REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karambol - jak działa ubezpieczenie OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Karambol - jak działa ubezpieczenie OC? Fot. Fotolia
Karambol - jak działa ubezpieczenie OC? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szkody związane z karambolem mogą sięgnąć nawet kilkaset tysięcy złotych. Na jakich zasadach ubezpieczyciele odpowiadają za takie zniszczenia?

W przypadku kolizji drogowych dobrze widać odwrotną zależność między częstością takich zdarzeń a spowodowanymi przez nie stratami. Zdecydowanie najczęściej zdarzają się niewielkie stłuczki skutkujące na przykład wgnieceniem drzwi. Kolizje, w których uczestniczy co najmniej kilka pojazdów, są natomiast bardzo rzadkie, ale ich łączny koszt często przyprawia o zawrót głowy.

REKLAMA

Niestety, można się spodziewać, że liczba takich drogowych karamboli będzie rosła wraz z rozbudową sieci tras szybkiego ruchu na obszarze Polski. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić, na jakich zasadach ubezpieczyciele ponoszą odpowiedzialność za skutki karambolu. Kto wypłaci odszkodowanie z OC? Kiedy osobom uczestniczącym w karambolu przyda się również autocasco?

Kto ponosi odpowiedzialność za wypadek?

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie mówi, że w przypadku karamboli obowiązują jakieś szczególne zasady odpowiedzialności zakładów ubezpieczeń. Trzeba zatem ustalić, który kierowca ponosi odpowiedzialność za wypadek.

Zobacz również: Nowe technologie w pracy księgowych

REKLAMA

Czasem może się okazać, że winni są wszyscy uczestnicy wypadku poza pierwszym kierowcą. W takiej sytuacji świadczenie związane z uszkodzeniem pierwszego auta powinien wypłacić ubezpieczyciel, którego wybrał kierowca drugiego samochodu. Z kolei ten uczestnik wypadku może domagać się rekompensaty od ubezpieczyciela kierowcy trzeciego pojazdu, który uderzył go z powodu niezachowania ostrożności. Problem polega jednak na tym, że w praktyce sytuacje drogowe są zwykle bardziej skomplikowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Przykładowo może się okazać, że kierowca, którzy został uderzony jako pierwszy, również ponosi odpowiedzialność za wypadek. Istnieje także możliwość popchnięcia od tyłu samochodu, który jechał wolniej i zdążył wyhamować” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Karambol - ustalenie okoliczności może potrwać długo

Konieczność ustalenia wszystkich okoliczności wypadku przez policję sprawia, że likwidacja szkód powstałych na skutek karambolu może być długotrwała. Na stopień skomplikowania analizowanej sprawy wpływa oczywiście liczba aut uczestniczących w kolizji. Jeżeli zderzyło się pięć lub sześć samochodów, to sytuacja nie wygląda jeszcze bardzo źle.

„Niestety, w polskich warunkach zdarzają się również znacznie większe karambole. Jako przykład można wymienić zdarzenia ze stycznia 2017 roku, kiedy w dwóch karambolach na autostradzie A1 uczestniczyło aż 76 samochodów” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz również: Kompetencje i kwalifikacje księgowych

Kiedy powinno zostać wypłacone odszkodowanie z OC?

REKLAMA

Warto wiedzieć, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych zawiera przepisy dotyczące wypłaty świadczeń, które mogą znaleźć zastosowanie w przypadku karamboli. Mowa o wydłużonym czasie oczekiwania na wypłatę pieniędzy z obowiązkowej polisy OC.

Artykuł 14 ustęp 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) wskazuje na wyjątek od ogólnej zasady, zgodnie z którą odszkodowanie lub zadośćuczynienie powinno zostać wypłacone przed upływem 30 dni od zawiadomienia o szkodzie” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jeżeli okoliczności kolizji są szczególnie skomplikowane, to pieniądze z OC powinny zostać wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności można było wyjaśnić sprawę. Nawet w przypadku skomplikowanych sytuacji świadczenie z obowiązkowego OC musi zostać przekazane w ciągu 90 dni od daty złożenia zawiadomienia o szkodzie.

Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, w której ustalenie odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia zależy od toczącego się postępowania cywilnego lub karnego.

Jeżeli pomimo wysiłków nie uda się ustalić sprawcy szkody, a okoliczności sprawy wskazują na odpowiedzialność z tytułu OC, to świadczenie może wypłacić Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Taka rekompensata szkód przez UFG stanowi jednak rzadkość”- mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Zobacz również: Odpowiedzialność biura rachunkowego

Autocasco i szybsza likwidacja szkody

Eksperci porównywarki Ubea.pl zwracają również uwagę, że uczestnik karambolu dość często może przekonać się, jakie korzyści płyną z posiadania dobrowolnego ubezpieczenia autocasco. Polisa AC zapewnia bowiem szybką wypłatę odszkodowania w sytuacji, gdy samochód jest potrzebny na przykład do pracy lub działalności gospodarczej.

Likwidacja szkody spowodowanej przez innego kierowcę przy pomocy własnego autocasco, kończy się niestety utratą wypracowanych zniżek i podwyżką składki AC w kolejnym roku.

Warto jednak wiedzieć, że jest możliwość uniknięcia takiego scenariusza. Jeżeli ubezpieczycielowi uda się odzyskać pieniądze z OC sprawcy wypadku (w ramach regresu), to zniżki dotyczące autocasco często wrócą do poprzedniego poziomu” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA