REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy OC będzie droższe od samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
koronawirus Tarcza Antykryzysowa /shutterstock
koronawirus Tarcza Antykryzysowa /shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Młody kierowca zapłaci dużo za polisę OC. Czasem może się wręcz okazać, że roczna polisa będzie kosztować tyle samo albo więcej niż ubezpieczany samochód.

Zdecydowana większość internetowych wyliczeń kosztów ubezpieczenia OC generuje wyniki na poziomie od 500 zł do 3000 zł. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że czasem ceny obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców bywają znacznie wyższe - również w relacji do wartości ubezpieczanego auta.

REKLAMA

Ekstremalne sytuacje są zawsze bardzo interesujące. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili sprawdzić, w jakich sytuacjach roczny koszt obowiązkowego ubezpieczenia OC będzie wyraźnie większy od rynkowej wartości ubezpieczanego auta.

Młody kierowca ze szkodą to gwarancja wysokiej składki OC

REKLAMA

Bardzo niekorzystna relacja pomiędzy wartością samochodu i kosztem obowiązkowego ubezpieczenia OC jest możliwa między innymi wtedy, kiedy polisę kupuje niedoświadczony kierowca. Ewentualne szkody na koncie takiego klienta firmy ubezpieczeniowej stanowią niestety gwarancję wysokiej składki OC.

Potwierdzeniem tej hipotezy jest analiza przygotowana przez porównywarkę Ubea.pl. W ramach obliczeń przyjęto, że przykładowy kierowca to dwudziestolatek z Gdańska, który zaraz po otrzymaniu prawa jazdy i zakupie pierwszego samochodu spowodował jedną szkodę komunikacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nasz przykładowy kierowca chce po roku zakupić kolejne ubezpieczenie OC. Sprawdzamy, jakie składki zaproponują mu ubezpieczyciele. Poniżej zostały zaprezentowane także szczegółowe założenia dotyczące przykładowego właściciela auta” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Założenia dotyczące kierowcy: klient ubezpieczyciela, który ma 20 lat, otrzymał prawo jazdy 8 kwietnia 2019 r. Ten właściciel auta to bezdzietny kawaler mieszkający w Gdańsku (kod pocztowy: 80 - 018). Ubezpieczany samochód to pierwsze auto kierowcy, które jest użytkowane przez niego od roku. W czasie ostatnich 12 miesięcy młody kierowca spowodował niestety jedną szkodę komunikacyjną (w maju 2019 r.). Klient zakładu ubezpieczeń jest pracującym studentem, który chce wykupić obowiązkową ochronę od 1 maja 2020 r. Polisa OC bez dodatkowego NNW zostanie jednorazowo opłacona przez Internet. Posiadacz auta akceptuje wszystkie domyślne warianty ochrony, które proponują mu ubezpieczyciele w kalkulatorze Ubea.pl i nie korzysta z dodatkowych zniżek (np. za posiadanie innych polis tej samej firmy).  

Eksperci porównywarki Ubea.pl policzyli OC dla trzech przykładowych samochodów młodego kierowcy. Wszystkie te auta łączy fakt, że są już wiekowe i tanie:                                                                                                                                                               

  • Przykład 1: Volkswagen Polo Classic 1.6 (75 KM/55 kW, 1595 cm³) z 2000 r. (szacunkowa wartość auta: 4000 zł)
  • Przykład 2: Volkswagen Passat 1.9 TDI Trendline (90 KM/66 kW, 1896 cm³) z 1998 r. (szacunkowa wartość auta: 5000 zł)
  • Przykład 3: BMW 323i (170 KM/125 kW, 2494 cm³) z 1996 r. (szacunkowa wartość auta: 8000 zł)

Na końcu analizy zostały zaprezentowane dokładne założenia dotyczące każdego auta. Jak nietrudno zauważyć, powyższe samochody znacząco różnią się pojemnością i mocą silnika. Taki dobór aut oczywiście nie jest przypadkowy” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czy można znaleźć tanie OC dla młodego i szkodowego kierowcy?

Poniższa tabela przedstawia informacje na temat przykładowych składek OC zaproponowanych naszemu młodemu kierowcy z Gdańska. Warto zwrócić uwagę, że obok każdej składki zostało przedstawione jej przeliczenie w relacji do wartości auta. Taka ciekawa kalkulacja pokazuje, że w zależności od wariantu analizy (modelu auta) oraz ubezpieczyciela roczny koszt obowiązkowego OC wynosi od 46% do nawet 189% wartości starszego samochodu.

Warto zwrócić uwagę, że nawet najniższe składki OC (zaproponowane przez Benefię) dla młodego i szkodowego kierowcy są wysokie w relacji do rynkowej wartości przykładowych aut. Wspomniane składki wynoszą odpowiednio:

  • 46% wartości BMW Serii 3,
  • 71% wartości Volkswagena Passata,
  • 83% wartości Volkswagena Polo.

Takie wyniki dobrze pokazują, że wybór „najtańszego” ubezpieczyciela czasem nie wystarczy. Wtedy trzeba szukać także innych sposobów na obniżenie kosztów OC (np. zarejestrować auto razem z rodzicem, który ma uzbierane zniżki na OC)” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenia OC: przykładowe relacje składki dla młodego kierowcy oraz wartości auta

Nazwa ubezpieczyciela

Roczna składka OC            w przykładzie 1   (kwotowo /                     jako procent                  wartości auta)                

Roczna składka OC w przykładzie 2 (kwotowo /                     jako procent                  wartości auta)                             

Roczna składka OC w przykładzie 3   (kwotowo /                     jako procent                  wartości auta)                            

Aviva

7 547 zł

189%

7 749 zł

155%

11 538 zł

144%

Benefia

3 312 zł

83%

3 566 zł

71%

3 694 zł

46%

Link4

6 324 zł

158%

7 188 zł

144%

8 177 zł

102%

UNIQA

6 385 zł

160%

6 005 zł

120%

6 801 zł

85%

Wiener

4 482 zł

112%

4 527 zł

91%

5 159 zł

64%

Średni wynik dla analizowanych towarzystw

5 610 zł

140%

5 807 zł

116%

7074 zł

88%
 


Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl (kalkulacje z 22 kwietnia 2020 r.)

Dodatkowe założenia:

Samochód z przykładu 1: ubezpieczanym autem jest zielony Volkswagen Polo Classic 1.6 (75 KM/55 kW, 1595 cm³). Auto pochodzi z rocznika 2000 i zostało zakupione w polskim salonie. Po raz pierwszy zarejestrowano je w marcu 2000 r. Przebieg całkowity VW Polo to 250 000 km (spodziewany roczny przebieg: 12500 km). Samochód posiada jedynie immobilizer. Auto obecnie nie ma większych uszkodzeń i jest parkowane na ulicy (kod pocztowy: 80 - 018). Kierowca regularnie używa samochodu w kraju oraz za granicą (do 1 miesiąca) i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.  

Samochód z przykładu 2: ubezpieczanym autem jest srebrny Volkswagen Passat 1.9 TDI Trendline (90 KM/66 kW, 1896 cm³). Auto pochodzi z rocznika 1998 i zostało sprowadzone z Niemiec w 2008 r. Samochód po raz pierwszy zarejestrowano w maju 1998 r. Przebieg całkowity VW Passata to 270 000 km (spodziewany roczny przebieg: 12000 km). Samochód posiada jedynie immobilizer. Auto obecnie nie ma większych uszkodzeń i jest parkowane na ulicy (kod pocztowy: 80 - 018). Kierowca regularnie używa samochodu w kraju oraz za granicą (do 1 miesiąca) i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.  

Samochód z przykładu 3: ubezpieczanym autem jest czarne BMW 323i (170 KM/125 kW, 2494 cm³). Auto pochodzi z rocznika 1996 i zostało sprowadzone z Niemiec w 2005 r. Samochód po raz pierwszy zarejestrowano w czerwcu 1996 r. Przebieg całkowity BMW to 290 000 km (spodziewany roczny przebieg: 12000 km). Samochód posiada jedynie immobilizer. Auto obecnie nie ma większych uszkodzeń i jest parkowane na ulicy (kod pocztowy: 80 - 018). Kierowca regularnie używa samochodu w kraju oraz za granicą (do 1 miesiąca) i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA