Co trzeba zrobić i jakie części należy wymienić po zakupie używanego samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
Ocena stanu technicznego
Zakup używanego samochodu może wiązać się z licznymi i nieprzewidzianymi wydatkami, dlatego warto jest podczas oględzin auta wszystko dokładnie posprawdzać, aby uniknąć problemów w czasie jego późniejszej eksploatacji. W tym celu warto udać się do stacji diagnostycznej lub warsztatu zajmującego się mechaniką pojazdową, żeby wykluczyć możliwe usterki, wycieki, luzy zawieszenia czy niesprawność amortyzatorów lub układu hamulcowego. Warto również poznać historie napraw samochodu, co było wymieniane, kiedy i przy jakim przebiegu, a co warto byłoby jeszcze wymienić lub naprawić, żeby cieszyć się bezawaryjną jazdą. Oczywiście nie należy w 100% ufać osobie sprzedającej samochód, ponieważ sprzedawca może być nieuczciwy i celowo wprowadzać nas w błąd lub zatajać ważne informacje. Jeżeli pożądany samochód jest już w naszych rękach, znamy jego stan techniczny oraz jego historię napraw, pierwszą rzeczą jaką powinno się wykonać to podstawowy przegląd w którego skład wchodzi wymiana oleju, filtrów, rozrządu, płynów eksploatacyjnych i niesprawnych podzespołów.
REKLAMA
Olej silnikowy
Podstawową czynnością, która zawsze powinno się zrobić po zakupie używanego samochodu, to wymiana oleju silnikowego. W tym celu należy sprawdzić jaki olej wcześniej był wlewany do silnika i na taki sam powinno się go wymienić. Oleje silnikowe są różnego rodzaju i dzielą się miedzy innymi na syntetyczne, półsyntetyczne lub mineralne. Warto również zapoznać się z zaleceniami producenta samochodu odnośnie specyfikacji oleju oraz także jego lepkości. Nowoczesne silniki wysokoprężne często są wyposażone w filtry DPF, ograniczające nadmierną emisję spali, a takie rozwiązanie potrzebuje oleju o specjalnych właściwościach.
Filtr oleju
Nieodzownym elementem, który zawsze powinno się wymienić wraz ze zmianą oleju jest filtr oleju, który jest odpowiedzialny za usuwanie zanieczyszczeń powstałych na skutek pracy silnika. Nagromadzone opiłki żelaza czy drobinki piasku mogą wpłynąć na przyspieszone zużycie silnika i jego pracę, dlatego tak ważna i obowiązkowa jest tego płynu.
Filtr powietrza
Obok wymiany oleju, wymiana filtra powietrza jest również jedną z elementarnych czynności jakie trzeba dokonać podczas przeglądu używanego samochodu. Filtr powietrza ma za zadanie wychwytywać wszelkie zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu, w tym między innymi kurz, drobinki piasku czy różnego rodzaju pyłki, zasysane przez silnik. Jeżeli nie zadbamy o jego wymianę na czas, może to doprowadzić do zmniejszenia przepustowości filtra, co będzie skutkować spadkiem mocy i większym spalaniem. Niesprawny filtr powietrza może również powodować przyspieszone zużycie podzespołów silnika, co w skrajnych przypadkach doprowadzi do jego uszkodzenia.
Filtr kabinowy
Następnym podzespołem, który warto wymienić, jest filtr przeciwpyłkowy, inaczej zwany kabinowym, który odpowiedzialny jest za oczyszczanie powietrza trafiającego do wnętrza samochodu. Warto zadbać o jego wymianę przede wszystkim dla swojego zdrowia oraz komfortu podróżowania. Zużyty i zatkany filtr może powodować częste i dokuczliwe parowanie, a także przedostawanie się nieprzyjemnych zapachów i trujących spalin do kabiny pasażerskiej. Warto również wspomnieć o tym, że wyeksploatowany filtr kabinowy sprzyja rozwijaniu się wszelkich bakterii i drobnoustrojów szkodliwych dla zdrowia, a w szczególności dla alergików.
Filtr paliwa
Kolejnym ważnym elementem, który warto wymienić po zakupie samochodu jest filtr paliwa, którego zadaniem jak sam nazwa wskazuje oczyszczać paliwo z wszelkich zanieczyszczeń, w tym również wody. Jest to na tyle istotny element ponieważ ma kluczowe znaczenie dla pracy silnika i jego bezawaryjną eksploatację. Z tego względu warto pamiętać o jego systematycznej wymianie, a zwłaszcza po nabyciu samochodu używanego, gdy nie jest do końca wiadomo, kiedy ostatni raz był wymieniany.
Płyn chłodniczy
Istotnym elementem często pomijanym podczas okresowych przeglądów samochodu jest wymiana płynu chłodniczego. Ciekawostką może być fakt, że najskuteczniejszym czynnikiem chłodzącym jest woda. Jednak nie polecane jest jej stosowanie w układzie chłodzenia samochodu, ponieważ mało elastyczne właściwości w porównaniu do płynu chłodniczego mogą spowodować poważną i kosztowną awarię silnika. Warunki klimatyczne panujące w Polsce mogą sprawić, że zimą woda może zamarznąć w układzie chłodzenia, a latem doprowadzić do przegrzania silnika samochodu. Należałoby wspomnieć również, że woda powoduje korozje i osadzanie się kamienia, co nie jest pożądanym zjawiskiem dla prawidłowego działania układu chłodzącego. Trzeba mieć na uwadze, że nigdy nie mamy pewności, co przyszło do głowy poprzedniemu właścicielowi samochodu lub jego sprzedawcy i nie wiadomo czy układ chłodzenia uzupełnił płynem chłodniczym czy zwykłą wodą. Dlatego tak ważna jest wymiana płynu znajdującego się w układzie chłodzenia zakupionego samochodu.
Płyn hamulcowy
Kolejnym płynem, który powinno się wymienić podczas przeglądu zakupionego samochodu jest płyn hamulcowy. Jego wymiana jest obowiązkowa do zachowania odpowiedniej skuteczności hamulców. Zużyty płyn hamulcowy może przyczynić się do wydłużenia drogi hamowania, a co się z tym wiąże, negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy.
Rozrząd
Jeżeli zakupiony samochód ma niepewną historię serwisową ważną czynnością jaką należy przeprowadzić podczas przeglądu to kontrola stanu technicznego rozrządu. Rozrząd jest zasadniczym podzespołem silnika, który pełni w nim kluczową rolę. Jego działanie polega na otwieraniu i zamykaniu zaworów, co powoduje wpuszczanie mieszanki paliwowo-powietrznej i wypuszczanie spalin. Napęd rozrządu przenoszony jest z wału korbowego za pośrednictwem łańcucha lub paska rozrządu. Według producentów rozrządy napędzane łańcuchem rozrządu są rozwiązaniem bezobsługowym, dlatego niektórzy z nich nie zalecają wymiany tego elementu. Wiadomo jednak, że każda część ulega zużyciu po jakimś czasie i przebiegu, dlatego warto kontrolować stan rozrządu, a w razie potrzeby wymienić na nowy wraz z innymi niesprawnymi podzespołami układu. Jeśli chodzi o pasek to jest to rozwiązanie bardziej popularne i wymagające regularnej wymiany. Materiał z jakiego jest często zbudowany ulega starzeniu się, a co za tym idzie zmniejsza się jego odporność na przeciążenia i zwiększa prawdopodobieństwo jego zerwania. W sytuacji, gdy nastąpi zerwanie paska bądź łańcucha rozrządu, może nastąpić kolizja zaworów z tłokami, co doprowadzi do bardzo kosztownej naprawy. Dlatego warto wcześniej zadbać o dobrą kondycję rozrządu i stale obserwować, czy nie pojawiają się jakiekolwiek ślady jego zużycia. Obowiązkiem każdego nowego właściciela po zakupie używanego samochodu powinna być wymiana rozrządu na nowy komplet.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.