REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Służbowe auta często uczestniczą w kolizjach i wypadkach?

Subskrybuj nas na Youtube
Stłuczka, kolizja
Stłuczka, kolizja
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na ich dużą liczbę samochody służbowe często biorą udział w stłuczkach i poważniejszych wypadkach. Eksperci Ubea.pl prezentują ciekawe informacje na ten temat.

Wedle ostrożnych szacunków po polskich drogach przemieszcza się około 7,0 mln samochodów firmowych (zarówno aut osobowych, jak i większych samochodów). Trudno się zatem dziwić, że codziennie wiele takich służbowych pojazdów bierze udział w kolizjach drogowych.

REKLAMA

REKLAMA

Sporej wypadkowości samochodów służbowych sprzyja także styl jazdy osób, które z nich korzystają. Wyniki badań wskazują, że około 90% kierowców służbowych samochodów przekracza prędkość w terenie zabudowanym. Dane zgromadzone przez policjantów sugerują natomiast, że prawdopodobieństwo kolizji ze służbowym autem jest największe w piątki, soboty oraz poniedziałki.

Ze względu na dużą liczbę wypadków z udziałem firmowych samochodów eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili zaprezentować ważne informacje dotyczące takich kolizji. Czy stłuczka z samochodem służbowym może oznaczać problemy z likwidacją szkody? Czy pracownik kierujący autem służbowym poniesie finansowe konsekwencje spowodowanej przez siebie kolizji?

Ubezpieczenie OC chroni (niemal) każdego kierującego   

Sytuacja związana z wypadkiem spowodowanym przez kierowcę służbowego auta jest specyficzna między innymi dlatego, że kierujący nie wykupywał polisy OC. Stanowi to różnicę względem kolizji powodowanych przez właścicieli prywatnych aut. W przypadku takich pojazdów ubezpieczający jest zwykle codziennym użytkownikiem.

Inne okoliczności są na ogół dość rzadkie i mają związek na przykład z wypożyczeniem pojazdu krewnemu lub znajomemu” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Fakt, że pracownik kierujący auto w chwili kolizji nie wykupywał ubezpieczenia OC, nie wpływa jednak na możliwość wypłaty odszkodowania z polisy. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w Polsce ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) jest bowiem powiązane z samochodem lub motocyklem, a nie z konkretną osobą. Potwierdzenie stanowi artykuł 34 ustęp 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152).

Wspomniany przepis mówi, że: „z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje odszkodowanie, jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym są obowiązani do odszkodowania za wyrządzoną w związku z ruchem tego pojazdu szkodę, będącą następstwem śmierci, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia bądź też utraty, zniszczenia lub uszkodzenia mienia”.

Dzięki objęciu ochroną ubezpieczeniową również osób użytkujących auto należące do pracodawcy poszkodowani nie muszą się obawiać problemów związanych z likwidacją szkody. Taki proces powinien wyglądać identycznie jak w przypadku kolizji spowodowanej przez posiadacza prywatnego auta.

Osobną kwestią pozostają oczywiście ewentualne roszczenia pracodawcy wobec pracownika i sankcje za wypadek. Nie powinny one jednak interesować poszkodowanego, któremu przepisy zapewniają odpowiednie zadośćuczynienie i / lub odszkodowanie z OC” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Kiedy kierowca musi zwrócić odszkodowanie?

W nawiązaniu do kwestii dotyczącej ochrony z OC warto jednak przypomnieć, że w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel ma prawo domagania się zwrotu wypłaconego świadczenia z OC od kierującego (patrz art. 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Taki regres jest najczęściej spowodowany jazdą w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości albo ucieczką z miejsca zdarzenia.

Warto podkreślić, że roszczenie ubezpieczyciela każdorazowo zostanie skierowane wprost do pracownika jako osoby odpowiedzialnej za kolizję i rażące złamanie zasad ruchu drogowego” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ile pracownik zapłaci pracodawcy?

Czy spowodowanie szkody może wiązać się z dużymi finansowymi konsekwencjami dla pracownika? W artykule 119 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1974 r. nr 24, poz. 141) znajdziemy informację, że odpowiedzialność pracownika za zawinione szkody jest ograniczona do 300% miesięcznego wynagrodzenia. Ten limit nie obowiązuje jednak zawsze.

Po pierwsze, wspomniane ograniczenie kwotowe dotyczy jedynie szkód powstałych w czasie wykonywania obowiązków pracowniczych, a nie np. podczas powrotu do domu służbowym autem

Pracownik będzie musiał naprawić szkodę w pełnej wysokości także wtedy, gdy okaże się, że wyrządził ją umyślnie. Warto pamiętać, że z winą umyślną mamy do czynienia również, jeśli podwładny mógł łatwo przewidzieć skutki swojej brawurowej jazdy” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Eksperci porównywarki Ubea.pl przypominają również o szczególnych zasadach związanych z powierzeniem mienia z obowiązkiem zwrotu (patrz artykuły 124 - 127 kodeksu pracy). W przypadku takiego powierzenia pracownik będzie w pełni odpowiadał za szkody wyrządzone pracodawcy.

Trzeba również pokreślić, że wykupienie przez zakład pracy ubezpieczenia autocasco nie zwalnia pracownika z odpowiedzialności za pojazd.

Polisa AC może bowiem przewidywać franszyzę integralną lub udział własny. Warto także pamiętać, że ubezpieczyciel nie wypłaci świadczenia z AC w przypadku rażącego niedbalstwa pracownika” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA