REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Służbowe auta często uczestniczą w kolizjach i wypadkach?

Subskrybuj nas na Youtube
Stłuczka, kolizja
Stłuczka, kolizja
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na ich dużą liczbę samochody służbowe często biorą udział w stłuczkach i poważniejszych wypadkach. Eksperci Ubea.pl prezentują ciekawe informacje na ten temat.

Wedle ostrożnych szacunków po polskich drogach przemieszcza się około 7,0 mln samochodów firmowych (zarówno aut osobowych, jak i większych samochodów). Trudno się zatem dziwić, że codziennie wiele takich służbowych pojazdów bierze udział w kolizjach drogowych.

REKLAMA

REKLAMA

Sporej wypadkowości samochodów służbowych sprzyja także styl jazdy osób, które z nich korzystają. Wyniki badań wskazują, że około 90% kierowców służbowych samochodów przekracza prędkość w terenie zabudowanym. Dane zgromadzone przez policjantów sugerują natomiast, że prawdopodobieństwo kolizji ze służbowym autem jest największe w piątki, soboty oraz poniedziałki.

Ze względu na dużą liczbę wypadków z udziałem firmowych samochodów eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili zaprezentować ważne informacje dotyczące takich kolizji. Czy stłuczka z samochodem służbowym może oznaczać problemy z likwidacją szkody? Czy pracownik kierujący autem służbowym poniesie finansowe konsekwencje spowodowanej przez siebie kolizji?

Ubezpieczenie OC chroni (niemal) każdego kierującego   

Sytuacja związana z wypadkiem spowodowanym przez kierowcę służbowego auta jest specyficzna między innymi dlatego, że kierujący nie wykupywał polisy OC. Stanowi to różnicę względem kolizji powodowanych przez właścicieli prywatnych aut. W przypadku takich pojazdów ubezpieczający jest zwykle codziennym użytkownikiem.

Inne okoliczności są na ogół dość rzadkie i mają związek na przykład z wypożyczeniem pojazdu krewnemu lub znajomemu” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Fakt, że pracownik kierujący auto w chwili kolizji nie wykupywał ubezpieczenia OC, nie wpływa jednak na możliwość wypłaty odszkodowania z polisy. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w Polsce ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) jest bowiem powiązane z samochodem lub motocyklem, a nie z konkretną osobą. Potwierdzenie stanowi artykuł 34 ustęp 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152).

Wspomniany przepis mówi, że: „z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje odszkodowanie, jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym są obowiązani do odszkodowania za wyrządzoną w związku z ruchem tego pojazdu szkodę, będącą następstwem śmierci, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia bądź też utraty, zniszczenia lub uszkodzenia mienia”.

Dzięki objęciu ochroną ubezpieczeniową również osób użytkujących auto należące do pracodawcy poszkodowani nie muszą się obawiać problemów związanych z likwidacją szkody. Taki proces powinien wyglądać identycznie jak w przypadku kolizji spowodowanej przez posiadacza prywatnego auta.

Osobną kwestią pozostają oczywiście ewentualne roszczenia pracodawcy wobec pracownika i sankcje za wypadek. Nie powinny one jednak interesować poszkodowanego, któremu przepisy zapewniają odpowiednie zadośćuczynienie i / lub odszkodowanie z OC” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Kiedy kierowca musi zwrócić odszkodowanie?

W nawiązaniu do kwestii dotyczącej ochrony z OC warto jednak przypomnieć, że w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel ma prawo domagania się zwrotu wypłaconego świadczenia z OC od kierującego (patrz art. 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Taki regres jest najczęściej spowodowany jazdą w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości albo ucieczką z miejsca zdarzenia.

Warto podkreślić, że roszczenie ubezpieczyciela każdorazowo zostanie skierowane wprost do pracownika jako osoby odpowiedzialnej za kolizję i rażące złamanie zasad ruchu drogowego” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ile pracownik zapłaci pracodawcy?

Czy spowodowanie szkody może wiązać się z dużymi finansowymi konsekwencjami dla pracownika? W artykule 119 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1974 r. nr 24, poz. 141) znajdziemy informację, że odpowiedzialność pracownika za zawinione szkody jest ograniczona do 300% miesięcznego wynagrodzenia. Ten limit nie obowiązuje jednak zawsze.

Po pierwsze, wspomniane ograniczenie kwotowe dotyczy jedynie szkód powstałych w czasie wykonywania obowiązków pracowniczych, a nie np. podczas powrotu do domu służbowym autem

Pracownik będzie musiał naprawić szkodę w pełnej wysokości także wtedy, gdy okaże się, że wyrządził ją umyślnie. Warto pamiętać, że z winą umyślną mamy do czynienia również, jeśli podwładny mógł łatwo przewidzieć skutki swojej brawurowej jazdy” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Eksperci porównywarki Ubea.pl przypominają również o szczególnych zasadach związanych z powierzeniem mienia z obowiązkiem zwrotu (patrz artykuły 124 - 127 kodeksu pracy). W przypadku takiego powierzenia pracownik będzie w pełni odpowiadał za szkody wyrządzone pracodawcy.

Trzeba również pokreślić, że wykupienie przez zakład pracy ubezpieczenia autocasco nie zwalnia pracownika z odpowiedzialności za pojazd.

Polisa AC może bowiem przewidywać franszyzę integralną lub udział własny. Warto także pamiętać, że ubezpieczyciel nie wypłaci świadczenia z AC w przypadku rażącego niedbalstwa pracownika” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA