REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korytarz życia. Jak go prawidłowo wykonać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Korytarz życia 2020 - nowy obowiązek kierowców!
Korytarz życia 2020 - nowy obowiązek kierowców!
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Polscy kierowcy mają nowy obowiązek. Od 6 grudnia 2019 roku jest niż tworzenie korytarza życia. Dbanie o drogę przejazdu dla służb ratunkowych może decydować o uratowaniu poszkodowanych w wypadku!

Według danych Komendy Głównej Policji w Polsce w roku 2018 miały miejsce blisko 32 tysiące wypadków drogowych. W ich wyniku śmierć poniosło blisko 2900 osób, a ponad 37 tysięcy osób zostało rannych. Statystyki od kilku lat wskazują tendencję spadkową. To jednak jeszcze nie oznacza, że można spocząć na laurach. Konieczne jest podejmowanie dalszych kroków chociażby legislacyjnych. I nie wszystkie muszą iść w kierunku restrykcji. Warto aby przepisy uczyły też dobrych nawyków. Takie właśnie zadanie zostało przypisane nowemu obowiązkowi - korytarzowi życia.

REKLAMA

Korytarz życia. Służby szybciej dotrą do poszkodowanych

Od 6 grudnia 2019 roku korytarz życia stanowi obowiązek na polskich drogach. Na czym polega? Kierowcy zbliżający się do zatoru powinni zjechać na skraj zajmowanego pasa tak, aby w środku drogi dwu- lub trzypasmowej utworzyło się miejsce do przejazdu dla służb ratunkowych - policji, pogotowia i straży pożarnej. Jak konkretnie musi wyglądać korytarz życia? Zasad jest kilka. Po pierwsze korytarz życia należy utworzyć nie tylko wtedy, gdy kierowca usłyszy sygnał pojazdu ratunkowego. Należy go tworzyć zawsze wtedy, gdy na drodze powstaje zator, a nawet dojeżdżając do czerwonego światła na skrzyżowaniu.

Korytarz życia 2020 - nowy obowiązek kierowców!

Policja

Po drugie kluczowe jest prawidłowe ustawienie pojazdu. Auto jadące lewym pasem, powinno zjechać maksymalnie do lewej krawędzi. Samochody poruszające się pasem prawym lub pasami ulokowanymi po prawej stronie drogi, muszą ustawić się jak najbliżej pobocza. W ten sposób w samym środku drogi wytworzona zostaje przestrzeń, w której bez żadnego problemu zmieści się nie tylko karetka pogotowia, ale nawet dużo większy wóz strażacki konieczny np. do wycięcia poszkodowanych z uszkodzonego w wypadku auta. Co warto silnie podkreślić, taki sposób zachowań jest standardem w większości krajów europejskich.

Korytarz życia: mandat do 500 złotych!

Czemu korytarz życia ma tak potężne znaczenie? Wcześniejsze utworzenie przejazdu skraca czas konieczny na dotarcie służb ratunkowych na miejsce. A jak wiadomo, w takim przypadku każda sekunda może mieć potężne znaczenie dla możliwości uratowania życia ludzkiego! Z tego względu obowiązek tworzenia korytarza życia będzie restrykcyjnie kontrolowany przez policję, a wszelkie uchybienia spotkają się z surową karą. Taryfikator mandatów za wykroczenie polegające na utrudnianiu ruchu lub uniemożliwieniu przejazdu innym pojazdom przewiduje mandat opiewający na kwotę od 50 do 500 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA