REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolizja z nietypowym pojazdem to duży kłopot?

Kolizja z nietypowym pojazdem to duży kłopot?
Kolizja z nietypowym pojazdem to duży kłopot?

REKLAMA

REKLAMA

W wypadkach komunikacyjnych uczestniczą też czasem nietypowe pojazdy (np. kombajny czy walce drogowe). Jak w takim przypadku wygląda likwidacja szkód? Czy jest o wiele trudniejsza?

Wypadki komunikacyjne to zazwyczaj kolizje z udziałem drugiego samochodu, pieszego, motocykla lub rowerzysty. W policyjnych statystykach można jednak znaleźć również informacje dotyczące innego typu wypadków. Przykład stanowią kolizje, w których oprócz auta lub motocykla brał udział jeden z rzadziej spotykanych pojazdów (kombajn zbożowy, koparka, walec drogowy albo nawet furmanka).

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku takich zdarzeń drogowych likwidacja szkód wyrządzonych przez kierowcę popularnego pojazdu nie jest raczej kontrowersyjną kwestią. Kierujący samochodem lub motocyklem posiada bowiem zwykle obowiązkowe OC. W ostateczności, odszkodowanie wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i później próbuje odzyskać pieniądze od nieubezpieczonego sprawcy wypadku.

Wątpliwości pojawiają się natomiast w sytuacji, kiedy sprawcą kolizji jest np. nieostrożny rolnik kierujący kombajnem. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili odpowiedzieć na pytanie, czy w opisywanej sytuacji likwidacja szkód będzie mocno utrudniona.

Nie wszystkie pojazdy wolnobieżne są objęte takim samym OC

W pierwszej kolejności na pewno warto ustalić, których nietypowych pojazdów dotyczy obowiązek ubezpieczeniowy powiązany z OC dla kierowców. Odpowiedzi udziela nam ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) oraz ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602).

Pierwszy z wymienionych aktów prawnych wskazuje, że obowiązek ubezpieczeniowy dotyczy posiadaczy pojazdów mechanicznych. Pojazd mechaniczny to: 

  • pojazd samochodowy,
  • ciągnik rolniczy,
  • motorower,
  • przyczepa,
  • pojazd wolnobieżny w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym z wyłączeniem pojazdów będących w posiadaniu rolników i wykorzystywanych w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Ustawa prawo o ruchu drogowym precyzuje natomiast, że pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, przy czym wspomniane określenie nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Pod pojęciem pojazdu wolnobieżnego rozumiemy natomiast pojazd silnikowy (z wyłączeniem ciągnika rolniczego), którego konstrukcja ogranicza osiąganą prędkość do 25 km/h” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Ubezpieczenie OC rolników pokrywa również szkody drogowe

REKLAMA

W świetle wcześniejszej analizy komunikacyjne ubezpieczenie OC nie obejmuje między innymi szkód spowodowanych przez pojazdy wolnobieżne wykorzystywane w gospodarstwie rolnym. Najlepszym przykładem takiego pojazdu jest właśnie kombajn, o którym była już mowa na początku artykułu.

Warto jednak wiedzieć, że osoba, której szkodę wyrządził rolnik kierujący np. kombajnem, nie pozostanie bez możliwości szybkiego naprawienia szkody. Przepisy przewidują bowiem obowiązek wykupienia OC dla rolników przez osoby posiadające gospodarstwa rolne, czyli obszar użytków rolnych, gruntów pod stawami i gruntów rolnych pod zabudowaniami o łącznej powierzchni ponad 1,0 hektara (objętej w całości lub części podatkiem rolnym).

Obowiązkowe OC dla rolników z sumą gwarancyjną min. 5,21 mln euro (szkody osobowe) oraz 1,05 mln euro (szkody majątkowe) muszą mieć też osoby prowadzące tzw. działy specjalne produkcji rolnej” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Kiedy likwidacja szkody może być problematyczna?

Jedyny problem związany z likwidacją szkód przy pomocy OC rolników może się pojawić w sytuacji, gdy posiadacz gospodarstwa rolnego nie wykupił takiej obowiązkowej polisy. Zdarza się to relatywnie często, bo kary dla rolników za brak OC są stosunkowo niskie i wynoszą tylko 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W opisywanej sytuacji Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny najpierw likwiduje szkodę, a potem występuje z roszczeniem regresowym o zwrot poniesionych kosztów do rolnika oraz sprawcy wypadku (mogą być to różne osoby). Warunkiem wypłaty odszkodowania i zadośćuczynienia przez UFG jest powiązanie szkody z prowadzeniem gospodarstwa rolnego i jej spowodowanie przez rolnika, członka jego gospodarstwa domowego lub osobę zatrudnioną do pracy na roli. Chodzi tutaj również o szkody spowodowane przez kierujących coraz rzadszymi zaprzęgami konnymi

Przedsiębiorcy posiadający takie pojazdy i wykorzystujący je np. w celach turystycznych powinni natomiast wykupić dobrowolne OC” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA