REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym
Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

rozwiń >

Nissan ma duże doświadczenie w budowaniu samochodów elektrycznych. W końcu ma za sobą blisko półtorej dekady historii i dwie udane generacje Leafa. Do tej pory Japończycy skupiali się jednak na elektrykach dość prostych. Ariya wyraża natomiast nie tylko ideę auta rodzinnego, ale przede wszystkim bardziej wyrafinowanego.

REKLAMA

REKLAMA

Nissan rozbudowuje gamę Ariyi. Teraz czas na model 4WD 394 KM

Po pierwsze design. SUV sprzedawany od 2022 roku wygląda bardziej jak koncept, niż model produkcyjny. Po drugie jakość. Wnętrze jest świetnie wykonane i zostało złożone z wysokiej jakości materiałów. Auto spotkało się z ciepłym przyjęciem rynku. Dlatego Nissan stale rozwija projekt. Kluczowym punktem tej historii stało się pojawienie się modelu czteropędnego. Ten najpierw otrzymał 306 koni. I tę wersję już testowałem – link do materiału poniżej. Teraz jego moc wzrosła do 394 koni.

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Elektryczna Ariya 394 KM przyspiesza jak Audi SQ5

Układ napędowy topowej Ariyi składa się z dwóch silników elektrycznych. Obydwa oferują po 300 Nm momentu obrotowego. Kluczowa w tym przypadku jest jednak moc. Bo ta sięga 394 koni. Elektryczny SUV Nissana nie jest przesadnie lekki. Ma masę własną przekraczającą 1900 kg. Przy tej mocy dość swobodnie jednak przyspiesza. Czas sprintu do pierwszej setki wynosi 5,1 sek. To wartość, która plasuje model w segmencie zajętym m.in. przez Tiguana R czy nawet Audi SQ5. A to dopiero początek dobrych informacji.

Warto wiedzieć o tym, że najmocniejsza Ariya:

REKLAMA

  • jest zdecydowanie bardziej dynamiczna do 50 czy 60 km/h. Samochód do tej prędkości może dosłownie wystrzelić. Podczas startu spod świateł w mieście niewiele samochodów naprawdę sportowych ma z nią jakiekolwiek szanse.
  • swoboda w przyspieszaniu wcale nie ustaje po opuszczeniu miasta i zwiększeniu prędkości jazdy. Elektryczny SUV równie chętnie wyprzedza. Po głębokim wciśnięciu pedału gazu wyprzedzenie ciężarówki trwa krócej, niż przeczytanie tego podpunktu.

e-4ORCE w Nissanie to prawdziwa technologiczna magia

Napęd Nissana pracuje praktycznie bezdźwięcznie. Przy niskiej prędkości auto ostrzega pieszych o swojej obecności za pomocą specjalnego głośnika i dedykowanej "melodyjki". Przy wysokiej o akustykę dba odgłos pracy ogumienia. Nie to jest jednak najważniejsze. Bo parę ciepłych słów należą się przede wszystkim układowi e-4ORCE, czyli 4WD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ariya jest nie tylko samochodem o magicznym wyglądzie. Ona też prawdziwie magicznie jeździ. Trzy lata temu testowałem 217-konnego Leafa. I on dosłownie nie był w stanie ruszyć z miejsca. Jedynie mielił kołami. W czteropędnej Ariyi takiej możliwości nie ma. Komputer rozkłada każdy manewr na czynniki pierwsze i planuje go w taki sposób, aby uniknąć poślizgu kół. Samochód praktycznie w każdych warunkach utrzymuje trakcję. Ma tak piękny umysł, że myśli za kierowcę. To w aucie rodzinnym mocno pożądana cecha. Japończycy strzelili zatem w dziesiątkę.

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

400 koni w Ariyi nie oznacza wysokiego "spalania"

W każdym samochodzie kluczowe jest "spalanie". Jak w tej kwestii wypada najmocniejsza Ariya? W czasie testu potrzebowała średnio 21,8 kWh prądu na pokonanie każdych 100 km. To przy pełnym ładowaniu baterii o pojemności 87 kWh dawało jej 399 km zasięgu. I powyższe dane prowadzą do trzech ciekawych wniosków. Otóż:

  • model 394-konny jest zaledwie o 0,5 kWh na 100 km bardziej "paliwożerny" od modelu 306-konnego. To naprawdę dobry wynik.
  • blisko 22 kWh na 100 km to wartość mocno optymalna. "Spalanie" jest niewiele wyższe od tego, które osiągnąłem w Peugeocie e-2008. Tyle że Peugeot jest dużo mniejszy i ma tylko 136 KM.
  • zakładając maksymalną stawkę ceny prądu na poziomie 0,86 zł za kWh, pokonanie każdych 100 km najmocniejszą Ariyą kosztuje 18,75 zł. Spalinowi odpowiednich o podobnej mocy zaoferują pewnie kwoty nawet 4-krotnie wyższe.

Ile kosztuje 400-konny Nissan Ariya?

400-konna Ariya występuje wyłącznie w topowym wariancie Evolve+. Tu można dopłacić praktycznie tylko za lakier. To niestety oznacza, że elektryczny SUV nie jest tani. Kosztuje co najmniej 309 900 zł, a w konfiguracji testowej 319 900 zł.

Pamiętajcie jednak, że ta kwota gwarantuje wam moc, ale i topowe wyposażenie. Kupujący dosłownie zamyka cennik. To oznacza, że na pokładzie samochodu znajdzie m.in.: tapicerkę wykonaną ze skóry Nappa, 20-calowe felgi aluminiowe, system nagłośnienia BOSE, przednie światła Full LED, wyświetlacz head-up, elektrycznie regulowaną kierownicę, wentylowane i elektrycznie regulowane fotele przednie czy kamerę 360 stopni.

Jak blisko 320 tys. zł wypada na tle konkurencji? Za bazowego Volkswagena ID.5 GTX trzeba zapłacić prawie 280 tys. zł. Do kwoty doliczyć trzeba jednak jeszcze serię opcji. A auto nadal ma tylko 340 koni. Niewiele lepiej wypada także Skoda Enyaq Coupe RS. Tu cennik startuje od 302 250 zł. A kierowca nadal dostaje "tylko" 340-konny model.

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM – podsumowanie:

Ariya jest szybka i bardzo dopracowana trakcyjnie. To samochód, który pozwala na komfortowe, ale i bezpieczne podróżowanie. Dodatkowo oferuje przestronną i świetnie wykonaną kabinę pasażerską oraz to chyba jedyny hot-SUV, który nie jest paliwożerny. Czy po elektrycznym aucie rodzinnym można oczekiwać czegoś więcej? Wątpliwe. A to prowadzi do jednego wniosku. Nissan dość dobrze wpisał się w oczekiwania kierowców. Dodatkowe blisko 100 koni w tym aucie spełnia je nawet z naddatkiem.

Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM – dane techniczne:

  • Silnik: dwa silniki elektryczne, po jednym na oś
  • Maksymalna moc: 394 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm + 300 Nm
  • Prędkość maksymalna: 204 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 5,1 s.
  • Pojemność baterii: 87 kWh (użyteczna)/91 kWh (nominalna)
  • Zużycie energii na 100 km w teście (cykl mieszany): 21,8 kWh
  • Maksymalny zasięg podczas testu: 399 km
  • Maksymalny zasięg według producenta: 499 km
  • Rodzaj napędu: AWD
  • Skrzynia biegów: automatyczna 1-biegowa
  • Długość: 4595 mm
  • Szerokość: 1850 mm
  • Wysokość: 1660 mm
  • Rozstaw osi: 2775 mm
  • Pojemność bagażnika: 415 litrów
  • Masa własna: 1914 kg
  • Cena: od 309 900 zł

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Test Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM, Nissan Ariya e-4ORCE, Nissan Ariya 394 KM, Nissan Ariya

Infor

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA