REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z nietypowym pojazdem to duży kłopot?

Subskrybuj nas na Youtube
Kolizja z nietypowym pojazdem to duży kłopot?
Kolizja z nietypowym pojazdem to duży kłopot?

REKLAMA

REKLAMA

W wypadkach komunikacyjnych uczestniczą też czasem nietypowe pojazdy (np. kombajny czy walce drogowe). Jak w takim przypadku wygląda likwidacja szkód? Czy jest o wiele trudniejsza?

Wypadki komunikacyjne to zazwyczaj kolizje z udziałem drugiego samochodu, pieszego, motocykla lub rowerzysty. W policyjnych statystykach można jednak znaleźć również informacje dotyczące innego typu wypadków. Przykład stanowią kolizje, w których oprócz auta lub motocykla brał udział jeden z rzadziej spotykanych pojazdów (kombajn zbożowy, koparka, walec drogowy albo nawet furmanka).

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku takich zdarzeń drogowych likwidacja szkód wyrządzonych przez kierowcę popularnego pojazdu nie jest raczej kontrowersyjną kwestią. Kierujący samochodem lub motocyklem posiada bowiem zwykle obowiązkowe OC. W ostateczności, odszkodowanie wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i później próbuje odzyskać pieniądze od nieubezpieczonego sprawcy wypadku.

Wątpliwości pojawiają się natomiast w sytuacji, kiedy sprawcą kolizji jest np. nieostrożny rolnik kierujący kombajnem. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili odpowiedzieć na pytanie, czy w opisywanej sytuacji likwidacja szkód będzie mocno utrudniona.

Nie wszystkie pojazdy wolnobieżne są objęte takim samym OC

W pierwszej kolejności na pewno warto ustalić, których nietypowych pojazdów dotyczy obowiązek ubezpieczeniowy powiązany z OC dla kierowców. Odpowiedzi udziela nam ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) oraz ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602).

Pierwszy z wymienionych aktów prawnych wskazuje, że obowiązek ubezpieczeniowy dotyczy posiadaczy pojazdów mechanicznych. Pojazd mechaniczny to: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pojazd samochodowy,
  • ciągnik rolniczy,
  • motorower,
  • przyczepa,
  • pojazd wolnobieżny w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym z wyłączeniem pojazdów będących w posiadaniu rolników i wykorzystywanych w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Ustawa prawo o ruchu drogowym precyzuje natomiast, że pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, przy czym wspomniane określenie nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Pod pojęciem pojazdu wolnobieżnego rozumiemy natomiast pojazd silnikowy (z wyłączeniem ciągnika rolniczego), którego konstrukcja ogranicza osiąganą prędkość do 25 km/h” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Ubezpieczenie OC rolników pokrywa również szkody drogowe

REKLAMA

W świetle wcześniejszej analizy komunikacyjne ubezpieczenie OC nie obejmuje między innymi szkód spowodowanych przez pojazdy wolnobieżne wykorzystywane w gospodarstwie rolnym. Najlepszym przykładem takiego pojazdu jest właśnie kombajn, o którym była już mowa na początku artykułu.

Warto jednak wiedzieć, że osoba, której szkodę wyrządził rolnik kierujący np. kombajnem, nie pozostanie bez możliwości szybkiego naprawienia szkody. Przepisy przewidują bowiem obowiązek wykupienia OC dla rolników przez osoby posiadające gospodarstwa rolne, czyli obszar użytków rolnych, gruntów pod stawami i gruntów rolnych pod zabudowaniami o łącznej powierzchni ponad 1,0 hektara (objętej w całości lub części podatkiem rolnym).

Obowiązkowe OC dla rolników z sumą gwarancyjną min. 5,21 mln euro (szkody osobowe) oraz 1,05 mln euro (szkody majątkowe) muszą mieć też osoby prowadzące tzw. działy specjalne produkcji rolnej” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Kiedy likwidacja szkody może być problematyczna?

Jedyny problem związany z likwidacją szkód przy pomocy OC rolników może się pojawić w sytuacji, gdy posiadacz gospodarstwa rolnego nie wykupił takiej obowiązkowej polisy. Zdarza się to relatywnie często, bo kary dla rolników za brak OC są stosunkowo niskie i wynoszą tylko 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W opisywanej sytuacji Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny najpierw likwiduje szkodę, a potem występuje z roszczeniem regresowym o zwrot poniesionych kosztów do rolnika oraz sprawcy wypadku (mogą być to różne osoby). Warunkiem wypłaty odszkodowania i zadośćuczynienia przez UFG jest powiązanie szkody z prowadzeniem gospodarstwa rolnego i jej spowodowanie przez rolnika, członka jego gospodarstwa domowego lub osobę zatrudnioną do pracy na roli. Chodzi tutaj również o szkody spowodowane przez kierujących coraz rzadszymi zaprzęgami konnymi

Przedsiębiorcy posiadający takie pojazdy i wykorzystujący je np. w celach turystycznych powinni natomiast wykupić dobrowolne OC” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

REKLAMA

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

REKLAMA

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

REKLAMA