REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Służbowe auta często uczestniczą w kolizjach i wypadkach?

Stłuczka, kolizja
Stłuczka, kolizja
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na ich dużą liczbę samochody służbowe często biorą udział w stłuczkach i poważniejszych wypadkach. Eksperci Ubea.pl prezentują ciekawe informacje na ten temat.

Wedle ostrożnych szacunków po polskich drogach przemieszcza się około 7,0 mln samochodów firmowych (zarówno aut osobowych, jak i większych samochodów). Trudno się zatem dziwić, że codziennie wiele takich służbowych pojazdów bierze udział w kolizjach drogowych.

REKLAMA

REKLAMA

Sporej wypadkowości samochodów służbowych sprzyja także styl jazdy osób, które z nich korzystają. Wyniki badań wskazują, że około 90% kierowców służbowych samochodów przekracza prędkość w terenie zabudowanym. Dane zgromadzone przez policjantów sugerują natomiast, że prawdopodobieństwo kolizji ze służbowym autem jest największe w piątki, soboty oraz poniedziałki.

Ze względu na dużą liczbę wypadków z udziałem firmowych samochodów eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili zaprezentować ważne informacje dotyczące takich kolizji. Czy stłuczka z samochodem służbowym może oznaczać problemy z likwidacją szkody? Czy pracownik kierujący autem służbowym poniesie finansowe konsekwencje spowodowanej przez siebie kolizji?

Ubezpieczenie OC chroni (niemal) każdego kierującego   

Sytuacja związana z wypadkiem spowodowanym przez kierowcę służbowego auta jest specyficzna między innymi dlatego, że kierujący nie wykupywał polisy OC. Stanowi to różnicę względem kolizji powodowanych przez właścicieli prywatnych aut. W przypadku takich pojazdów ubezpieczający jest zwykle codziennym użytkownikiem.

REKLAMA

Inne okoliczności są na ogół dość rzadkie i mają związek na przykład z wypożyczeniem pojazdu krewnemu lub znajomemu” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fakt, że pracownik kierujący auto w chwili kolizji nie wykupywał ubezpieczenia OC, nie wpływa jednak na możliwość wypłaty odszkodowania z polisy. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w Polsce ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) jest bowiem powiązane z samochodem lub motocyklem, a nie z konkretną osobą. Potwierdzenie stanowi artykuł 34 ustęp 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152).

Wspomniany przepis mówi, że: „z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje odszkodowanie, jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym są obowiązani do odszkodowania za wyrządzoną w związku z ruchem tego pojazdu szkodę, będącą następstwem śmierci, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia bądź też utraty, zniszczenia lub uszkodzenia mienia”.

Dzięki objęciu ochroną ubezpieczeniową również osób użytkujących auto należące do pracodawcy poszkodowani nie muszą się obawiać problemów związanych z likwidacją szkody. Taki proces powinien wyglądać identycznie jak w przypadku kolizji spowodowanej przez posiadacza prywatnego auta.

Osobną kwestią pozostają oczywiście ewentualne roszczenia pracodawcy wobec pracownika i sankcje za wypadek. Nie powinny one jednak interesować poszkodowanego, któremu przepisy zapewniają odpowiednie zadośćuczynienie i / lub odszkodowanie z OC” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Kiedy kierowca musi zwrócić odszkodowanie?

W nawiązaniu do kwestii dotyczącej ochrony z OC warto jednak przypomnieć, że w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel ma prawo domagania się zwrotu wypłaconego świadczenia z OC od kierującego (patrz art. 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Taki regres jest najczęściej spowodowany jazdą w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości albo ucieczką z miejsca zdarzenia.

Warto podkreślić, że roszczenie ubezpieczyciela każdorazowo zostanie skierowane wprost do pracownika jako osoby odpowiedzialnej za kolizję i rażące złamanie zasad ruchu drogowego” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ile pracownik zapłaci pracodawcy?

Czy spowodowanie szkody może wiązać się z dużymi finansowymi konsekwencjami dla pracownika? W artykule 119 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1974 r. nr 24, poz. 141) znajdziemy informację, że odpowiedzialność pracownika za zawinione szkody jest ograniczona do 300% miesięcznego wynagrodzenia. Ten limit nie obowiązuje jednak zawsze.

Po pierwsze, wspomniane ograniczenie kwotowe dotyczy jedynie szkód powstałych w czasie wykonywania obowiązków pracowniczych, a nie np. podczas powrotu do domu służbowym autem

Pracownik będzie musiał naprawić szkodę w pełnej wysokości także wtedy, gdy okaże się, że wyrządził ją umyślnie. Warto pamiętać, że z winą umyślną mamy do czynienia również, jeśli podwładny mógł łatwo przewidzieć skutki swojej brawurowej jazdy” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Eksperci porównywarki Ubea.pl przypominają również o szczególnych zasadach związanych z powierzeniem mienia z obowiązkiem zwrotu (patrz artykuły 124 - 127 kodeksu pracy). W przypadku takiego powierzenia pracownik będzie w pełni odpowiadał za szkody wyrządzone pracodawcy.

Trzeba również pokreślić, że wykupienie przez zakład pracy ubezpieczenia autocasco nie zwalnia pracownika z odpowiedzialności za pojazd.

Polisa AC może bowiem przewidywać franszyzę integralną lub udział własny. Warto także pamiętać, że ubezpieczyciel nie wypłaci świadczenia z AC w przypadku rażącego niedbalstwa pracownika” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA