REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karambol - jak działa ubezpieczenie OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Karambol - jak działa ubezpieczenie OC? Fot. Fotolia
Karambol - jak działa ubezpieczenie OC? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szkody związane z karambolem mogą sięgnąć nawet kilkaset tysięcy złotych. Na jakich zasadach ubezpieczyciele odpowiadają za takie zniszczenia?

W przypadku kolizji drogowych dobrze widać odwrotną zależność między częstością takich zdarzeń a spowodowanymi przez nie stratami. Zdecydowanie najczęściej zdarzają się niewielkie stłuczki skutkujące na przykład wgnieceniem drzwi. Kolizje, w których uczestniczy co najmniej kilka pojazdów, są natomiast bardzo rzadkie, ale ich łączny koszt często przyprawia o zawrót głowy.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, można się spodziewać, że liczba takich drogowych karamboli będzie rosła wraz z rozbudową sieci tras szybkiego ruchu na obszarze Polski. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić, na jakich zasadach ubezpieczyciele ponoszą odpowiedzialność za skutki karambolu. Kto wypłaci odszkodowanie z OC? Kiedy osobom uczestniczącym w karambolu przyda się również autocasco?

Kto ponosi odpowiedzialność za wypadek?

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie mówi, że w przypadku karamboli obowiązują jakieś szczególne zasady odpowiedzialności zakładów ubezpieczeń. Trzeba zatem ustalić, który kierowca ponosi odpowiedzialność za wypadek.

Zobacz również: Nowe technologie w pracy księgowych

REKLAMA

Czasem może się okazać, że winni są wszyscy uczestnicy wypadku poza pierwszym kierowcą. W takiej sytuacji świadczenie związane z uszkodzeniem pierwszego auta powinien wypłacić ubezpieczyciel, którego wybrał kierowca drugiego samochodu. Z kolei ten uczestnik wypadku może domagać się rekompensaty od ubezpieczyciela kierowcy trzeciego pojazdu, który uderzył go z powodu niezachowania ostrożności. Problem polega jednak na tym, że w praktyce sytuacje drogowe są zwykle bardziej skomplikowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Przykładowo może się okazać, że kierowca, którzy został uderzony jako pierwszy, również ponosi odpowiedzialność za wypadek. Istnieje także możliwość popchnięcia od tyłu samochodu, który jechał wolniej i zdążył wyhamować” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Karambol - ustalenie okoliczności może potrwać długo

Konieczność ustalenia wszystkich okoliczności wypadku przez policję sprawia, że likwidacja szkód powstałych na skutek karambolu może być długotrwała. Na stopień skomplikowania analizowanej sprawy wpływa oczywiście liczba aut uczestniczących w kolizji. Jeżeli zderzyło się pięć lub sześć samochodów, to sytuacja nie wygląda jeszcze bardzo źle.

„Niestety, w polskich warunkach zdarzają się również znacznie większe karambole. Jako przykład można wymienić zdarzenia ze stycznia 2017 roku, kiedy w dwóch karambolach na autostradzie A1 uczestniczyło aż 76 samochodów” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz również: Kompetencje i kwalifikacje księgowych

Kiedy powinno zostać wypłacone odszkodowanie z OC?

Warto wiedzieć, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych zawiera przepisy dotyczące wypłaty świadczeń, które mogą znaleźć zastosowanie w przypadku karamboli. Mowa o wydłużonym czasie oczekiwania na wypłatę pieniędzy z obowiązkowej polisy OC.

Artykuł 14 ustęp 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) wskazuje na wyjątek od ogólnej zasady, zgodnie z którą odszkodowanie lub zadośćuczynienie powinno zostać wypłacone przed upływem 30 dni od zawiadomienia o szkodzie” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jeżeli okoliczności kolizji są szczególnie skomplikowane, to pieniądze z OC powinny zostać wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności można było wyjaśnić sprawę. Nawet w przypadku skomplikowanych sytuacji świadczenie z obowiązkowego OC musi zostać przekazane w ciągu 90 dni od daty złożenia zawiadomienia o szkodzie.

Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, w której ustalenie odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia zależy od toczącego się postępowania cywilnego lub karnego.

Jeżeli pomimo wysiłków nie uda się ustalić sprawcy szkody, a okoliczności sprawy wskazują na odpowiedzialność z tytułu OC, to świadczenie może wypłacić Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Taka rekompensata szkód przez UFG stanowi jednak rzadkość”- mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Zobacz również: Odpowiedzialność biura rachunkowego

Autocasco i szybsza likwidacja szkody

Eksperci porównywarki Ubea.pl zwracają również uwagę, że uczestnik karambolu dość często może przekonać się, jakie korzyści płyną z posiadania dobrowolnego ubezpieczenia autocasco. Polisa AC zapewnia bowiem szybką wypłatę odszkodowania w sytuacji, gdy samochód jest potrzebny na przykład do pracy lub działalności gospodarczej.

Likwidacja szkody spowodowanej przez innego kierowcę przy pomocy własnego autocasco, kończy się niestety utratą wypracowanych zniżek i podwyżką składki AC w kolejnym roku.

Warto jednak wiedzieć, że jest możliwość uniknięcia takiego scenariusza. Jeżeli ubezpieczycielowi uda się odzyskać pieniądze z OC sprawcy wypadku (w ramach regresu), to zniżki dotyczące autocasco często wrócą do poprzedniego poziomu” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA