REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Służbowe auta często uczestniczą w kolizjach i wypadkach?

Subskrybuj nas na Youtube
Stłuczka, kolizja
Stłuczka, kolizja
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na ich dużą liczbę samochody służbowe często biorą udział w stłuczkach i poważniejszych wypadkach. Eksperci Ubea.pl prezentują ciekawe informacje na ten temat.

Wedle ostrożnych szacunków po polskich drogach przemieszcza się około 7,0 mln samochodów firmowych (zarówno aut osobowych, jak i większych samochodów). Trudno się zatem dziwić, że codziennie wiele takich służbowych pojazdów bierze udział w kolizjach drogowych.

REKLAMA

REKLAMA

Sporej wypadkowości samochodów służbowych sprzyja także styl jazdy osób, które z nich korzystają. Wyniki badań wskazują, że około 90% kierowców służbowych samochodów przekracza prędkość w terenie zabudowanym. Dane zgromadzone przez policjantów sugerują natomiast, że prawdopodobieństwo kolizji ze służbowym autem jest największe w piątki, soboty oraz poniedziałki.

Ze względu na dużą liczbę wypadków z udziałem firmowych samochodów eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili zaprezentować ważne informacje dotyczące takich kolizji. Czy stłuczka z samochodem służbowym może oznaczać problemy z likwidacją szkody? Czy pracownik kierujący autem służbowym poniesie finansowe konsekwencje spowodowanej przez siebie kolizji?

Ubezpieczenie OC chroni (niemal) każdego kierującego   

Sytuacja związana z wypadkiem spowodowanym przez kierowcę służbowego auta jest specyficzna między innymi dlatego, że kierujący nie wykupywał polisy OC. Stanowi to różnicę względem kolizji powodowanych przez właścicieli prywatnych aut. W przypadku takich pojazdów ubezpieczający jest zwykle codziennym użytkownikiem.

Inne okoliczności są na ogół dość rzadkie i mają związek na przykład z wypożyczeniem pojazdu krewnemu lub znajomemu” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Fakt, że pracownik kierujący auto w chwili kolizji nie wykupywał ubezpieczenia OC, nie wpływa jednak na możliwość wypłaty odszkodowania z polisy. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w Polsce ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) jest bowiem powiązane z samochodem lub motocyklem, a nie z konkretną osobą. Potwierdzenie stanowi artykuł 34 ustęp 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152).

Wspomniany przepis mówi, że: „z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje odszkodowanie, jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym są obowiązani do odszkodowania za wyrządzoną w związku z ruchem tego pojazdu szkodę, będącą następstwem śmierci, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia bądź też utraty, zniszczenia lub uszkodzenia mienia”.

Dzięki objęciu ochroną ubezpieczeniową również osób użytkujących auto należące do pracodawcy poszkodowani nie muszą się obawiać problemów związanych z likwidacją szkody. Taki proces powinien wyglądać identycznie jak w przypadku kolizji spowodowanej przez posiadacza prywatnego auta.

Osobną kwestią pozostają oczywiście ewentualne roszczenia pracodawcy wobec pracownika i sankcje za wypadek. Nie powinny one jednak interesować poszkodowanego, któremu przepisy zapewniają odpowiednie zadośćuczynienie i / lub odszkodowanie z OC” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Kiedy kierowca musi zwrócić odszkodowanie?

W nawiązaniu do kwestii dotyczącej ochrony z OC warto jednak przypomnieć, że w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel ma prawo domagania się zwrotu wypłaconego świadczenia z OC od kierującego (patrz art. 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Taki regres jest najczęściej spowodowany jazdą w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości albo ucieczką z miejsca zdarzenia.

Warto podkreślić, że roszczenie ubezpieczyciela każdorazowo zostanie skierowane wprost do pracownika jako osoby odpowiedzialnej za kolizję i rażące złamanie zasad ruchu drogowego” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ile pracownik zapłaci pracodawcy?

Czy spowodowanie szkody może wiązać się z dużymi finansowymi konsekwencjami dla pracownika? W artykule 119 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1974 r. nr 24, poz. 141) znajdziemy informację, że odpowiedzialność pracownika za zawinione szkody jest ograniczona do 300% miesięcznego wynagrodzenia. Ten limit nie obowiązuje jednak zawsze.

Po pierwsze, wspomniane ograniczenie kwotowe dotyczy jedynie szkód powstałych w czasie wykonywania obowiązków pracowniczych, a nie np. podczas powrotu do domu służbowym autem

Pracownik będzie musiał naprawić szkodę w pełnej wysokości także wtedy, gdy okaże się, że wyrządził ją umyślnie. Warto pamiętać, że z winą umyślną mamy do czynienia również, jeśli podwładny mógł łatwo przewidzieć skutki swojej brawurowej jazdy” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Eksperci porównywarki Ubea.pl przypominają również o szczególnych zasadach związanych z powierzeniem mienia z obowiązkiem zwrotu (patrz artykuły 124 - 127 kodeksu pracy). W przypadku takiego powierzenia pracownik będzie w pełni odpowiadał za szkody wyrządzone pracodawcy.

Trzeba również pokreślić, że wykupienie przez zakład pracy ubezpieczenia autocasco nie zwalnia pracownika z odpowiedzialności za pojazd.

Polisa AC może bowiem przewidywać franszyzę integralną lub udział własny. Warto także pamiętać, że ubezpieczyciel nie wypłaci świadczenia z AC w przypadku rażącego niedbalstwa pracownika” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA