REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karambol - jak działa ubezpieczenie OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Karambol - jak działa ubezpieczenie OC? Fot. Fotolia
Karambol - jak działa ubezpieczenie OC? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szkody związane z karambolem mogą sięgnąć nawet kilkaset tysięcy złotych. Na jakich zasadach ubezpieczyciele odpowiadają za takie zniszczenia?

W przypadku kolizji drogowych dobrze widać odwrotną zależność między częstością takich zdarzeń a spowodowanymi przez nie stratami. Zdecydowanie najczęściej zdarzają się niewielkie stłuczki skutkujące na przykład wgnieceniem drzwi. Kolizje, w których uczestniczy co najmniej kilka pojazdów, są natomiast bardzo rzadkie, ale ich łączny koszt często przyprawia o zawrót głowy.

REKLAMA

Niestety, można się spodziewać, że liczba takich drogowych karamboli będzie rosła wraz z rozbudową sieci tras szybkiego ruchu na obszarze Polski. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić, na jakich zasadach ubezpieczyciele ponoszą odpowiedzialność za skutki karambolu. Kto wypłaci odszkodowanie z OC? Kiedy osobom uczestniczącym w karambolu przyda się również autocasco?

Kto ponosi odpowiedzialność za wypadek?

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie mówi, że w przypadku karamboli obowiązują jakieś szczególne zasady odpowiedzialności zakładów ubezpieczeń. Trzeba zatem ustalić, który kierowca ponosi odpowiedzialność za wypadek.

Zobacz również: Nowe technologie w pracy księgowych

REKLAMA

Czasem może się okazać, że winni są wszyscy uczestnicy wypadku poza pierwszym kierowcą. W takiej sytuacji świadczenie związane z uszkodzeniem pierwszego auta powinien wypłacić ubezpieczyciel, którego wybrał kierowca drugiego samochodu. Z kolei ten uczestnik wypadku może domagać się rekompensaty od ubezpieczyciela kierowcy trzeciego pojazdu, który uderzył go z powodu niezachowania ostrożności. Problem polega jednak na tym, że w praktyce sytuacje drogowe są zwykle bardziej skomplikowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Przykładowo może się okazać, że kierowca, którzy został uderzony jako pierwszy, również ponosi odpowiedzialność za wypadek. Istnieje także możliwość popchnięcia od tyłu samochodu, który jechał wolniej i zdążył wyhamować” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Karambol - ustalenie okoliczności może potrwać długo

Konieczność ustalenia wszystkich okoliczności wypadku przez policję sprawia, że likwidacja szkód powstałych na skutek karambolu może być długotrwała. Na stopień skomplikowania analizowanej sprawy wpływa oczywiście liczba aut uczestniczących w kolizji. Jeżeli zderzyło się pięć lub sześć samochodów, to sytuacja nie wygląda jeszcze bardzo źle.

„Niestety, w polskich warunkach zdarzają się również znacznie większe karambole. Jako przykład można wymienić zdarzenia ze stycznia 2017 roku, kiedy w dwóch karambolach na autostradzie A1 uczestniczyło aż 76 samochodów” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz również: Kompetencje i kwalifikacje księgowych

Kiedy powinno zostać wypłacone odszkodowanie z OC?

REKLAMA

Warto wiedzieć, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych zawiera przepisy dotyczące wypłaty świadczeń, które mogą znaleźć zastosowanie w przypadku karamboli. Mowa o wydłużonym czasie oczekiwania na wypłatę pieniędzy z obowiązkowej polisy OC.

Artykuł 14 ustęp 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) wskazuje na wyjątek od ogólnej zasady, zgodnie z którą odszkodowanie lub zadośćuczynienie powinno zostać wypłacone przed upływem 30 dni od zawiadomienia o szkodzie” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jeżeli okoliczności kolizji są szczególnie skomplikowane, to pieniądze z OC powinny zostać wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności można było wyjaśnić sprawę. Nawet w przypadku skomplikowanych sytuacji świadczenie z obowiązkowego OC musi zostać przekazane w ciągu 90 dni od daty złożenia zawiadomienia o szkodzie.

Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, w której ustalenie odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia zależy od toczącego się postępowania cywilnego lub karnego.

Jeżeli pomimo wysiłków nie uda się ustalić sprawcy szkody, a okoliczności sprawy wskazują na odpowiedzialność z tytułu OC, to świadczenie może wypłacić Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Taka rekompensata szkód przez UFG stanowi jednak rzadkość”- mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Zobacz również: Odpowiedzialność biura rachunkowego

Autocasco i szybsza likwidacja szkody

Eksperci porównywarki Ubea.pl zwracają również uwagę, że uczestnik karambolu dość często może przekonać się, jakie korzyści płyną z posiadania dobrowolnego ubezpieczenia autocasco. Polisa AC zapewnia bowiem szybką wypłatę odszkodowania w sytuacji, gdy samochód jest potrzebny na przykład do pracy lub działalności gospodarczej.

Likwidacja szkody spowodowanej przez innego kierowcę przy pomocy własnego autocasco, kończy się niestety utratą wypracowanych zniżek i podwyżką składki AC w kolejnym roku.

Warto jednak wiedzieć, że jest możliwość uniknięcia takiego scenariusza. Jeżeli ubezpieczycielowi uda się odzyskać pieniądze z OC sprawcy wypadku (w ramach regresu), to zniżki dotyczące autocasco często wrócą do poprzedniego poziomu” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA