REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków?

Sebastian Tomaszewski
Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków? / fot. Kamil Fraszkiewicz
Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków? / fot. Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Niepojące piski i odgłosy dobiegające z okolic hamulców mogą doprowadzić kierowcę do szału. Na szczęście większość dźwięków powstających na skutek działania układu hamulcowego nie oznacza poważnej awarii. Niestety, skutecznie obniża komfort jazdy. Jak pozbyć się piszczących hamulców?

Komplet dobrych klocków hamulcowych i tarcz na przednią oś do auta kompaktowego to wydatek rzędu 500-600 zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt pracy mechanika. Zadowoleni wyjeżdżamy z serwisu, ale już po krótkim czasie zaczynają się piski i nieprzyjemne odgłosy – tak czasami się dzieje. Wtedy stoimy przed dylematem czy ponosić dodatkowe koszty, czy ponownie wymienić. Oczywiście, są kierowcy niewrażliwi na dźwięku piszczenia z układu hamulcowego, ale warto się tym zainteresować. Wczesna interwencja może nas uchronić przed większymi wydatkami.

REKLAMA

REKLAMA

Piszczące hamulce nie zawsze oznaczają problemy

Na rynku znajdziemy sportowe auta, wyposażone w metaliczne klocki. W tym przypadku, piski nie muszą oznaczać jakiejkolwiek nieprawidłowości. To typowa cecha klocków hamulcowych przeznaczonych do sportowej jazdy. Charakteryzują się większą skutecznością, trwałością oraz odpornością na przegrzanie w porównaniu z montowanymi w masowych samochodach. Lepiej znoszą pracę pod dużym obciążeniem.

Piski i irytujące dźwięki

Jeżeli nie serwisujemy układu hamulcowego sami, sprawdźmy jakość oferowanych usług przez naszego mechanika. Objawą piszczenia hamulców może być niechlujny montaż i nieprawidłowe przyleganie klocka do tarczy. Przy wymianie klocków hamulcowych, należy oczyścić prowadnice zacisku, jak i sam zacisk – nie zaszkodzi też ich przesmarowanie. Oprócz samej wymiany, nie można zapominać o innych częściach zestawu montażowego. Zestawy sprężyn i płytki antywibracyjne są nie mniej ważnymi elementami. Zdarza się, że przez słabej jakości płytki antywibracyjne, pojawiają się nieprzyjemne piski podczas hamowania. Dzieję się tak, gdy zużyte sprężyny powodują drganie okładzin.

Przyczyną niepokojących dźwięków mogą być przegrzane/przepalone klocki lub tarcze hamulcowe. Wtedy na powierzchni klocka powstaje szklista warstwa powodująca cały hałas. Można się go pozbyć demontując część, czyszcząc powierzchnie papierem ściernym. Mechanicy zwykle jednak zalecają wymianę elementu.

REKLAMA

Nie warto oszczędzać

Oszczędzanie na układzie hamulcowym w naszym aucie to zły pomysł. Tutaj raczej wszyscy są zgodni, ale wybór zamienników i ich niższe o niemal połowę ceny w porównaniu z markowymi produktami skutecznie kuszą kierowców. Oprócz niższej jakości i trwałości tańsze klocki mają tendencję do większego hałasowania. Na rynku mamy do wyboru różne modele, ale raczej sprawdza się zasada: droższe znaczy lepsze (cichsze). Tarcze czy klocki na pierwszy rzut oka mogą wyglądać identycznie, mogą pochodzić nawet od tego samego producenta. Nie zauważymy różnicy na pierwszy rzut oka. Chodzi o mieszankę, z której wykonana jest okładzina cierna. Różni się dbałością i jakością wykonania, co przekłada się na wrażenie akustyczne, a nawet drogę hamowania. Staranniej wykończone blaszki czy lepsze tłumiki drgań też nie są bez znaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceramiczne klocki hamulcowe

Nie ma sensu montować ceramicznych tarcz hamulcowych do auta miejskiego z silnikiem o pojemności 1.2 l, ale co z ceramicznymi klockami hamulcowymi? W porównaniu do półmetalicznych klocków stosowanych w popularnych samochodach, piszczenie praktycznie nie występuje, wolniej brudzą felgi, są mniej podatne na spadek skuteczności hamowania wraz ze wzrostem temperatury. Wadą jest cena. Przykładowo wyposażenie Volkswagena Passata B7 2.0 TDI w ceramiczne klocki ATE (przednia oś) to koszt 400 zł, czyli o ponad 100 zł więcej w porównaniu z markowymi klockami tego samego producenta. Każdy sam musi sobie odpowiedzieć, czy warto dopłacić.

Nie wszystkie auta mają na tylnej osi hamulce tarczowe. Nawet dzisiaj w miejskich modelach, zwykle w podstawowych odmianach, pojawiają się hamulce bębnowe. W tym przypadku skrzypienie może oznaczać awarie samoregulacji luzów szczęk. Jeżeli nie pomaga przeczyszczenie, wystarczy kupić zestaw naprawczy ze szczękami hamulca i cylinderkami. Przykładowy cena: 169 zł za komplet dla Fiata Pandy II generacji.

Kiedy klocek zacznie hałasować, zwykle pomoże już tylko jego wymiana. Pamiętajmy, by wymieniać części układu hamulcowego w u sprawdzonego mechanika i nie oszczędzać na jakości tarczy i klocka. Inwestujemy przecież nie tylko w komfort cichszej jazdy, ale również w swoje bezpieczeństwo.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA