REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC. Czyli przez tydzień przyglądaliśmy się francuskiemu SUV-owi coupe. Co można o nim powiedzieć?

Renault Arkana 1.3 TCe - jest droga czy nie?

Sukces na rynku motoryzacyjnym? Ostatnie lata wyraźnie pokazują, że w dużej mierze zależy od poszukiwania kolejnych niszy - a czasami są to nisze w niszach. I świetnym tego przykładem są nie tyle SUV-y, co SUV-y coupe. A do grupy tej zalicza się Renault Arkana - samochód, który ostatnio stanął przed naszą redakcją. Co można o nim powiedzieć? Wygląda trochę jak BMW X4 dla ubogich - chociaż stwierdzenie dla ubogich jest tu użyte bardziej żartobliwie. W końcu ten samochód kosztuje blisko 130 tys. zł. Poza tym Arkana nie nadaje się dla ubogich z jeszcze jednego powodu - wygląda naprawdę efektownie.

REKLAMA

Test Renault Arkana

Test Renault Arkana

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach

Renault Arkana jest... światowy!

Nasze testowe Renault było wyjątkowo... światowe. Niebieski lakier został nazwany Zanzibar. 18-calowe felgi aluminiowe z kolei zostały nazwane Pasadena. Połączeniem dla wyspy u wybrzeży Afryki i miasta w hrabstwie Los Angeles stał się m.in. przód dość wiernie zapożyczony z takich modeli jak Megane czy Captur. Nadwozie Arkany składa się z dużej ilości efektownych przetłoczeń - choć wszystkie zostały wykończone obłymi kształtami. Poza tym w oczy rzucają się agresywne LED-y w kształcie litery C czy nieco sportowy spojler w klapie bagażnika stylizowanej na liftbackach.

Renault Arkana: przestronne wnętrze dla rodziny

Drzwi Arkany są dość masywne. A za nimi ukrywa się mięsisty i wyjątkowo wygodny fotel. Podczas jazdy w tym siedzisku nawet przez chwilę nie bolały mnie plecy! Poza tym uwagę przykuwa charakterystyczny dla Renault, ogromny ekran multimedialny z nawigacją oraz srebrny dekor poprowadzony przez środek konsoli. Tak, jest wykonany z lakierowanego i twardego plastiku. Z drugiej strony na pierwszy rzut oka przypomina ryflowaną blachę, a do tego skutecznie rozświetla czarną konsolę i nadaje jej charakteru. Twardy plastik stał się budulcem nie tylko dla dekoru. Jest go trochę za dużo np. na tunelu centralnym.

Renault Arkana jest rodzinnie przestronny. W tym aucie na ilość miejsca nie może narzekać nie tylko kierowca i siedzący obok nieco pasażer, ale także osoby siadające na tylnej kanapie. Słowo przestronny idealnie pasuje też do bagażnika. Kufer liczy minimum 513 litrów, ma podwójną podłogę, a jego praktyczność poszerza klapa w stylu liftbacka. Kolejną zaletą francuskiego SUV-a coupe jest duża ilość schowków. Inżynierowie pomyśleli nawet o siatkowanej kieszeni na drobiazgi, która ukrywa się na tunelu centralnym po stronie pasażera.

Test Renault Arkana

Test Renault Arkana

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach

Renault Arkana 1.3 TCe: benzyniak z dobrym automatem

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka Arkana wydaje się olbrzymia. Ma też przestronne wnętrze. Pod masywną maską Francuzi ukryli jednak silniczek benzynowy o pojemności na poziomie zaledwie 1,3 litra. Całe szczęście to nowoczesna konstrukcja, która przy udziale turbosprężarki generuje aż 140 koni mechanicznych. Skutek? Choć zaraz po starcie Renault wydaje się leniwe, budzi się bardzo szybko. W efekcie przyspiesza do pierwszej setki w 9,8 sekundy. Niska pojemność daje o sobie znać tak naprawdę dopiero poza miastem. Do sprawnego wyprzedzania na drodze krajowej Arkanę trzeba zachęcić głębszym wciśnięciem pedału gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważnym punktem układu napędowego Renault stała się automatyczna skrzynia biegów. Francuzi postawili na dwusprzęgłową przekładnię EDC posiadająca aż 7 biegów. Dobre informacje? Skrzynia sparowana z systemem Auto Hold gwarantuje bezapelacyjną wygodę jazdy w mieście. A dodatkowo naprawdę gładko zmienia biegi (w tej kwestii z EDC bywało różnie) oraz skutecznie ogranicza wrzaski 4-cylindrowego benzyniaka w czasie przyspieszania. Spalanie? Podczas testu Renault Arkana 1.3 TCe potrzebował w cyklu mieszanym nieco ponad 7 litrów benzyny na pokonanie 100 km. To przyzwoity wynik.

Zawieszenie Renault Arkany jest komfortowe

Pomijając serię modeli RS, Renault raczej nigdy nie miało sportowych ambicji. I mocno czuć to po resorowaniu Arkany. Nie, to nie oznacza że SUV coupe „kładzie się” w każdym zakręcie. Z drugiej strony nie został stworzony raczej do szybkiego zmieniania kierunku jazdy - ma zbyt wysoko ustawiony środek ciężkości. I gdy już ktoś pomyśli, że to może zostać uznane za wadę, warto powiedzieć, że potencjalni właściciele Arkany pewnie nawet by nie chcieli sportowej sztywności. Szczególnie że rodzinne Renault miękko przeskakuje nad progami spowalniającymi, a do tego raczy kierowcę dość mocno pracującym wspomaganiem układu kierowniczego.

Test Renault Arkana

Test Renault Arkana

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - podsumowanie:

Sukces takich konstrukcji jak Captur czy Kadjar sprawił, że francuska marka nabrała wiatru w żagle. I idąc za ciosem postanowiła skolonizować kolejny segment. Czy i tu czeka ją sukces? Nie mam żadnych wątpliwości, że tak. Arkana jest ładna, przestronna, komfortowa i całkiem dobrze wykonana. Tak, cena bazowa nie okazuje się przesadnie atrakcyjna. Model testowy miał jednak wszystkie konieczne zdobycze techniki i dynamicznego benzyniaka pod maską, a kosztował tylko 130 tys. zł. Konkurencja - choć na razie raczej niewielka - nie zaoferuje więcej za mniej. Renault ma zatem dość ważnego asa w rękawie.

Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 1332 cm3
  • Maksymalna moc: 140 KM (przy 4500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 205 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,8 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,1 litrów
  • Długość: 4568 mm
  • Szerokość: 1802 mm
  • Wysokość: 1571 mm
  • Rozstaw osi: 2720 mm
  • Pojemność bagażnika: 513/1296 litrów
  • Cena: od 111 900 zł

Renault Arkana 1.3 TCe Intens - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 129 900 złotych,
  • fotele przednie podgrzewane,
  • 18-calowe felgi aluminiowe,
  • kamera 360 stopni,
  • szyby tylne przyciemniane,
  • system Easy Link z ekranem 9,3 cala i nawigacją satelitarną,
  • funkcja replikacji smartfona Android Auto i Apple Carplay,
  • światła Full LED Pure Vision w kształcie litery C,
  • funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania,
  • technologia Mild Hybrid,
  • system kontroli martwego pola,
  • system utrzymywania pasa ruchu,
  • system rozpoznawania znaków drogowych,
  • system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem,
  • automatyczna klimatyzacja.

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA