REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków?

Sebastian Tomaszewski
Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków? / fot. Kamil Fraszkiewicz
Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków? / fot. Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Niepojące piski i odgłosy dobiegające z okolic hamulców mogą doprowadzić kierowcę do szału. Na szczęście większość dźwięków powstających na skutek działania układu hamulcowego nie oznacza poważnej awarii. Niestety, skutecznie obniża komfort jazdy. Jak pozbyć się piszczących hamulców?

Komplet dobrych klocków hamulcowych i tarcz na przednią oś do auta kompaktowego to wydatek rzędu 500-600 zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt pracy mechanika. Zadowoleni wyjeżdżamy z serwisu, ale już po krótkim czasie zaczynają się piski i nieprzyjemne odgłosy – tak czasami się dzieje. Wtedy stoimy przed dylematem czy ponosić dodatkowe koszty, czy ponownie wymienić. Oczywiście, są kierowcy niewrażliwi na dźwięku piszczenia z układu hamulcowego, ale warto się tym zainteresować. Wczesna interwencja może nas uchronić przed większymi wydatkami.

REKLAMA

Piszczące hamulce nie zawsze oznaczają problemy

Na rynku znajdziemy sportowe auta, wyposażone w metaliczne klocki. W tym przypadku, piski nie muszą oznaczać jakiejkolwiek nieprawidłowości. To typowa cecha klocków hamulcowych przeznaczonych do sportowej jazdy. Charakteryzują się większą skutecznością, trwałością oraz odpornością na przegrzanie w porównaniu z montowanymi w masowych samochodach. Lepiej znoszą pracę pod dużym obciążeniem.

Piski i irytujące dźwięki

Jeżeli nie serwisujemy układu hamulcowego sami, sprawdźmy jakość oferowanych usług przez naszego mechanika. Objawą piszczenia hamulców może być niechlujny montaż i nieprawidłowe przyleganie klocka do tarczy. Przy wymianie klocków hamulcowych, należy oczyścić prowadnice zacisku, jak i sam zacisk – nie zaszkodzi też ich przesmarowanie. Oprócz samej wymiany, nie można zapominać o innych częściach zestawu montażowego. Zestawy sprężyn i płytki antywibracyjne są nie mniej ważnymi elementami. Zdarza się, że przez słabej jakości płytki antywibracyjne, pojawiają się nieprzyjemne piski podczas hamowania. Dzieję się tak, gdy zużyte sprężyny powodują drganie okładzin.

Przyczyną niepokojących dźwięków mogą być przegrzane/przepalone klocki lub tarcze hamulcowe. Wtedy na powierzchni klocka powstaje szklista warstwa powodująca cały hałas. Można się go pozbyć demontując część, czyszcząc powierzchnie papierem ściernym. Mechanicy zwykle jednak zalecają wymianę elementu.

Nie warto oszczędzać

Oszczędzanie na układzie hamulcowym w naszym aucie to zły pomysł. Tutaj raczej wszyscy są zgodni, ale wybór zamienników i ich niższe o niemal połowę ceny w porównaniu z markowymi produktami skutecznie kuszą kierowców. Oprócz niższej jakości i trwałości tańsze klocki mają tendencję do większego hałasowania. Na rynku mamy do wyboru różne modele, ale raczej sprawdza się zasada: droższe znaczy lepsze (cichsze). Tarcze czy klocki na pierwszy rzut oka mogą wyglądać identycznie, mogą pochodzić nawet od tego samego producenta. Nie zauważymy różnicy na pierwszy rzut oka. Chodzi o mieszankę, z której wykonana jest okładzina cierna. Różni się dbałością i jakością wykonania, co przekłada się na wrażenie akustyczne, a nawet drogę hamowania. Staranniej wykończone blaszki czy lepsze tłumiki drgań też nie są bez znaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceramiczne klocki hamulcowe

REKLAMA

Nie ma sensu montować ceramicznych tarcz hamulcowych do auta miejskiego z silnikiem o pojemności 1.2 l, ale co z ceramicznymi klockami hamulcowymi? W porównaniu do półmetalicznych klocków stosowanych w popularnych samochodach, piszczenie praktycznie nie występuje, wolniej brudzą felgi, są mniej podatne na spadek skuteczności hamowania wraz ze wzrostem temperatury. Wadą jest cena. Przykładowo wyposażenie Volkswagena Passata B7 2.0 TDI w ceramiczne klocki ATE (przednia oś) to koszt 400 zł, czyli o ponad 100 zł więcej w porównaniu z markowymi klockami tego samego producenta. Każdy sam musi sobie odpowiedzieć, czy warto dopłacić.

Nie wszystkie auta mają na tylnej osi hamulce tarczowe. Nawet dzisiaj w miejskich modelach, zwykle w podstawowych odmianach, pojawiają się hamulce bębnowe. W tym przypadku skrzypienie może oznaczać awarie samoregulacji luzów szczęk. Jeżeli nie pomaga przeczyszczenie, wystarczy kupić zestaw naprawczy ze szczękami hamulca i cylinderkami. Przykładowy cena: 169 zł za komplet dla Fiata Pandy II generacji.

Kiedy klocek zacznie hałasować, zwykle pomoże już tylko jego wymiana. Pamiętajmy, by wymieniać części układu hamulcowego w u sprawdzonego mechanika i nie oszczędzać na jakości tarczy i klocka. Inwestujemy przecież nie tylko w komfort cichszej jazdy, ale również w swoje bezpieczeństwo.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA