REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu
Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Auta miejskie potrafią być oszczędne. Clio po liftingu jest jednak supermanem oszczędności! Tym autem można pokonać 100 km za 26 zł. I nie, to nie oznacza wcale zasilania LPG. W końcu do testu dostałem wersję Full Hybrid. A mały apetyt dopiero otwiera listę zalet tego auta.

rozwiń >

Clio po liftingu straciło wąsy. Ma za to diamentowy uśmiech

Piąta generacja Renault Clio zadebiutowała na rynku na początku roku 2019. To niedawno? Być może i tak. Mówimy jednak o czterech latach. A to w świecie motoryzacji czas oznaczający połowę życia danego modelu. Właśnie dlatego Francuzi zdecydowali się na lifting. Choć w tym przypadku słowo lifting jest mało miarodajne. Lifting u Niemców oznacza przeprojektowanie dwóch osłon. W Clio jest na tyle gruntowny, że gdyby poprosić laika motoryzacyjnego o porównanie przodów wersji sprzed i po modernizacji, powiedziałby że to dwa różne auta.

REKLAMA

REKLAMA

Na fali liftingu Clio straciło przednie światła z LED-owym "wąsem". W jego miejsce zastosowany został dekor z delikatnymi, LED-owymi wstawkami, które sięgają niemalże asfaltu. Poza tym zmienił się kształt zderzaka, a grill otrzymał "diamentowe" wykończenie. Z tyłu oczom kierowcy ponownie ukazuje się nowy zderzak, a do tego przezroczyste klosze lamp. Modernizacja została wykonana z gustem, ale też nowocześnie. Francuzi zmodyfikowali dokładnie tyle elementów, ile zmodyfikować było trzeba.

Dodać mogę tylko tyle, że testowe Renault Clio miało szary lakier o nazwie rafale. Nie był to jednak kolor srebrny, a raczej mysi. Na początku myślałem, że jest to barwa pastelowa. To był mimo wszystko metalik, który pięknie mienił się w słońcu. Duży plus!

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

W kabinie lifting Clio przebiega dyskretnie. Nawet bardzo!

W kabinie Francuzi zastosowali nowe koło kierownicy, a resztę modyfikacji... skutecznie ukryli. Czemu ukryli? Bo dotyczą one jakości. Poprawiła się zarówno jakość materiałów, jak i spasowania. Dla przykładu górna część konsoli jest wyłożona miękkim materiałem, a podczas jazdy po nierównościach żaden z plastików nie trzeszczy. W tej kabinie kierowca może się poczuć trochę jak w aucie segmentu C, a nie B. Tym bardziej że podczas podróży uszy pasażerów skutecznie "smaruje" dźwięk ulubionych przebojów puszczany za pomocą systemu audio Bose.

Zaskoczenie czeka na kierowcę tak naprawdę tylko w jednym miejscu. Pod pokrywą bagażnika. W standardowym Clio po liftingu tam ukrywa się kufer, który liczy 391 litrów. Tu, chyba z uwagi na zastosowanie układu hybrydowego z baterią o pojemności 1,2 kWh, bagażnik zmalał do 301 litrów. Różnica jest spora, choć przestrzeń załadunkowa jak na hatchbacka segmentu B nadal okazuje się wystarczająca.

REKLAMA

Renault Clio Full Hybrid, czyli benzyniak i dwa elektryki

Nazwa Full Hybrid brzmi nowocześnie. W rzeczywistości to jednak układ napędowy, który z francuskich aut jest świetnie znany. Mowa o połączeniu 94-konnego benzyniaka i silnika elektrycznego. Tyle że w tym przypadku nie jednego, a dwóch. Pierwszy to motor trakcyjny o mocy 49 KM i momencie na poziomie 205 Nm. Drugi to wysokonapięciowy rozrusznik-alternator. On dostarcza 20 koni i 50 Nm. Tak skomponowany układ napędowy może zaoferować kierowcy 145 koni mechanicznych i 205 Nm momentu obrotowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To dużo? Jak na blisko 1,3-tonowe auto wystarczająco dużo. W efekcie mały hatchback osiąga pierwszą setkę w 9,3 sek. Jest dynamiczny w mieście, ale w trasie również radzi sobie naprawdę przyzwoicie. Choć podczas wyprzedzania na drodze krajowej pojawia się moment, w którym zdecydowanie traci zapał do dalszego zwiększania prędkości.

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Ile paliwa spala hybrydowe Clio po liftingu?

Przeglądając dane techniczne tego układu napędowego, kierowca może zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Silnik benzynowy korzysta z wtrysku wielopunktowego, a nie bezpośredniego. To oznacza, że w czystej teorii auto dałoby się np. rozsądnym kosztem przerobić na zasilanie LPG. Dałoby się, tylko właściwie po co? Testowe Renault Clio Full Hybrid było naprawdę oszczędne.

Tygodniowa jazda zakończyła się wynikiem na poziomie przeszło 700 pokonanych kilometrów. Na tym dystansie średnie spalanie wyniosło tylko 4,4 litra benzyny. Z ciekawości dodam tylko, że producent w oficjalnej specyfikacji podaje wynik tylko o 0,1 litra wyższy. Clio nie jest zatem oszczędne. Ono jest prawdziwym niejadkiem! Nie pożera paliwa, a się nim delektuje jak kulinarny krytyk. Jest do tego stopnia ekonomiczne, że na początku testu podejrzewałem nawet, iż popsuł się wskaźnik paliwa. Kilometry mijały, a wskazówka nie drgnęła z miejsca.

Oszczędności ciężko się jednak dziwić. Dosłownie słychać ją w czasie jazdy. Słychać konkretnie to, że układ napędowy bardzo chętnie dezaktywuje spalinowca. Chętnie rusza na elektryku i chętnie traktuje spalinowca jedynie jako generator prądu. Dzięki temu w mieście przez sporą część czasu poliftingowe Clio porusza się na sile prądu. To musi mieć zatem odbicie w wynikach spalania. A efektywność to dopiero pierwsza kwestia. Druga dotyczy gładkości pracy. Układ jest dopracowany. Podczas przełączania z elektryka na spalinowca i odwrotnie nie poszarpuje. To wcale nie jest rynkowy standard. To też nie był standard w przedliftingowej wersji tego układu napędowego.

Wiecie, że poliftingowe Clio Full Hybrid ma 14 biegów?

Dwa silniki elektryczne stanowią dopiero pierwszą z technologicznych ciekawostek tego układu napędowego. Kolejna dotyczy przekładni. Renault twierdzi, że zastosowało automat Multi-mode, który posiada – UWAGA – 14 biegów. Prawie jak w ciężarówce! To jednak połowa prawdy. Bo 14 rzeczywiście jest, ale kombinacji współpracy silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym. A wszystko za sprawą faktu, że przekładnia ma 4 biegi do obsługi silnika benzynowego i 2 biegi do obsługi głównego silnika elektrycznego.

Tak duża ilość konfiguracji pracy przekładni z pewnością stanowi dodatkową informację w kwestii efektywności pracy francuskiej hybrydy. To ona w dużej mierze może odpowiadać za gładkość jej pracy, ale i oszczędność.

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Ile kosztuje Renault Clio Full Hybrid techno?

Clio bez wątpienia potrafi jeździć na kropelce. Ile jednak kosztuje ta droga do oszczędności? Cennik renault po liftingu w wersji Full Hybrid startuje od  99 200 zł. Ja do testów dostałem jednak model skonfigurowany z drugim w kolejności pakietem techno i serią opcji. To wywindowało cenę pojazdu do 120 700 zł. Generalnie suma może się wydawać wysoka. Kupujący powinien jednak uświadomić sobie to, że dziś nie ma już tanich aut. Powiem więcej, Clio po lifcie w wersji hybrydowej wcale nie wydaje się drogie na tle rynkowej konkurencji. To raczej optymalna kwota, zwłaszcza mając na uwadze wyposażenie auta.

Testowe Renault posiadało 16-calowe felgi aluminiowe, przeszło 10-calowy ekran w miejscu zegarów, nawigację satelitarną, nagłośnienie Bose, czujnik martwego pola, światła Full LED, kamerę 360 stopni i aktywny tempomat.

Test: Renault Clio Full Hybrid – podsumowanie:

Mistrzami hybryd do tej pory byli Japończycy. Dlatego gdy doszli do punktu, w którym ich układy napędowe stały się oszczędne, zaczęli stawiać na ewolucję, a nie rewolucję. Francuzi poszli innym tropem. Choć mówimy o zaledwie liftingu Clio, hybryda w nowej wersji w porównaniu ze starą wygląda jak dzień i noc. Do tego nie brakuje jej dynamiki, ale jednocześnie nie wrzeszczy wysokimi obrotami podczas przyspieszania, jak auta Toyoty. Potrafi jeździć na kropelce, ale nadal stawia na prosty technologicznie silnik benzynowy bez doładowania. To musi być trwałe!

A przecież nie można zapominać o tym, że lifting zmienił też w tym aucie pojęcie jakości. Na wielki plus. I nadal mówimy o hybrydowym hatchbacku segmentu B, który co prawda kosztuje 120 tys. zł, ale w tym samym czasie jest wyposażony po zęby. Ja większych uwag nie mam i jestem przekonany, że wy również nie będziecie ich mieć.

Renault Clio Full Hybrid – dane techniczne:

  • Silnik: R4, wolnossący, benzyna, wtrysk pośredni
  • Pojemność silnika: 1598 cm3
  • Maksymalna moc silnika spalinowego: 145 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Moc układu hybrydowego: 145 KM
  • Maksymalny moment obrotowy układu hybrydowego: 205 Nm
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,3 s.
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Skrzynia biegów: automatyczna Multi-mode
  • Zbiornik paliwa: 39 litrów
  • Pojemność baterii: 1,2 kWh
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 4,4 litra
  • Długość: 4053 mm
  • Szerokość: 1798 mm
  • Wysokość: 1440 mm
  • Rozstaw osi: 2583 mm
  • Pojemność bagażnika: 301/1069 litrów
  • Masa własna: 1238 kg
  • Cena: od 74 200 zł

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Test Renault Clio Full Hybrid, test Renault Clio po liftingu, Renault Clio Full Hybrid, Renault Clio po liftingu, Renault Clio V po liftingu

Test: Renault Clio Full Hybrid, czyli francuska moda na niskie spalanie

Infor

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA