Karambol - jak działa ubezpieczenie OC?
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku kolizji drogowych dobrze widać odwrotną zależność między częstością takich zdarzeń a spowodowanymi przez nie stratami. Zdecydowanie najczęściej zdarzają się niewielkie stłuczki skutkujące na przykład wgnieceniem drzwi. Kolizje, w których uczestniczy co najmniej kilka pojazdów, są natomiast bardzo rzadkie, ale ich łączny koszt często przyprawia o zawrót głowy.
REKLAMA
Niestety, można się spodziewać, że liczba takich drogowych karamboli będzie rosła wraz z rozbudową sieci tras szybkiego ruchu na obszarze Polski. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić, na jakich zasadach ubezpieczyciele ponoszą odpowiedzialność za skutki karambolu. Kto wypłaci odszkodowanie z OC? Kiedy osobom uczestniczącym w karambolu przyda się również autocasco?
Kto ponosi odpowiedzialność za wypadek?
Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie mówi, że w przypadku karamboli obowiązują jakieś szczególne zasady odpowiedzialności zakładów ubezpieczeń. Trzeba zatem ustalić, który kierowca ponosi odpowiedzialność za wypadek.
Zobacz również: Nowe technologie w pracy księgowych
REKLAMA
Czasem może się okazać, że winni są wszyscy uczestnicy wypadku poza pierwszym kierowcą. W takiej sytuacji świadczenie związane z uszkodzeniem pierwszego auta powinien wypłacić ubezpieczyciel, którego wybrał kierowca drugiego samochodu. Z kolei ten uczestnik wypadku może domagać się rekompensaty od ubezpieczyciela kierowcy trzeciego pojazdu, który uderzył go z powodu niezachowania ostrożności. Problem polega jednak na tym, że w praktyce sytuacje drogowe są zwykle bardziej skomplikowane.
„Przykładowo może się okazać, że kierowca, którzy został uderzony jako pierwszy, również ponosi odpowiedzialność za wypadek. Istnieje także możliwość popchnięcia od tyłu samochodu, który jechał wolniej i zdążył wyhamować” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Karambol - ustalenie okoliczności może potrwać długo
Konieczność ustalenia wszystkich okoliczności wypadku przez policję sprawia, że likwidacja szkód powstałych na skutek karambolu może być długotrwała. Na stopień skomplikowania analizowanej sprawy wpływa oczywiście liczba aut uczestniczących w kolizji. Jeżeli zderzyło się pięć lub sześć samochodów, to sytuacja nie wygląda jeszcze bardzo źle.
„Niestety, w polskich warunkach zdarzają się również znacznie większe karambole. Jako przykład można wymienić zdarzenia ze stycznia 2017 roku, kiedy w dwóch karambolach na autostradzie A1 uczestniczyło aż 76 samochodów” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Zobacz również: Kompetencje i kwalifikacje księgowych
Kiedy powinno zostać wypłacone odszkodowanie z OC?
REKLAMA
Warto wiedzieć, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych zawiera przepisy dotyczące wypłaty świadczeń, które mogą znaleźć zastosowanie w przypadku karamboli. Mowa o wydłużonym czasie oczekiwania na wypłatę pieniędzy z obowiązkowej polisy OC.
„Artykuł 14 ustęp 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) wskazuje na wyjątek od ogólnej zasady, zgodnie z którą odszkodowanie lub zadośćuczynienie powinno zostać wypłacone przed upływem 30 dni od zawiadomienia o szkodzie” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jeżeli okoliczności kolizji są szczególnie skomplikowane, to pieniądze z OC powinny zostać wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności można było wyjaśnić sprawę. Nawet w przypadku skomplikowanych sytuacji świadczenie z obowiązkowego OC musi zostać przekazane w ciągu 90 dni od daty złożenia zawiadomienia o szkodzie.
Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, w której ustalenie odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia zależy od toczącego się postępowania cywilnego lub karnego.
„Jeżeli pomimo wysiłków nie uda się ustalić sprawcy szkody, a okoliczności sprawy wskazują na odpowiedzialność z tytułu OC, to świadczenie może wypłacić Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Taka rekompensata szkód przez UFG stanowi jednak rzadkość”- mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Zobacz również: Odpowiedzialność biura rachunkowego
Autocasco i szybsza likwidacja szkody
Eksperci porównywarki Ubea.pl zwracają również uwagę, że uczestnik karambolu dość często może przekonać się, jakie korzyści płyną z posiadania dobrowolnego ubezpieczenia autocasco. Polisa AC zapewnia bowiem szybką wypłatę odszkodowania w sytuacji, gdy samochód jest potrzebny na przykład do pracy lub działalności gospodarczej.
Likwidacja szkody spowodowanej przez innego kierowcę przy pomocy własnego autocasco, kończy się niestety utratą wypracowanych zniżek i podwyżką składki AC w kolejnym roku.
„Warto jednak wiedzieć, że jest możliwość uniknięcia takiego scenariusza. Jeżeli ubezpieczycielowi uda się odzyskać pieniądze z OC sprawcy wypadku (w ramach regresu), to zniżki dotyczące autocasco często wrócą do poprzedniego poziomu” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA