REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe OC dla młodych: nawet o połowę wyższe!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyższe OC dla młodych
Wyższe OC dla młodych

REKLAMA

REKLAMA

Wyższe OC dla młodych to postulat nawet 40 proc. kierowców w Polsce. O ile miałoby być wyższe? Nawet o połowę.

Badanie przeprowadzone przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla HELPER CPP nie pozostawia złudzeń. Aż 38,6 proc. Polaków jest zdania, że kierowcy w wieku 18 - 24 lat powinni płacić więcej za ubezpieczenie OC. Ich zdaniem podwyżka powinna sięgnąć nawet 50 proc. obecnej ceny - tak uważa co drugi pytany. Co trzeci jest zdania, że wystarczyłby wzrost o 20 proc. Skąd taka opinia? Powodów można upatrywać chociażby w statystykach. Najwięcej wypadków i kolizji powodują młodzi kierowcy. A wynika to czasami nie tyle z ich brawury, co braku doświadczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Wyższe OC dla młodych. Czy to sprawiedliwe?

Wyliczanie stawki ubezpieczeniowej jest standardem już dziś. I już dziś młodzi kierowcy nie mogą liczyć na tanie OC. Ile muszą dopłacić w stosunku do osób, które posiadają pełne zniżki? Czasami może to być nawet trzykrotność ceny zaproponowanej doświadczonemu prowadzącemu - zniżki sięgają bowiem nawet 70 proc. Oznacza to mniej więcej tyle, że OC dla 10-letniego auta potrafi kosztować nawet 2 - 3 tysiące złotych. Warto w tym momencie zaznaczyć, że kolejna podwyżka i to nawet o 50 proc. byłaby po prostu niesprawiedliwa i musiałaby odbić się też na cenach oferowanych kierowcom o wieloletnim doświadczeniu i nieposzlakowanej opinii.

Są kierowcy mający kilka albo nawet kilkanaście kolizji rocznie, a inni zachowują czyste konto. Niestety, nauczyliśmy się wszystkich wrzucać do jednego worka. Sama podwyżka nie poprawi bezpieczeństwa na drodze. Cena polisy powinna być powiązana z liczbą zdarzeń drogowych, a nie z wiekiem. Tak jest chociażby w Anglii. Tam polisa jest na kierowcę, a nie pojazd, którym jeżdżę. Jeśli spowoduję zdarzenie samochodem kolegi, to on nie traci zniżki, szkoda jest pokryta z mojej polisy – komentuje Arkadiusz Kuzio z Akademii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Szczecinie.

Ubezpieczenie OC dla młodych: drożej, ale czy skuteczniej?

Drogie OC dla młodego kierowcy oczywiście można obejść - czy to w obecnej formie, czy proponowanej przez uczestników ankiety. W jaki sposób? Doskonale znają go Polacy. Bo choć realnym właścicielem auta jest świeżo upieczony kierowca, w charakterze współwłaściciela dopisuje się jego rodzica. To sprawia, że ubezpieczyciel podczas wyliczania stawki ubezpieczenia OC musi wziąć pod uwagę pełen pakiet zniżek. Co więcej, mniej więcej po dwóch latach młody kierowca nabiera uprawnień oferowanych rodzicom. To oznacza, że kolejny samochód spokojnie może rejestrować już tylko na siebie.

REKLAMA

OC dla młodego kierowcy: wiek jedynym czynnikiem?

Liczba przejeżdżanych kilometrów rocznie jest bardziej związana z wypadkowością niż wiek. Młoda osoba, która używa samochodu na co dzień i pokonuje 10 - 15 tys. km rocznie, będzie bezpieczniejsza na drodze niż np. czterdziestolatek, ale tzw. niedzielny kierowca, jeżdżący do 3 tys. km rocznie. Gdyby patrzeć tylko na wiek, to rodzi się pytanie, czy również najstarsze osoby nie powinny płacić więcej. - powiedział prof. Adam Tarnowski, psycholog transportu z Uniwersytetu Warszawskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza tym warto zdać sobie sprawę z tego, że wiek może przemawiać zarówno na plus, jak i minus kierowcy. Przykład? Prowadzący mający mniej niż 24 lata zazwyczaj jeżdżą bardziej agresywnie. Z drugiej strony jest też problem emerytów za kierownicą. Ci mają zdecydowanie opóźniony czas reakcji czy refleks. A to też ma wpływ na ilość popełnianych w czasie jazdy błędów i może decydować o powstawaniu większej ilości wypadków.

Źródło: Materiały prasowe MondayNews

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA