REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawca zapłaci za wypadek zamiast ubezpieczyciela?

Subskrybuj nas na Youtube
Sprawca zapłaci za wypadek zamiast ubezpieczyciela?
Sprawca zapłaci za wypadek zamiast ubezpieczyciela?
Sarota.pl

REKLAMA

REKLAMA

Mimo posiadania ubezpieczenia OC, sprawca wypadku nie jest całkowicie chroniony przed pozwem ze strony poszkodowanego. Wyjaśniamy kiedy taki pozew może zostać złożony.

Sytuacja związana z duńską firmą ubezpieczeniową Gefion udowodniła, że w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń OC, liczy się nie tylko niska cena. Znaczenie ma także wiarygodność ubezpieczyciela.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli dojdzie do problemów z likwidacją szkody i wypłatą godziwego odszkodowania (tak jak w przypadku Gefiona), to nie można wykluczyć, że sprawca wypadku również zostanie pozwany - razem z ubezpieczycielem lub osobno. Taka sytuacja jest rzadka, ale zupełnie możliwa na gruncie obowiązujących przepisów. Co więcej, pojawiają się sygnały o pozwach skierowanych przeciwko sprawcom wypadków drogowych, którzy mieli OC oferowane przez duńskiego ubezpieczyciela.

Eksperci Ubea.pl wyjaśniają, kiedy dokładnie sprawca wypadku może zostać pozwany i co zrobić w takiej sytuacji.

Sprawcę wypadku i ubezpieczyciela łączy odpowiedzialność

Kierowcy samochodów niestety czasem zapominają, że zakup obowiązkowego ubezpieczenia OC nie likwiduje ich odpowiedzialności cywilnej za skutki wypadku. Błędne przekonanie właścicieli aut może wynikać z faktu, że poszkodowany praktycznie zawsze zgłasza się do ubezpieczyciela sprawcy.

REKLAMA

Warto jednak pamiętać, że sprawcę kolizji drogowej oraz jego zakład ubezpieczeń łączy szczególny rodzaj odpowiedzialności. Mowa o tak zwanej odpowiedzialności in solidum.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniana odpowiedzialność, która bywa nazywana również solidarnością nieprawidłową lub solidarnością niewłaściwą, ma miejsce, jeśli co najmniej dwie osoby fizyczne lub prawne są zobowiązane do spełnienia tego samego świadczenia, a ich odpowiedzialność wynika z różnej podstawy prawnej” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Warto zwrócić uwagę, że sprawca wypadku ponosi odpowiedzialność za czyn niedozwolony, czyli tak zwany delikt na zasadach określonych m.in. przez artykuł 415 kodeksu cywilnego.

„W przypadku ubezpieczyciela podstawą odpowiedzialności finansowej jest umowa ubezpieczenia OC zawarta wcześniej z kierowcą. Mamy więc do czynienia z różną podstawą prawną odpowiedzialności dotyczącej tego samego wypadku” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Istnienie odpowiedzialności in solidum łączącej posiadacza OC oraz jego ubezpieczyciela nabiera szczególnego znaczenia, gdy szybka wypłata odszkodowania ubezpieczeniowego wcale nie jest pewna. W takiej sytuacji poszkodowani mogą wykorzystać fakt, że do odpowiedzialności in solidum stosuje się wybrane przepisy kodeksu cywilnego dotyczące odpowiedzialności solidarnej.

Paweł Kuczyński, prezes porównywarki Ubea.pl przypomina, że kodeks cywilny następująco określił zasady odpowiedzialności solidarnej i zarazem odpowiedzialności in solidum: „kilku dłużników może być zobowiązanych w ten sposób, że wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych (solidarność dłużników). Aż do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy solidarni pozostają zobowiązani - patrz artykuł 366 KC”.

Co powinien zrobić zakład ubezpieczeń?

Dzięki istnieniu odpowiedzialności in solidum poszkodowany w wypadku drogowym może wybrać, do kogo skieruje swoje roszczenia (również na drodze sądowej). Nie można zatem wykluczyć, że pozew zostanie skierowany tylko przeciwko samemu sprawcy wypadku. Taka sytuacja może mieć miejsce na przykład wtedy, gdy ubezpieczyciel jest niewypłacalny, a stronie skarżącej zależy na szybkiej likwidacji szkody.

Warto również nadmienić, że pozwanie samego sprawcy może mieć miejsce, jeśli szkody przekraczają zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela z tytułu OC. Taka sytuacja jest ekstremalnie rzadka, ponieważ sumy gwarancyjne OC są bardzo wysokie. Może się jednak zdarzyć, na przykład wtedy, gdy kierowca spowodował karambol lub śmierć kilku osób” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jeżeli osoba poszkodowana w wypadku drogowym pozwała wyłącznie sprawcę tej kolizji, a ubezpieczyciel również ponosi odpowiedzialność z tytułu OC, to konieczne będzie tzw. przypozwanie zakładu ubezpieczeń. Taki wymóg formułuje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152). Artykuł 20 ustęp 2 wspomnianej ustawy mówi, że: „w postępowaniu sądowym o naprawienie szkody objętej ubezpieczeniem obowiązkowym odpowiedzialności cywilnej jest niezbędne przypozwanie zakładu ubezpieczeń”.

Uczestnictwo ubezpieczyciela w trwającym postępowaniu wydaje się oczywistą kwestią, skoro ten podmiot również ponosi odpowiedzialność związaną z kolizją. Przepisy dają ubezpieczycielowi możliwość przystąpienia do procesu w roli tak zwanego interwenienta ubocznego.

Niezależnie od tego, jaką rolę w postępowaniu wybierze towarzystwo ubezpieczeń, jego uczestnictwo jest kluczową kwestią, która zabezpiecza również interesy sprawcy wypadku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA