REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z nietypowym pojazdem to duży kłopot?

Kolizja z nietypowym pojazdem to duży kłopot?
Kolizja z nietypowym pojazdem to duży kłopot?

REKLAMA

REKLAMA

W wypadkach komunikacyjnych uczestniczą też czasem nietypowe pojazdy (np. kombajny czy walce drogowe). Jak w takim przypadku wygląda likwidacja szkód? Czy jest o wiele trudniejsza?

Wypadki komunikacyjne to zazwyczaj kolizje z udziałem drugiego samochodu, pieszego, motocykla lub rowerzysty. W policyjnych statystykach można jednak znaleźć również informacje dotyczące innego typu wypadków. Przykład stanowią kolizje, w których oprócz auta lub motocykla brał udział jeden z rzadziej spotykanych pojazdów (kombajn zbożowy, koparka, walec drogowy albo nawet furmanka).

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku takich zdarzeń drogowych likwidacja szkód wyrządzonych przez kierowcę popularnego pojazdu nie jest raczej kontrowersyjną kwestią. Kierujący samochodem lub motocyklem posiada bowiem zwykle obowiązkowe OC. W ostateczności, odszkodowanie wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i później próbuje odzyskać pieniądze od nieubezpieczonego sprawcy wypadku.

Wątpliwości pojawiają się natomiast w sytuacji, kiedy sprawcą kolizji jest np. nieostrożny rolnik kierujący kombajnem. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili odpowiedzieć na pytanie, czy w opisywanej sytuacji likwidacja szkód będzie mocno utrudniona.

Nie wszystkie pojazdy wolnobieżne są objęte takim samym OC

W pierwszej kolejności na pewno warto ustalić, których nietypowych pojazdów dotyczy obowiązek ubezpieczeniowy powiązany z OC dla kierowców. Odpowiedzi udziela nam ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) oraz ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602).

Pierwszy z wymienionych aktów prawnych wskazuje, że obowiązek ubezpieczeniowy dotyczy posiadaczy pojazdów mechanicznych. Pojazd mechaniczny to: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pojazd samochodowy,
  • ciągnik rolniczy,
  • motorower,
  • przyczepa,
  • pojazd wolnobieżny w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym z wyłączeniem pojazdów będących w posiadaniu rolników i wykorzystywanych w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Ustawa prawo o ruchu drogowym precyzuje natomiast, że pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, przy czym wspomniane określenie nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Pod pojęciem pojazdu wolnobieżnego rozumiemy natomiast pojazd silnikowy (z wyłączeniem ciągnika rolniczego), którego konstrukcja ogranicza osiąganą prędkość do 25 km/h” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Ubezpieczenie OC rolników pokrywa również szkody drogowe

REKLAMA

W świetle wcześniejszej analizy komunikacyjne ubezpieczenie OC nie obejmuje między innymi szkód spowodowanych przez pojazdy wolnobieżne wykorzystywane w gospodarstwie rolnym. Najlepszym przykładem takiego pojazdu jest właśnie kombajn, o którym była już mowa na początku artykułu.

Warto jednak wiedzieć, że osoba, której szkodę wyrządził rolnik kierujący np. kombajnem, nie pozostanie bez możliwości szybkiego naprawienia szkody. Przepisy przewidują bowiem obowiązek wykupienia OC dla rolników przez osoby posiadające gospodarstwa rolne, czyli obszar użytków rolnych, gruntów pod stawami i gruntów rolnych pod zabudowaniami o łącznej powierzchni ponad 1,0 hektara (objętej w całości lub części podatkiem rolnym).

Obowiązkowe OC dla rolników z sumą gwarancyjną min. 5,21 mln euro (szkody osobowe) oraz 1,05 mln euro (szkody majątkowe) muszą mieć też osoby prowadzące tzw. działy specjalne produkcji rolnej” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Kiedy likwidacja szkody może być problematyczna?

Jedyny problem związany z likwidacją szkód przy pomocy OC rolników może się pojawić w sytuacji, gdy posiadacz gospodarstwa rolnego nie wykupił takiej obowiązkowej polisy. Zdarza się to relatywnie często, bo kary dla rolników za brak OC są stosunkowo niskie i wynoszą tylko 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W opisywanej sytuacji Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny najpierw likwiduje szkodę, a potem występuje z roszczeniem regresowym o zwrot poniesionych kosztów do rolnika oraz sprawcy wypadku (mogą być to różne osoby). Warunkiem wypłaty odszkodowania i zadośćuczynienia przez UFG jest powiązanie szkody z prowadzeniem gospodarstwa rolnego i jej spowodowanie przez rolnika, członka jego gospodarstwa domowego lub osobę zatrudnioną do pracy na roli. Chodzi tutaj również o szkody spowodowane przez kierujących coraz rzadszymi zaprzęgami konnymi

Przedsiębiorcy posiadający takie pojazdy i wykorzystujący je np. w celach turystycznych powinni natomiast wykupić dobrowolne OC” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA