostało sprowadzone z Niemiec w 2005 r. Samochód po raz pierwszy zarejestrowano w czerwcu 1996 r. Przebieg całkowity BMW to 290 000 km (spodziewany roczny przebieg: 12000 km). Samochód posiada jedynie immobilizer. Auto obecnie nie ma większych uszkodzeń i jest parkowane na ulicy (kod pocztowy: 80 - 018). Kierowca regularnie używa samochodu w kraju oraz za granicą (do 1 miesiąca) i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA