REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak OC a kolizja. Jakie konsekwencje czekają na kierowców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Brak OC a kolizja
Brak OC a kolizja

REKLAMA

REKLAMA

Brak OC a kolizja, czyli dziś opowiemy o tym co się stanie, gdy brak obowiązkowej polisy zostanie ujawniony podczas zdarzenia drogowego.

Kolizja: brak OC sprawcy

REKLAMA

W roku 2019 w Polsce doszło do blisko 500 tysięcy kolizji. Proste zdarzenia kierowcy mogą zakończyć wymieniając się danymi i oświadczeniem. Co jednak w sytuacji, w której okaże się, że samochód sprawcy nie ma ważnej polisy OC? W takim przypadku najlepiej poprosić o pomoc policję. Funkcjonariusze ocenią zdarzenie i przygotują raport. Na jego podstawie poszkodowany będzie mógł łatwiej dochodzić swoich praw. Jak tych praw powinien dochodzić? Zgłasza szkodę do dowolnie wybranej firmy ubezpieczeniowej - ta przekazuje sprawą do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który wypłaca odszkodowanie.

REKLAMA

Co ze sprawcą? Ten nie uniknie odpowiedzialności. W pierwszej kolejności będzie musiał wycofać pojazd z ruchu. Nie spełnia on w końcu przesłanek pozwalających na eksploatację na drogach publicznych. Poza tym będzie musiał zwrócić całą kwotę wypłaconą poszkodowanemu - UFG zgłosi się z roszczeniem. A na tym nie koniec konsekwencji. Bo sprawcę czeka jeszcze kara za brak OC z UFG. Ile jest kary za brak OC? To zależy. Stawki przedstawiamy poniżej.

Kolizja: brak OC poszkodowanego

Może się okazać, że podczas pokolizyjnej kontroli dokumentów wyjdzie na jaw iż to samochód poszkodowanego nie miał ważnej polisy OC. Co w takim przypadku? Poszkodowany nadal oczywiście może liczyć na wypłatę z ubezpieczenia sprawcy. Niestety w tym samym czasie naraża się na karę. W razie kolizji brak OC poszkodowanego wiąże się z otrzymaniem grzywny wystawionej przez UFG.

Brak OC: kara w 2020 r. - samochód osobowy

  • kara za brak OC do 3 dni - 1040 zł
  • kara za brak OC do 14 dni - 2600 zł
  • kara za brak OC do 7 dni - 5200 zł

Kto odpowiada za brak OC? Kierowca czy właściciel?

Jeżeli się okaże, że w chwili zdarzenia drogowego to nie właściciel był kierowcą, odpowiedzialność zarówno w ramach wypłaty odszkodowania, jak i zapłaty kary ponoszą solidarnie kierowca i właściciel. Oznacza to mniej więcej tyle, że z punktu widzenia UFG nie ma znaczenia, który z nich zapłaci większość czy nawet całą kwotę. Fundusz ściągnie pieniądze z tej osoby, która w danym momencie będzie miała akurat większe możliwości finansowe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA