REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków?

Sebastian Tomaszewski
Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków? / fot. Kamil Fraszkiewicz
Piszczące hamulce - dlaczego piszczą i jak pozbyć się denerwujących dźwięków? / fot. Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Niepojące piski i odgłosy dobiegające z okolic hamulców mogą doprowadzić kierowcę do szału. Na szczęście większość dźwięków powstających na skutek działania układu hamulcowego nie oznacza poważnej awarii. Niestety, skutecznie obniża komfort jazdy. Jak pozbyć się piszczących hamulców?

Komplet dobrych klocków hamulcowych i tarcz na przednią oś do auta kompaktowego to wydatek rzędu 500-600 zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt pracy mechanika. Zadowoleni wyjeżdżamy z serwisu, ale już po krótkim czasie zaczynają się piski i nieprzyjemne odgłosy – tak czasami się dzieje. Wtedy stoimy przed dylematem czy ponosić dodatkowe koszty, czy ponownie wymienić. Oczywiście, są kierowcy niewrażliwi na dźwięku piszczenia z układu hamulcowego, ale warto się tym zainteresować. Wczesna interwencja może nas uchronić przed większymi wydatkami.

REKLAMA

Piszczące hamulce nie zawsze oznaczają problemy

Na rynku znajdziemy sportowe auta, wyposażone w metaliczne klocki. W tym przypadku, piski nie muszą oznaczać jakiejkolwiek nieprawidłowości. To typowa cecha klocków hamulcowych przeznaczonych do sportowej jazdy. Charakteryzują się większą skutecznością, trwałością oraz odpornością na przegrzanie w porównaniu z montowanymi w masowych samochodach. Lepiej znoszą pracę pod dużym obciążeniem.

Piski i irytujące dźwięki

Jeżeli nie serwisujemy układu hamulcowego sami, sprawdźmy jakość oferowanych usług przez naszego mechanika. Objawą piszczenia hamulców może być niechlujny montaż i nieprawidłowe przyleganie klocka do tarczy. Przy wymianie klocków hamulcowych, należy oczyścić prowadnice zacisku, jak i sam zacisk – nie zaszkodzi też ich przesmarowanie. Oprócz samej wymiany, nie można zapominać o innych częściach zestawu montażowego. Zestawy sprężyn i płytki antywibracyjne są nie mniej ważnymi elementami. Zdarza się, że przez słabej jakości płytki antywibracyjne, pojawiają się nieprzyjemne piski podczas hamowania. Dzieję się tak, gdy zużyte sprężyny powodują drganie okładzin.

Przyczyną niepokojących dźwięków mogą być przegrzane/przepalone klocki lub tarcze hamulcowe. Wtedy na powierzchni klocka powstaje szklista warstwa powodująca cały hałas. Można się go pozbyć demontując część, czyszcząc powierzchnie papierem ściernym. Mechanicy zwykle jednak zalecają wymianę elementu.

Nie warto oszczędzać

Oszczędzanie na układzie hamulcowym w naszym aucie to zły pomysł. Tutaj raczej wszyscy są zgodni, ale wybór zamienników i ich niższe o niemal połowę ceny w porównaniu z markowymi produktami skutecznie kuszą kierowców. Oprócz niższej jakości i trwałości tańsze klocki mają tendencję do większego hałasowania. Na rynku mamy do wyboru różne modele, ale raczej sprawdza się zasada: droższe znaczy lepsze (cichsze). Tarcze czy klocki na pierwszy rzut oka mogą wyglądać identycznie, mogą pochodzić nawet od tego samego producenta. Nie zauważymy różnicy na pierwszy rzut oka. Chodzi o mieszankę, z której wykonana jest okładzina cierna. Różni się dbałością i jakością wykonania, co przekłada się na wrażenie akustyczne, a nawet drogę hamowania. Staranniej wykończone blaszki czy lepsze tłumiki drgań też nie są bez znaczenia.

Ceramiczne klocki hamulcowe

REKLAMA

Nie ma sensu montować ceramicznych tarcz hamulcowych do auta miejskiego z silnikiem o pojemności 1.2 l, ale co z ceramicznymi klockami hamulcowymi? W porównaniu do półmetalicznych klocków stosowanych w popularnych samochodach, piszczenie praktycznie nie występuje, wolniej brudzą felgi, są mniej podatne na spadek skuteczności hamowania wraz ze wzrostem temperatury. Wadą jest cena. Przykładowo wyposażenie Volkswagena Passata B7 2.0 TDI w ceramiczne klocki ATE (przednia oś) to koszt 400 zł, czyli o ponad 100 zł więcej w porównaniu z markowymi klockami tego samego producenta. Każdy sam musi sobie odpowiedzieć, czy warto dopłacić.

Nie wszystkie auta mają na tylnej osi hamulce tarczowe. Nawet dzisiaj w miejskich modelach, zwykle w podstawowych odmianach, pojawiają się hamulce bębnowe. W tym przypadku skrzypienie może oznaczać awarie samoregulacji luzów szczęk. Jeżeli nie pomaga przeczyszczenie, wystarczy kupić zestaw naprawczy ze szczękami hamulca i cylinderkami. Przykładowy cena: 169 zł za komplet dla Fiata Pandy II generacji.

Kiedy klocek zacznie hałasować, zwykle pomoże już tylko jego wymiana. Pamiętajmy, by wymieniać części układu hamulcowego w u sprawdzonego mechanika i nie oszczędzać na jakości tarczy i klocka. Inwestujemy przecież nie tylko w komfort cichszej jazdy, ale również w swoje bezpieczeństwo.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA