Test: Renault Koleos dCi 190 X-Tronic 4x4 Initiale Paris - stary niedźwiedź… głośno brzmi!
REKLAMA
REKLAMA
Już po pierwszym rzucie oka na nadwozie, kierowca nie będzie miał wątpliwości że Koleos należy do rodziny Renault. W końcu to tak naprawdę Talisman, tylko ze zdecydowanie wydłużoną linią drzwi i błotników. Czy to źle? Po części nie. W końcu naprawdę fajnie prezentują się przednie światła do jazdy dziennej w kształcie zębów czy przywodząca na myśl styl retro srebrna wstawka na przednim błotniku. Z drugiej strony nadwozie jest nieco zaburzone przez zbyt dużą ilość obłości - np. mocno wybrzuszone nadkola. Przez to wygląda trochę tak, jakby miało problem z nadprogramowymi kilogramami.
REKLAMA
Zobacz również: Nowy Renault Koleos - lifting dużego SUV-a
Renault Initiale Paris, czyli elegancki!
Kabina pasażerska? To typowe Renault. Identyczna konsola pojawia się w Talismanie, Megane, Scenicu i Kadjarze. Idealny przykład normalizacji dotyczy chociażby dużego ekranu multimedialnego przypominającego tablet. Fajne akcenty? Świetnie prezentują się pikowane fotele - wyglądają trochę tak jak siedziska zapożyczone z salonu. Dobre wrażenie robi też panoramiczny dach - wpuszcza do wnętrza dodatkową ilość światła i rozświetla kabinę skonfigurowaną w czarnych tonacjach. Wady? Jest parę niedoskonałości elektronicznych. Przykład: po włączeniu kierunkowskazu kontrolka miga szybciej niż dźwięk.
Choć Koleos bardzo mocno chciałby pretendować do segmentu luksusowych SUV-ów, w uzyskaniu legitymacji uprawniającej do wejścia do tego klubu przeszkadza mu jedna rzecz. Mowa o zbyt mocno terenowym rodowodzie. Renault jest potężne, ciężkie i ociężałe. I wrażenia nie poprawia wcale układ napędowy. 2-litrowy diesel pracuje wyjątkowo głośno (prawie jak silnik z dostawczaka), a do tego został sparowany z bezstopniową przekładnią CVT. Ta - identycznie jak spora masa pojazdu - dość skutecznie tonuje zapędy 190-konnej jednostki. Skutek? Sprint do pierwszej setki w nieco ponad 10 sekund.
Zobacz również: Jak działa bezstopniowa skrzynia biegów?
Renault Koleos dCi 190 - hałaśliwy, ale oszczędny…
Francuski diesel nie ma dużego pojęcia o kulturze pracy. Bo poza hałasem, emituje też sporo wibracji. Z drugiej strony ma też i pewne zalety. Testowy Renault Koleos bardzo chętnie przyspieszał w trasie - dzięki temu kierowca nie będzie miał większych problemów np. z wyprzedzeniem ciężarówki na drodze krajowej. Poza tym silnik dCi 190 może być naprawdę oszczędny. Według oficjalnej specyfikacji średnie spalanie wynosi 7 litrów. Podczas testu wynik był nieco wyższy - sięgnął 7,7 litra. To jednak i tak rozsądna wartość, która pozwala na pokonanie na pełnym zbiorniku prawie 780 kilometrów.
Prowadzenie? Renault Koleos jest na drodze nieco niezdarny. Wysoko ustawiony środek ciężkości i wysoka masa w połączeniu z mało precyzyjnym układem kierowniczym sprawiają, że SUV nie przepada za ciasnymi zakrętami. Całe szczęście to nie jest auto sportowe, a SUV. Skutek? Kierowca i pasażerowie docenią miękki sposób resorowania nierówności oraz duży komfort podróżowania. Koleos ma jeszcze jedną zaletę. Podczas jazdy tym autem nie czuć prędkości, a przeszkadzać może głównie… szum generowany przez panoramiczne okno dachowe.
Zobacz również: Test Renault Koleos 2.0 dCi 4x4
Renault Koleos dCi 190 X-Tronic 4x4 - podsumowanie:
Renault Koleos zdecydowanie nie jest najlepszym SUV-em w segmencie D. Jest toporny, ma zbyt głośno pracujący silnik, a do tego pewne braki na polu technologicznym. Tylko czy to go dyskwalifikuje w rynkowej konkurencji? Jeżeli ktoś potrzebuje rodzinnego auta na co dzień i porusza się głównie z mieście, Francuz nie sprawdzi się najlepiej. Jest za duży i za toporny. W sytuacji, w której kierowca oczekuje jednak wygodnego krążownika do dalszych podróży, który dodatkowo od czasu do czasu zjedzie z utartego szlaku, Koleos dCi 190 spisze się w tej roli może nie idealnie, ale naprawdę dobrze.
Test: Renault Koleos Blue dCi 190 X-Tronic 4x4 - dane techniczne:
- Silnik: R4, doładowany, diesel
- Pojemność silnika: 1995 cm3
- Maksymalna moc: 190 KM (przy 3500 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm (przy 1750 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 198 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,1 s.
- Skrzynia biegów: automatyczna CVT
- Zbiornik paliwa: 60 litrów
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,7 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,0 litra
- Długość: 4673 mm
- Szerokość: 1843 mm
- Wysokość: 1678 mm
- Rozstaw osi: 2705 mm
- Pojemność bagażnika: 579/1795 litrów
- Cena: od 127 900 złotych
Test: Renault Koleos Initiale Paris - cena i wyposażenie:
- Cena: 177 000 zł
- system multimedialny R-LINK 2 z ekranem dotykowym 8,7", z nawigacją i systemem nagłośnienia BOSE
- oświetlenie ambientowe
- elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele przednie
- tapicerka wykonana ze skóry Nappa
- dwustrefowa klimatyzacja
- zespół zegarów i wskaźników z kolorowym 7" ekranem TFT
- konsola centralna z przesuwanym podłokietnikiem
- dach panoramiczny elektrycznie otwierany w części przedniej
- światła przednie Full LED Pure Vision
- system kontroli martwego pola
- system kontroli pasa ruchu
- funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania
- system wykrywania zmęczenia kierowcy
- aktywny system wspomagania nagłego hamowania, z funkcją wykrywania pieszych
- system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych
- przednia szyba podgrzewana
- podgrzewana kierownica
- podgrzewane fotele boczne w drugim rzędzie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.